Auteur Topic: inpakken van onderkoeld slachtoffer  (gelezen 27581 keer)

mickey

• Gast
inpakken van onderkoeld slachtoffer
« Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 17:19:14 »
hallo allemaal

Ik wil graag weten hoe je het beste een onderkoeld slachtoffer kunt inpakken. Ik weet dat het met meerdere dekens moet en evt met een reddingsdeken. Maar ik weet niet precies hoe. kan iemand mij aan een antwoord helpen en evt een plaatje hoe het moet bedankt.

ehbo68

• Gast
Re: inpakken van onderkoeld slachtoffer
« Reactie #1 Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 17:52:07 »
Mickey,

Allerbelangrijkste is in ieder geval het hoofd, want 50% van de lichaamswarmte verdwijnt via het hoofd. Het inpakken hoeft niet perse met dekens. Alles waarmee je een een slachtoffer (SO) kunt toedekken/inpakken is goed > immers je doel is, het opwarmen van het SO.

Als je dekens gebruikt en je hebt meerdere dekens tot je beschikking, dan is het voor het opwarmingsproces beter om alle ledematen apart in te pakken. Dus niet gezamenlijk met de romp.
Als je maar een deken tot je beschikking hebt, dan heb je weinig keus.

Heb je een reddingsdeken (en ik neem aan dat je isolatiefolie deken bedoelt), dan moet je bij onderkoeling ervoor zorgen dat de zilverkleurige kant aan de binnenkant zit.
Deze zijde zorgt ervoor dat de warmte van het SO weer wordt teruggestraald naar het SO toe.
(denk maar aan het aluminiumfolie wat je achter de verwarming tegen de muur aan plakt)

Ik heb nog even gezocht naar illustraties, maar die kon ik niet zo gauw vinden.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #2 Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 17:56:44 »
En mocht je ook wollen dekens hebben, die eerst om het SO doen, daarna pas de isoleerdekens.
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #3 Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 18:52:36 »
wij leggen twee dekenpaketten neer, een deken pakket bestaat uit
1. laag folie
2. normale of gele redingsdeken
3. laag folie

Dekenpakket 1 leggen we diagonaal op de brancard, dus de punten naar het hoofd en voeteind
Dekenpakket 2 leggen we normaal in de lengterichting.
De patient wordt op de brancard gelegd, het bovenste dekenpakket wordt om de romp gewikkeld, de armen worden niet meegenomen.
met het tweede dekenpakket worden voeten, hoofd en armen mee ingepakt.

Overigens moet je niet te druk maken over welke zijde binnen of buiten, praktijktests hebben aangetoond dat het verschil te verwaarlozen is.

Wij hadden van het weekend bij de kustmarathon veel onderkoelde lopers, de erg onderkoelde hebben we actief opgewarmd door ze zonder hun natte kleding op de brancard te leggen (normale en foliedeken er onder) en daaroverheen alleen een foliedeken.
vervolgens bliezen we met warmelucht kacheltjes lucht van ongeveer 40 graden onder de folie die aan de zijkant onder de patient gerold was, waardoor de patient in een tunnel van warme stromende lucht lag. De opening bij de hals wordt dan niet helemaal afgesloten om luchtstroming te genereren. het hoofd wordt met folie ingepakt.
Deze behandeling werd door de patienten als zeer aangenaam ervaren en men warmde veel sneller op als met alleen dekens.

Deze methode is goed bruikbaar voor onderkoelde die nog goed aanspreekbaar zijn en zeker die gene die nog rillen, bij temperaturen tot ongeveer 33 graden kernatemperatuur is deze methode goed te gebruiken.
Bij nog lagere temperaturen is het raadzaam in overleg met bijvoorbeeld een SEH te behandelen.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo68

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 19:29:45 »
Jacques, als het verschil van de gouden en de zilveren kant te verwaarlozen is, waarom worden die dekens dan nog zo gemaakt?  ??? ???

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #5 Gepost op: maandag 6 oktober 2008, 22:06:24 »
Jacques, als het verschil van de gouden en de zilveren kant te verwaarlozen is, waarom worden die dekens dan nog zo gemaakt?  ??? ???

Ik denk dat je dat aan de fabrikant moet vragen.
Allerlei tests waarbij de temperatuurval van containers water werd gemeten met met de zilver of goudkant buiten bleken geen significant verschil aan te tonen.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 7 oktober 2008, 10:47:54 »
ZO moet het dus NIET

En dit begint er aardig op te lijken: (m.u.v. het hoofd en de schoenen moeten uit)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 7 oktober 2008, 10:55:02 »
klopt, het is zeer belangrijk dat het folie overal strak tegen het lichaam aanzit, dus er zeker niet losjes overheen leggen en dat alle natte kleding verwijderd is, immers bij het drogen van de kleding (=verdamping) wordt warmte ontrokken aan het lichaam.

Uiteraard dient er bij diep onderkoelde patienten (lager als 30 graden) erg opgepast te worden met het maniuleren, het is dan beter om de natte kleding nog even te laten zitten in afwachting van de proffesionele hulpverlener, de eerste hulp beperkt zich dan tot het voorkomen van verdere afkoeling. indien er uitgekleed gat worden is het beter om de kleding weg te knippen dan aan de patient te gaan sjorren. (ik heb van het weekend weer een paar maal ervaren hoe fijn een natte strakke spijkerbroek van een nat lichaam schuift)

Offline JIM

• Super lid
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 7 oktober 2008, 10:56:48 »
ZO moet het dus NIET

Deze heb ik toevallig ook, maar dit is een survival-zak en heeft zilver aan beide zijden dus maakt niet uit.

Maar 't gaat om het idee..
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 7 oktober 2008, 11:05:12 »
Een veel belangrijker probleem is het feit dat de patient op de foto alleen in de foliezak lijkt te liggen, m.a.w. hij/zijn maakt direkt contact met de vloer/grond/straat waardoor er veel warmte via geleiding kan ontsnappen.
En dan hebben we het nog niet over de beroerde manier waarop het hoofd ingepakt is (of beter gezegd niet ingepakt is)

Pleegje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 7 oktober 2008, 11:43:43 »
Een veel belangrijker probleem is het feit dat de patient op de foto alleen in de foliezak lijkt te liggen, m.a.w. hij/zijn maakt direkt contact met de vloer/grond/straat waardoor er veel warmte via geleiding kan ontsnappen.
En dan hebben we het nog niet over de beroerde manier waarop het hoofd ingepakt is (of beter gezegd niet ingepakt is)

Idd...dus vandaar ook het 2e plaatje waarbij men een aardig begin heeft gemaakt.

mickey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 oktober 2008, 16:21:12 »
Bedankt allemaal het is duidelijk.

IngeG

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 22 december 2010, 17:51:53 »
De belangrijkste dingen zijn denk ik inderdaad dat er geen direct huid contact is met de isolatiedeken. Want dan verlies je door geleiding heel veel warmte en dat het hoofd ingepakt is.

Ik gebruik zelf 2 gewone dekens:

De eerst op de grond en de tweede diagonaal daarover heen. Er moet aan de kant van het hoofd een punt uitsteken (boven de deken die recht ligt) waarmee je het hoofd kan inpakken.

Dan leg je het so op de dekens. Je pakt met de punten aan de zijkant de romp in (dus onder de armen door). Daarna leg je de punt van de diagonale deken tussen de benen door op de buik.

Nu is de romp en het hoofd ingepakt.

Met de deken die 'recht' onder het so ligt lapk je nu de armen en benen afzonderlijk in. Eventueel leg je hierover heen nog een isolatie deken. Dit is de makkelijkste manier, Ik heb van het Sigma nog wel een andere manier geleerd. Maar die is veel lastiger (meer dekens).

Het is lastig om dit alles in woorden uit te leggen. Maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

Eelco(070)

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: zondag 2 januari 2011, 14:36:03 »
kan je het ook met meerdere isolatiedekens doen ipv wolledekens??

IngeG

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 17:44:05 »
Dat zou wel kunnen, maar er zijn 2 grote maaren:

De isolatiedeken mag niet in contact komen met de huid, want dan gaat er veel warmte verloren door geleiding.

En de tweede heb ik van horen zeggen. Dus ik weet niet of dat echt een 'regel' is:

De isolatiedeken niet aanraking laten komen met de grond om dezelfde reden.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 18:54:45 »
is dit mischien duidelijk?

bonzo1515

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011, 20:32:17 »
hoi micky!
ik heb een plaatje in mn ehbo-boekje staan, maar deze heb ik niet voor de hand. vandaar dat ik even ge 'google'd heb en daar kwam ik dit tegen:
[/img]

okee, sorry, ik heb geen idee hoe je een plaatje moet toevoegen!! (dat krijg je met die nieuwe hier  ;) )

ehbo-er

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 17:40:59 »
Als je het goed wil doen, dan gebruik je twee dekens en vier isolatiedekens (isolatiedeken<>deken<>isolatiedeken)
De isolatiedekens houden de wind en regen/zweet tegen
de dekens vormen een droge stilstaande, en daarmee een isolerende luchtlaag.

bonzo1515

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 19:35:03 »
Dat is pas duidelijke taal, ehbo-er!!

voortaan veel dekens en isolatiedekens mee ;)
bonzo

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: zondag 20 februari 2011, 21:42:09 »
Dat is pas duidelijke taal, ehbo-er!!

voortaan veel dekens en isolatiedekens mee ;)
bonzo

Even een aanvulling.
Je moet twee dekens gebruiken omdat de armen apart ingepakt moet worden

Offline Noodzaakopleidingen

• Nieuw lid
  • *
  • jajaja was ist los was ist das
    • Noodzaakopleidingen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #20 Gepost op: zondag 19 april 2015, 17:43:02 »
Bijna 7 jaar na starten topic word het ook nog gelezen en het benodigde plaatje gevonden...........
Eigenaar Noodzaakopleidingen
EHBO instructeur
BLS/AED instructeur
NI-BHV instructeur
Ex hospik
TX-opleider
Taxi leraar DGV/LLV/SOVA/HNR