Auteur Topic: Oranje Kruis vs. LPEV  (gelezen 26389 keer)

MizzFizz

• Gast
Re: Oranje Kruis vs. LPEV
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 22:34:32 »
De Stichting LPEV heeft onder meer als doelstelling het bevorderen van eenduidigheid tussen getrainde leken (diegene die een cursus Eerste Hulp e.d. hebben gevolgd of juist nog niet) en professionele hulpdiensten, als het gaat om vaststellen van het letsel/ziektebeeld, juiste melding en goede overdracht. De cursist leert protocollair te werken (volgens een vooraf vastgestelde volgorde): bijv. de ABCDE- methodiek en AMPLE. Verder leert men duidelijk onderscheid te maken tussen handelen bij traumatisch en niet-traumatisch letsel.
Een ervaren EHV'er zal heel veel herkennen in deze opzet- echter in een "strak plan" verpakt. Het zal zeker een toegevoegde waarde hebben als deze cursus wordt gevolgd.
Ambulancediensten, Spoedeisende Hulp e.d. werken al wereldwijd op deze wijze. De Stichting heeft het als het ware vertaald naar het niveau van een leek. Kijk eens op www.LPEV.nl en oordeel zelf!

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 23:23:59 »
Ik kan er ook wel even kort op reageren. Als brandweerman ben ik bekend met deze manier van eerste hulp verlenen. Vroeger moest iedere brandweerman ook gewoon zijn ehbo en later ehbr diploma halen. Later bleek dat te uitgebreidt voor het werk wat je als brandweerman doet. Toen kwamen de zogenaamde levensreddende handelingen zoals reanimeren, beademen, en wat verbandleer. Nu werken we ook volledig volgens het LRHPB (levens reddende handelingen protocol brandweer) wat exact aansluit op de protocollen van de ambulance dienst. Iedere brandweerman volgt als basis de opleiding Manschap A en daarin zit de volledige LRHPB inclusief AED en zuurstof toedienen. Jaarlijks wordt dat herhaald.

Groeten,
Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Anne

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 23:45:36 »
Ik kan er ook wel even kort op reageren. Als brandweerman ben ik bekend met deze manier van eerste hulp verlenen. Vroeger moest iedere brandweerman ook gewoon zijn ehbo en later ehbr diploma halen. Later bleek dat te uitgebreidt voor het werk wat je als brandweerman doet. Toen kwamen de zogenaamde levensreddende handelingen zoals reanimeren, beademen, en wat verbandleer. Nu werken we ook volledig volgens het LRHPB (levens reddende handelingen protocol brandweer) wat exact aansluit op de protocollen van de ambulance dienst. Iedere brandweerman volgt als basis de opleiding Manschap A en daarin zit de volledige LRHPB inclusief AED en zuurstof toedienen. Jaarlijks wordt dat herhaald.

Groeten,
Hanzzz

Laat mij nu midden in de opleiding Manschap A zitten en volgende week examen hebben in levensreddend handelen. Het boekje heet LPLHB oftewel Landelijk Protocol Levensreddend Handelen door de Brandweer. Misschien haal je wat letters door de war of is het boekje van naam veranderd! ;)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 13 december 2008, 20:02:07 »
Nee klopt je hebt gelijk. Het zijn dezelfde protocollen die ze bij de sosa aanhouden. Ik ben altijd in de war met die afkorting.

Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Hoontje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 22:24:03 »
En om het verhaaltje compleet te maken: De protocollen brandweer en LPA (SOSA is geen protocol, maar was de organisatie die ze hielp te ontwikkelen) zijn niet hetzelfde, ze sluiten echter bij elkaar aan...  ;D

Anders krijgen we wel een hele grote mix van de 3 staven en hun afzonderlijke taken bij een ongeval...

Vind het wel erg prettig dat men bij de brandweer wel wat meer nadruk gaat leggen op pt. zorg en soms zijn extra handen echt nodig  :).

Overigens, hoe lukt de opleiding? :)

Groetjes,

Hoontje

Anne

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 23:18:07 »
Ben woensdag geslaagd voor het levensreddend handelen. Op naar de volgende tussentijdse examens!

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 23:57:27 »
proficiat dan
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Hoontje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: maandag 22 december 2008, 04:19:45 »
Proficiat! Na levensreddendhandelen nu op naar ademlucht? Of Repressie I?
Succes in elk geval!!! :D

Groetjes en fijne jaarwisseling,

Hoontje

Cor B.

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: maandag 22 december 2008, 11:52:28 »
Ben woensdag geslaagd voor het levensreddend handelen. Op naar de volgende tussentijdse examens!

Van harte gefeliciteerd Anne.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 6 oktober 2009, 11:16:45 »
Nieuw examen reglement (ER) Reddingsbrigade Nederland 2009.
Het aantal vrijstellingen voor EHBO is uitgebreid met een aantal opleidingen van diverse organisaties.
www.reddingsbrigade.nl/servicedesk/kennisbank/113 (zie Hoofdstuk 2 en 4)
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

harm

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 6 oktober 2009, 20:24:52 »
Ik heb het LPEV map uitgebreid mogen bekijken, bij twee collega's...
En ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was.. 

Ik sprak twee aankomende instructeurs LPEV,  en die hadden nog wel een paar verbeterpunten in het lesmateriaal, maar in vergelijk met het OK, het NRK boek was dit absoluut completer...

Ik moet wel zeggen, dat de protocollen me sommige punten wat onlogisch voorkomen,  en sommige didactische keuzen snap ik nog niet helemaal..

Maar ik ben toch wel onder de indruk..

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009, 12:59:24 »
Hoi allemaal. Ik ben LPEV instructeur en verzorg deze opleidingen naast alle andere EHBO gerelateerde cursussen en trainingen. LPEV is een stroming die meer aandacht geeft aan de praktijk op straat. Er word veelvuldig en goed gebruik gemaakt van LOTUS mensen en het geeft de cursist meer gesprekstof tijdens het wachten op de profesionele hulpverlening. Ik vind de cursus geschikt voor mensen met zowel WEL als GEEN ehbo kennis of achtergrond. Bij veel EHBO ers merk je dat ze stilvallen in de gesprekken met het slachtoffer. Met de LPEV kennis in het hoofd (erbij) kun je aan dehand van de geleerde protocollen meer zinvolle informatie halen uit het slachtoffer en deze informatie overdragen aan het personeel van de ambulance. Let wel: we leren eerste hulp verleners heus niet om op de stoel van de verpleegkundige of arts te gaan zitten. Ze blijven eerste hulpverleners.

LPEV is zeker geen bedreiging voor een andere EHBO cursus. Maar geeft een andere kijk op eerste hulp. 

MizzFizz

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 20 december 2009, 18:49:15 »
Het ABCDE-protocol, onder andere beschreven door de Stichting LPEV, geeft de eerstehulpverlener handvatten. Wat maakt de LPEV-hulpverlener anders:
- de hulpverleners controleren in volgorde van belangrijkheid (ja, het OK doet dit ook)
- het benoemen van problemen volgens de ABCDE-methodiek bij 112/overdracht naar ambulance/HAP: hoorbare ademhaling?, benoem de ademhalingsfrequentie per minuut, benoem de kleur van het slachtoffer (blauwe lippen etc.), wel/geen reactie op pijnprikkel e.d.
- inzicht in handelen: iemand die de (Mexicaanse) griep heeft, is benauwd (hoorbare ademhaling), versnelde/verhoogde ademhaling, is bleek en heeft klam zweet. Daar bel ik, in principe, geen 112/HAP voor. Waarom wel voor iemand bellen met dezelfde tekens/symptomen, na doorvragen (AMPLE-protocol)?

De eigen waarneming volgt in feite de ABCDE-methodiek: hoe ziet iemand eruit (normaal, rood, bleek, blauw, bezweet etc). Als diegene nog staat, krijg je een ander beeld, dan wanneer iemand ligt. Wat is belangrijk? Daar is de LPEV duidelijker in!

Het didactische aspect vergt een eigen topic, lijkt me.

Check dit: http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen