Auteur Topic: Oranje Kruis vs. LPEV  (gelezen 26390 keer)

Hoontje

• Gast
Oranje Kruis vs. LPEV
« Gepost op: maandag 1 september 2008, 02:04:35 »
Hallo,

Ik heb de afgelopen week op het werk te maken gekregen met iemand die met een soort 'nieuwe' ehbo methode op de proppen kwam, het zgn. Landelijk Protocol Eerste Hulpverlening (LPEV) ofzoiets.
Nu bleek uit nazoeken op internet dat het LPEV niet gelijk staat aan het Oranje Kruis, maar een op zich staande organisatie is.
Na het doorkijken van de uitgebreidde lesmodule (A4'tjes in een vierringsmap) en een bijgevoegd LPEV protocollenboekje voor in je broekzak, was ik verbaasd en blij verrast tegelijk. De nadruk in deze cursus lag niet zozeer op het feitelijke EHBO gedeelte, maar meer op de manier van werken en de nieuwe manier die izj voorstellen die beter aansluit bij het werk van de ambulancediensten.
De anamnese en overdracht staan voorop en komen overeen met die van de LPA (Landelijk Protocl Ambulancevoorzieningen) Dus de APVU / AMPLE en MIST.

Nu ben ik ooit opgeleid als EHBO'er met de 22ste / 23ste druk OK en vond dat al heel netjes en ben dat altijd gewend geweest. pas in mijn studie als vpk kreeg ik te maken met het DABC *ABCD* etc. en ben op die manier gaan werken...

maar lang verhaal kortmakend, is iemand bekend met dit protocol en wat vind men ervan in vergelijking met de manier van werken van het OK?

wat mij enorm aansprak was de manier van overdragen / uitvragen en de handige protocollen als geheugensteun...

Ben benieuwd!

Groet,

Hoontje

P.S. er is ooit eerde rop het forum over LPEV gesproken, maar kon het niet meer terugvinden *schaam* dus neit gelijk affakkelen van: je valt in herhaling :P

ehbo-er

• Gast
Re: Oranje Kruis vs. LPEV
« Reactie #1 Gepost op: maandag 1 september 2008, 17:51:52 »
Hoontje,

Het zal je misschien verbazen, maar in de 23ste druk was de ABCE structuur al aanwezig.
Het viel alleen niet op omdat het boekje een didactische opbouw had. Op bladzijde 118 staat dat je vlammen zo snel mogelijk moet doven. Als je het boekje in stukje tekst knipt en gaat deze in de hulpverleningsvolgorde leggen, dan zul je, net als ik, merken dat de systematiek hetzelfde is.

Als je mij en pm stuurt met je email adres dan zal ik een pdf over dit onderwerp toesturen.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 15:50:11 »
Vergeet niet dat het ene ABC het andere ABC niet is

het Oranje Kruis: Ademhaling Bewustzijn Circulatie
De rest van de wereld Airway Breathing Circulation

Maar ik denk dat de meer geprotocoleerde aanpak van het LPEV goed is als aanvulling op de vaardigheden van het OK.
Het is alleen jammer dat ze zich schoenen aangemeten hebben die hen niet passen (veel te groot zijn) en dan struikel je nog wel eens (Landelijk Protocol ...)
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kadertje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 18:28:59 »
Sinds wanneer controleren we de ademhaling voor het bewustzijn?

ambu 954

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 18:45:48 »
snap ik ook niet  :-\

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 18:46:24 »

Ik geef geen handelingsvolgorde aan, slechts de alfabetische volgorde om aan te geven dat in de verschillende systemen de letters A B en C verschillende betekenissen hebben.

Het bewustzijn valt "voor de rest van de wereld" onder de D en wordt daar inderdaad na de AB en C beoordeeld.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ambu 954

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 18:59:20 »

Ik geef geen handelingsvolgorde aan, slechts de alfabetische volgorde om aan te geven dat in de verschillende systemen de letters A B en C verschillende betekenissen hebben.

Het bewustzijn valt "voor de rest van de wereld" onder de D en wordt daar inderdaad na de AB en C beoordeeld.

volgens mij is dit niet alleen de rest van de wereld  maar ook het Ok
Airway Breathing Circulation oftwel ABC
ademweg -ademhaling- bloedsomloop

Hoontje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 19:05:58 »

Ben het met die laatste zin niet helemaal eens, sorry. De methode heet ABCD(E) maar de werkwijze in de praktijk is dacht ik D ABC(d)E. De eerste D bepaal je of iemand aanspreekbaar is of niet. (bewustzijn snel bepalen) dan ABC etc. en diep je daarna weer de D verder uit.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 19:25:40 »
Uiteraard spreek je iemand eerst aan, maar dat is nog geen beoordeling van de D zoals die buiten het OK in de ATLS, PHTLS en TNCC gebruikt wordt.

Je bekijkt bijvoorbeeld bij het toelopen op je patient ook naar zijn huid en ziet of die rood danwel bleek is wat iets zegt over de circulatie, toch wordt dat niet beschouwd als het beoordelen van de C.

Ook wordt met het beoordelen van de ademhaling iets meer bedoeld als alleen het horen dat iemand ademhaalt of het op 5 meter afstand horen dat iemand hoest.

Bij de beoordeling van het bewustzijn wordt eerst een AVPU score bepaald in combinatie met een pupilreactie, later komt daar evt nog een EMV score bij.

Het als eerste beoordelen van de D heeft niet zo veel zin omdat je daar toch geen interventies op kan plegen
Je handelt niet anders bij een niet aanspreekbaar of wel aanspreekbaar slachtoffer , in alle gevallen loop je je ABCDE af)) Een test uitvoeren die je behandeling niet veranderd (maar wel tijd kost) kun je beter uitstellen tot een moment dat je de wel behandelbare levensbedreigende zaken gecontroleerd hebt. (AB en C)
Bovendien worden problemen in de D meestal veroorzaakt door problemen in de AB en/of C. (treat first what kill's first)
Die pak je daarom eerst aan en daarna ga je pas de D bepalen, zie je daar tekenen van een ernstig hersenletel dan kan dat het moment zijn om verdere onderzoeken te staken en over te gaan op "scoop and run" dat doe je uiteraard niet wanneer je nog niets weet over de AB en C.

Ik hoop dat zo de betekenis van het ABCD buiten het OK iets duidelijker geworden is.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 19:57:30 »
Vergeet niet dat het ene ABC het andere ABC niet is

het Oranje Kruis: Ademhaling Bewustzijn Circulatie
De rest van de wereld Airway Breathing Circulation

Maar ik denk dat de meer geprotocoleerde aanpak van het LPEV goed is als aanvulling op de vaardigheden van het OK.
Het is alleen jammer dat ze zich schoenen aangemeten hebben die hen niet passen (veel te groot zijn) en dan struikel je nog wel eens (Landelijk Protocol ...)

Jaques, we hebben inmiddels de 25ste druk van het OK boekje,  :o

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 20:03:48 »

Ja dat was mij niet ontgaan, ik heb hem ook, toch bliven de termen binnen de EHBO in gebruik

Vaak wordt het functioneren van het lichaam voorgeesteld als een driehooek met de zijden A, B en C waarbij een verstoring in een van de drie kan leiden tot een verstoring in de andere twee en dus potentieel gevaarlijk is voor het leven.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 2 september 2008, 20:14:53 »

Ja dat was mij niet ontgaan, ik heb hem ook, toch bliven de termen binnen de EHBO in gebruik

Vaak wordt het functioneren van het lichaam voorgeesteld als een driehooek met de zijden A, B en C waarbij een verstoring in een van de drie kan leiden tot een verstoring in de andere twee en dus potentieel gevaarlijk is voor het leven.

Dat is de [censuur] van de instructeurs die dit stug blijven uitdragen.
Dat geldt ook voor A = aanspreken aanschudden ademweg ademhaling B = beademen....

Combatman

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 17 september 2008, 20:56:27 »
Oorspronkelijk leerde ik ook altijd het ABCD protocoll, alleen nu leer ik bij het OK Hersenfunctie, Ademnhaling, Bloedsomloop. Als de hersenfunctie aanwezig is hoeven we namelijk niet meer te controleren of het slachtoffer nog ademhaalt en of het hart nog klopt. Dan hoeven we alleen maar plaatselijk letsel (en dus mogelijk een belemmering van de ademnhaling!) te controleren.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 17 september 2008, 21:20:47 »
Als de hersenfunctie aanwezig is hoeven we namelijk niet meer te controleren of het slachtoffer nog ademhaalt en of het hart nog klopt. Dan hoeven we alleen maar plaatselijk letsel (en dus mogelijk een belemmering van de ademnhaling!) te controleren.

Nou ik weet niet wie die regel opgesteld heeft, maar echt verstand van medische hulpverlening heeft hij niet.
Neem nu het simpele voorbeeld van iemand die stikt in een brok eten, prima hersenfunctie, onnodig om naar de ademweg en ademhaling te kijken ? :-\
Vervolgens valt onze patient bewusteloos neer, heeft nog steeds een hersenfunctie, dus nog steeds niets doen ?
Gewoon wachten tot onze patient geen hersenfunctie meer heeft en dus overleden is ?  :'( :'(

Iedere bewusteloze heeft een hersenfunctie (anders noemen we het een dode) en heeft recht op een bedreigde ademweg en bellemerde ademhaling, natuurlijk gaan we daar naar kijken en pas daarna komt het lokale letsel aan de beurt (als dat al aan de beurt komt)

ambu 954

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 17 september 2008, 21:33:59 »
Oorspronkelijk leerde ik ook altijd het ABCD protocoll, alleen nu leer ik bij het OK Hersenfunctie, Ademnhaling, Bloedsomloop. Als de hersenfunctie aanwezig is hoeven we namelijk niet meer te controleren of het slachtoffer nog ademhaalt en of het hart nog klopt. Dan hoeven we alleen maar plaatselijk letsel (en dus mogelijk een belemmering van de ademnhaling!) te controleren.
wie geeft er les  ???
de begrafenis ondernemer  :'(

ehbo-er

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 17 september 2008, 21:37:54 »

Als ik alle onaardige gedachtes over zijn functioneren als instructeur weg laat, hetgeen een uurtje of tien scheelt, dan is mijn advies om jouw instructeur een recente versie van het OK boekje te geven.
En dit is niet het eerste waar op het forum met verbazing wordt gereageerd.

Doe de toekomstige slachtoffers een lol en zoek een andere EH opleiding

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 17 september 2008, 23:09:16 »

Je bedoelt waarschijnlijk het bewustzijn?!
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Kadertje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 00:10:29 »
Ik denk inderdaad dat Combatman bedoeld het bewustzijn.
Is het slachtoffer bewusteloos dan is de volgende stap de ademhalingcontrole. Bewusteloos betekend niet dat iemand per definitie hersendood is. Het is een storing in de hersenwerking. Is iemand goed bij bewustzijn, antwoord samenhangend enz. dan hoef je volgens het boekje de ademhaling niet te controleren. Stiekem heb je dat toch al gedaan omdat je contact hebt met je slachtoffer. Sommige dingen doe je automatisch zonder er bij na te denken.

Soms is het goed om een bericht 2 keer te lezen of een wedervraag te stellen voordat je iemand loopt af te kraken. Dit noemt men communicatie.

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 00:15:03 »
Ook een leuke die ik weleens gelezen heb: DR. ABCDE

Danger
Response

Airway
Breathing
Circulation
Disability
Exposure

En ook nog (ambulance/SEH) versies waar nog bij komt:

Full set of vital signs (vitale functies controleren)
Give comfort (pijnbestrijding)
Head/toe examination (top/teen onderzoek)
Inspection posterior (log-roll en inspectie van de rugzijde SO)

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Combatman

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 19:19:31 »
@jaques Schenk:

Als iemand zich verslikt zou dat dus horen tot plaatselijk letsel wat je dan gaat verhelpen. ;)

@ehbo-er:
M`n huidige EH opleiding bevalt me prima en ben er van overtuigt dat toekomstige SO`s er blij mee zullen zijn.

@kadertje:
met hersenfunctie wordt inderdaad het bewustzijn bedoeld, al hebben wij het geleerd als hersenfunctie. Misschien ook omdat het bewustzijn een functie van je hersenen is? Vraag mij ook niet waarom. ;)
En je hebt ook helemaal gelijk, die instructeur doet zeker zijn best en volgens mij heeft hij nog helemaal gelijk ook hoor, dus geen rede hem af te kraken ;) Als is hersenfunctie misschien wel een rare benaming...

En even in het algemeen: waarom zou dat fout zijn? Omdat 'jij' iets anders hebt geleerd hoefd dat wat ik leer niet meteen fout of verouderd te zijn. ;)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 20:25:23 »
bedenk ook  als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. dat vind ik dan weer een gouden regel voor veel dingen.

de 1e 5 punten van de eh doe je vaak ook onbewust ik bedoel dan:
letten op gevaar
nagaan wat een so mankeerd en wat er is gebeurd
het so helpen op de plaats waar hij ligt of zit
het geruststellen (begint al bij het voorstellen en je proffesioneel gedragen)
en deskundige hulp wordt vaak al vaker ingeroepen nog voordat jij beslist dat het nodig is door de omstanders.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

ehbo-er

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 22:03:53 »
@ehbo-er:
M`n huidige EH opleiding bevalt me prima en ben er van overtuigt dat toekomstige SO`s er blij mee zullen zijn.
Absoluut mee doorgaan dus.

Combatman

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 23:02:14 »
Precies en misschien klopt er af en toe een dingetje niet, ik leer er sowieso heel veel waar ik van overtuigt ben dat ik er zeker levens mee kan redden! Maar hij volgt gewoon het Oranje Kruis boekje hoor, dus voor zover ik weet moet alles kloppen ;)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 23:14:48 »
@jaques Schenk:
Als iemand zich verslikt zou dat dus horen tot plaatselijk letsel wat je dan gaat verhelpen. ;)
een fout of verouderd te zijn. ;)

I rest my case  :'(  :'(

ehbo-er

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 23:28:52 »
Precies en misschien klopt er af en toe een dingetje niet, ik leer er sowieso heel veel waar ik van overtuigt ben dat ik er zeker levens mee kan redden! Maar hij volgt gewoon het Oranje Kruis boekje hoor, dus voor zover ik weet moet alles kloppen ;)

Het OK boekje is een basisboekje waar je een goede basis legt voor je verdere ontwikkeling.
Dat geldt ook voor de basisschool, waar de basis gelegd wordt om een universitaire opleiding met succes te kunnen afronden.

Combatman

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 18 september 2008, 23:39:03 »
@Jacques Schenk:
die snap ik even niet :P

@ehbo-er:
dan ga ik er vanuit dat als de instructeur die volgt hij het wel goed zal hebben ;)
echter heb ik het ook op andere manieren geleerd uit andere boekjes, het is soms lastig te kiezen wat nou de beste methode is, daarom volg ik vanaf nu maar standaart het Oranje Kruis om verwarring te voorkomen en ook te zorgen dat andere ehbo-ers snappen wat ik doe als ik hen assisteer of zij mij.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 20 september 2008, 16:03:07 »
@ehbo-er:
dan ga ik er vanuit dat als de instructeur die volgt hij het wel goed zal hebben ;)
echter heb ik het ook op andere manieren geleerd uit andere boekjes, het is soms lastig te kiezen wat nou de beste methode is, daarom volg ik vanaf nu maar standaart het Oranje Kruis om verwarring te voorkomen en ook te zorgen dat andere ehbo-ers snappen wat ik doe als ik hen assisteer of zij mij.

Zolang je de basisopleiding volgt is dat de juiste aanpak.
Dat kan ook omdat de LOTUS in de basisopleiding "standaard" letsels uitbeelden en je de basistechnieken over het algemeen goed toe kunt passen. Een uitzondering is bijvoorbeeld een lotus van 120 kg die door een meisje van 60 kp met de rautekgreep versleept moet worden. Daarom zijn er een aantal regels ingevoerd.,
- bij de lessen moet het so in zittende houding gebracht worden en niet meer getild.
- Heimlich mag niet gedaan worden bij de LOTUS

Kadertje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 20 september 2008, 17:06:48 »
Gewicht heeft niks te maken met kracht. Ome ARBO verteld ons wat we mogen tillen, heel vervelend als jij een S.O. tilt en het schiet in je rug. Bij een incident waar de adrenaline door je aderen stroomt maakt je nog sterker en dan haalt zelf een meisje van 10 mij nog uit een gevaarlijke situatie vandaan. Of juist niet ;D

Combatman

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 20 september 2008, 19:23:38 »
Tja, ik oefen voor het leger, daar moet je aardig wat voor  kunnen tillen... ;) Een mens tillen van m`n eigen leeftijd is geen probleem. Een zwaarder persoon is ff goed op m`n rug letten ;)
En in zo`n situatie gaat het leven van een SO mij even voor.. Denk dat je in zo`n situatie vanzelf wel op je rug let en sterk genoeg bent om iemand op te tillen.

Offline JIM

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 20 september 2008, 19:42:21 »
Tja, ik oefen voor het leger, daar moet je aardig wat voor  kunnen tillen... ;) Een mens tillen van m`n eigen leeftijd is geen probleem. Een zwaarder persoon is ff goed op m`n rug letten ;)
En in zo`n situatie gaat het leven van een SO mij even voor.. Denk dat je in zo`n situatie vanzelf wel op je rug let en sterk genoeg bent om iemand op te tillen.

Ach combatman, in 't leger heb je gelukkig van die drag-handles op je vest zitten.

MizzFizz

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 22:34:32 »
De Stichting LPEV heeft onder meer als doelstelling het bevorderen van eenduidigheid tussen getrainde leken (diegene die een cursus Eerste Hulp e.d. hebben gevolgd of juist nog niet) en professionele hulpdiensten, als het gaat om vaststellen van het letsel/ziektebeeld, juiste melding en goede overdracht. De cursist leert protocollair te werken (volgens een vooraf vastgestelde volgorde): bijv. de ABCDE- methodiek en AMPLE. Verder leert men duidelijk onderscheid te maken tussen handelen bij traumatisch en niet-traumatisch letsel.
Een ervaren EHV'er zal heel veel herkennen in deze opzet- echter in een "strak plan" verpakt. Het zal zeker een toegevoegde waarde hebben als deze cursus wordt gevolgd.
Ambulancediensten, Spoedeisende Hulp e.d. werken al wereldwijd op deze wijze. De Stichting heeft het als het ware vertaald naar het niveau van een leek. Kijk eens op www.LPEV.nl en oordeel zelf!

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 23:23:59 »
Ik kan er ook wel even kort op reageren. Als brandweerman ben ik bekend met deze manier van eerste hulp verlenen. Vroeger moest iedere brandweerman ook gewoon zijn ehbo en later ehbr diploma halen. Later bleek dat te uitgebreidt voor het werk wat je als brandweerman doet. Toen kwamen de zogenaamde levensreddende handelingen zoals reanimeren, beademen, en wat verbandleer. Nu werken we ook volledig volgens het LRHPB (levens reddende handelingen protocol brandweer) wat exact aansluit op de protocollen van de ambulance dienst. Iedere brandweerman volgt als basis de opleiding Manschap A en daarin zit de volledige LRHPB inclusief AED en zuurstof toedienen. Jaarlijks wordt dat herhaald.

Groeten,
Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Anne

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 12 december 2008, 23:45:36 »
Ik kan er ook wel even kort op reageren. Als brandweerman ben ik bekend met deze manier van eerste hulp verlenen. Vroeger moest iedere brandweerman ook gewoon zijn ehbo en later ehbr diploma halen. Later bleek dat te uitgebreidt voor het werk wat je als brandweerman doet. Toen kwamen de zogenaamde levensreddende handelingen zoals reanimeren, beademen, en wat verbandleer. Nu werken we ook volledig volgens het LRHPB (levens reddende handelingen protocol brandweer) wat exact aansluit op de protocollen van de ambulance dienst. Iedere brandweerman volgt als basis de opleiding Manschap A en daarin zit de volledige LRHPB inclusief AED en zuurstof toedienen. Jaarlijks wordt dat herhaald.

Groeten,
Hanzzz

Laat mij nu midden in de opleiding Manschap A zitten en volgende week examen hebben in levensreddend handelen. Het boekje heet LPLHB oftewel Landelijk Protocol Levensreddend Handelen door de Brandweer. Misschien haal je wat letters door de war of is het boekje van naam veranderd! ;)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 13 december 2008, 20:02:07 »
Nee klopt je hebt gelijk. Het zijn dezelfde protocollen die ze bij de sosa aanhouden. Ik ben altijd in de war met die afkorting.

Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Hoontje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 22:24:03 »
En om het verhaaltje compleet te maken: De protocollen brandweer en LPA (SOSA is geen protocol, maar was de organisatie die ze hielp te ontwikkelen) zijn niet hetzelfde, ze sluiten echter bij elkaar aan...  ;D

Anders krijgen we wel een hele grote mix van de 3 staven en hun afzonderlijke taken bij een ongeval...

Vind het wel erg prettig dat men bij de brandweer wel wat meer nadruk gaat leggen op pt. zorg en soms zijn extra handen echt nodig  :).

Overigens, hoe lukt de opleiding? :)

Groetjes,

Hoontje

Anne

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 23:18:07 »
Ben woensdag geslaagd voor het levensreddend handelen. Op naar de volgende tussentijdse examens!

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 19 december 2008, 23:57:27 »
proficiat dan
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Hoontje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: maandag 22 december 2008, 04:19:45 »
Proficiat! Na levensreddendhandelen nu op naar ademlucht? Of Repressie I?
Succes in elk geval!!! :D

Groetjes en fijne jaarwisseling,

Hoontje

Cor B.

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: maandag 22 december 2008, 11:52:28 »
Ben woensdag geslaagd voor het levensreddend handelen. Op naar de volgende tussentijdse examens!

Van harte gefeliciteerd Anne.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 6 oktober 2009, 11:16:45 »
Nieuw examen reglement (ER) Reddingsbrigade Nederland 2009.
Het aantal vrijstellingen voor EHBO is uitgebreid met een aantal opleidingen van diverse organisaties.
www.reddingsbrigade.nl/servicedesk/kennisbank/113 (zie Hoofdstuk 2 en 4)
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

harm

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 6 oktober 2009, 20:24:52 »
Ik heb het LPEV map uitgebreid mogen bekijken, bij twee collega's...
En ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was.. 

Ik sprak twee aankomende instructeurs LPEV,  en die hadden nog wel een paar verbeterpunten in het lesmateriaal, maar in vergelijk met het OK, het NRK boek was dit absoluut completer...

Ik moet wel zeggen, dat de protocollen me sommige punten wat onlogisch voorkomen,  en sommige didactische keuzen snap ik nog niet helemaal..

Maar ik ben toch wel onder de indruk..

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2009, 12:59:24 »
Hoi allemaal. Ik ben LPEV instructeur en verzorg deze opleidingen naast alle andere EHBO gerelateerde cursussen en trainingen. LPEV is een stroming die meer aandacht geeft aan de praktijk op straat. Er word veelvuldig en goed gebruik gemaakt van LOTUS mensen en het geeft de cursist meer gesprekstof tijdens het wachten op de profesionele hulpverlening. Ik vind de cursus geschikt voor mensen met zowel WEL als GEEN ehbo kennis of achtergrond. Bij veel EHBO ers merk je dat ze stilvallen in de gesprekken met het slachtoffer. Met de LPEV kennis in het hoofd (erbij) kun je aan dehand van de geleerde protocollen meer zinvolle informatie halen uit het slachtoffer en deze informatie overdragen aan het personeel van de ambulance. Let wel: we leren eerste hulp verleners heus niet om op de stoel van de verpleegkundige of arts te gaan zitten. Ze blijven eerste hulpverleners.

LPEV is zeker geen bedreiging voor een andere EHBO cursus. Maar geeft een andere kijk op eerste hulp. 

MizzFizz

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 20 december 2009, 18:49:15 »
Het ABCDE-protocol, onder andere beschreven door de Stichting LPEV, geeft de eerstehulpverlener handvatten. Wat maakt de LPEV-hulpverlener anders:
- de hulpverleners controleren in volgorde van belangrijkheid (ja, het OK doet dit ook)
- het benoemen van problemen volgens de ABCDE-methodiek bij 112/overdracht naar ambulance/HAP: hoorbare ademhaling?, benoem de ademhalingsfrequentie per minuut, benoem de kleur van het slachtoffer (blauwe lippen etc.), wel/geen reactie op pijnprikkel e.d.
- inzicht in handelen: iemand die de (Mexicaanse) griep heeft, is benauwd (hoorbare ademhaling), versnelde/verhoogde ademhaling, is bleek en heeft klam zweet. Daar bel ik, in principe, geen 112/HAP voor. Waarom wel voor iemand bellen met dezelfde tekens/symptomen, na doorvragen (AMPLE-protocol)?

De eigen waarneming volgt in feite de ABCDE-methodiek: hoe ziet iemand eruit (normaal, rood, bleek, blauw, bezweet etc). Als diegene nog staat, krijg je een ander beeld, dan wanneer iemand ligt. Wat is belangrijk? Daar is de LPEV duidelijker in!

Het didactische aspect vergt een eigen topic, lijkt me.

Check dit: http://www.1ehulp.nu/Cursussen/Cursussen/Algemene_Informatie/Erkenningen