Auteur Topic: Hoe hou ik de harhalingslessen interessant  (gelezen 47710 keer)

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
Re: Hoe hou ik de harhalingslessen interessant
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 17:50:54 »
Dat ligt aan het aantal cursisten, wil je ze in groepjes verdelen of moeten ze het alleen doen?
Ik heb zelf 12 potjes met inhoud en ze mogen per groepje werken.
Ze moeten aangeven wat ze denken dat erin zit en ook wat er gedaan moet worden als een s.o. het binnen heeft gekregen.
Als iedereen alles gehad heeft volgt een nabespreking...

groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 18:09:44 »
Een uur is best te vullen.
Wanneer je eerst begint met een herhaling van de theorie (wat is een gif, hoe werkt het, hoe krijgen we het binnen, wat te doen bij welke stoffen) en vervolgens je potjes rond laat gaan.
Reken/geef voor de rondgang op ongeveer 1 tot 2minuten per potje per persoon/groepje (beoordelen, discussie, opschrijven wat het is en de behandeling)
(Soms gaat een groepje trager als individuele personen omdat er binnen groepjes vaak discussie ontstaat.)
Daarna bespreken en een vrije discussie waarbij ongetwijfeld de vergiftingenkaart ter sprake zal komen, dus bereid je daar op voor zou ik zeggen.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Provincie: Friesland
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 22:57:22 »
Ik geef echt nooit een les over vergiftigingen op deze wijze. Wel neem ik flessen/potjes mee in orginele verpakking Je moet je cursisten toch leren nooit giftige stoffen in andere verpakkingen te doen en ruiken aan een stof waarvan je niet weet wat het is is gewoon gevaarlijk. Het kan toch ook iets giftigs zijn wat de luchtwegen aantast?

Ik hoor vaak over een dergelijke les maar ik begrijp echt niet wat dit toevoegt het is alleen maar gevaarlijk. Orginele verpakkingen geven en de "oranje pictogrammen lezen" per pot opschrijven welke eerste hulp verleend moet worden daarmee kun je een redelijke les vullen maar een uur is lang.
Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 23:31:05 »
Of het gevaarlijk is of niet ligt aan de kader, ik neem aan dat die geen cyanide laat proeven.
Verder kan het in de praktijk goed voorkomen dat je iemand aantreft met een stof in de niet originele verpakking.

Wanneer je iemand de stof in de originele verpakking geeft, kun je net zo goed niets geven en gewoon een lijstje met stoffen uitdelen.
Het werken met die potjes is buiten leerzaam gewoon leuk en leuk betekent dat mensen terugkomen.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Yvonne

• Super lid
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 23:39:46 »
Op de originele verpakking staat ook wat je moet doen, daar leren ze niet zoveel van.Het probleem komt pas als spullen niet meer in de originele verpakking zitten...
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel

marjan

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 19 mei 2011, 00:17:06 »
ik heb afgelopen seizoen

potjes snuffelen/ruiken/proeven

en afbeeldingen van planten,zaadjes,bomen    eetbaar/niet eetbaar    giftig/niet giftig

bijna 2 uur lang

golly

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 19 mei 2011, 22:10:40 »
ik heb zo een les al een aantal keer gehad, en moet zeggen dat het toch volledig indruist tegen wat ik bij scheikunde geleerd had hoor..

Neem dan inderdaad zaadjes en plantjes enzo, das misschien een beter idee.

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Provincie: Friesland
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 20 mei 2011, 00:40:54 »
Ik werk op een laboratorium maar ik denk niet dat ik mijn werk nog lang zou houden als ik er van uit ga dat giftige stoffen niet in hun orginele verpakking zitten en dat ik maar moet gaan snufffelen of proefen :o om er achter te komen wat het is.

Nee ik stop geen cyanide in zo'n potje maar als ik mijn cursisten leer dat ze mogen snuffelen en het is dan wel een keer een hele giftige stof ???

Als ik echt niet weet om wat voor stof het gaat dan doe ik niets maar zorg zo snel mogelijk voor proffesionele hulp.

Het lezen van etiketten is trouwens ook heel leerzaam hoor en daar heb je wat aan.
Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 20 mei 2011, 11:10:08 »
Ik werk op een laboratorium maar ik denk niet dat ik mijn werk nog lang zou houden als ik er van uit ga dat giftige stoffen niet in hun orginele verpakking zitten en dat ik maar moet gaan snufffelen of proefen :o om er achter te komen wat het is.
Nee ik stop geen cyanide in zo'n potje maar als ik mijn cursisten leer dat ze mogen snuffelen en het is dan wel een keer een hele giftige stof ???

ik propageer niet dat je van cursisten speurhonden of een smaakpanel moet gaan maken, maar het kan voor cursisten best een eye opener zijn wanneer ze geconfronteerd worden met een stof die niet in de standaard verpakking zit.
Je leert ze niet om op de reuk of de smaak een bepaalde stof te herkennen, maar zie het meer als een soort van bewustwording, bewustwording dat straks in de praktijk niet alles even gemakkelijk te herkennen is. Die bewustvorming kweek je in de veilige lesomgeving.
Dat is iets heel anders als ze opleiden om straks in de praktijk de snuffeltechnieken te laten gebruiken om de soort stof te bepalen.

Medisch studenten zien op de snijzaal ook de binnenkant van een lichaam en mogen daar het een en ander in snijden, niet omdat straks in de praktijk dan ook maar zo te doen, maar om het begrip/het inzicht te vergroten. Zo zie ik de potjes les ook, het is iets voor in de les om begrip te kweken.

Vanuit de cursisten ervaar ik alleen maar positieve reacties.

Offline Arno

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Man
  • Beter 10x voor niets dan 1x te laat...
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012, 04:55:02 »
Wat denken jullie van een estafette-reanimatieles? De cursisten worden verdeeld in 2 groepen, dan krijgen de eerste 2 een blinddoek om en worden zij naar de reanimatiepop geleid. Vervolgens moeten zij geblinddoekt de reanimatie uitvoeren, terug lopen naar nummer 2 in de rij, die dan de blinddoek om krijgt en op zijn beurt gaat reanimeren.
De ploeg die het eerst klaar is, wint.
Arno

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012, 11:59:05 »
Mhhhm, :-\, op zich niet zoveel op tegen om er een extra lading aan te geven, hoewel ik in principe tegen wedstrijdjes ben ( in de EHBO) .
Maar ik neem aan de de cursisten ook pas na gebleken competentie de blindoek over mogen geven aan de volgende ?

Ikzelf probeer ook wel om - zeker de reanimatielessen- de opfris/herhalingsavonden wat te variŽren.
Dit jaar ben ik nog zoekende. Heb denk ik wel allerlei poppen, kleding en types AED gebruikt en heb geen zin om weer een hele avond te pompen en te blazen.
Snap wel dat dat eigenlijk de competentie behelst, maar niet echt boeiend. En laten we wel wezen, in principe heb je aan 4 minuten per kandidaat de boel wel beoordeeld.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

marjan

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012, 19:24:03 »
Wat denken jullie van een estafette-reanimatieles? De cursisten worden verdeeld in 2 groepen, dan krijgen de eerste 2 een blinddoek om en worden zij naar de reanimatiepop geleid. Vervolgens moeten zij geblinddoekt de reanimatie uitvoeren, terug lopen naar nummer 2 in de rij, die dan de blinddoek om krijgt en op zijn beurt gaat reanimeren.
De ploeg die het eerst klaar is, wint.

wel leuk om eens een les als blinde.

maar tijdens een reanimatie les ???????/

gaat me net iets te ver

ehbo-er

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012, 22:00:46 »
ik propageer niet dat je van cursisten speurhonden of een smaakpanel moet gaan maken, maar het kan voor cursisten best een eye opener zijn wanneer ze geconfronteerd worden met een stof die niet in de standaard verpakking zit.
Je leert ze niet om op de reuk of de smaak een bepaalde stof te herkennen, maar zie het meer als een soort van bewustwording, bewustwording dat straks in de praktijk niet alles even gemakkelijk te herkennen is. Die bewustvorming kweek je in de veilige lesomgeving.

Bij de bepaling van giftigheid van de gevaarlijke stoffen, gaat men er van uit de stof in een verder "schone lucht" getest worden

Offline Arno

• Aspirant lid
  • **
  • Beter 10x voor niets dan 1x te laat...
« Reactie #73 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012, 02:33:54 »

wel leuk om eens een les als blinde.

maar tijdens een reanimatie les ???????/

gaat me net iets te ver

Ach, je moet toch iets...zoals baksteen al vermeldde, zijn de geoefende ehbo-ers geroutineerd in de reanimatie. Die kun je nu eenmaal niet een les voorschotelen waarbij ze als nieuwe cursist de basishandelingen moeten laten zien om competent te worden bevonden.
Het lijkt me wel een leuk idee. Daarbij hebben we per seizoen 2 herhalingslessen in BLS/AED, dus dan kun je zoiets in 1 van de 2 lessen best eens proberen, lijkt mij. Dan kun je de tweede les altijd nog meer competentie-gericht gaan werken.
Maar goed, ik zou graag andere creatieve ideeŽn horen voor de reanimatieles en sta zeker open voor verbetering!
Arno