Auteur Topic: wel of geen reanimatie  (gelezen 53494 keer)

rocco

• Gast
Re: wel of geen reanimatie
« Reactie #75 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 01:39:55 »
Ik denk dat je goed handeld om te besluiten om te reanimeren wij zijn leken en dus mogen en kunnen wij niets doen met de medische zaken die een patient met een arts afspreekt omtrend een niet reanimatie verklaring daarom zeg ik reanimeren en stoppen als een arts zegt dat er een niet reanimatie verklaring is

Pim de Ruijter

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 10:51:52 »
Wel eens gehoord van interpunctie?  ;)

Pleegje

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 13:29:56 »
wel of niet reanimeren als de familie zegt dat er niet begonnen hoeft worden. er is maar één conclusie "wel beginnen".
Het moet namelijk schriftelijk op papier staan dat er niet gereanimeerd hoeft te worden.En deaze verklaring moet ondertekend zijn door diegene die het aangaat en een arts.

Dit is niet helemaal waar  :P

ehbo-er

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 22:29:20 »
Als ik discussies, waar dit soort dillemma's met wetteksten worden opgelost, lees dan komen twee vragen naar boven:

- Wie heeft feitelijk voor de keuze gestaan ?
- Wie van deze groep vind dat je altijd moet beginnen ?

Trophy

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 11 februari 2006, 09:34:26 »
wel of niet reanimeren als de familie zegt dat er niet begonnen hoeft worden. er is maar één conclusie "wel beginnen".
Het moet namelijk schriftelijk op papier staan dat er niet gereanimeerd hoeft te worden.En deaze verklaring moet ondertekend zijn door diegene die het aangaat en een arts.

Dit is niet helemaal waar  :P

Kan je even verduidelijken wat niet waar is? Refereer je aan de familie of aan het document? Je mag namelijk alleen stoppen (indien je de beslissing durft/ kan nemen) als er een ondertekende wilsverklaring aanwezig is.
Mondelinge mededelingen mogen niet gehonoreerd worden.

Ik heb meerdere malen voor de keuze gestaan en ondanks de richtlijnen blijft het moeilijk.
Familie kan je het werken moeilijk dan wel onmogelijk maken. Dan houd alles op.
Overigens komt het omgekeerde ook voor: de nadrukkelijke wens om wel gereanimeerd te worden in een uitzichtloze situatie. Op zo een moment komt al snel de gedachte op of je wel moet beginnen.

Grondbeginsel is dat de wens van de patiënt centraal staat: wij (eerste hulpverleners) beslissen niet over iemands lot.
Daarnaast moet je als hulpverlener in een acute situatie snel kunnen beslissen. Je hebt geen ijd om naar documenten te zoeken, feiten te verifiëren.

Advies: gewoon beginnen. Hulpverlenen is al moeilijk genoeg. Laat de beslissing aan deskundigen over (arts, ambulance), maar ga zelf gewoon hulp verlenen.

Kadertje

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: zaterdag 11 februari 2006, 10:48:56 »
Ik neem aan dat je je EHBO diploma met reanimatie hebt gehaald om iemand in nood te kunnen helpen.
Punt 1 let op eigen veiligheid. Je probeerd ten alle tijde de reanimatie te starten. Als het onveilig is of wordt omdat een omstander of familielid dit beslist niet wil, en je desnoods met geweld tegenhoud. Tja daar gaat je eigen veiligheid. Doorlopen en om de hoek 112 bellen en de situatie uitleggen. Dan komen er 2 ambu's en politie ter plaatse. Jij hebt gedaan wat je kunt.

Zelf ooit meegemaakt met een marokaanse vrouw, haar man wou beslist niet dat er een andere man aan haar zat. Ik heb direct 112 gebeld en in een mum van tijd stonden de ambu's en politie er.
Ik geef dit in cursussen ook aan hier goed mee uit te kijken. Niet dat je een marokaanse vrouw niet mag reanimeren maar dat je rekening houd met cultuur en geloofsovertuiging.
Ook in nederland hebben we geloofsovertuigingen die niet toestaan om naar een dokter te gaan of dergelijke. Ik kan als simpele inwoner van dit land deze keuzes alleen maar respecteren. En dan zeker niet tegen beter weten in gaan beginnen.

Woutertje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 16 november 2006, 17:40:30 »
ik ben het met kadertje eens.