Auteur Topic: wel of geen reanimatie  (gelezen 51993 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
wel of geen reanimatie
« Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 17:29:20 »
Moeten wij als ehbo,er met reanimatie, bij een so nu wel of niet reanimeren als blijkt dat het so niet gereanimeerd wil worden?
Dit zou bv. kenbaar gemaakt kunnen worden door familie of kennisen.

Mij eerste reactie zou wezen, ik toch ga reanimeren.
De arts of het ambuteam moet mij dan maar zeggen er mee te stoppen.

Handel ik dan juist of verkeerd?

Anne

• Gast
Re: wel of geen reanimatie
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 17:35:44 »
Je handelt juist naar mijn inzicht. Lijkt me wel moeilijk zo'n situatie. Waarom zou ik doorgaan. Ik weet niet of de personen die erbij zijn werkelijk ook familie is. Ik weet ook niet of dat zij willen dat je niet reanimeert of dat dit werkelijk de wil is van het slachtoffer. Ook een non-reanimatie verklaring zegt me niets. Ik zou niet weten hoe die eruit ziet en kan dus ook niet bepalen of dat echt is. Dus reanimeren en proberen uitleg te geven aan de aanwezigen dat je door moet gaan tot er professionele hulp aanwezig is. Maar zoals gezegd lijkt me niet een gemakkkelijke situatie.

Groet Anne

smith

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 22:27:14 »
johan,

volgens mij inzicht zit het zo dat een hulpverlener nooit mag zoeken naar een verklaring (dit kost tijd). De hulpverlener moet dus altijd beginnen met reanimeren ook al heeft het slachtoffer een verlaring op zak. Als achteraf zou blijken dat het slachtoffer niet gereanimeerd wilde worden kan dat de hulpverlener niet kwalijk gemomen worden hij heeft immers conform de richtlijnen gewerkt.

In het geval dat er een familielid dit kenbaar maakt tijdens een reanimatie wat me sterk lijkt maar oke. Blijft het in dit geval een verantwoordelijkheid van de hulpverlener en als daar een proces uit voort zou komen, daarvoor ben je nu verzekerd door het oranje kruis.

In een verpleegtehuis ligt dit anders.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 april 2005, 03:07:52 »
Deze vraag is al vele malen gesteld.

Rationeel, van achter de computer, gezien is het juist dat de EHV'er met de reanimatie moet starten. In het merendeel van de gevallen is het resultaat dat de ambulance nog een keuze kan maken.

Terwijl ik dit schrijf ben ik me er terdege van bewust dat reanimatie geen klinisch verhaal is. Het is een verhaal vol emoties. Zowel van de EHV'er als van de omstanders. 

Vergeet de rechter, het is al moeilijk genoeg te weten dat je met je keuze
verder moet leven. En geen keuze maken is ook een keuze.

Wat de gevolgen ook zijn, je zult op de eerste plaats met de keuze moeten kunnen Leven. Daarna moet je het de familie uit kunnen leggen en pas heeeeeel veel later bij de rechter.

supermario

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 3 april 2005, 18:44:10 »
Vanuit mijn beroep kan ik zeggen dat er altijd gereanimeerd wordt, tenzij er duidelijk iets overhandigd kan worden waarop staat (zwart op wit) dat de betreffende persoon niet gereanimeerd wil worden.

Als de familie of een kennis dit document niet kan voorleggen wordt er gewoon doorgegaan met de behandeling.

Onlangs een situatie meegemaakt waar een dochter aan ons vraagt om haar vader maar te laten sterven, dit hebben wij niet gedaan. Achteraf kwam zij naar ons toe en begreep dat wij ons best hadden gedaan en dat ze ook wel begreep dat wij niet op haar verzoek de ingezette behandeling zouden staken, van haar was het een emotionele reactie op alle toetanden die op dat moment gaande waren.

En je zal zeker niet zo snel voor een rechter staan, als het overigens voor een rechter komt.

Een gewetensvraag dan maar :-\: hoe ga je handelen als je een reanimatie gestart bent en komt na verloop van tijd een hangertje tegen waarop staat dat de persoon niet gereanimeerd wil worden, wat doe je dan ???
stop je de ingezette reanimatie? óf ga je door?

Anne

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 3 april 2005, 19:08:42 »
Ik ga nog steeds door. Ik weet niet wat er in het hangertje zit en heb ook geen tijd om het te controleren. We mogen het niet eens openen en we zouden de inhoud kunnen beschadigen voordat de ambulance komt. Die kunnen dan niet meer aflezen wat er op staat. En net als met eventuele papieren die overhandigd worden kan ik niet controleren of het een juist formulier is en of dit ook behoort tot het slachtoffer dat ik aan het reanimeren ben.

Het is een lastig iets zo'n verklaring en dat in een situatie die al indrukwekkend genoeg is. Denk ook niet dat de kans groot is dat je ermee te maken krijgt. Een reanimatie voor een EHV'er is al zeldzaam laat staan een reanimatie waar zo'n verklaring bij te pas komt. Moet eerst zoiets meemaken wil je echt weten wat je doet in zo'n situatie. Is moeilijk in te schatten.

Groet Anne

ehbo-er

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 3 april 2005, 23:14:39 »
hoe ga je handelen als je een reanimatie gestart bent en komt na verloop van tijd een hangertje tegen waarop staat dat de persoon niet gereanimeerd wil worden, wat doe je dan ???
stop je de ingezette reanimatie? óf ga je door?

Vind je het erg als ik het antwoord hierop pas geef als ik het aan de hand heb gehad. 

Druifje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 4 april 2005, 09:56:54 »
Ikben er eigenlijk voorstander van dat, indien iemand niet gereanimeerd wenst te worden, dit via een grote tatoeage met de letters NTBR over de borstkas wordt aangebracht....  ;D ;D ;D

Mzzl, d'n Druif

Anne

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 4 april 2005, 14:46:36 »
Ja en dat zien we ook weer niet want we kleden de mensen niet uit als we reanimeren. Lastig probleem hé.

Groet Anne

smith

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 4 april 2005, 16:44:22 »
zet jij die AED dan over de kleren heen ;D

Anne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 4 april 2005, 16:47:43 »
En heb jij in alle gevallen een AED bij je? ;)

Groet Anne

supermario

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 5 april 2005, 23:06:26 »
Niet ontkleden ??? ??? ???

Beugel BH, ritssluitingen of knopen die eigenlijk altijd in de weg zitten. Ik weet het het is ongemakkelijk om iemand op straat te ontkleden, maar plaatsbepalen en contact met SO staat mijns inziens boven Misschien goed geplaatste handen etc.

Het is geen pop met een gore plek op een t-shirt tenslotte. ;D ;D

Ingrid

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 6 april 2005, 10:11:33 »
Mee eens...............

Tenslotte een rits, knopen of een dikke jas/bodywarmer heb je zo open gemaakt. Je maakt je reanimatie daarmee doeltreffender en dat is belangrijker dan alle regeltjes die in het boekje staan. Zorg ervoor dat je hulpverlening functioneel is. ;D

BE

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: zondag 1 mei 2005, 16:25:43 »
je steld jezelf geen vragen, je gaat beginnen.
en als de de familie en of vrienden daar problemen mee hebben.
kunnen zij aangifte gaan doen bij de politie.
ik kan helaas schrijven "die ervaring ben ook rijker", en geloof me je krijgt
een knauw een stevige knau.
het is erg menselijk om je af te reageren op de hulpverlener.
ik was toen dat gebeurde werkzaam als vrijwilliger bij een E.H.B.O. groep in Den Haag.
ben dus nu lid van E.H.B.O. vereniging Nootdorp, gelukkig.
en die herhalings lessen waren in het begin wel moeilijk voor me.
maar ik pak het op en doe er iets mee, nu nog steeds trots op m'n E.H.B.O.
diploma en tevens de aantekening A.E.D. er bij gehaald.
een advies voor diegenen die zo iets mee maken, bel het Oranje kruis.
of ga naar je huisarts en doe aangifte bij de Politie.
blijf er niet mee  zitten maar doe er iets mee.
graag een goede reactie en geen menselijke stemming makerij.

sminkie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 18 mei 2005, 02:09:53 »
De Wet zegt het volgende: U bent verplicht om naar vermogen hulp te verlenen.

Als je vermogens dus zo zijn dat je kunt reanimeren (en AED-bedienen) ben je verplicht dit te doen. Als je dus besluit om niet te reanimeren ben je in principe strafbaar.

Zelfs al heeft het SO een niet-reanimatie verklaring op zn voorhoofd getatoeeerd, dan ben je als EHV-er (leek) niet gerechtigd de beslissing te nemen om niet te reanimeren. Het is de professionele hulp, die gedegen nagaat of diegene werkelijk geregistreerd staat, die besluit om niet verder te gaan met de behandeling.

Ook hier geldt: let op gevaar. Als je veiligheid niet gewaarborgd is (bijv. omdat omstanders je iets dreigen aan te doen als je verdergaat) komt het eerste principe weer: NAAR VERMOGEN hulp verlenen.

Groetjes, sminkie

Ingrid

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 18 mei 2005, 10:53:03 »
In de 24e druk staat ook nog een andere regel opgenomen, die betrekking heeft op de wettelijke verplichting.:

Verleen alleen eerste hulp die u beheerst en die u aankunt....

Denk dat dit een hele goeie is en veel van de lading dekt..... :P

BE

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 18 mei 2005, 12:11:51 »
Moeten wij als ehbo,er met reanimatie, bij een so nu wel of niet reanimeren als blijkt dat het so niet gereanimeerd wil worden?

na toch wel 3 maal een niet geslaagde rea kan ik alleen maar schrijven, ga beginnen.
de mensen van de AMBUteam nemen het van je over, zij mogen en kunnen meer.
het xstra wat wij kunnen doen is deze, gebruik een A.E.D. indien mogelijk.
de mensen van de AMBU begrijpen wel, dat het voor de E.H.V.er een moeilijke taak is.
ik zelf heb een jaar niets gedaan op dat gebied, de kader had daar respect voor.
na dat jaar mocht ik het (alleen, voor de herhalingsles begon) weer proberen en met succes. (het begin was wel moeilijk)
terug kijkend, weet ik nu met wie ik het wel kan bespreken en wie niet.
mijn advies is deze, praat er over met personen die je kunt vertrouwen.
nu bij een andere E.H.B.O. vereniging en daar de REA gedaan, reaktie van de KADER was deze "heerlijk om zo goed geoefend iemand zo bezig tezien".

in dit kleine stukje tekst staat meer, THINK.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 18 mei 2005, 20:47:21 »

De wettelijke kaders zijn zodanig, dat nagenoeg elke keuze binnen de wettelijke grenzen komt te liggen.
De bewijslast is daarmate moeilijk rond te krijgen, dat er weinig officieren aan zullen beginnen.

Wat veel belangrijker is, dat is wat je eigen geweten zegt.
Je zult verder moeten leven met de gemaakte keuze, welke dat ook is.

gerard nijhuis

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 19 mei 2005, 21:57:12 »
Ik zou gewoon wel reanimatie toepassen. Gewoon omdat je niet weet of SO een niet ranimatie verklaring heeft. Verder is het voor je zelf ook heel belangrijk dat je gedaan hebt wat in je vermogen ligt, om jezelf later geen verwijt te maken.

johnehbo

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 20 mei 2005, 15:24:28 »
Ook ik zal gewoon reanimeren. Tenslotte ook al zou er werkelijk familie bij zijn en het slachtoffer zou in het verleden eens gezegd hebben dat hij niet gereanimeerd wil worden, dan kan hij inmiddels weer van mening veranderd zijn zonder dat de familie op de hoogte is. Dus om alle problemen te voorkomen, start ik met de reanimatie

ehbo-er

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: zondag 22 mei 2005, 17:24:27 »
Ook ik zal gewoon reanimeren. Tenslotte ook al zou er werkelijk familie bij zijn en het slachtoffer zou in het verleden eens gezegd hebben dat hij niet gereanimeerd wil worden, dan kan hij inmiddels weer van mening veranderd zijn zonder dat de familie op de hoogte is. Dus om alle problemen te voorkomen, start ik met de reanimatie

Ik respecteer je keuze maar ik ben het niet eens met jouw constatering dat daarmee alle problemen voorkomen worden. Wat als hij er doorgehaald wordt met zwaar neurologisch letsel en hij jou de vraag stelt waarom je niet willen luisteren naar de familieleden.

BE

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: zondag 22 mei 2005, 21:06:23 »

Ik respecteer je keuze maar ik ben het niet eens met jouw constatering dat daarmee alle problemen voorkomen worden. Wat als hij er doorgehaald wordt met zwaar neurologisch letsel en hij jou de vraag stelt waarom je niet willen luisteren naar de familieleden.

Daar kun je als E.H.V.er heel mee, namelijk door sturen naar de POLITIE en het laten doen van aan gifte.
Dan zal de rechter wel een uitspraak doen. (die is er al).
met zo'n domme reactie hebben zijn we jaren geleden wel een EHBO er
voorgoed kwijt geraakt.
voor mij is dit heel mooi voorbeeld van een menselijk verhaal.
het vingertje wijzen naar de ander, zo van jij hebt het gedaan.
ik ben dus ook blij dat jij mijn maat niet bent, zou je dan ook direct we sturen.
en zo nodig van het festival terrein laten verwijderen.
en indien nodig zal ik ook aangifte doen bij de POLITIE.
ik weet het, er zullen wel weer leden zijn die weer ophef maken.
laat voor een ieder duidelijk zijn IK GA ER VOOR, wie me tegen houd, komt zich zelf tegen.
verder hoop ik voor jou dat het jouw niet zal over komen.

Cu, Be   

Anne

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: zondag 22 mei 2005, 21:48:33 »
ik ben dus ook blij dat jij mijn maat niet bent, zou je dan ook direct we sturen.
en zo nodig van het festival terrein laten verwijderen.
en indien nodig zal ik ook aangifte doen bij de POLITIE.
ik weet het, er zullen wel weer leden zijn die weer ophef maken.
laat voor een ieder duidelijk zijn IK GA ER VOOR, wie me tegen houd, komt zich zelf tegen.
verder hoop ik voor jou dat het jouw niet zal over komen.

Cu, Be

Dus jij zou je maat weg sturen, als het moet door de politie  >:( , alleen omdat hij het niet eens is met de keuze om  te reanimeren.

Ik zou me niet laten wegsturen en de politie die komt toch niet. Die heeft wel wat beters te doen dan dan een EHV'er te verwijderen die het niet eens is met een collega EHV'er.

Een reanimatie is moeilijk op zichzelf en als er dan familie bij staat die heel emotioneel reageert vooral niet door te gaan met reanimeren nog veel moeilijker. Dat de ene EHV'er er dan voor kiest door te gaan en een ander zegt het is voor mij voldoende reden om te stoppen is een keuze van de persoon zelf. Hierover moet je geen ruzie maken maar bespreek dit na de hulpverlening.

Ik heb zelf in een dergelijke moeilijke situatie gezeten (geen reanimatie) ik was het niet eens met mijn twee collega's maar heb verder meegewerkt aan de hulpverlening. Achteraf heb ik duidelijk gemaakt dat ik het niet eens was met de behandelmethode. Mijn collega's hebben hun standpunt duidelijk gemaakt waarom ze de keuze gemaakt hebben. Daar was wel wat voor te zeggen wat niet wegneemt dat ik het er niet mee eens was.

En we werken nog steeds samen geen enkel probleem de situatie was al moeilijk genoeg daar kun je geen ruzie over maken dat hoort niet.

groet Anne

(bericht aangepast na goed overleg)

tebby

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: zondag 22 mei 2005, 22:50:00 »
ik zou wel reamineren want dan kan je later niet de schuld krijgen dat er niet alles aan hebt gedaan om die persoon te helpen

johnehbo

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: maandag 23 mei 2005, 10:06:08 »
Als mijn slachtoffer het red en mij daarna verwijten maakt. Zal ik mij beroepen op de wet. Iedere Nederlander is verplicht te doen wat in zijn of ghaar vermogen ligt om een slachtoffer te helpen. Ik ben opgeleid om te kunnen reanimeren en heb daar geleerd ten alle tijden de reanimatie te starten, ondanks dat familie aangeeft dat het slachtoffer dat niet zou willen. Als ik dus niet reanimeer ben ik strafbaar.

BE

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: maandag 23 mei 2005, 20:51:52 »
Als mijn slachtoffer het red en mij daarna verwijten maakt. Zal ik mij beroepen op de wet. Iedere Nederlander is verplicht te doen wat in zijn of ghaar vermogen ligt om een slachtoffer te helpen. Ik ben opgeleid om te kunnen reanimeren en heb daar geleerd ten alle tijden de reanimatie te starten, ondanks dat familie aangeeft dat het slachtoffer dat niet zou willen. Als ik dus niet reanimeer ben ik strafbaar.

helemaal mee eens.
Be

ehbo-er

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 24 mei 2005, 01:40:48 »
Be,

Nogmaals, ik respecteer ook jouw keuze, en ik zal je geen strobreed in de weg leggen als je met alle geweld wilt reanimeren. We hebben het nog steeds over iemand die bij volle bewustzijn op zijn voorhoofd heeft laten zetten dat hij niet gereanimeerd wil worden. Hulp is iets dat je aanbiedt en niet af kunt dwingen.

BE

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 24 mei 2005, 06:13:26 »
Be,

Nogmaals, ik respecteer ook jouw keuze, en ik zal je geen strobreed in de weg leggen als je met alle geweld wilt reanimeren. We hebben het nog steeds over iemand die bij volle bewustzijn op zijn voorhoofd heeft laten zetten dat hij niet gereanimeerd wil worden. Hulp is iets dat je aanbiedt en niet af kunt dwingen.

het is zeker niet de bedoeling in dat ik tegen wil en dank ga beginnen.
waar het mij wel omgaat is dit, als de persoon er door heen komt.
en steld mij de vraag, waarom heb je niet naar de Fam geluisterd,
of als de Fam het overlijden van de persoon in de schoen van de hulpverlener
wilt schuiven, zo van jij hebt dat gedaan (het menselijke).
hoe ga je daar mee om, in mijn geval alleen dit, je krijgt een stevige KNAUW.
en daar heb ik een reactie op gegeven, maar daar is over heen gelezen.
dus allen ten spijt, ik stuur alles door ............(zie mijn eerdere tekst).

Cu, Be

ehbo-er

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 24 mei 2005, 20:17:46 »

Cu, Be

Deze motivatie heb ik inderdaad gemist en dat was juist de kern van mijn betoog.
Kunnen leven met de keuze die je gemaakt hebt....

BE

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 25 mei 2005, 20:45:34 »

Cu, Be

Deze motivatie heb ik inderdaad gemist en dat was juist de kern van mijn betoog.
Kunnen leven met de keuze die je gemaakt hebt....

op de eerste plaats heb je je antwoord gekregen niet waar ?
twee ik vraag me alleen af hoe jij ermee om gaat ?
zowel volgens het boekje als op het persoonlijk vlak.
immers dat hebben wij op het forum nog niet mogen lezen.
ik wacht geduldig af, op de woorden  die er zeer zeker geschreven gaan worden.

Cu. Be

ehbo-er

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 02:12:10 »

twee ik vraag me alleen af hoe jij ermee om gaat ?
zowel volgens het boekje als op het persoonlijk vlak.
immers dat hebben wij op het forum nog niet mogen lezen.
ik wacht geduldig af, op de woorden  die er zeer zeker geschreven gaan worden.

Cu. Be

Be,

Laat ik beginnen met het boekje, of liever gezegd de instructeurshandleiding.
Op bladzijde 9 staat het volgende .... In deze situatie kan het zijn dat de hulpverlener bekekend is met het slachtoffer en weet dat hij een dergelijke verklaring bij zich draagt en wil dat daar naar gehandeld wordt. In zo'n geval kan de hulpverlener er voor kiezen de wil van de ander te respecteren zondar dat dit juridische gevolgen heeft...

Artikel 450 zegt expliciet dat de hulpverlener daarbij geen gevaren mag lopen.
De gevolgen die dingen, die je niet met je eigen geweten in overeenstemming kunt brengen , behoren tot de gevaren waar dit artikel op doelt.

Kortom het boekje zegt beginnen tenzij er goede gronden zijn om het niet te doen.

Nu de praktijk

Jaren geleden had ik een discussie. Het ging over het deur regime van een verpleeghuis voor dementen. Het betreffende huis had een portier aan de deur waardoor familie vrij in- en uit konden lopen en de dementen door de portier werden terug gestuurd. Mijn stelling was "Het is het mij waard dat een demente per jaar door de mazen van dit net naar buiten weet te komen, met alle gevolgen vandien, als daarmee bereikt wordt dat de familie niet het gevoel krijgt om een gevangenis in- en uit te lopen.

Een van de mensen werd verschrikkelijk boos. Ik wist niet waar ik het over had, want zijn vader was dement  en als hem zoiets zou overkomen dan ......

Ik weet nu dat ik niet zo moest reageren, maar ik heb hem als antwoord gegeven dat ik misschien beter wist waar ik het had dan hij omdat mijn vader na ontelbare keren teruggestuurd te zijn tijdens zijn "uitstapje" door onderkoeling is overleden.

De vraag die ons in die periode het meest gesteld is was de vraag of we het tehuis aangeklaagd hadden. Nee dus, al was het alleen al omdat geen enkele rechter de portier zwaarder kon straffen dan  hij zichzelf heeft gedaan. Het heeft ons verschrikkellijk veel zweet en tranen gekost om de man er uiteindelijk van te overtuigen dat wij hem, om de reden die ik noemde,  niets, maar dan ook helemaal niets, verweten.

Een tweede voorbeeld. Dit heb ik eerder gepost op het hulpverleningsforum (http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=2336.0)

De afgelopen paar weken heb ik een aantal slachtoffers op mijn pad gevonden.

- een ehbo'er die doorging met beademen van een slachtoffer dat maar bleef braken en hij naderhand die intens smerige smaak maar niet kwijt kon raken.

- een vader die op een uitvaart een kind mistte, omdat het verleden niet vergeten kon worden.

- de jongen die tijdens de crematie van de moeder van zijn vriendje , flauw gevallen was.

- een goede vriend met kanker in het terminale stadium die met mij wilde praten.

- een kind dat de laatste doodskreet van vader nog steeds hoort en die koude klamme handen voelt.

- een moeder die haar zoon moet wegbrengen in plaats van andersom.

Ik denk zelfs, dat ik wel eens mijn boekje te buiten gegaan kon zijn, omdat ik op de vraag van mijn vriend of hij dood zou gaan, gezegd heb dat ik hoop dat die wens snel in vervulling zal gaan en dat ik hem op die reis zal bijstaan met woorden, daden en, waar woorden niet meer te vinden zijn, met tranen.

Ik ben deze dagen ook een man tegen gekomen, die niet aan de normen van het OK voldoet. Hij wist niet wat hij moest doen of moest zeggen en kwam met lood in de schoenen elke dag weer bij mijn vriend zitten om samen met hem stil te zijn. En in die stilte, liet hij stil zijn tranen lopen, omdat zelfs hij niet hardop durfde te huilen.

Ik heb vergeefs gezocht in het boekje, maar ik kon daar geen richtlijnen vinden om deze slachtoffers te helpen.

Vandaag heb ik les gegeven over "nagaan wat er gebeurd is". Dat er niets zo moeilijk is als objectief te blijven. Dat ik heb het gehoord, gelezen of gezien niet wil zeggen dat het dan ook klopt.

Toen we nog niet wisten dat het zo snel zou gaan, hadden we afgesproken dat ik donderdag naar huis zou gaan om spullen te halen en om die les zou geven.

Deze les was vooral bijzonder, omdat in de groep van zo'n honderd cursisten ook de mensen zaten die ik de afgelopen weken geholpen had toen zij "hulp" nodig hadden. Deze mensen hebben mij vandaag verteld hoe ze mijn hulp hebben ervaren en dat zij er nu voor mij wilden zijn.

En op de voorste rij zat mijn vriend om te zorgen dat ik de les van mijn leven zou geven.

Op het einde van de les stond iemand rustig te wachten totdat de rest weg was om te vertellen dat zijn vriend morgen begraven wordt nadat hij eerder de week plotseling was overleden. En ik hoorde mijn vriend zeggen dat ik tijd genoeg had om die man te helpen, want hij wordt pas maandag begraven.

En laat er geen misverstand over bestaan, ik kijk terug op bijzondere en fijne momenten die ik de rest van leven mag meenemen. Ik kon niets aan de gebeurtenissen doen, maar gelukkig wel aan de gedachtes die de gebeurtenissen bij betrokkenen opriepen.

Misschien had ik geluk of misschien heb ik goede oren, wie zal het zeggen. Ik hoop zelf dat ik goede oren heb....

Wat ik toen niet wist, in de week daarop een schoonzoon van een goede bekende dodelijk verongelukte. Ik wilde niet naar de uitvaart gegaan. Ik wilde het antwoord op de vraag zou hoe het met hem ging niet horen.... Weken later heb ik hem alsnog aangesproken en hem verteld dat ik toen niet kon opbrengen om het antwoord te horen. Maar dat ik nu zover ben dat ik het antwoord weer wil horen.

Kortom ik ben jaloers op de mensen die zo zeker weten wat ze zullen doen, ik weet het niet en ik kan dus alleen maar hopen dat ik degoede keuze voor het slachtoffer zal maken....

BE

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 04:15:37 »
ik heb het gelezen, en laat even mijn gedachten gaan.
wat ik wel weet dat je niet alleen zo iets mee maakt.
ook andere forumleden hebben zo iets mee gemaakt.
wat ik nu wel vraag of het nu afgesloten kan worden, en alleen toegangkelijk voor leden, dat stel ik nu wel op prijs.
ik heb er even de tijd nodig, tot aan die tijd even deze tekst.

Be.

Druifje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 11:00:08 »
Deze topic is vanaf heden niet meer in te zien door gasten, eenieder kan zich nu vrij voelen om hier te posten!

Mzzl, Druif

tebby

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 11:17:57 »
ik vind het heel knap dat je het hier kunt neer zetten.

groetjes tebby

johnehbo

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 11:22:00 »
Ik hoop werkelijk nooit voor de keuze te komen te staan. Ik denk nu dat ik zus of zo reageer, maar ben me bewust dat de werkelijkheid anders is.
Jaren geleden toen de moeder van een van mijn naaste collega's in ons wijkcentrum aan het kaarten was, werd ze niet lekker. ik herkende de symptonen en zag direct dat het om een dreigend hartinfart ging. Ik heb zeer snel 112 ingeschakeld en die kwamen snel. Inmiddels ging het steeds slechter met haar. ik was o zo blij dat de ambulance er snel was. Wat had ik moeten doen als het een hartstilstand was geworden en de reanimatie zou niet lukken. Het blijft de moeder van een collega. Een week later is ze in het ziekenhuis overleden.

Annemiek

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 13:41:42 »
Iedere situatie is anders.
Ieder moment is anders.
Je voelt je steeds anders.
Je reactie zal daarom ook steeds anders zijn.

Hoe je reageert is moeilijk te zeggen.
Dat hangt af van zo veel factoren.
Wat je moet hopen is dat je "goed" reageert.
Het is in ieder geval belangrijk dat je het op het moment, maar ook zeker later voor jezelf kunt verantwoorden.
Dat je vrede kunt hebben met je beslissing.

Ik heb gelukkig nog nooit een reanimatie meegemaakt.
Je maakt je er een voorstelling van. Hoe zou het zijn?
Maar je weet het niet.

Iedere situatie is anders.
Ieder moment is anders.
Je voelt je steeds anders.
Je reactie zal daarom ook steeds anders zijn.

Offline Henk

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 13:51:23 »
Annemiek, ik ben het helemaal met  je eens,  je neemt op dat moment, op die plaats en onder die omstandigheden de beslissing om bepaalde dingen te doen.
En dat moet je je achteraf ook realiseren als je dan onder andere omstandigheden aan je beslissing zou gaan twijfelen.
Leer van gisteren
Droom van morgen
Leef vandaag

Ingrid

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 26 mei 2005, 21:15:21 »
Hoi EHBO-er

Ik heb net je verhaal gelezen. Ben er wel van onder de indruk. Ik vind het knap dat je al deze dingen hier gepost hebt. Zoals jezelf al opmerkt zijn er geen standaard regels. Geen standaard oplossingen. Ga je af op je eigen gevoel en dat gevoel bepaalt hoe je  handeld in bepaalde situaties, hoe je reageert op bepaalde dingen. Dat gevoel is belangrijk. Hou je daar aan vast en blijf een gevoelsmens. Ik denk dat dat ook de reden is waarom je meemaakt wat je meemaakt. Mensen voelen dat soort dingen feiloos aan. Wees dan ook absoluut niet jaloers op de mensen die van te voren al zeggen, zeker te weten wat ze in bepaalde situaties doen en hoe ze reageren. Dat zijn de mensen die zich vast moeten houden en af moeten gaan op standaard regels. Op het moment dat je een gevoelsmens bent kun je creatief oplossingen bedenken, doe je de dingen die goed zijn voor degene die bij jou een hulpvraag neerlegt. Heb je het vermogen om in het gevoel van je "slachtoffer" te kijken.
Wees er trots op dat je dat kan, misschien kun je zelfs ook trots zijn op het feit dat mensen bij je aan kunnen kloppen en dat je er voor hen kan zijn. Vergeet echter nooit jezelf daarbij, dat je ook een mens bent, dat je ook gevoel hebt en dat ook jij bij andere terecht kan.
Weet hoe het voelt en hoe goed het kan doen..................

BE

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 27 mei 2005, 06:07:48 »
Deze topic is vanaf heden niet meer in te zien door gasten, eenieder kan zich nu vrij voelen om hier te posten!

Mzzl, Druif

FORUM, thanks voor het verplaatsen van deze topic.

Be.

Ingrid

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 27 mei 2005, 12:56:21 »
Heb nu net nog een keer het gehele verhaal over het wel of niet reanimeren gelezen. Kan ook nu nog steeds niet zeggen wat ik wel of niet zou doen. Heb hier ook met iemand over gesproken die al zeker op het punt is geweest waar jullie het over hebben, niet als eerste hulpverlener, maar wel als naast fammielielid. Wat hij me zei zetten me wel aan het denken. Wil dat hier toch ook even neerzetten omdat ik me afvraag of men dan ook wel stil staat bij het gevoel wat het juist wel reanimeren kan veroorzaken. Ik weet ook terdege dat je als hulpverlener, volgens het boekje en de wet moet reanimeren, immers dat ben je verplicht. Toch, zoals vele al voor me schreven is er ook nog zoiets als gevoel. Iedere situatie is anders, iedere hulpverlening is anders. Denk daarom ook dat je niet kan zeggen wat je doet in een bepaalde situatie. Ik heb een paar keer de opmerking gelezen: "ik ga gewoon reanimeren". Punt 1 denk ik dat een reanimatie voor de gemiddelde hulpverlener al niet gewoon zal zijn. Punt 2 als er dan al fammilie bij aanwezig is, is het zowieso denk ik al een aparte situatie. Punt 3 als dan ook nog blijkt dat het slachtoffer een niet reanimatie verklaring bij zich heeft dan is het denk ik verdomd lastig en moeilijk.
Nogmaals, ik weet niet wat ik zou doen, ik heb er immers nog nooit voorgestaan, ben ook EHV-er en daarnaast instructeur. Ik kan ook beredeneren waarom het juist wel zou moeten. En dan kom ik een beetje op hetgeen een heel goeie vriend me zei. "Men heeft niet voor niets jarenlang met een niet reanimatieverklaring op zak gelopen, daar is terdege over nagedacht. Daar zit een reden achter. Mensen doen dit niet zomaar en hebben er veel voor moeten doen om die verklaring te krijgen. Wie ben jij om te bepalen/beslissen of iets goed of fout is. Of je iemand wel of niet moet reanimeren die die verklaring bij zich heeft".
Mijn vriend heeft het aan de lijve ondervonden en heeft daar uiteraard de gedachtes en gevoelens bij die hij als naaste fammilielid denkt en voelt.
Dan denk ik, inderdaad, wie ben ik om te bepalen of iemand moet blijven leven of niet??? Wie ben ik om mensen misschien meer verdriet aan te doen als iemand door een reanimatie heenkomt. Wie ben ik om andere mensen pijn te doen???
Eerlijk??? Ik heb er geen antwoord op. En waarom niet?? Simpelweg omdat ik (gelukkig) nog nooit voor de keuze heb gestaan. Wat ik ook doe, hoe ik ook reageer ik zal er mee moeten leven. Ik kan het ook niet van te voren aangeven of zeggen, daarvoor is iedere situatie, iedere hulpverlening te verschillend.

Het hele verhaal en de discussie hier op het forum heeft me echter wel aan het denken gezet en dingen in een ander perspectief laten zien.
En wie weet hoe ik ooit zal reageren en zal handelen.
Waarschijnlijk vanuit mijn gevoel op dat moment, en dan hoop ik dat dat goed is..............

ehbo-er

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 27 mei 2005, 20:55:03 »
Veel EHV'ers handelen, met alle goede bedoelingen ten spijt, vanuit de gedachte "hoe zou ik behandeld willen worden" en niet vanuit de gedachte "hoe zou het s.o. behandeld willen worden"

Jaco

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 28 mei 2005, 19:42:22 »
Wanneer een SO geen reanimatie wenst is dit een weloverwogen en onderbouwde beslissing, mijn mening is dat die ook ten aller tijden gerespecteerd moet worden.

Daan_Weerheijm

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zaterdag 28 mei 2005, 21:38:46 »
Alles goed en wel, maar als je als ehbo-er je werk goed doet, kom jij daar nooit achter. Je gaat niet op zoek naar zo'n pas, een kettinkje haal je alleen maar weg als het knelt...

ehbo-er

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 28 mei 2005, 22:58:19 »
Alles goed en wel, maar als je als ehbo-er je werk goed doet, kom jij daar nooit achter. Je gaat niet op zoek naar zo'n pas, een kettinkje haal je alleen maar weg als het knelt...

Leg eens even uit. We hadden het over s.o.'s waarvan bekend is dat ze niet gereanimeerd willen worden.
Omdat de familie dat weet, omdat je het zelf weet, omdat het s.o.'er je dat zelf verteld in zijn laatste snik of omdatr het s.o. een tatoo op zijn voorhoofd heeft laten aanbrengen

Ingrid

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zaterdag 28 mei 2005, 22:59:56 »
Je haalt me de woorden uit de mond.................................  ???

Daan_Weerheijm

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 00:06:52 »
De wet verplicht je te helpen. Dat is een. De officiele documenten waar in staat dat deze persoon ook daadwerkelijk niet gereanimeerd wil worden, zit in een portemonnee ofzo, daar kom je dus niet aan. Iemand die in een doodsrochel zegt niet gereanimeerd te willen worden, hoeft dat niet uit z'n volle verstand te zeggen... Het kan angst zijn, hij kan bedoelen "help me", je kan hem verkeerd verstaan... De familie die zegt dat hij niet gereanimeerd wil worden: hoe weet je zeker dat dat zo is? Hoe weet je zeker dat er geen vete loopt, dat ze echt familie zijn...
Zo'n tatoeage kan uit onwetenheid zijn... Nogmaals: Laat het aan de artsen over of iemand geholpen wordt. Er spelen zo veel factoren mee, dat je als ehbo-er nooit, maar dan ook nooit een goede keuze kan maken. En dan is wel reanimeren een veel veiligere keuze dan het niet doen. Mocht je fout zitten, dan ben je namelijk nalatig geweest. Mocht je fout zitten door wel te reanimeren, dan is er geen rechter die je veroordeeld. Je deed slechts je (wettelijke) plicht als ehbo-er.

Pim de Ruijter

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 00:22:00 »
Hoe goed je ook op iets traint, hoevaak je er over nagedacht hebt, je kunt nooit voorspellen hoe je in de praktijk handelt.

Het stuk dat EHBO-er hier geplaatst heeft maakte mij even stil. Ik had in eerste instantie willen reageren met 'deze discussie gaat langzamerhand wat boven de discipline EHBO' maar misschien is dat niet zo'n sterke reactie. Te kort door de bocht.

Ik ben het wel met Daan eens; een NTRB kan heel veel aspecten hebben en deze verklaring komt over het algemeen het meest tot zijn recht in het ziekenhuis. Niet gereanimeerd willen worden kan zogezegd in meerdere stadia; helemaal niet, niet wanneer er een slechte prognose is na de reanimatie en zo voorts.

Het is een illusie dat je op straat van een onbekende te weten komt of iemand wel of niet gereanimeerd wil worden en onder welke condities wel/niet. Ook wanneer een omstander (bekende/familielid) zegt dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden, kan je als  EHV'er niet eenvoudig zeggen; ik reanimeer niet.
Zoals daan zegt; er is geen rechter die je zal veroordelen voor wèl reanimeren. Het omgekeerde is echter wel een risico.
Ook bij iemand die geen verklaring heeft opgesteld kan een slechte prognose hebben na de reanimatie. Ook iemand met een verklaring kan nog jaren na een reanimatie een goed leven hebben.

Ik heb nog nooit voor de keuze gestaan en schrijf dit dan ook vanuit mijn visie zoals die nu is. Aan een discussie als deze zal nooit een einde komen, omdat er eenvoudigweg geen antwoord is. Het antwoord is voor een ieder anders, helemaal afhankelijk van plaats, tijd, omstandigheden en slachtoffer.

Ik vind het wel heel goed dat er hier op het forum over gesproken wordt. NIet alleen professionele hulpverleners zitten met dit soort vraagstukken.

Ik hoop hiermee niemand op de tenen getrapt te hebben.

Ingrid

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 11:38:51 »
Voor mijn gevoel gaat het hier niet over die onbekende op straat waarbij het inderdaad, misschien een illussie is om een verklaring tegen te komen, maar ligt het iets gevoeliger. Het ging om die naaste van iemand, een fammilielid, misschien wel een fammilielid van een van je beste vrienden. Daarnaast blijf ik van mening dat men die verklaring niet voor niets heeft. Het is een terdegen overwoge keuze. Oke, op straat zal ik misschien wel of niet nadenken en beginnen. Ik weet, nogmaals, niet wat ik zou doen (heb immers nog nooit voor die keuze gestaan). Maar wanneer het om die bekende gaat, die naaste...... Voor mijn gevoel, zoals ik er nu tegen aankijk, veranderd dat toch wel het een en ander. Sta je ook ineens voor een heel andere situatie als wanneer je dit op straat tegen zou komen.

Het wettelijk stuk: men is verplicht om naar eigen kennis en wat in iemands vermogen ligt hulp te verlenen aan een medemens. In de wet is een clausule opgenomen die onder dit artikel uit komt. Heb dat ergens hier op papier en zal het eens proberen op te zoeken.

Het belangrijkste blijft je eigen gevoel, jij die verder moet met de keuze die je gemaakt hebt. En dat................is en blijft het aller moeilijkste en is naar mijn idee van te voren niet te bepalen.

Daan_Weerheijm

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 12:04:18 »
Van mijn oma weet ik dat ze niet gereanimeerd wil worden, en dat weet iedereen in mn familie. Onder zo'n omstandigheid is het veilig om niet te reanimeren... Als je daar zelf mee kunt leven. En niet het risico loopt het gevoel over te houden dat je haar misschien had kunnen redden... En tuurlijk loopt ze het risico dat ze onherstelbare hersenschade oploopt, maar is dat blijkt, het dan niet in goed overleg met een arts mogelijk om de behandeling te beeindigen? (retorische vraag, het antwoord is: ja  ;))

Pim de Ruijter

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 12:53:52 »
Even half-off-topic: Hoeveel mensen lopen er nou daadwerkelijk met een niet-te-reanimeren-beleid op zak? Want als ik de discussie hier zo volg moeten dat er heel erg veel zijn. Ik heb echter het gevoel dat het er lang niet zo veel zijn als hier wordt gesuggereerd. De meeste mensen met een dergelijke verklaring liggen, al dan niet in kritieke toestand, in een ziekenhuis.

Even als toevoeging op mijn vorige tekstje; wanneer het niet over de onbekende op straat gaat, maar over een vriend of familielid van jezelf ligt de situatie natuurlijk gecompliceerder.
Op zo'n moment wil je niets liever dan je naaste weer tot leven wekken om verder te kunnen gaan zoals het was. Zo'n verklaring staat dat 'in de weg'. Hoe je met zo'n situatie omgaat? Niemand kan het je zeggen. In principe respecteren we natuurlijk de wens van het slachtoffer. Ik kan me echter ook voorstellen dat er situaties zijn waarin je toch gaat reanimeren, een voorbeeld noemen is lastig, omdat iedere situatie anders is.

Pim de Ruijter

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: zondag 29 mei 2005, 22:50:04 »
Op het hulpverleningsforum draait opdit moment een zelfde discussie:  http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=7295.0 (of was dit hier al genoemd?).

In deze discussie gaat het ook met name om de onbekende die gereanimeerd dient te worden.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: maandag 30 mei 2005, 00:24:56 »
Van mijn oma weet ik dat ze niet gereanimeerd wil worden, en dat weet iedereen in mn familie. Onder zo'n omstandigheid is het veilig om niet te reanimeren... Als je daar zelf mee kunt leven. En niet het risico loopt het gevoel over te houden dat je haar misschien had kunnen redden... En tuurlijk loopt ze het risico dat ze onherstelbare hersenschade oploopt, maar is dat blijkt, het dan niet in goed overleg met een arts mogelijk om de behandeling te beeindigen? (retorische vraag, het antwoord is: ja  ;))

Dit verhaal doet me denken aan een cursist die zich had ingeschreven voor een EHBO cursus, maar de reanimatie niet mee wilde doen.

Op mijn vraag of hij mij wilde vertellen waarom hij niet wilde leren reanimeren gaf hij de volgende reden. Hij had een cursus reanimeren bij de hartstichting gevolgd. Bovendien had hij iemand uit zijn familie die naast hem woonde al enkele keren gereanimeerd. De laatste keer bleek het slachtoffer er hersenletsel aan over gehouden hebben. De verschijnselen waren vergelijkblaar met een lichte beroerte. Hij had desondanks nog een goede kwaliteit leven. Toch was dat voor mijn cursist de reden om nooit meer willen reanimeren. Ik heb hem leren inzien, dat het zijn schuld niet is dat het slachtoffer restschade er aan heeft overgehouden. In de loop van het gesprek dat volgde bleek ook dat het slachtoffer het met mij eens bleek te zijn. Toen het onderwerp aan de orde kwam was het niet willen reanimeren van de baan.

En nu breek ik een lans voor het recht op sterven.

Het kan verkeren zei Brederode.

Marijkje86

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2005, 21:29:59 »
Misschien een late reactie maar ik ben nog niet zo lang lid van dit forum en zit dus verschillende berichten te lezen. Zo ook dit onderwerp.
Ik heb het er met mijn kaderinstructeur over gehad en die vertelde mij dit.
Als je als EHBO-er alleen bent en je komt een ketting tegen, ga je door met reanimeren.
Ben je samen met een andere EHBO-er en je komt een ketting tegen, moet de ene doorgaan met reanimeren en de andere schijnt verplicht te zijn te zoeken naar papieren.
Is er familie bij die je verteld dat hij niet wil reanimeren. Niet naar luisteren of als je dat wil, diegene laten zoeken naar papieren. De familie kan een bloedhekel aan die persoon hebben of er zit een flinke erfenis in de wacht( je weet het niet!!!)

Dus eigenlijk de conclusie. Blijven reanimeren tot professionele hulp het overneemt en hen laten beslissen.

Persoonlijk zou ik het gevoel hebben dat ik iemand vermoord heb als ik eerder stop en dat ik niet gedaan heb wat ik kon doen.

Groetjes, Marijke

ehbo-er

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: zondag 21 augustus 2005, 00:41:55 »
Misschien een late reactie maar ik ben nog niet zo lang lid van dit forum en zit dus verschillende berichten te lezen. Zo ook dit onderwerp.
Ik heb het er met mijn kaderinstructeur over gehad en die vertelde mij dit.
Als je als EHBO-er alleen bent en je komt een ketting tegen, ga je door met reanimeren.
Ben je samen met een andere EHBO-er en je komt een ketting tegen, moet de ene doorgaan met reanimeren en de andere schijnt verplicht te zijn te zoeken naar papieren.
Is er familie bij die je verteld dat hij niet wil reanimeren. Niet naar luisteren of als je dat wil, diegene laten zoeken naar papieren. De familie kan een bloedhekel aan die persoon hebben of er zit een flinke erfenis in de wacht( je weet het niet!!!)

Dus eigenlijk de conclusie. Blijven reanimeren tot professionele hulp het overneemt en hen laten beslissen.

Persoonlijk zou ik het gevoel hebben dat ik iemand vermoord heb als ik eerder stop en dat ik niet gedaan heb wat ik kon doen.

Groetjes, Marijke

Marijke,

Vooral de laatste regel vind ik voor mij voldoende reden om door te gaan met de reanimatie. Ik ben zelf instructeur en ik weet van me zelf niet hoe ik zal reageren. Met alle respect voor jouw kaderinstructeur, Ik vind het een afstandelijke reactie van hem,. zonder enig oog voor het dilemma waar de EHBO'er voor staat. Jij moet met jouw keuze kunnen leven

Marijkje86

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: maandag 22 augustus 2005, 08:47:12 »
Hoi EHBO-er

In je reactie zeg je dat je het afstandelijk vind van mijn kaderinstructeur. Kun je mij uitleggen wat je daar afstandelijk aan vind?
Voor mij was het eigenlijk een bevestiging wat ik ook dacht.

Groetjes, Marijke

ehbo-er

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: maandag 22 augustus 2005, 17:41:22 »
Hoi EHBO-er

In je reactie zeg je dat je het afstandelijk vind van mijn kaderinstructeur. Kun je mij uitleggen wat je daar afstandelijk aan vind?
Voor mij was het eigenlijk een bevestiging wat ik ook dacht.

Groetjes, Marijke

Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk spelen zo veel factoren een rol mee, dat ik niet zo stellig roep dat je door moet gaan als je een ketting vindt of dat de familie aangeeft dat er niet gereanimeerd moet worden.

Ik ben niet voor de keuze gesteld, maar als ik getuige geweest was van de circulatiestilstand van mijn peettante dan had ik haar een hele goede en fijne reis gewenst. Ze was 86, zwaar dementerend, reuma patient, had evenwichtstoornissen en het leven meer dan moe. En nee, ze had geen niet reanimeren verklaring.

Marijkje86

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: maandag 22 augustus 2005, 19:53:40 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik stelde de vraag aan mijn kaderinstucteur wat hij er in het algemeen van vond. We zijn niet bepaald op voorbeelden ingegaan. Mijn oma is ook gestorven waar iedereen bij was en niemand die gedacht heeft haar te reanimeren omdat het goed was dat ze ging.
Begrijp mij en ook mijn kaderinstructeur dus alsjeblieft niet verkeerd!

Groetjes, Marijke

ehbo-er

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: maandag 22 augustus 2005, 20:33:40 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik stelde de vraag aan mijn kaderinstucteur wat hij er in het algemeen van vond. We zijn niet bepaald op voorbeelden ingegaan. Mijn oma is ook gestorven waar iedereen bij was en niemand die gedacht heeft haar te reanimeren omdat het goed was dat ze ging.
Begrijp mij en ook mijn kaderinstructeur dus alsjeblieft niet verkeerd!

Groetjes, Marijke

Doe ik ook niet. Als mensen mij een dergelijke vraag stellen is mijn eerste wedervraag dan ook of ze dat aan mij als kaderinstructeur of als EHV'er vragen.

FastAid

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: zondag 11 september 2005, 17:55:59 »
Laten we ervan uitgaan dat iemand het recht heeft om dood te mogen gaan. Sommige mensen zetten deze wens op papier of laten dat officieel registreren (NVVU). Deze documenten zijn rechtsgeldig. Men dient de wens van het slachtoffer te respecteren. Voorwaarde is overigens dat de huisarts ook op de hoogte is.
Omdat men weet dat in een noodgeval er niet naar een niet reanimatie verklaring wordt gekeken, is er de niet reanimatie kettinkje als verwijzing naar een document.

De Wet zegt het volgende: U bent verplicht om naar vermogen hulp te verlenen.

Als je vermogens dus zo zijn dat je kunt reanimeren (en AED-bedienen) ben je verplicht dit te doen. Als je dus besluit om niet te reanimeren ben je in principe strafbaar.

Zelfs al heeft het SO een niet-reanimatie verklaring op zn voorhoofd getatoeeerd, dan ben je als EHV-er (leek) niet gerechtigd de beslissing te nemen om niet te reanimeren. Het is de professionele hulp, die gedegen nagaat of diegene werkelijk geregistreerd staat, die besluit om niet verder te gaan met de behandeling.

Groetjes, sminkie

Er wordt veel gezegd over de wet dat hulpverlenen naar vermogen verplicht is. Als je kan reanimeren maar je doet het niet zou je dus strafbaar zijn. Dat is niet zo. Er staat namelijk nergens in de wet omschreven hoe je de hulp moet geven. Dus bijvoorbeeld alleen bellen kan ook genoeg zijn. Je kan toch verlamt van schrik of angst zijn? Of tot de ontdekking komen dat je het nu niet meer durft terwijl met het oefenen alles goed ging? Als niet hulpverlenen zo strafbaar is, waarom wordt er dan niemand gearresteerd als er b.v iemand verdringt en er staan er een heleboel op de brug te kijken?

Als EHBO-er mag ik hulp verlenen, mijn verdiensten aanbieden. In de moeilijke situatie van een reanimatie kan ik niet aan allerlei moeilijke dingen denken, dus ga ik reanimeren. Als iemand een niet reanimatie briefje laat zien, dan ben ik welliswaar verplicht om te stoppen, maar omdat ik geen dokter of zo ben mag ik doorgaan. Als er later een dokter of ambulance bij komt neemt hij wel de beslissing. Dan hoef ik die niet te nemen en hoef ik ook niet het gevoel te hebben dat ik iemand heb dood laten gaan. Maar als ik sterk genoeg in mijn schoenen sta dan mag ik wel de hulp stoppen.

Het gaat moeilijk worden als de familie niet alleen zegt dat je niet mag reanimeren maar je ook nog gaat bedreigen of je lastig valt en helpen onmogelijk maakt. Dan moet je wel stoppen.

Mijn instructeur zegt dat als je iemand persoonlijk kent en je weet dat hij niet gereanimeerd wilt worden je dat niet moet doen. Bij een vreemde moet je in principe altijd een reanimatie starten.

ademap

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: zondag 11 september 2005, 18:10:31 »
In principe heb je gelijk.. wil er wel een dimensie aan toevoegen..

Je kan iemand niet doder maken dan dood.. en elke reanimatiepoging slaagt, ongeacht het resultaat..

Iemand die geen circulatie heeft is reeds dood.. en het enige wat we kunnen doen is om een overlevingskans te vergroten om het slachtoffer terug te halen uit de dood.. (letterlijke betekening van reanimatie, resuscitation, revive)

Iemand die geen circulatie heeft is dood, en aan de buitenkant kan je niet zien wat de overlevingskans is.. dus geef je het slachtoffer het voordeel van de twijfel.. Dus begin je met de situatie te beoordelen, het organiseren van de hulpverlening (112 bellen, alarmeren..), {Laten)Drukken en blazen, AED bedienen etc..

Wat je ook doet, of bang bent het verkeerde te doen, je krijgt iemand niet doder dan dood.. en een slechte reanimatie is altijd nog beter dan geen reanimatie..

Ook al blijft het uiteindelijke resultaat dat iemand dood blijft.. (en niet dood gaat) slaagt de reanimatiepoging toch !!, Ik vind het nog steeds een wonder dat in de maatschappij iemand buitenzich zelf stijgt om iemand te gaan helpen. om te gaan reanimeren,

FastAid

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: zondag 11 september 2005, 23:40:05 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Iemand met een hartstilstand is dood en ik weet best dat je als reanimist probeert de hersenen te beschermen zodat de ambulance zijn werk kan doen.
“Reanimatie geslaagd, patient dood”is een bekend gezegde.
Ik heb overigens begrepen dat zo iemand nog niet echt dood is maar klinisch dood. En dat is ook een verschil. Je stelt de biologische dood uit.

Maar de vraag ging toch over wel of niet reanimeren bij een niet reanimeren verklaring? Hoe ga jij daar dan mee om?

ademap

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: maandag 12 september 2005, 10:13:38 »
Ik heb simpel weg de tijd niet om te kijken naar een niet reanimatieverklaring.. ook niet als die me direct onder me neus word gehouden.. 
Het is mijn taak niet om daar rekening mee te houden, dus zal ik dat ook niet doen..., Iemand die niet gereanimeerd wil worden, moet dus er voor kiezen om dan maar niet bij mij in elkaar te zakken... Doet hij/zij dat wel, heb ik simpel weg geen andere keuze..

Ingrid

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: maandag 12 september 2005, 16:54:33 »
Beetje kort door de bocht vind je niet?

Ik hoop werkelijk dat je nooit daarmee in aanraking komt, dat het nooit iemand van je familie betreft, want hoe dan ook je zal moeten leven met de keuze die je maakt, welke dat dan ook mag zijn.

ademap

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: maandag 12 september 2005, 19:08:38 »
Beste Ingrid,

Ik heb dit twee keer (in de familie) meegemaakt... De laatste keer was mijn eigen vader..

eduard,

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: maandag 12 september 2005, 20:46:07 »
Alleen een arts mag bepalen of er een leven beindigd wordt !!
Het niet reanimeren plaatje zou best een aandenken van de persoon zijn vader kunnen zijn ofzo.

En dan heb je de rapen gaar !

Ingrid

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: maandag 12 september 2005, 22:23:31 »
Beste Peter:

Misschien verklaart dat dan je reactie en bied ik je bij deze mijn excuus aan.

Heb het van de andere kant meegemaakt en blijf het (zoals eerder al gezegd) toch kort door de bocht vinden.

Mensen hebben niet voor niets een niet reanimatieverlaring. En ja ik weet het dat is niet aan ons om daar een beslissing in te nemen, maar er is ook nog zoiets als gevoel. En dat speelt een grote rol en maakt de keuze er niet makkelijker op.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 13 september 2005, 21:35:02 »
Alleen een arts mag bepalen of er een leven beindigd wordt !!
Het niet reanimeren plaatje zou best een aandenken van de persoon zijn vader kunnen zijn ofzo.

En dan heb je de rapen gaar !

De hulpverlener die stopt, beeindigd het leven niet, hij stopt met reanimeren.

Ik hoorde jaren geleden het verhaal van een cursist die ondanks de gevarenborden naar een een verongelukte auto met dergelijke borden zou gaan omdat hij getuige was geweestdat de chauffeur verdronk omdat niemand ging helpen en de wagen leeg bleek te zijn.

Als iemand een dergelijke ketting om zijn nek hangt, moet hij niet zeuren als er niet geranimeerd wordt.
De praktijk wijst overigens uit dat deze catagorie slachtoffers in de praktijk daarover zelden klaagt......

ademap

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 17 september 2005, 10:48:37 »

De hulpverlener die stopt, beeindigd het leven niet, hij stopt met reanimeren.
Dit is denk ik een erg belangrijke conclusie..., iemand die geen circulatie heeft, is reeds dood.. Reanimatie poogt de overlevingskansen van een omkeerbare dood te vergroten. Dus iemand blijft dood.. en gaat niet dood omdat de reanimatiepoging stopt..

Als iemand een dergelijke ketting om zijn nek hangt, moet hij niet zeuren als er niet geranimeerd wordt.
De praktijk wijst overigens uit dat deze catagorie slachtoffers in de praktijk daarover zelden klaagt......
Dat is waar.. 
Verder denk ik dat de "klagers en hun eventuele nabestaanden" zich moeten realiseren dat niemand voor de lol gaat reanimeren...

star of live

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: maandag 19 september 2005, 10:01:12 »
wel of niet reanimeren als de familie zegt dat er niet begonnen hoeft worden. er is maar één conclusie "wel beginnen".
Het moet namelijk schriftelijk op papier staan dat er niet gereanimeerd hoeft te worden.En deaze verklaring moet ondertekend zijn door diegene die het aangaat en een arts.

Laatst bij mij in de ambu: een patiënt waar we met spoed heen moesten ivm met ermstige benauwdheid. deze  man na behandeling meegenomen en na ongeveer 20 meter rijden klapt de man helemaal in en werd reanimatie behoeftig. Mijn Pleeg riep mij meteen naar achteren om te assisteren. De aanwezige familielid die ook achter in zat riep meteen dat haar vader niet gereanimeerd wil worden, echter er stond niets op papier. Wij konden niets anders doen dan de man gaan reanimeren( 1 keer klappen en hij was er weer) en de familielid uitgelegd zolang er niets op papier staat wij ten allertijde moeten beginnen. Dit geld ook voor EHBO.

Anne

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: maandag 19 september 2005, 14:20:23 »
wel of niet reanimeren als de familie zegt dat er niet begonnen hoeft worden. er is maar één conclusie "wel beginnen".

Heb je de voorgaande discussie hier al gelezen? Het is namelijk nog niet zo simpel om te zeggen wel of niet reanimeren. Er zijn veel factoren die kunnen meewegen in de keuze wel of niet reanimeren.

Ik begrijp dus dat je op de ambu werkt en daar ben je in uniform. Dit geeft een zekere vorm van respect. Iets uitleggen aan de familie zou gemakklijker gaan dan als een ehv'er op straat in een reanimatie situatie terecht komt. De overmacht van het uniform is er dan niet. Hoe ga je dan om met de sterk emotionele reactie of dreigende houding van mogelijke familie of kennissen?  Ga je dan nog keihard door met reanimeren? Vergeet ook niet dat er ehv'ers zijn die voor het eerst in een dergelijk moeilijke situatie terecht komen en de ervaring van het omgaan met de stress die daarbij hoort missen.

Maar de discussie valt zo een beetje terug waar het wel al is geweest, ik zou zeggen lees eens terug dan kom je een argumenten tegen die anders stellen dan het simpel weg doorgaan met reanimeren.

Groet Anne

Trophy

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: maandag 19 september 2005, 22:36:15 »
Respect, daar is waar het om draait. En ervaring. Het eerste is voor een EHBO-er altijd op te brengen. Het tweede niet. Je zult nooit ervaring krijgen met reanimeren.

Standpunt is: altijd beginnen met een reanimatie, niet zoeken naar verklaringen. Is er een Niet Reanimatie verklaring: dan mag je stoppen. Durf je deze beslissing niet te nemen: overlaten aan ambulanceverpleegkundige of arts.

Reanimeren is ten allen tijde een moeilijke opgave. Doortastend optreden dwingt overigens respect van omstanders af. Ik ben het er niet mee eens dat je daarvoor een uniform nodig hebt. Je houding is waar het om draait. Nu begrijp ik heel goed dat als je weinig met hulpverlening in aanraking komt dat een mate van onzekerheid met zich mee geeft. Is niet erg, zolang je je niet beter voordoet. Want dat is wat de familie merkt. Men erkend best wel de beperkingen van de eerste hulp verlening en waardeert het ingrijpen. Alleen als men zich beter voordoet, dan kan men niet meer aan het verwachtingspatroon voldoen. Familie merkt dit en kan op dat moment boos/ agressief reageren.

Een hulpverlener die stopt beëindigt het leven niet. Zo kan je ook beredeneren: een hulpverlener die reanimeert maakt het slachtoffer beter. Om deze reden kan men reanimeren, ook indien er een Niet Reanimatie Verklaring is (en het staken overlaten aan de professionals).

Overigens: betreft het een verklaring van een bekende (familielid) dan is de keuze op zich (emoties daargelaten) niet moeilijk. Men weet wat de wens is, men is bekend met de persoon in kwestie, dus zal men (en de huisarts) op de hoogte zijn van de verklaring. Onder deze omstandigheden is niet starten het devies.

Anne

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 20 september 2005, 00:35:44 »
Respect, daar is waar het om draait. En ervaring. Het eerste is voor een EHBO-er altijd op te brengen. Het tweede niet. Je zult nooit ervaring krijgen met reanimeren.

Standpunt is: altijd beginnen met een reanimatie, niet zoeken naar verklaringen. Is er een Niet Reanimatie verklaring: dan mag je stoppen. Durf je deze beslissing niet te nemen: overlaten aan ambulanceverpleegkundige of arts.

Reanimeren is ten allen tijde een moeilijke opgave. Doortastend optreden dwingt overigens respect van omstanders af. Ik ben het er niet mee eens dat je daarvoor een uniform nodig hebt. Je houding is waar het om draait. Nu begrijp ik heel goed dat als je weinig met hulpverlening in aanraking komt dat een mate van onzekerheid met zich mee geeft. Is niet erg, zolang je je niet beter voordoet. Want dat is wat de familie merkt. Men erkend best wel de beperkingen van de eerste hulp verlening en waardeert het ingrijpen. Alleen als men zich beter voordoet, dan kan men niet meer aan het verwachtingspatroon voldoen. Familie merkt dit en kan op dat moment boos/ agressief reageren.

Een hulpverlener die stopt beëindigt het leven niet. Zo kan je ook beredeneren: een hulpverlener die reanimeert maakt het slachtoffer beter. Om deze reden kan men reanimeren, ook indien er een Niet Reanimatie Verklaring is (en het staken overlaten aan de professionals).

Overigens: betreft het een verklaring van een bekende (familielid) dan is de keuze op zich (emoties daargelaten) niet moeilijk. Men weet wat de wens is, men is bekend met de persoon in kwestie, dus zal men (en de huisarts) op de hoogte zijn van de verklaring. Onder deze omstandigheden is niet starten het devies.

Doortastend optreden komt ook met ervaring, zelf heb ik nu een aantal keer hulp verleend bij ernstige gewonden ook waarbij het s.o. is overleden. Ik merk dat ik nu gemakkelijker op een situatie afloop dan bij de eerste keren. Dit zal dan ook te merken zijn aan de uitstraling.

Als vrijwilliger van het Rode Kruis werk ik ook in uniform en deze heeft een goede uitstraling en merk dan ook dat reacties van de omgeving serieuzer zijn dan als ik loop voor de EHBO vereniging in een jaren 70 vestje. Zo ook het uniform van de ambulance dienst, alhoewel je de persoon niet kent weet je dat hij een gedegen opleiding heeft gehad en weet waar hij het over heeft.

2 zaken waarvan ik denk dat ze een posieve uitstraling hebben naar het publiek. En het omgaan met omstanders gemakklijker maakt.

groet Anne

Groet Anne

Trophy

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 21 september 2005, 04:08:45 »
Mee eens.Het dragen van een uniform zorgt ervoor dat je makkelijker ergens binnenkomt. Of je geaccepteerd wordt hangt toch echt af van je capaciteiten. Waarom denk je dat er wel eens geklaagd wordt over “die ambulancehulpverlener”of ”die zuster”.

Tja, als je bij mij in een jaren 70 jasje aan komt zetten……..(trek ik vast de pot met marihuana open).
Alle gekheid op een stokje: is het echt zo slecht gesteld dat je niet serieus wordt genomen als je als EHBO-er optreedt? 
Hulpverlening bestaat niet alleen uit een gedegen opleiding en een uniform, maar vooral uit attitude (uitstraling). Het vinden van een juiste houding naar patiënt/slachtoffer, familie en hulpverleners. En vooral ook respect te hebben voor elkanders werkwijze.

christian

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 22 september 2005, 18:13:23 »
Kleding is heel belangrijk, maar dat heb ik al zo vaak aangegeven... Ik ben er groot voorstander van om die gele hesjes weg te doen en een 'eigen kledinglijn' te beginnen, kleurstelling geel/groen of geel/blauw. Maar dat kost geld en dat is een hekel punt bij veel verenigingen. Of dat nu logisch is of niet, hierbij is sturing en een oplossing nodig vanuit het hoofdbestuur.

Christian

ademap

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: maandag 3 oktober 2005, 20:08:28 »
Uit mijn ervaring kan ik vertellen, dat een uniforme kleding helpt voor de eerste indruk.. Maar Throphy heeft gelijk.. Als je houding niet goed en cordaat en doortastend is, (zelfvertrouwen en kennis uitstralend) zal ook het publiek daar snel door heen prikken...

In mijn ervaring als passantenhulpverlener, (ook zonder enige vorm van uiterlijke herkenning) helpt je goede en doortastende houding weldegelijk om je hulpverlening te organiseren..

Dus ik ben het met Throphy eens dat je houding eigenlijk heel veel bepaald..

rocco

• Gast
« Reactie #75 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 01:39:55 »
Ik denk dat je goed handeld om te besluiten om te reanimeren wij zijn leken en dus mogen en kunnen wij niets doen met de medische zaken die een patient met een arts afspreekt omtrend een niet reanimatie verklaring daarom zeg ik reanimeren en stoppen als een arts zegt dat er een niet reanimatie verklaring is

Pim de Ruijter

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 10:51:52 »
Wel eens gehoord van interpunctie?  ;)

Pleegje

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 13:29:56 »
Het moet namelijk schriftelijk op papier staan dat er niet gereanimeerd hoeft te worden.En deaze verklaring moet ondertekend zijn door diegene die het aangaat en een arts.

Dit is niet helemaal waar  :P

ehbo-er

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 10 februari 2006, 22:29:20 »
Als ik discussies, waar dit soort dillemma's met wetteksten worden opgelost, lees dan komen twee vragen naar boven:

- Wie heeft feitelijk voor de keuze gestaan ?
- Wie van deze groep vind dat je altijd moet beginnen ?

Trophy

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: zaterdag 11 februari 2006, 09:34:26 »

Dit is niet helemaal waar  :P

Kan je even verduidelijken wat niet waar is? Refereer je aan de familie of aan het document? Je mag namelijk alleen stoppen (indien je de beslissing durft/ kan nemen) als er een ondertekende wilsverklaring aanwezig is.
Mondelinge mededelingen mogen niet gehonoreerd worden.

Ik heb meerdere malen voor de keuze gestaan en ondanks de richtlijnen blijft het moeilijk.
Familie kan je het werken moeilijk dan wel onmogelijk maken. Dan houd alles op.
Overigens komt het omgekeerde ook voor: de nadrukkelijke wens om wel gereanimeerd te worden in een uitzichtloze situatie. Op zo een moment komt al snel de gedachte op of je wel moet beginnen.

Grondbeginsel is dat de wens van de patiënt centraal staat: wij (eerste hulpverleners) beslissen niet over iemands lot.
Daarnaast moet je als hulpverlener in een acute situatie snel kunnen beslissen. Je hebt geen ijd om naar documenten te zoeken, feiten te verifiëren.

Advies: gewoon beginnen. Hulpverlenen is al moeilijk genoeg. Laat de beslissing aan deskundigen over (arts, ambulance), maar ga zelf gewoon hulp verlenen.

Kadertje

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: zaterdag 11 februari 2006, 10:48:56 »
Ik neem aan dat je je EHBO diploma met reanimatie hebt gehaald om iemand in nood te kunnen helpen.
Punt 1 let op eigen veiligheid. Je probeerd ten alle tijde de reanimatie te starten. Als het onveilig is of wordt omdat een omstander of familielid dit beslist niet wil, en je desnoods met geweld tegenhoud. Tja daar gaat je eigen veiligheid. Doorlopen en om de hoek 112 bellen en de situatie uitleggen. Dan komen er 2 ambu's en politie ter plaatse. Jij hebt gedaan wat je kunt.

Zelf ooit meegemaakt met een marokaanse vrouw, haar man wou beslist niet dat er een andere man aan haar zat. Ik heb direct 112 gebeld en in een mum van tijd stonden de ambu's en politie er.
Ik geef dit in cursussen ook aan hier goed mee uit te kijken. Niet dat je een marokaanse vrouw niet mag reanimeren maar dat je rekening houd met cultuur en geloofsovertuiging.
Ook in nederland hebben we geloofsovertuigingen die niet toestaan om naar een dokter te gaan of dergelijke. Ik kan als simpele inwoner van dit land deze keuzes alleen maar respecteren. En dan zeker niet tegen beter weten in gaan beginnen.

Woutertje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 16 november 2006, 17:40:30 »
ik ben het met kadertje eens.