Auteur Topic: Nieuw EHBO batch  (gelezen 23582 keer)

wupklpd

• Gast
Nieuw EHBO batch
« Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 14:54:21 »
Wat vinden jullie van dit embleem, de kleuren zijn Korenblauw en Geel (EHBO kleur)

groet paulus

ambu 954

• Gast
Re: Nieuw EHBO batch
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 15:10:16 »
ziet er goed uit

maar volgens mij is het slangetje (esculaap)beschermd en mag je die niet zo maar gebruiken

wupklpd

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 15:22:16 »
Niets aan dit ontwerp is beschermd, (is nagekeken) ook de kleuren die gebruikt zijn zijn zeer bewust gekozen en wel de EHBO kleuren om wel degelijk een verschil te maken met o.a. ambulance, in dit ontwerp is de slang dan ook geel. (ambu is wit)

Ze zijn trouwens eerdaags te bestellen en kosten 5,50 ex btw, ze staan nog niet op de site maar bellen kan altijd.

http://www.medicallifesupport.nl/

Groet paulus.

johnehbo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 16:24:11 »
Komt er ook een waar AED op staat?

wupklpd

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 17:27:00 »
Die bestaan al, ik zal kijken voor je waar dat weet ik niet meer.

groetjes paulus

wupklpd

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 18 januari 2008, 17:36:59 »

ambu 954

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008, 11:47:28 »
Die op de link zijn niet mooi
we willen die jij laat zien maar dan wel met EHBO - AED  ;)

wupklpd

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008, 13:58:07 »
NOU EVEN SNEL ZITTEN KNUTSELEN, KIJK MAAR WAT JE ER VAN VINd

Groet paulus

ambu 954

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008, 14:55:02 »
 dit is het niet het leest niet zo

denk ik
john wat vind jij

The Co

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008, 15:19:37 »
Ik wil graag een voorstel doen:
Zie onder, maar dan in een van de poten van de 6-kruis aangeven wat je hebt: bv AED of EHBO.

wicher

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 19 januari 2008, 23:24:40 »
Maar wat is er mis met dit embleem??????

johnehbo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: zondag 20 januari 2008, 02:01:11 »
Niks, maar alleen bedoeld voor leden aangesloten bij de K.N.V. EHBO.
De andere is algemener.

Zou AED in het midden bovenaan zetten en hulpverlener onderaan.

wupklpd

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: zondag 20 januari 2008, 11:18:28 »
Met het embleem is niets mis mee, maar als je hem op een EHBO jas wil naaien dan vloeken de kleuren, dit komt omdat de EHBO kleur geel die gebruikt word voor de jassen anders is dan van het embleem.

Daarbij komt dat ik per jaar 4 weken in oostenrijk zit ivm kinderkampen en het embleem EHBO daar totaal niet herkend wordt, met dit nieuwe embleem die ik zelf in elkaar heb gezet is dit probleem verholpen, nu is het ook zo dat de ster uitgevoerd in korenblauw met een gele slang de kleuren zijn van de EHBO kleding lijn.

Groet paulus

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #13 Gepost op: zondag 20 januari 2008, 21:02:07 »
Batch ??
bedoel je misschien Badge of Patch?

Maar los daarvan vind ik het persoonlijk geen goed idee om een bestaand beeldmerk (de star of life) te gaan gebruiken voor een groep die zich met andere zaken bezighoudt als de huidige groep gebruikers.
Verboden is het niet, maar verwarrend is het wel en het voegt ook niets toe.
Wees origineel en kies een eigen beeldmerk, of gebruik het wiite kruis op een groene achtergrond wat wel als ehbo symbool herkend wordt.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

wupklpd

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 21 januari 2008, 14:09:40 »
Gedeeltelijk mee eens, waren het niet dat binnen de ehbo dit beeldmerk al langer bestaat en wel zoals afgebeeld, korenblauw met geel (zonder text erom heen dat heb ik zelf gedaan ivm het onderscheid).

Tevens wordt de star of life voor meerdere doeleinde gebruikt denk o.a. aan de dieren ambulance,
om de eerste 3 te noemen zie onder.

Ambulance                       blauw met witte slang
Dieren ambulance            groen & witte slang of doorzichtig & groene slang (meerdere varianten)
EHBO                               korenblauw met gele slang

de discussies hierover zijn legio, dit omdat er geen regels voor zijn, het is een vrij beeldmerk die is over komen waaien uit amerika, echter de discussie's zijn altijd tussen de EHBOers en ambulance personeel en toch zijn deze altijd met het zelfde doel bezig, namelijk mensen redden in nood.
Het is tevens een feit dat wij geen EHBOers meer zijn maar EERSTE HULP VERLENER die lid zijn van een EHBO vereniging, ik heb meer problemen met het gegeven dat een dieren ambulance met een star of life rijd dan een EHBOer die met het embleem rondloop met daar om heen de text
EHBO EERSTE HULP VERLENER.

Het is maar hoe je er tegen aan kijkt, ik zelf heb ook met ambu personeel hier over gesproken, de meeste hebben er geen problemen mee als er duidelijk EHBO bij staat, het is me tijdens deze gesprekken wel duidelijk geworden dat ze meer problemen hebben met EHBOers die hun grenzen niet kennen met het verlenen van eerste hulp.

Groetjes Paulus

p.s. voor onze dierenvrienden, ook de dieren ambulance vrijwilligers staan bij mij hoog in het vaandel.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 november 2009, 21:23:33 »
Ik vind ook dat je dan de slang eruit moet halen.
Als je weet waar dit symbool vandaan komt, en gezien het feit dat er door meerdere soorten diensten gebruik van wordt gemaakt, vind ik dit ook voor verwarring zorgen. De verschillende betekenissen in kleur onthoudt geen hond.
In frankrijk gebruiken ze ook alleen de blauwe ster zonder slang.
Is ook een goed optie!

siegfried

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zondag 17 april 2011, 18:56:47 »
Mooi hoor zal ook eens kijken om er te bestellen  ;)

Gr
Siegie

ehbo-er

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 19 april 2011, 23:39:54 »
Ik vind ook dat je dan de slang eruit moet halen.
Als je weet waar dit symbool vandaan komt, en gezien het feit dat er door meerdere soorten diensten gebruik van wordt gemaakt, vind ik dit ook voor verwarring zorgen. De verschillende betekenissen in kleur onthoudt geen hond.
In frankrijk gebruiken ze ook alleen de blauwe ster zonder slang.
Is ook een goed optie!

Voor mij is de star of live "het overkoepelende symbool" van de keten EH > AMBULANCE > SEH.
Maar dat is dan ook alles.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: zondag 24 april 2011, 17:09:58 »
Voor mij is de star of live "het overkoepelende symbool" van de keten EH > AMBULANCE > SEH.

Voor jou misschien wel, maar voor mij, en collega's uit ziekenhuis en ambulancedienst zien de meesten dit toch echt als symbool voor ambulance.
Je wekt gewoon verwachtingen die je niet waar kunt maken, als je met dergelijke symbolen rond gaat lopen.
En dat moet je helemaal niet willen als niet ambulancehulpverlener.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 28 april 2011, 22:31:00 »

Voor jou misschien wel, maar voor mij, en collega's uit ziekenhuis en ambulancedienst zien de meesten dit toch echt als symbool voor ambulance.
Je wekt gewoon verwachtingen die je niet waar kunt maken, als je met dergelijke symbolen rond gaat lopen.
En dat moet je helemaal niet willen als niet ambulancehulpverlener.

Je moet je functie, naast de sol,  duidelijk op je kleding dragen, zodat de kenners weten wie wat is.

Bazzz81

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: zondag 1 mei 2011, 18:10:37 »
-Als een EHBO'er gewoon een groen, oranje of rood kruis gebruikt, de ehbo-ster of welk EHBO logo dan ook, en;
-Een arts gewoon de esculaap gebruikt, en;
-Een ambulancedienst gewoon de star of life gebuikt
, dan lijkt me alles duidelijk genoeg.

pn

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 8 augustus 2012, 14:39:15 »
de discussie is al wat ouder.... maar hoor m nog zo vaak... :-\ De star of life is auteur rechtelijk beschermd in het merkenregister, nr 0653473. Ambulancezorg Nederland is de eigenaar. Het is dus niet toegestaan de Star of Life te gebruiken in logo's of beeldmerken.  :'( Maar we hebben toch een geweldig logo, het officiele EHBO logo.....

Ook de primaire en secundaire striping van de Nederlandse staat (www.ambulancestriping.nl) is uitsluitend bestemd voor officiele door de minister aangewezen diensten. En uiteraard is ook het bezit van blauwe lampen in een voertuig in Nederland verboden volgens het voertuig reglement.

Ik hoop dat het zo toch duidelijk is geworden  ;D

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 8 augustus 2012, 16:08:34 »
Los daarvan, de sol hoort niet bij de EHBO.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 8 augustus 2012, 17:54:40 »
HET officiele EHBO logo bestaat niet.
Er bestaan alleen logo's van organisaties die ze zelf als "officieel" bestempelen.

Ze kunnen wel officieel gedeponeerd zijn bij een van de vele merkenbureaus maar dat geeft logo's (beeldmerken) geen enkele wettelijke status.
Wel een juridische status, daar de eigenaar van het beeldmerk juridische stappen kan ondernemen en aangifte kan doen tegen elke vorm van misbuik en/of ongeoorloofd gebruik.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 10 augustus 2012, 21:47:44 »
de discussie is al wat ouder.... maar hoor m nog zo vaak... :-\ De star of life is auteur rechtelijk beschermd in het merkenregister, nr 0653473. Ambulancezorg Nederland is de eigenaar. Het is dus niet toegestaan de Star of Life te gebruiken in logo's of beeldmerken.  :'( Maar we hebben toch een geweldig logo, het officiele EHBO logo.....

Afgezien,  dat ik niet geloof dat het merkenregister de SOL rechtmatig heeft geclaimed, hoe wil je het misbruik in godsnaam uitbannen.