Auteur Topic: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV  (gelezen 41116 keer)

ehbo-er

• Gast
Re: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Reactie #45 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 22:00:52 »
Als EHBO-er kan ik het er niet 1,2,3 uithalen waar nu het ABC-protocol wordt genoemd en behandeld in het OK-boekje (welke druk dan ook).
Dat klopt, maar als je met knippen en plakken, zoals ik gedaan heb, de zaak in de juiste volgorde zet, dan wordt je duidelijk de ABCDE methodiek weldegelijk is gebruikt. 
Geen enkel protocol is heilig.
Als iemand (in wat voor vak/beroep dan ook) het protocol strak/puur aanhoud, dan is er geen ruimte voor handelen in afwijkende situaties waarin het protocol niet voorziet met alle mogelijke gevolgen vandien.
Met gezond verstand handelen/werken wordt van iedereen (wettelijk) verlangd/vereist.
Een protocol moet ook worden beschouwd als een (krachtige) leidraad in je handelen waarin afwijken door omstandigheden mogelijk moet zijn.
Afwijken van een protocol is in principe niet fout, maar dan moet je wel kunnen worden gemotiveren waarom je hebt afgeweken.
Als ik volgens het protocol had gehandeld dan .... , maar nu .....
Als de instructeur niet verder wil gaan dan het boekje, dan mag je van de cursisten niet verwachten dat ze verder zullen gaan dan het boekje. Er staat bovendien in de richtlijnen van het OK dat de herhalingslessen bedoeld zijn om te verbreden en te verdiepen.
Alles bij "het oude" laten is "kop in het zand steken" met de nodige gevolgen. Eerstehulpverleners zijn meestal een spiegel van de instructeur.
Een kijkje nemen in de keuken bij andere organisaties werkt wellicht verhelderend en kan een positieve impuls geven voor de gehele EHBO wereld. Laten we dit gewoon maar eens doen en niet in slaap sukkelen. Voor diegene die al slaapt : wakker worden !!!!!!!
Daar zijn velen op dit forum mee bezig

Willem D.

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 23:38:56 »
Dat bedoel ik nou, iedereen is op zijn manier bezig om bestaand lesmateriaal om te toveren tot iets begrijpelijks. Dit leidt tot evenveel (nieuwe ?) lesstof als instructeurs en dito meningen en verschillen.
Je staat voor de OK organisatie of niet; of anders iets nieuws zoeken.

Verbreding en uitdieping van de OK lesstof moet wel ondersteund worden met achtergrond informatie en ondersteuning voor de instructeur.

Willem D.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maandag 30 juli 2007, 17:15:55 »
Dat bedoel ik nou, iedereen is op zijn manier bezig om bestaand lesmateriaal om te toveren tot iets begrijpelijks.

Ik sta voor de OK organisatie, maar ik besef ook dat het OK boekje vooral een lesboek is en de keuze van de hoofdstukindeling een didactische keuze is.
Het is aan de instructeur om alle stukjes op de juiste volgorde te leggen, zodat het ook in de praktijk zal werken .... En dan blijkt het nivo van de instructeur crusiaal te zijn voor het eind resultaat.

Wat moeten wij als instructeurs volgens jou moeten doen om het doel te bereiken wat jij voor ogen hebt ?

Willem D.

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 18:05:26 »
Iedereen zijn eigen mening.
De een staat achter het OK en de ander achter MFA.

Waar ik van baal is dat in het OK boekje moet worden gepuzzeld om alles op een rijtje te zetten.
Duidelijkheid is er voor vele EHBO-ers niet te vinden.

De instructeur vertelt wel alles op de cursusavond, maar als ik een dag later alles terug (probeer) te lezen dan is het weer niet of moeilijk te herleiden. Lekker didactisch verantwoord !

Willem D.

The Co

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 23:07:56 »
Volgens mijn eenvoudige simpelheid staat een schema hoe te handelen en in welke volgorde in elk OK boekje Ik heb eea staan in 25e druk op pagina 178 en 179.

Overigens elke cursus valt en staat (ongeacht de methodiek) met de kracht van de lesgevende en van de te krijgende.
Maar ik geloof dat er hier als eens een hele lange disucssie over gehad hebben

ehbo-er

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 23:39:30 »
Willem D,

Het probleem wat jij aankaart, geldt voor elk lesboek.

Het is dan iets te makkellijk om de schrijver de schuld te geven, terwijl de docent degene is die de vertaling naar de cursist moet maken.

Als je mij je email stuurt (zie pm) dan stuur ik je een setje schema's van de 23ste druk.
Inmiddels is het project omgezet in een powerpoint presentatie maar dat vraagt een lange avond 

Willem D.

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 20:25:49 »
De 23e druk is helaas verleden tijd.
De tijd voor het omzetten (PP) naar de nieuwe richtlijnen kost waarschijnlijk meer moeite dan het opnieuw opzetten.

Het schema achterin de 25e druk mist de aanduiding van de ABCDE-methodiek en er worden lijnen gekruist. Eigenlijk een doodzonde in het ontwerp van het schema. Het kan anders.

Willem D.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #52 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 20:16:16 »
Anno 2010 is de plaats van het OK anders dan die van 2007.
De marktpositie van het OK is aan het wankelen.
Van monopolist naar marktpartij.
Alle zekerheden zijn nu onzekerheden geworden.
Het besef dat het OK haar ministeriele goedkeuring in 2005 heeft verloren, dringt langzamerhand door in EHBO Nederland en andere marktpartijen duiken hierop in.

Het RK heeft nu eigen lesmaterialen en cursussen van een zelfde niveau als het OK.
Daarnaast zitten ook andere (markt)partijen welke flink aan de weg te timmeren om hun marktaandeel op te eisen met moderne inzichten en methodieken.
Het nieuwste fenomeen zijn de zogenaamde EHBO Internet cursussen, laagdrempelig, maar of dit de toekomst wordt?

Kortom, beweging in de EHBO wereld komt nu echt los.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #53 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 21:48:53 »
Wat mij dan weer bevreemd is dat men "marktaandeel opeist" of "eigen lesmethodiek toepast" , maar vaak toch weer het Oranje Kruis als referentie opgeeft. >>
"Volgens richtlijnen van het OK...."
Trouwens prima hoor, dat partijen mee gaan blazen in het Eerste Hulp onderricht, 
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 23:03:19 »
Zo kan je dus ook spreken van de richtlijnen van :
- MFA
- Rode Kruis
- LPEV
- FAI
- EFR
- NRR
- ERC
- anderen

Het is om het even.
Alle genoemde organisaties hebben ongeveer dezelfde basis handelingen.

Traditioneel wordt het OK in Nederland als referentiekader gebruikt, maar nationaal en internationaal gezien is het OK slechts een van de vele organisaties.
Misschien wel de grootste in Nederland , maar zeker niet de enige.
Wel je meer of wat anders, dan kun je buiten het OK ook EHBO opleidingen van andere organisaties kiezen.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 28 december 2010, 00:39:04 »
Wat mij dan weer bevreemd is dat men "marktaandeel opeist" of "eigen lesmethodiek toepast" , maar vaak toch weer het Oranje Kruis als referentie opgeeft. >>
"Volgens richtlijnen van het OK...."
Trouwens prima hoor, dat partijen mee gaan blazen in het Eerste Hulp onderricht,
Eind 2010 spiegelt Nederland zich nog steeds massaal aan het OK ondanks dat er andere gelijkwaardige organisaties als concurrenten op de markt zijn gekomen met gelijke rechten op de EHBO markt.
Daarnaast schieten vele OK georiŽnteerde e-learning projecten als paddenstoelen uit de grond.
Niets mis mee voor de huis-, tuin en keuken EHBO-er of voor diegene die iets van EHBO willen weten (iedereen op eigen niveau opleiden), maar voor EHBO-ers die iets anders of meer willen biedt dit helaas geen soelaas en wordt niets ontwikkeld (m.u.v. modules).
Op zich vreemd, want welke cursus ik ook als cursist kies, het is altijd OK georienteerd.
Vergelijk het met een situatie dat wij Nederlanders alleen Bosch vaatwassers mogen of willen kopen terwijl wij weten dat er ook Miele, Sanuzzi en andere merken zijn met andere specificaties en mogelijkheden?
Op zich een raar fenomeen.
Ook het Rode Kruis hanteert, na een zogenaamde "afsplitsing" van de EHBO opleidingen, nog steeds de richtlijnen van het OK voor haar instructeurs. Tegenstrijdig.
Absoluut een gemiste kans van het RK om iets eigens neer te zetten, met name t.b.v. het opschroeven van het niveau van de eerstehulpverleners bij de evenementen hulpverlening.
Jammer, want andere opleidingsinzichten en denk-en werkwijzen kunnen absoluut verhelderend en bevrijdend werken voor hen die dat echt zouden willen en er voor open voor staan.

smr

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 11:59:59 »
Waarschijnlijk verander je de (EHBO) wereld niet even in een paar jaar... 

En mensen zijn vertrouwd aan het oude en vertrouwde toch ?,  via onze instructeurs komen we vele opleidingen tegen.. en op alle opleidingen valt wel iets af te dingen... Ik heb er wat voorbij zien komen de laatste 6 jaar..  Al die opleidingen kunnen goed naast elkaar bestaan...

Mary