Auteur Topic: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV  (gelezen 41115 keer)

ambu 954

• Gast
Re: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Reactie #30 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 15:45:35 »
Jammer dat het zo gaat  je krijgt een grote wildgroei :-\
iedereen denkt ook straks dat hij de beste oplieding heeft :'(
en de mensen zien door de bomen het boos niet meer ::)
en ik denk dat je je als instructiuer steeds meer vragen krijgt waarom zo en zo
 ik heb gezien dat ze het daar zo en zo deden
en zitten we daar op te wachten
ik niet maar het zal wel van deze tijd zijn en we zullen ons wel weer aanpassen

ademap

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 16:12:16 »
Jammer dat het zo gaat  je krijgt een grote wildgroei :-\
iedereen denkt ook straks dat hij de beste oplieding heeft :'(
en de mensen zien door de bomen het boos niet meer ::)
en ik denk dat je je als instructiuer steeds meer vragen krijgt waarom zo en zo
 ik heb gezien dat ze het daar zo en zo deden
en zitten we daar op te wachten
ik niet maar het zal wel van deze tijd zijn en we zullen ons wel weer aanpassen

Tja, te starre omgeving, zoals het Oranje Kruis was, 1985-2001, heeft geleid dat er wildgroei was..  En als je niet blijft doorontwikkelen loop je straks achter de feiten aan..

Als ik diverse Oranje Kruis opgeleide mensen heb voor een cross-over cursus naar Medic First Aid, heb je altijd de vraag van cursisten waarom doen ze heb bij OK zo en bij MFA anders.. Dat zelfde krijg je dat je vragen krijgt van mensen die iets op TV of internet hebben gelezen. Of een andere cursus hebben gehad..
Dat vraagt wat meer van de lesgever en kennis van achtergrond info over hoe andere methodieken zijn.

Ik zou trouwens een voorstander van zijn dat het Rode Kruis eigen leerstof aanbiedt, die meer aansluit bij hun werk..

helm

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 16:19:27 »
Als het geen oranje kruis is, wil dit absoluut niet zeggen dat er sprake is van wildgroei maar van diversiteit. Een klant heeft iets te kiezen en dat is alleen maar positief.

ambu 954

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 19:37:39 »
sorry dat dat ik ook een mening heb zal niet weer gebeuren :-X

ademap

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 20:48:53 »
sorry dat dat ik ook een mening heb zal niet weer gebeuren :-X

Elke mening word gewaardeerd, dus ook die van jou, alleen moet je niet gek vinden als je daareen reactie op krijgt..

De overdrijving van diversiteit is wildgroei... Dus de markt moet de kwaliteit van opleidingen organiseren..  Misschien dat het OK daar een rol in kan spelen..
Maar diversiteit is in deze maatschappij nodig, eenheidsworst werkt niet..

Cor B.

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maandag 16 juli 2007, 00:25:29 »
Eens, ambu954 en Peter.

Natuurlijk krijgen instructeurs straks vragen zoals ambu954 dat schetst.
Dat komt omdat er teveel onduidelijkheid in de markt is.

En zoals Peter aangeeft, "dat het Rode Kruis eigen leerstof aanbiedt, die meer aansluit bij hun werk..", dat zouden meer instanties moeten doen.

De 'club van Peter' profileert zich (ik hoop dat ik het goed zeg) als een organisatie die de eerste hulp verzorgt bij grote evenementen waarbij hulp te water kan worden geboden of in een moeilijk begaanbaar terrein .. (ik interpreteer even een plaatje).
(Met alleen een OK opleiding zie ik mij dat nog niet direct doen..)

Het Rode Kruis kennen we van internationale rampen, maar ook van grote en kleine nationale gebeurtenissen.
Maar hun hulp is toch ook anders gericht.. ik denk aan bijv. de vakanties op de Henri Dunant.

Zo denk ik dus, dat er op de markt al spelers zijn, die al een bepaald 'marktsegment' bedienen.
Het OK zou hierin een rol kunnen spelen door min of meer een basis te bieden in hun opleidingen.
Daarnaast zouden de diverse partijen zich beter kunnen profileren naar de markt, zodat duidelijk wordt wie je voor welk 'product' zou moeten inhuren, overlap daargelaten.
Daarmee wordt meer duidelijkheid gegeven voor de 'leek' .

Willem D.

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 20:24:37 »
Als ik alles op een rijtje zet zijn er maar weinig landelijke organisaties die een eerstehulp opleiding kunnen (laten) geven.

- Oranje Kruis
- RK (binnenkort)
- Stg. Landelijk Protocol Eerstehulp (sinds kort)

Dus er is wel degelijk sprake van een kleine diversiteit.

Opleidingen zoals EFR en MFA zijn niet voor de Nederlandse markt ontwikkeld en dus niet geschikt.
Individuele en lokale initiatieven (van o.a instructeurs) zijn niet interessant voor een landelijke markt.

Willem D.

alpie

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 21:05:42 »

Opleidingen zoals EFR en MFA zijn niet voor de Nederlandse markt ontwikkeld en dus niet geschikt.

ik heb aleens de onderwerpen bekeken welke aanbod komen tijdens deze cursussen, ik zou niet weten waarom deze cursussen voor de nederlandse markt niet interessant zouden zijn??

wat betreft het rodekruis: eerst maar eens afwachten wat het gaat worden. eerlijkgezegd verwacht ik er niet zo heel veel van, ik heb al een vaag vermoeden van hoe dat gaat bij het rodekruis...

Willem D.

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 23:50:11 »
EFR is een amerikaanse cursus die welliswaar met de ABC-methodiek werkt, maar een vertaalde versie is die enigszins lachwekkend overkomt.
Over de MFA cursussen, daarover zijn de meningen sterk verdeeld, maar ook weer geimporteerd.

Lokale en individuele initiatieven ontbreekt het vaak aan medische backup en draagvlak. Ook professionele uitstraling laat vaak te wensen over.

Tsja, het RK. Het Rode Kruis zal waarschijnlijk de Europese EFAM cursus omarmen. Daar zullen de cursisten blij mee zijn ! Ik hoop niet dat dit de basis zal gaan vormen voor de eerstehulpverleners opgeleid door het Rode Kruis.

De huidige eerstehulpverlener wordt op dit moment niet serieus genomen. (opleidingsniveau ???)
Wil de eerstehulpverlener in Nederland door de professionele hulpverleners serieus genomen worden, dan zullen de eerstehulporganisaties (OK en anderen) zich toch beter moeten inspannen. Bijvoorbeeld door het ABCDE in te voeren.

Willem D.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007, 01:52:57 »
Er komt langzaam een standaard, afgeleid van het engelse boek. vertalingen van dit boek wordt o.a. gebruikt in Turkije, Tjechie, duitsland (maltezer bund) en vermoedelijk op korte termijn door het vlaamse en nederlandse rode kruis

Trophy

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007, 03:59:42 »

Ik kan mij niet onttrekken aan het opkomende gevoel dat door de diverse partijen opleidingen worden ingericht, die wellicht kwalitatief goed in elkaar zitten, maar op één gebied manco dreigen te gaan: samenwerking. En wel samenwerking met de professionals (om die term maar weer eens te gebruiken).

Vernieuwing van hulpverlening is nodig. Maar de vernieuwing moet wel in de pas lopen met de professionele hulpverlening. Daarom zou het goed zijn als al die kleine clubjes een overkoepelend orgaan zouden oprichten welke kan overleggen met het overkoepelende (ambulance) orgaan.

Verder denk ik dat een instructeur over dermate didactische kwaliteiten moet beschikken dat hij in principe een les kan draaien zonder laptop en beamer. Persoonlijk vind ik het een uitkomst en de mogelijkheden zijn uitgebreider dan een blackboard en krijtje of overheadprojector. Maar zelfs een laptop en beamer vallen in het niet bij een slecht voorbereide les of een kaderinstructeur die spannende verhalen verteld over zijn eigen ervaringen die weinig bijdragen tot een goed begrip van de lesstof.

Willem D.

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 00:55:03 »
Van vroeger hoor ik verhalen over het al oude krijt bord, het flanel bord met handgeschreven kaartjes, gevolgd door overhead projectoren met schrijfrol gevolgd door sheets. En nog later de beroemde beamer icm met de laptop.

Audiovisuele presentaties (shows) overdonderen nu de cursist, die wel weet te herinneren dat het grafisch erg goed in elkaar zat, maar de kern van de cursus niet oppakt.
Lang leve de techniek.

Als instructeur kan je je wellicht verschuilen achter media geweld / media spectakels, maar vooral in de ehbo geldt dat een goede en directe uitvoering van de eerstehulp handelingen letterlijk van levensbelang is.

Dus alleen zitten in de pauzes om bij te komen, en de rest actief oefenen onder (streng en corrigerend) toezicht van een (praktisch ingestelde) eerstehulp instructeur.
Veel praktijk tijdens de cursus en alleen ondersteunende theorie, daar waar nodig, blijkt nog altijd het beste te werken.

Een op de professionele hulpverlening aansluitende landelijk ehbo standaard en opleidingseisen zijn nuttig maar ik denk dat veel huidige eerstehulpinstructeurs daar veel moeite mee zullen hebben; jarenlang hebben zij ongeveer dezelfde beperkte lesstof aan de cursist aangereikt; en dan aansluiten op de professionele instanties ?!?!?!. Dat gaat jaren duren om een andere denk-en werkwijze bij deze instructeurs te realiseren.
Het oprichten van een overkoepelende organisatie zal stuiten op tegenstrijdige individuele belangen en gaat jaren duren voordat alle belanghebbenden op een lijn zitten.

Tot die tijd kan nederland kennis maken met "diversiteit" in de ehbo.

Willem D.

Edje uit ZH

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 13:02:14 »

Tsja, het RK. Het Rode Kruis zal waarschijnlijk de Europese EFAM cursus omarmen. Daar zullen de cursisten blij mee zijn ! Ik hoop niet dat dit de basis zal gaan vormen voor de eerstehulpverleners opgeleid door het Rode Kruis.

wat betreft het rodekruis: eerst maar eens afwachten wat het gaat worden. eerlijkgezegd verwacht ik er niet zo heel veel van, ik heb al een vaag vermoeden van hoe dat gaat bij het rodekruis...

ik heb tot ca. 3 jaar geleden bij het Rode Kruis instructie gegeven toen was de Basis de lesstof van het Oranje Kruis zo ook het diploma
met daarbij de mogelijkheid tot het behalen van een aantal modules (dus egelijk hetzelfde als het Oranje Kruis nu) voor bijvoorbeeld HOC (hulpverlening onder Rampomstandigheden en Calamiteiten) tiltechnieken (lopen en tillen van brancard) communicatie met portofoon enz.

ik heb het idee dat dat niet is of gaat veranderen maar je weet nooit

Edje uit ZH

ehbo-er

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 15:35:08 »
De EHBO van het OK, en de meeste andere opleidingen sluiten aan op de werkwijze van de ambulance hulpverlening. Het probleem zit feitelijk in de namen die de beestjes kregen. in de laatste drukken gebruikt het OK wel degelijk de nederlandse vertaling van de ABCDE terminologie. Overigens was dat in de 23ste druk al het geval, maar dan moet je wel het boekje, met knippen en plakken, in de goede volgorde van handelingen zetten (brandende kleding doven, wordt achterin het boekje behandeld en moet echt als een van de eerste dingen gebeuren.

Een andere kwestie is dat handelingen uit het boekje perfect uitgevoerd moeten kunnen worden. In de praktijk zal dat dan ook nagestreefd worden is de achtergrond van die redenatie. Wat het gevolg daarvan kan zijn dat het slachtoffer ondergeschikt wordt aan het uitvoeren van de handeling  in plaats dat de handeling wordt aangepast wordt aan het slachtoffer. Voor mij is een handeling perfect als daarmee het best haalbare resultaat voor het slachtoffer is bereikt.

Mijn vrouw is deze vakantie opgenomen geweest in een duits ziekenhuis vanwege een niet stopbare neusbloeding. Een van de plegen op het Notstation is het prototype van de EHBO'er zoals Willem D beschrijft "alleen zitten in de pauzes om bij te komen, en de rest actief oefenen onder (streng en corrigerend) toezicht van een (praktisch ingestelde) eerstehulp instructeur."  Het protocol is heilig. Dat scheef voor dat de patiënt druk op de wond moest uitoefenen en op de rug moest gaan liggen met haar nek op een ijszak. Laat de bloeding nou net te hoog zitten en dus niet manueel gestelpt kon worden. Gezien de bloeding (het druppelde zo hard dat de druppels zo nu en dan een ketting vormde) moest ze of slikken of stikken. De pleeg was verontwaardigd dat ze niet deed wat ze zei, maar weer rechtop ging zitten.

Tenslotte is het heel vervelend voor instructeurs als ze niet mee kunnen, maar is dat een legetiem argument om alles maar bij het oude te houden. Heel veel instructeurs denken daar anders over en deze instructeurs kom je tegen op symposia, bijscholingsdagen of bij het kijken in de de keuken van andere organisaties.

Willem D.

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 20:16:56 »
Als EHBO-er kan ik het er niet 1,2,3 uithalen waar nu het ABC-protocol wordt genoemd en behandeld in het OK-boekje (welke druk dan ook).

Geen enkel protocol is heilig.
Als iemand (in wat voor vak/beroep dan ook) het protocol strak/puur aanhoud, dan is er geen ruimte voor handelen in afwijkende situaties waarin het protocol niet voorziet met alle mogelijke gevolgen vandien.
Met gezond verstand handelen/werken wordt van iedereen (wettelijk) verlangd/vereist.
Een protocol moet ook worden beschouwd als een (krachtige) leidraad in je handelen waarin afwijken door omstandigheden mogelijk moet zijn.

Afwijken van een protocol is in principe niet fout, maar dan moet je wel kunnen worden gemotiveren waarom je hebt afgeweken.
Als ik volgens het protocol had gehandeld dan .... , maar nu .....

Alles bij "het oude" laten is "kop in het zand steken" met de nodige gevolgen. Eerstehulpverleners zijn meestal een spiegel van de instructeur.

Een kijkje nemen in de keuken bij andere organisaties werkt wellicht verhelderend en kan een positieve impuls geven voor de gehele EHBO wereld. Laten we dit gewoon maar eens doen en niet in slaap sukkelen. Voor diegene die al slaapt : wakker worden !!!!!!!

Willem D.