Auteur Topic: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV  (gelezen 41113 keer)

The Co

• Gast
Re: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:16:52 »
Peter,

Bedankt met jou reactie mbt de werkwijze van jouw organisatie:
Een en ander is mij duidelijk geworden dat er een groot verschil is tussen jouw organisatie en mijn EHBO-cluppie. (niet sarcastisch of afvallend bedoeld)

Dit is onder andere de manier van benaderen van de vrijwilligers. Tenminste zo ervaar ik het en dat wil niet zeggen dat dit goed is (om de verdere discussie over dit item maar gelijk de kop in te drukken)
De vrijwilligers die hoofdzakelijk bij EHBO-verenigingen zitten zijn de EHV-ers die voor eigen gebruik zoals huis, tuin en keuken gebruik de EHBO gehaald hebben. (uitzonderingen daar gelaten)
Die bij jou komen, zijn meer gemotiveerd om op grote evenementen te staan. Overigens dat zijn ze bij het RODE KRUIS ook.
En daar zit wel een heel groot verschil tussen.
Ik kijk dan alleen maar naar de kosten die de EHBO-leden betalen versus die bij jullie betalen en wat ze er voor krijgen danwel dienen te doen.
Bijvoorbeeld verplicht staan bij evenementen terwijl dit bij de EHBO vrijwillig is.
De kaders en lotussen krijgen een minimale bijdrage voor hun werk en regelmatig (vaak?) zijn ze ook lid van de vereniging en krijgen ze dus geen vergoeding.

Laat je niet kisten en doe waar je goed in bent.
Reageer aub als ik het niet goed verwoord heb mbt jouw organisatie.
Wil je er meer uitgebreid over praten / tikken in mijn profiel staat mijn MSN adres.

ambu 954

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:45:05 »
Het bericht wat ik geplaats had heb ik verwijderd na 30 sec omdat het quote mij niet goed afgaat

wat de GAL betrefd ik zit er niet alleen mee maar vele forum leden
 en dan ben ik zo van we gooien het erin

PM bericht heb ik geen zin in want ongelijk ken je niet ( denk ik)

dus we laten het erbij en een ieder doet zijn best op zijn manier zullen we maar zeggen
laten we maar verder gaan met Tropic over de koers die het OK gaat varen in de aankomende jaren

ademap

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:59:13 »
Het bericht wat ik geplaats had heb ik verwijderd na 30 sec omdat het quote mij niet goed afgaat

wat de GAL betrefd ik zit er niet alleen mee maar vele forum leden
 en dan ben ik zo van we gooien het erin

PM bericht heb ik geen zin in want ongelijk ken je niet ( denk ik)

dus we laten het erbij en een ieder doet zijn best op zijn manier zullen we maar zeggen
laten we maar verder gaan met Tropic over de koers die het OK gaat varen in de aankomende jaren

Ik wist niet dat jij spreekbuis was voor vele forum leden..  Misschien als dat zo is, kan je dan proberen het iets meer respectvoller te formuleren.  En PM-en en mailen, msnen telefoneren doe je niet om dat je denkt dat ik geen ongelijk kan geven.. En je geeft me ook niet de kans om iets uit te leggen of jouw belevingswereld aan te horen.. 

Ik doe me stinkende best, om eerste hulp op een professionele manier aan te pakken, zowel in het geven van diensten en geven van onderwijs daar in en daarin maak ik onderscheid in verschillende doelgroepen..  Dat ook mijn persoonlijke missie.. Vandaar dat ik veel tijd vrij maak om dat uit te leggen..

Mijn missie ligt daarmee precies de koers die het Oranje Kruis wil varen..   Echter dat kan het Oranje Kruis niet alleen..  Daar heeft ze hulp nodig van de markt (zowel commercieel als verenigingswereld, als de dienstverleningswereld..

Ik denk dat fora, zoals dit ook een belangrijk factor zijn, om de beeldvorming voor het Oranje Kruis als voor anderen die actief zijn in de Markt te professionaliseren..

Als je kijkt dat naar aanleiding van berichtgeving op dit forum er beleidsveranderingen bij veel organisaties zijn geweest en er al op andere manier naar Eerste Hulp dienstverlening word gekeken, dan is dit toch een effectief communicatie middel..

Een voorbeeldje die me afgelopen week opviel, is dat al diverse organisaties naar aanleiding van een topic hier al hun Jodium uit de koffers hebben gegooid en vervangen hebben door Hibicet 15ML capsules betekend in mijn opinie dat dit  een belangrijk medium is..
Misschien hebben we zo ook invloed op andere organisaties..

ambu 954

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 22:32:22 »
IK ben echt niet de spreekbuis voor andere maar heb alleen getikt wat ik zoal gehoord heb
 maar om het even netjes te zeggen
 voor mij ben je net iets te enthousiast en gedreven in het verwoorden  (mening)en antwoorden van tropic`s
en dat vat ik dan negatief op vandaar

ademap

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 23:06:18 »
IK ben echt niet de spreekbuis voor andere maar heb alleen getikt wat ik zoal gehoord heb
 maar om het even netjes te zeggen
 voor mij ben je net iets te enthousiast en gedreven in het verwoorden  (mening)en antwoorden van tropic`s
en dat vat ik dan negatief op vandaar

Zij je vergeven..

Michael H.

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 23:53:17 »
Hoi allemaal.
In grote lijnen kan ik mij wel vinden in wat Peter schrijft. Er is een grote kloof ontstaan in EHBO instructeursland. Dat zie ik ook elke maand op de kader bijeenkomst. Overduidelijk is te zien wie profesioneel ( misschien beter te omschrijven als commercieel ) bezig is met het lesgeven, en wie het als hobby doet. De mensen die het als hobby doen investeren minder in goede leermiddelen, en zijn over het algemeen minder goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zij hanteren de aangegeven lesstof en wijken daar weinig tot niet vanaf. Dat is een keuze die deze groep bewust maakt.
En dat kan en mag ik ze niet kwalijk nemen. Ik kan niet in ieders zijn portomonee kijken.

Als commerciele instantie ( ikzelf dus ook ) ben je bereidt er meer geld in te steken en verplicht je jezelf en de mensen die voor je werken, om continue op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op EHBO en BHV regelgeving en uitvoeringsgebied. Dat zijn we verplicht naar onze cursisten.

Maar eigenlijk geldt dat voor alle instructeurs. Het doel van dit forum is dan ook mede om alle collega's een beetje op de hoogte te houden. En niet elkaar lopen af te kraken over "ons" werk !!! We moeten van elkaar kunnen leren.

We doen allemaal hetzelfde. Alleen doen we het ook allemaal op een andere manier, en met andere middelen. Dat is juist leuk, en maakt ons allen UNIEK !!!

Groetjes, Michael H.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 01:32:11 »
Heren, zoals men weet is dit forum openbaar voor iedereen.
Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling om elkaar hier zwart te maken, en onder de gordel te trappen.
Aangezien het feit dat beiden wel meer met elkaar in conflict zijn geweest, en het ook daar niet met elkaar eens konden worden, heb ik als onafhankelijk persoon het volgende voorstel:

Als wij nu eens met ons 3e in een persoonlijk gesprek aan tafel gaan zitten, zodat de menings verschillen eens goed uitgepraat kunnen worden. Ik vermoed dat dit het forum alleen ten goede kan komen, en ook de nog komende discussie's tussen bijde.

In de hoop dat beide heren zich kunnen vinden in het voorstel, wacht ik vol ongeduld op antwoord van beiden.
(men weet mij te vinden  ;))

Marietje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 20:38:25 »
Met verbazing en ergenis heb ik de discussie gevolgd. Met verbazing omdat men hier elkaar onderuit haalt en met ergenis omdat er wordt gezegd dat een beetje kaderinstructeur toch over een laptop en baemer moet beschikken.
Mijns inziens is een goede kaderinstructeur iemand die desnoods ook nog met bord en krijt een uitstekende les kan geven, een vaardigheid die helaas dreigt te verdwijnen. Tegenwoordig wordt de beamer en laptop als zaligmakend gezien, iets waar ik het helemaal niet eens ben. En nee, ik werk niet met beamer en laptop, ik doe nog "ouderwets" met overhead en sheets en als het moet ook nog met bord en krijtje en daar ga ik rustig mee "de boer op".

ademap

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 21:06:22 »
Met verbazing en ergenis heb ik de discussie gevolgd. Met verbazing omdat men hier elkaar onderuit haalt en met ergenis omdat er wordt gezegd dat een beetje kaderinstructeur toch over een laptop en baemer moet beschikken.
Mijns inziens is een goede kaderinstructeur iemand die desnoods ook nog met bord en krijt een uitstekende les kan geven, een vaardigheid die helaas dreigt te verdwijnen. Tegenwoordig wordt de beamer en laptop als zaligmakend gezien, iets waar ik het helemaal niet eens ben. En nee, ik werk niet met beamer en laptop, ik doe nog "ouderwets" met overhead en sheets en als het moet ook nog met bord en krijtje en daar ga ik rustig mee "de boer op".

Die discussie loopt in topic "Eerste Hulp lessen geven" al op het forum ,laten we daar die discusie voeren..
Niemand zegt trouwens hier dat  een beamer het zaligmakend is..
Een moderne instructeur weet wel op welke wijze je zo hulpmiddel moet gebruiken..

Trouwens de term "Kaderinstructeur" bestaat niet meer bij het Oranje Kruis de juiste term is "Instructeur Eerste Hulp", Dat is al een aantal jaar zo, formeel gepubliceerd in het Oranje Kruis blad reddingswezen..

Willem D.

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 20:09:17 »
Of je nu wel of geen beamer gebruikt of andere middelen, kern is dat de cursisten na afloop vaardig moeten zijn in de handelingen. Dus lekker praktisch bezig zijn instructeurs. Audiovisuele spektakels blijven uiteraard hangen, maar dan schiet je toch het doel voorbij.

PS. Het ministerie van VWS stelt sinds 2005 geen eisen meer aan eerstehulp opleidingen. Dus ook niet meer aan het OK. Andere partijen kunnen dus hun slag slaan met (betere/slechtere) opleidingen.

Willem D.

ademap

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 21:17:36 »
PS. Het ministerie van VWS stelt sinds 2005 geen eisen meer aan eerstehulp opleidingen. Dus ook niet meer aan het OK. Andere partijen kunnen dus hun slag slaan met (betere/slechtere) opleidingen.

Willem D.

Waar haal je het jaar 2005 vandaan ?...  Omdat minister in een brief bevestigd, wat ze sinds de invoering van BHV al zegt.., en ook al in 2000 en 2001 in 2003 en 2004 meerdere malen aan de tweede kamer heeft laten weten ?

Willem D.

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 23:49:13 »
Bekijk deze brief eens :

http://www.minvws.nl/images/ehbo_tcm19-94756.pdf

Willem D.

ic_pleeg

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 11:18:21 »
Hallo allemaal,

Zover ik weet is het enige wat er veranderd is met de brief van het ministerie dat de zogenaamde "ministeriële goedkeuring" wegvalt. Het geven van onderwijs is in Nederland zover ik weet vrij en kan door iedereen gebeuren(even buiten de reguliere schoolopleidingen denkend).

Iedereen die denkt een goede EH-opleiding te kunnen schrijven en geven mag dit dus. En zo zien we de laatste jaren inderdaad steeds meer organisaties (waaronder mijn organisatie en die van Peter) die zelf hun opleidingen schrijven en hierin les geven. Of dit nu een goede ontwikkeling is of niet, daar zal ieder zijn eigen mening over hebben. En die discussie is volgens mij in een andere topic al uitgebreid gevoerd.

Het Oranje Kruis is hiermee een aanbieder van diensten, waarbij eenieder zelf de keuze kan maken om erbij aangesloten te zijn. Andere opties zijn:
  • Diverse 'prive' initiatieven
  • De certificering van NedCert®
  • Het Landelijk Protocol Eerste hulpverlening

En dan vergeet ik er best nog wel een paar. Zaak is het dat de individuele hulpverlener een keuze hierin maakt op basis van zijn/haar behoeften.

Danny

ademap

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 12:04:16 »
Zo zijn er diverse stukken geschreven in de historie.. Ten tijde van de invoering van de Bedrijfshulpverlening in de arbowet, ik meen 1994, zijn hierover al kamer vragen gesteld.. En toen zijn dergelijke uitspraken al gedaan.. Ik zal even grasduinen of ik die documenten ergens nog heb.. of ff Paralando raadplegen  De volgende documenten had ik nog wel ergens liggen..
Interresant leesvoer.., welke jullie allemaal allang kennen natuurlijk.. ;D

Ik moet trouwens zeggen dat beleidsmatig eerste hulp, een ondergeschoven kindje is, en dat bij VWS en IGZ de kennis over eerste hulp en beleidsmatig erg summier is..
Ik had vorig jaar nog een IGZ inspecteur die beweerde dat het Oranje Kruis de enige was die EHBO beleid vaststelde.. Toen ik hem confronteerde met bovenstaande documenten kende hij deze documenten niet..

Echter deze stukken bevestigen wat we al wisten in dit Topic..  Echter de vraag gaat over de toekomst van Eerste Hulp in Nederland en de rol van het Oranje Kruis (en eventueel andere organisaties) daarin..
Dat vergt niet alleen terug kijken in de geschiedenis, maar in je glazenbol kijken en proberen beleid te voorspellen..

Als je wilt weten wat het beleid van het Oranje Kruis wil zijn en welke rol zij in de toekomst willen spelen, is het handig om een aantal artikelen die het Oranje Kruis heeft geschreven te kennen..
Ik heb ze helaas niet allemaal digitaal.  Een belangrijk stuk is in ieder geval het stuk dat de heer Linge daarover geschreven heeft..
Ik denk dat er opnieuw visie gevormd moet worden over eerste hulp onderwijs, door mensen die er echt verstand van hebben en breder durven kijken.. Ik las in de laatste blaadje van O.K. dat er voorzichting weer een nieuwe visie zit aan te komen ?

Anne

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 14:56:24 »
En ook het Rode Kruis is bezig met het bedenken van nieuwe opleidingen, zij willen net als in het buitenland eigen cursussen aan kunnen bieden. Nu maar afwachten hoe die ontwikkelingen gaan plaats vinden?