Auteur Topic: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV  (gelezen 41111 keer)

ehbo-er

• Gast
De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Gepost op: zaterdag 30 juni 2007, 15:40:59 »
Als je naar de ontwikkelingen in EHV land kijkt, dan zie je veel initiatieven ontwikkelen.

Buitenlandse FA organisaties die in ons land opereren en daarin een grotere rol willen spelen.

Het Rode Kruis die in samenwerking met het IRC in europees verband eigen modules aan het ontwikkelen is.

Veerman met hun landelijk protocol eerste hulp.

de opkomst van steeds meer organisaties die in het gat van de markt springen dat ontstaat door de aangescherpte veiligheidseisen in vergunningen.

En zo zijn er nog meer voorbeelden  te vinden.

Op zich is dit geen slechte ontwikkeling, afgezien van de versnippering van leerstof.  De komst van europese richtlijnen, waarbinnen de competenties voor een europees FA certificaat worden vastgelegd kan deze negatieve ontwikkeling beperken.

Het OK imoet n deze markt of het roer omgooien of zich gaan richten op de passanten hulpverlening. Ik durf er dan ook een doos chocoladebollen om te verwedden, dat het OK over vijf jaar, in zijn huidige vorm, helaas, niet meer bestaat. Helaas omdat het OK de afgelopen eeuw de bindende factor was voor de EH in Nederland.

ademap

• Gast
Re: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Reactie #1 Gepost op: maandag 2 juli 2007, 11:03:55 »
Ik denk dat de koers van het Oranje Kruis, een beetje onduidelijk is..
Het Oranje Kruis verlies markt, zeker.. maar zullen in Nederland altijd een grote speler zijn..
Daar is niets mis mee..

De marktwerking in eerste hulp onderwijsland is er al een tijdje..  Ook grote organisaties kijken verder...
Echter tot op heden zijn er nog steeds mensen, die de hele ontwikkelingen in de markt niet mee krijgen en nog steeds door een verkokerde bril kijken..
Maar het Oranje Kruis zit nog met een erfenis, in de maag, van zeer conservatieve "kader"instructeurs, die de stap in modernisering van eerste hulp onderwijs niet kunnen volgen..
Dat vind ik jammer..

Aan de andere kant, Het Oranje Kruis staat wel goed voorgesorteerd.. (Zeker met de module Water ongevallen) worden ze weer een serieuze speler voor bijvoorbeeld de georganiseerde vormen van hulpverlening.
Echter de huidige visie van het Oranje Kruis loopt wel achter de feiten aan..  Toch hebben ze aantal goede spelers inmiddels gekregen op het hoofdkantoor in den Haag..  Mensen die verder kijken dan hun neus lang is..

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: BelgiŽ
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 16:36:57 »
Maar het Oranje Kruis zit nog met een erfenis, in de maag, van zeer conservatieve "kader"instructeurs, die de stap in modernisering van eerste hulp onderwijs niet kunnen volgen..

Hoe bedoel je dit?

ademap

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 18:01:14 »
Precies zoals het er staat..  De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer) ,niet meegaan met de ontwikkelingen in de markt en heftig protesteren als er ontwikkeling eindelijk breed worden ingevoerd, dat het ze meer geld en energie gaat kosten..

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt, nog steeds geen NRR BLS en AED instructeur zijn, zelfs de laatste versie van het OK boekje niet hebben.
Dat NODE diverse ontwikkelingen rond eerste hulpinstructeurs aanzienlijk hebben vertraagd..
Deze grote groep eerste hulp instructeurs geeft nauwelijks les, en leest nauwelijks de ontwikkelingen en houden hun "vak" of "hobby" niet serieus bij..

Dit soort conservatieve instructeurs remmen de ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis.., Maar volgen trouw hun lesjes bij Node groepen, dus houden hun diploma netjes geldig..

ambu 954

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:41:34 »
Peter
 Ben je nou alle ok instructeurs over 1 kam aan het scheren  :-\

je begint nu wel echt vervelend te schoppen

johnehbo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:43:55 »
Dat blijk wel zo te worden onderhand. Als je de berichten van Peter leest, is er in Nederland maar een goede instructeur, die alles weet en kan zeggen en dat is hijzelf.

The Co

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:52:53 »
Peter,

Ik denk een beetje te weten hoe het gaat bij het OK.
Als je effe niet kan of wil, dan kan je je diploma geldig houden door de lessen te blijven volgen. (iedergeval zo werkt het ongeveer bij de LOTUS en ik neem aan dat dit ook zo bij de KADERS is, zolang je maar competentie toont tijdens de lessen.)

Hoe werkt het dan bij jouw 'bedrijf' want als ik het zo ervaar wat jij allemaal neer zet lijkt het niet meer op vrijwilligers werk maar op (slaven-) arbeid. Tenminste zo komt het bij mij over en geef jij mij dat gevoel.
Leg het ons uit (en heldere en duidelijke schrift) en dan snappen wij misschien hoe het bij jullie werkt. Daarna kan mogelijk iedereen voor zich zelf besluiten of hij bij een ander 'bedrijf' gaat werken als het OK wordt opgeheven.

Ik denk - zo al de berichten gelezen te hebben -  dat ik afhaak.

Maar dat zeg ik nu en ik weet niet wat de toekomst zal brengen als echt het OK zal stoppen.
Maar ik denk niet dat dit zo snel zal gebeuren.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 00:45:52 »
Peter heeft het over een grote groep en het begrip "groot" is rekbaar.

Maar los daarvan, hoeveel mensen hebben een hobby die veel tijd en geld kosten.
De hobby van de vrijwilligers van Peter kost hun ongetwijfeld klauwen met tijd, maar ze hoeven zich over het geld geen zorgen te maken.

Een foutje op het racecircuit en een top-coureur kan daardoor een jaar lang niet racen ?
Misschien draaft Peter door in het afdekken van risico's door de lat hoog te leggen en strakke procedures te hanteren, maar als je rond kijkt zie steeds meer situaties waarin mensen "verhaal" komen halen omdat er fouten gemaakt zijn door de uitvoerenden.

In Amerika moet je eerst een verklaring tekenen, dat je de hulpverlener niet aanspakelijk stelt voor de eventuele nadelige gevolgen van de behandeling, voordat je behandeld wordt.

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Provincie: BelgiŽ
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:30:39 »
De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer)

Deze zin is niet af?? Het meest interessante gedeelte ontbreekt nou net. "Doordat eerste hulpinstructeurs....." en dan???

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt

Nu kan ik me voorstellen dat er EHBO verenigingen zijn die gewoon die laptop en beamer niet kunnen betalen. Ze hebben niet allemaal 2000 euro rondslingeren...

Over de rest wat je zegt, kan ik niet goed oordelen. Ik ga zelf beginnen met de opleiding EHBO Instructeur in september (af te ronden in april), dus ik zal de mensen die jij bedoelt op de herhaling wel een keer tegenkomen denk ik. Ik kan ze herkennen aan oude boekjes?

ademap

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:44:08 »
Peter
 Ben je nou alle ok instructeurs over 1 kam aan het scheren  :-\

je begint nu wel echt vervelend te schoppen

Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ikschrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Als jij je aangesproken voelt, en het vervelend vind, tot welke groep hoor jij dan ?

Dat blijk wel zo te worden onderhand. Als je de berichten van Peter leest, is er in Nederland maar een goede instructeur, die alles weet en kan zeggen en dat is hijzelf.

Ik kan niet alles zeggen, daarom probeer ik het zorgvuldig uit te leggen.. Ik vind dat Eerste Hulp instructeur inmiddels is uitgegroeid tot een vak en dat daar enige vorm van profesionaliteit van uit mag gaan.. En dat mag ik gewoon zeggen, ook al vind jij die boodschap onprettig..

Peter,

Ik denk een beetje te weten hoe het gaat bij het OK.
Als je effe niet kan of wil, dan kan je je diploma geldig houden door de lessen te blijven volgen. (iedergeval zo werkt het ongeveer bij de LOTUS en ik neem aan dat dit ook zo bij de KADERS is, zolang je maar competentie toont tijdens de lessen.)

Hoe werkt het dan bij jouw 'bedrijf' want als ik het zo ervaar wat jij allemaal neer zet lijkt het niet meer op vrijwilligers werk maar op (slaven-) arbeid. Tenminste zo komt het bij mij over en geef jij mij dat gevoel.
Leg het ons uit (en heldere en duidelijke schrift) en dan snappen wij misschien hoe het bij jullie werkt. Daarna kan mogelijk iedereen voor zich zelf besluiten of hij bij een ander 'bedrijf' gaat werken als het OK wordt opgeheven.

Ik denk - zo al de berichten gelezen te hebben -  dat ik afhaak.

Maar dat zeg ik nu en ik weet niet wat de toekomst zal brengen als echt het OK zal stoppen.
Maar ik denk niet dat dit zo snel zal gebeuren.

In mijn bedrijf (Rescuetraining.NL) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten.. En die dienen zeker trots te zijn om dingen te willen perfectioneren..
Bij Stichting MedicalRescue.NL werken we uitsluitend met vrijwilligers, die juist hun best doen, om een hele hoge kwaliteit van dienstverlening en zorg te bieden..  Dat betekend dat we voor sommige dingen wat strakke procedures hebben, echter  iedereen werkt hard om zichzelf en vrijwilligers hun niveau omhoog te brengen..

Elke vrijwilligers (ongeacht hun niveau, van Ambulance hulpverlener, Arts, tot EH instructeur, tot evenementenhulpverlener), merkt dat we over een boel zaken hebben nagedacht. en dat er nog een hoop te leren valt.  En dat een belangrijke motivatie om zich zelf het team op een veel hoger plan te krijgen..  Dat kost voor de vrijwilligers tijd en ook geld, maar daar krijgen ze ook een boel voor terug..

Het is echt geen zwaar regiem, echter wat we niet willen, is dat mensen maar wat aan knooien tijdens missies.  Daarom investeren we enorm in opleidingen, en trainingen. (gemiddeld 200 uur per jaar en kunnen mensen echte praktijk ervaring op doen..

Veel mensen hadden in verleden kritiek op MedicalRescue.NL om dat we dingen zouden doen die niet zouden mogen.. (Ook op dit forum).  Als we nu laten zien dat we dingen goed geregeld hebben, en dat we juist geen ongeleide projectielen willen, maar mensen die serieus met hun vak bezig willen zijn in soms lastige situaties.. Is het slavenarbeid..

We willen ons werk goed doen, en daarmee zijn we niet perfect..  Iedereen die wil weten hoe wij het doen, mag rustig komen spieken.. En dat word inmiddels al volop gedaan... En ook wij leren, elke dag weer...

Echter om terug te komen op de plek van het Oranje Kruis, is dat zij zich de afgelopen jaar een beetje hebben verdiept in hulpverlening in georganiseerd verband..  Ik hoop dat ze daar nog een beetje verder mee gaan en een landelijk kwaliteitssysteem voor instructeurs en voor evenementenhulpverleners willen gaan opzetten..  

ademap

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:54:26 »
De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer)

Deze zin is niet af?? Het meest interessante gedeelte ontbreekt nou net. "Doordat eerste hulpinstructeurs....." en dan???
Je hebt gelijk ik heb in oorspronkelijk bericht de zin afgemaakt..

"... niet meegaan met de ontwikkelingen in de markt en heftig protesteren als er ontwikkeling eindelijk breed worden ingevoerd, dat het ze meer geld en energie gaat kosten..:

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt

Nu kan ik me voorstellen dat er EHBO verenigingen zijn die gewoon die laptop en beamer niet kunnen betalen. Ze hebben niet allemaal 2000 euro rondslingeren...

Over de rest wat je zegt, kan ik niet goed oordelen. Ik ga zelf beginnen met de opleiding EHBO Instructeur in september (af te ronden in april), dus ik zal de mensen die jij bedoelt op de herhaling wel een keer tegenkomen denk ik. Ik kan ze herkennen aan oude boekjes?

Tja, ik zou als vereniging een instructeur inhuren, die al die spullen wel heeft en meeneemt die naar de lessen.. Verder kan je als verenigingen die zaken ook huren..  Een EH instructeur zonder laptop, is eigenlijk niet meer van deze tijd..
Je mag als instructeur ook voor een vereniging wel wat investeren in je werk/hobby..

Een voetballer, een tenniser, een voetbal trainer, een tennisinstructeur, een golfinstructeur, een duikinstructeur investeren ook in hun hobby.. Die zijn in hun opstartfase ook ruim 2000 euro kwijt.
Ben je niet bereid te investeren in je hobby, of vak, dan moet je misschien gewoon stoppen..

ambu 954

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 12:45:02 »

Peter schreef
Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ik schrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Als jij je aangesproken voelt, en het vervelend vind, tot welke groep hoor jij dan ?

Ja tot welke groep hoor ik  ???
Ik werk met laptop en Beamer (heb ik privť, wat ben ik toch goed)
volgens het nieuwste ok boekje cq boekjes
volgens de nieuwste BLS & AED richtlijnen
de nieuwste NIBHV richtlijnen
ga elk jaar naar bijscholingen
bezoek  landelijke symposia
zit dagelijks op internet voor nieuwe zaken
Loop een paar maal per jaar op een SEH noem het maar snuffelen ( via kruiwagen  ;D)
enz enz

Peter schreef
In mijn bedrijf (---------------.nl) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten..

Volgens mij riep je altijd wij betalen niet in euro`s maar voor de inspanningen van onze vrijwilligers ( als ze betaalt worden in euro zijn het geen vrijwilligers  meer) kunnen ze naar opleidingen ( bijscholingen  die wij betalen .

het laatste wat ik er over kwijt wil is
Peter
A. Als je je berichten eens wat minder in ik -wij ( ---------.nl)vorm plaatst
B. Wat minder reclame maakt voor je bedrijf
C. Je zelf wat minder profileert als de GOD  in de eerste hulp wereld
oftwel zo als wij je berichten lezen is er maar 1 de beste en dat ben .......
D overdenk voor dat je iets schrijft dat je ook mensen kunt kwetsen en dat zal je bedoeling toch niet zijn

vr Groeten een bij de tijdse eerste hulp instructeur ( denk ik)

ademap

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 13:04:08 »

Peter schreef
Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ik schrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Ja tot welke groep hoor ik  ???
Ik werk met laptop en Beamer (heb ik privť, wat ben ik toch goed)
volgens het nieuwste ok boekje cq boekjes
volgens de nieuwste BLS & AED richtlijnen
de nieuwste NIBHV richtlijnen
ga elk jaar naar bijscholingen
bezoek  landelijke symposia
zit dagelijks op internet voor nieuwe zaken
Loop een paar maal per jaar op een SEH noem het maar snuffelen ( via kruiwagen  ;D)
enz enz

Peter schreef
In mijn bedrijf (---------------.nl) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten..

Volgens mij riep je altijd wij betalen niet in euro`s maar voor de inspanningen van onze vrijwilligers ( als ze betaalt worden in euro zijn het geen vrijwilligers  meer) kunnen ze naar opleidingen ( bijscholingen  die wij betalen .

het laatste wat ik er over kwijt wil is
Peter
A. Als je je berichten eens wat minder in ik -wij ( ---------.nl)vorm plaatst
B. Wat minder reclame maakt voor je bedrijf
C. Je zelf wat minder profileert als de GOD  in de eerste hulp wereld
oftwel zo als wij je berichten lezen is er maar 1 de beste en dat ben .......
D overdenk voor dat je iets schrijft dat je ook mensen kunt kwetsen en dat zal je bedoeling toch niet zijn

vr Groeten een bij de tijdse eerste hulp instructeur ( denk ik)

Ik denk als je het zo omschrijft jij niet tot de "grote groep" behoort, waar het Oranje Kruis last van heeft..

Verder, als je quote, is het handig de quote functie van het forum te gebruiken dat maakt het leesbaarder..
Verder als je persoonlijke aanvallen aan mij wil richten of feedback wil geven mag dat ook via P.M. en hoef je het forum niet te bevuilen..

Verder heb ik beschreven de problematiek van het Oranje Kruis beschreven, en een vraag beantwoord en mijn mening weergegeven.. Waarom voelen mensen zich dan persoonlijke aangevallen, omdat ze zich ergens in herkennen ?

Verder als ik aangeef, dat ik werk voor twee organisaties.. Mijn Bedrijf Rescuetraining.NL (Commercieel Training instituut) en Stichting MedicalRescue.NL is het wel zo respectvol naar de vrijwilligers en naar mij, dat je daar ook onderscheidt inmaakt. En niet alles over 1 kam scheert... Als het moeilijk is, wil ik het wel blijven uitleggen..

Reactie op je feedback..
A. Ik schrijf, van uit mijn persoonlijke ervaring en kennis, opgedaan via opleiding, trainingen, werkervaring en vele gesprekken met mensen in veld..
B. Ik maak nauwelijks reclame voor Rescuetraining.NL (Dat is mijn bedrijf).. Ik schrijf wel voor de vrijwilligersorganisatie Stichting MedicalRescue.NL, net als anderen over hun club..
C. Ik ben niet GOD.. En ik vind jouw formulering van de feedback ongepast..
D. Hoe je ook iets schrijft, kan je altijd iemand kwetsen, omdat je niet de belevingswereld van iemand die het lees kent en dat sommige mensen erg slecht lezen en al bijvoorbaat gekwetst zijn voor dat ze met iemand gesproken hebben..

Verder lullen een hoop mensen over me.. prima, maar met me praten dat zijn er een stuk minder.. Volgens mij weet iedereen mijn mobiele nummer of kan die zeer eenvoudig vinden dus bel gewoon..

Kunnen we hier ontopic ?

ambu 954

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 16:37:49 »
Zoals jij wilt  ontopic ( wel jammer dat je dit altijd gelijk roept als we iets te dicht bij komen )

dus verder geen comentaar meer  :-X

ademap

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 16:49:19 »
Zoals jij wilt  ontopic ( wel jammer dat je dit altijd gelijk roept als we iets te dicht bij komen )

dus verder geen comentaar meer  :-X

Ik heb je vorige berichtje ook gelezen., die je daarna verwijderd hebt. .  Als je apart over mijn optreden wil discuseren, of over hoe MedicalRescue.NL of mijn bedrijf zijn zaakje organiseert mag dat best.. 
Startten we daar een apart topic over.. Als je ergens mee zit,laat dat dan weten, maar spuw je gal niet via het forum..

The Co

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:16:52 »
Peter,

Bedankt met jou reactie mbt de werkwijze van jouw organisatie:
Een en ander is mij duidelijk geworden dat er een groot verschil is tussen jouw organisatie en mijn EHBO-cluppie. (niet sarcastisch of afvallend bedoeld)

Dit is onder andere de manier van benaderen van de vrijwilligers. Tenminste zo ervaar ik het en dat wil niet zeggen dat dit goed is (om de verdere discussie over dit item maar gelijk de kop in te drukken)
De vrijwilligers die hoofdzakelijk bij EHBO-verenigingen zitten zijn de EHV-ers die voor eigen gebruik zoals huis, tuin en keuken gebruik de EHBO gehaald hebben. (uitzonderingen daar gelaten)
Die bij jou komen, zijn meer gemotiveerd om op grote evenementen te staan. Overigens dat zijn ze bij het RODE KRUIS ook.
En daar zit wel een heel groot verschil tussen.
Ik kijk dan alleen maar naar de kosten die de EHBO-leden betalen versus die bij jullie betalen en wat ze er voor krijgen danwel dienen te doen.
Bijvoorbeeld verplicht staan bij evenementen terwijl dit bij de EHBO vrijwillig is.
De kaders en lotussen krijgen een minimale bijdrage voor hun werk en regelmatig (vaak?) zijn ze ook lid van de vereniging en krijgen ze dus geen vergoeding.

Laat je niet kisten en doe waar je goed in bent.
Reageer aub als ik het niet goed verwoord heb mbt jouw organisatie.
Wil je er meer uitgebreid over praten / tikken in mijn profiel staat mijn MSN adres.

ambu 954

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:45:05 »
Het bericht wat ik geplaats had heb ik verwijderd na 30 sec omdat het quote mij niet goed afgaat

wat de GAL betrefd ik zit er niet alleen mee maar vele forum leden
 en dan ben ik zo van we gooien het erin

PM bericht heb ik geen zin in want ongelijk ken je niet ( denk ik)

dus we laten het erbij en een ieder doet zijn best op zijn manier zullen we maar zeggen
laten we maar verder gaan met Tropic over de koers die het OK gaat varen in de aankomende jaren

ademap

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 18:59:13 »
Het bericht wat ik geplaats had heb ik verwijderd na 30 sec omdat het quote mij niet goed afgaat

wat de GAL betrefd ik zit er niet alleen mee maar vele forum leden
 en dan ben ik zo van we gooien het erin

PM bericht heb ik geen zin in want ongelijk ken je niet ( denk ik)

dus we laten het erbij en een ieder doet zijn best op zijn manier zullen we maar zeggen
laten we maar verder gaan met Tropic over de koers die het OK gaat varen in de aankomende jaren

Ik wist niet dat jij spreekbuis was voor vele forum leden..  Misschien als dat zo is, kan je dan proberen het iets meer respectvoller te formuleren.  En PM-en en mailen, msnen telefoneren doe je niet om dat je denkt dat ik geen ongelijk kan geven.. En je geeft me ook niet de kans om iets uit te leggen of jouw belevingswereld aan te horen.. 

Ik doe me stinkende best, om eerste hulp op een professionele manier aan te pakken, zowel in het geven van diensten en geven van onderwijs daar in en daarin maak ik onderscheid in verschillende doelgroepen..  Dat ook mijn persoonlijke missie.. Vandaar dat ik veel tijd vrij maak om dat uit te leggen..

Mijn missie ligt daarmee precies de koers die het Oranje Kruis wil varen..   Echter dat kan het Oranje Kruis niet alleen..  Daar heeft ze hulp nodig van de markt (zowel commercieel als verenigingswereld, als de dienstverleningswereld..

Ik denk dat fora, zoals dit ook een belangrijk factor zijn, om de beeldvorming voor het Oranje Kruis als voor anderen die actief zijn in de Markt te professionaliseren..

Als je kijkt dat naar aanleiding van berichtgeving op dit forum er beleidsveranderingen bij veel organisaties zijn geweest en er al op andere manier naar Eerste Hulp dienstverlening word gekeken, dan is dit toch een effectief communicatie middel..

Een voorbeeldje die me afgelopen week opviel, is dat al diverse organisaties naar aanleiding van een topic hier al hun Jodium uit de koffers hebben gegooid en vervangen hebben door Hibicet 15ML capsules betekend in mijn opinie dat dit  een belangrijk medium is..
Misschien hebben we zo ook invloed op andere organisaties..

ambu 954

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 22:32:22 »
IK ben echt niet de spreekbuis voor andere maar heb alleen getikt wat ik zoal gehoord heb
 maar om het even netjes te zeggen
 voor mij ben je net iets te enthousiast en gedreven in het verwoorden  (mening)en antwoorden van tropic`s
en dat vat ik dan negatief op vandaar

ademap

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 23:06:18 »
IK ben echt niet de spreekbuis voor andere maar heb alleen getikt wat ik zoal gehoord heb
 maar om het even netjes te zeggen
 voor mij ben je net iets te enthousiast en gedreven in het verwoorden  (mening)en antwoorden van tropic`s
en dat vat ik dan negatief op vandaar

Zij je vergeven..

Michael H.

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 23:53:17 »
Hoi allemaal.
In grote lijnen kan ik mij wel vinden in wat Peter schrijft. Er is een grote kloof ontstaan in EHBO instructeursland. Dat zie ik ook elke maand op de kader bijeenkomst. Overduidelijk is te zien wie profesioneel ( misschien beter te omschrijven als commercieel ) bezig is met het lesgeven, en wie het als hobby doet. De mensen die het als hobby doen investeren minder in goede leermiddelen, en zijn over het algemeen minder goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zij hanteren de aangegeven lesstof en wijken daar weinig tot niet vanaf. Dat is een keuze die deze groep bewust maakt.
En dat kan en mag ik ze niet kwalijk nemen. Ik kan niet in ieders zijn portomonee kijken.

Als commerciele instantie ( ikzelf dus ook ) ben je bereidt er meer geld in te steken en verplicht je jezelf en de mensen die voor je werken, om continue op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op EHBO en BHV regelgeving en uitvoeringsgebied. Dat zijn we verplicht naar onze cursisten.

Maar eigenlijk geldt dat voor alle instructeurs. Het doel van dit forum is dan ook mede om alle collega's een beetje op de hoogte te houden. En niet elkaar lopen af te kraken over "ons" werk !!! We moeten van elkaar kunnen leren.

We doen allemaal hetzelfde. Alleen doen we het ook allemaal op een andere manier, en met andere middelen. Dat is juist leuk, en maakt ons allen UNIEK !!!

Groetjes, Michael H.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 01:32:11 »
Heren, zoals men weet is dit forum openbaar voor iedereen.
Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling om elkaar hier zwart te maken, en onder de gordel te trappen.
Aangezien het feit dat beiden wel meer met elkaar in conflict zijn geweest, en het ook daar niet met elkaar eens konden worden, heb ik als onafhankelijk persoon het volgende voorstel:

Als wij nu eens met ons 3e in een persoonlijk gesprek aan tafel gaan zitten, zodat de menings verschillen eens goed uitgepraat kunnen worden. Ik vermoed dat dit het forum alleen ten goede kan komen, en ook de nog komende discussie's tussen bijde.

In de hoop dat beide heren zich kunnen vinden in het voorstel, wacht ik vol ongeduld op antwoord van beiden.
(men weet mij te vinden  ;))

Marietje

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 20:38:25 »
Met verbazing en ergenis heb ik de discussie gevolgd. Met verbazing omdat men hier elkaar onderuit haalt en met ergenis omdat er wordt gezegd dat een beetje kaderinstructeur toch over een laptop en baemer moet beschikken.
Mijns inziens is een goede kaderinstructeur iemand die desnoods ook nog met bord en krijt een uitstekende les kan geven, een vaardigheid die helaas dreigt te verdwijnen. Tegenwoordig wordt de beamer en laptop als zaligmakend gezien, iets waar ik het helemaal niet eens ben. En nee, ik werk niet met beamer en laptop, ik doe nog "ouderwets" met overhead en sheets en als het moet ook nog met bord en krijtje en daar ga ik rustig mee "de boer op".

ademap

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 5 juli 2007, 21:06:22 »
Met verbazing en ergenis heb ik de discussie gevolgd. Met verbazing omdat men hier elkaar onderuit haalt en met ergenis omdat er wordt gezegd dat een beetje kaderinstructeur toch over een laptop en baemer moet beschikken.
Mijns inziens is een goede kaderinstructeur iemand die desnoods ook nog met bord en krijt een uitstekende les kan geven, een vaardigheid die helaas dreigt te verdwijnen. Tegenwoordig wordt de beamer en laptop als zaligmakend gezien, iets waar ik het helemaal niet eens ben. En nee, ik werk niet met beamer en laptop, ik doe nog "ouderwets" met overhead en sheets en als het moet ook nog met bord en krijtje en daar ga ik rustig mee "de boer op".

Die discussie loopt in topic "Eerste Hulp lessen geven" al op het forum ,laten we daar die discusie voeren..
Niemand zegt trouwens hier dat  een beamer het zaligmakend is..
Een moderne instructeur weet wel op welke wijze je zo hulpmiddel moet gebruiken..

Trouwens de term "Kaderinstructeur" bestaat niet meer bij het Oranje Kruis de juiste term is "Instructeur Eerste Hulp", Dat is al een aantal jaar zo, formeel gepubliceerd in het Oranje Kruis blad reddingswezen..

Willem D.

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 20:09:17 »
Of je nu wel of geen beamer gebruikt of andere middelen, kern is dat de cursisten na afloop vaardig moeten zijn in de handelingen. Dus lekker praktisch bezig zijn instructeurs. Audiovisuele spektakels blijven uiteraard hangen, maar dan schiet je toch het doel voorbij.

PS. Het ministerie van VWS stelt sinds 2005 geen eisen meer aan eerstehulp opleidingen. Dus ook niet meer aan het OK. Andere partijen kunnen dus hun slag slaan met (betere/slechtere) opleidingen.

Willem D.

ademap

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 21:17:36 »
PS. Het ministerie van VWS stelt sinds 2005 geen eisen meer aan eerstehulp opleidingen. Dus ook niet meer aan het OK. Andere partijen kunnen dus hun slag slaan met (betere/slechtere) opleidingen.

Willem D.

Waar haal je het jaar 2005 vandaan ?...  Omdat minister in een brief bevestigd, wat ze sinds de invoering van BHV al zegt.., en ook al in 2000 en 2001 in 2003 en 2004 meerdere malen aan de tweede kamer heeft laten weten ?

Willem D.

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 14 juli 2007, 23:49:13 »
Bekijk deze brief eens :

http://www.minvws.nl/images/ehbo_tcm19-94756.pdf

Willem D.

ic_pleeg

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 11:18:21 »
Hallo allemaal,

Zover ik weet is het enige wat er veranderd is met de brief van het ministerie dat de zogenaamde "ministeriŽle goedkeuring" wegvalt. Het geven van onderwijs is in Nederland zover ik weet vrij en kan door iedereen gebeuren(even buiten de reguliere schoolopleidingen denkend).

Iedereen die denkt een goede EH-opleiding te kunnen schrijven en geven mag dit dus. En zo zien we de laatste jaren inderdaad steeds meer organisaties (waaronder mijn organisatie en die van Peter) die zelf hun opleidingen schrijven en hierin les geven. Of dit nu een goede ontwikkeling is of niet, daar zal ieder zijn eigen mening over hebben. En die discussie is volgens mij in een andere topic al uitgebreid gevoerd.

Het Oranje Kruis is hiermee een aanbieder van diensten, waarbij eenieder zelf de keuze kan maken om erbij aangesloten te zijn. Andere opties zijn:
  • Diverse 'prive' initiatieven
  • De certificering van NedCertģ
  • Het Landelijk Protocol Eerste hulpverlening

En dan vergeet ik er best nog wel een paar. Zaak is het dat de individuele hulpverlener een keuze hierin maakt op basis van zijn/haar behoeften.

Danny

ademap

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 12:04:16 »
Zo zijn er diverse stukken geschreven in de historie.. Ten tijde van de invoering van de Bedrijfshulpverlening in de arbowet, ik meen 1994, zijn hierover al kamer vragen gesteld.. En toen zijn dergelijke uitspraken al gedaan.. Ik zal even grasduinen of ik die documenten ergens nog heb.. of ff Paralando raadplegen  De volgende documenten had ik nog wel ergens liggen..
Interresant leesvoer.., welke jullie allemaal allang kennen natuurlijk.. ;D

Ik moet trouwens zeggen dat beleidsmatig eerste hulp, een ondergeschoven kindje is, en dat bij VWS en IGZ de kennis over eerste hulp en beleidsmatig erg summier is..
Ik had vorig jaar nog een IGZ inspecteur die beweerde dat het Oranje Kruis de enige was die EHBO beleid vaststelde.. Toen ik hem confronteerde met bovenstaande documenten kende hij deze documenten niet..

Echter deze stukken bevestigen wat we al wisten in dit Topic..  Echter de vraag gaat over de toekomst van Eerste Hulp in Nederland en de rol van het Oranje Kruis (en eventueel andere organisaties) daarin..
Dat vergt niet alleen terug kijken in de geschiedenis, maar in je glazenbol kijken en proberen beleid te voorspellen..

Als je wilt weten wat het beleid van het Oranje Kruis wil zijn en welke rol zij in de toekomst willen spelen, is het handig om een aantal artikelen die het Oranje Kruis heeft geschreven te kennen..
Ik heb ze helaas niet allemaal digitaal.  Een belangrijk stuk is in ieder geval het stuk dat de heer Linge daarover geschreven heeft..
Ik denk dat er opnieuw visie gevormd moet worden over eerste hulp onderwijs, door mensen die er echt verstand van hebben en breder durven kijken.. Ik las in de laatste blaadje van O.K. dat er voorzichting weer een nieuwe visie zit aan te komen ?

Anne

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 14:56:24 »
En ook het Rode Kruis is bezig met het bedenken van nieuwe opleidingen, zij willen net als in het buitenland eigen cursussen aan kunnen bieden. Nu maar afwachten hoe die ontwikkelingen gaan plaats vinden?

ambu 954

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 15:45:35 »
Jammer dat het zo gaat  je krijgt een grote wildgroei :-\
iedereen denkt ook straks dat hij de beste oplieding heeft :'(
en de mensen zien door de bomen het boos niet meer ::)
en ik denk dat je je als instructiuer steeds meer vragen krijgt waarom zo en zo
 ik heb gezien dat ze het daar zo en zo deden
en zitten we daar op te wachten
ik niet maar het zal wel van deze tijd zijn en we zullen ons wel weer aanpassen

ademap

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 16:12:16 »
Jammer dat het zo gaat  je krijgt een grote wildgroei :-\
iedereen denkt ook straks dat hij de beste oplieding heeft :'(
en de mensen zien door de bomen het boos niet meer ::)
en ik denk dat je je als instructiuer steeds meer vragen krijgt waarom zo en zo
 ik heb gezien dat ze het daar zo en zo deden
en zitten we daar op te wachten
ik niet maar het zal wel van deze tijd zijn en we zullen ons wel weer aanpassen

Tja, te starre omgeving, zoals het Oranje Kruis was, 1985-2001, heeft geleid dat er wildgroei was..  En als je niet blijft doorontwikkelen loop je straks achter de feiten aan..

Als ik diverse Oranje Kruis opgeleide mensen heb voor een cross-over cursus naar Medic First Aid, heb je altijd de vraag van cursisten waarom doen ze heb bij OK zo en bij MFA anders.. Dat zelfde krijg je dat je vragen krijgt van mensen die iets op TV of internet hebben gelezen. Of een andere cursus hebben gehad..
Dat vraagt wat meer van de lesgever en kennis van achtergrond info over hoe andere methodieken zijn.

Ik zou trouwens een voorstander van zijn dat het Rode Kruis eigen leerstof aanbiedt, die meer aansluit bij hun werk..

helm

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 16:19:27 »
Als het geen oranje kruis is, wil dit absoluut niet zeggen dat er sprake is van wildgroei maar van diversiteit. Een klant heeft iets te kiezen en dat is alleen maar positief.

ambu 954

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 19:37:39 »
sorry dat dat ik ook een mening heb zal niet weer gebeuren :-X

ademap

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zondag 15 juli 2007, 20:48:53 »
sorry dat dat ik ook een mening heb zal niet weer gebeuren :-X

Elke mening word gewaardeerd, dus ook die van jou, alleen moet je niet gek vinden als je daareen reactie op krijgt..

De overdrijving van diversiteit is wildgroei... Dus de markt moet de kwaliteit van opleidingen organiseren..  Misschien dat het OK daar een rol in kan spelen..
Maar diversiteit is in deze maatschappij nodig, eenheidsworst werkt niet..

Cor B.

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maandag 16 juli 2007, 00:25:29 »
Eens, ambu954 en Peter.

Natuurlijk krijgen instructeurs straks vragen zoals ambu954 dat schetst.
Dat komt omdat er teveel onduidelijkheid in de markt is.

En zoals Peter aangeeft, "dat het Rode Kruis eigen leerstof aanbiedt, die meer aansluit bij hun werk..", dat zouden meer instanties moeten doen.

De 'club van Peter' profileert zich (ik hoop dat ik het goed zeg) als een organisatie die de eerste hulp verzorgt bij grote evenementen waarbij hulp te water kan worden geboden of in een moeilijk begaanbaar terrein .. (ik interpreteer even een plaatje).
(Met alleen een OK opleiding zie ik mij dat nog niet direct doen..)

Het Rode Kruis kennen we van internationale rampen, maar ook van grote en kleine nationale gebeurtenissen.
Maar hun hulp is toch ook anders gericht.. ik denk aan bijv. de vakanties op de Henri Dunant.

Zo denk ik dus, dat er op de markt al spelers zijn, die al een bepaald 'marktsegment' bedienen.
Het OK zou hierin een rol kunnen spelen door min of meer een basis te bieden in hun opleidingen.
Daarnaast zouden de diverse partijen zich beter kunnen profileren naar de markt, zodat duidelijk wordt wie je voor welk 'product' zou moeten inhuren, overlap daargelaten.
Daarmee wordt meer duidelijkheid gegeven voor de 'leek' .

Willem D.

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 20:24:37 »
Als ik alles op een rijtje zet zijn er maar weinig landelijke organisaties die een eerstehulp opleiding kunnen (laten) geven.

- Oranje Kruis
- RK (binnenkort)
- Stg. Landelijk Protocol Eerstehulp (sinds kort)

Dus er is wel degelijk sprake van een kleine diversiteit.

Opleidingen zoals EFR en MFA zijn niet voor de Nederlandse markt ontwikkeld en dus niet geschikt.
Individuele en lokale initiatieven (van o.a instructeurs) zijn niet interessant voor een landelijke markt.

Willem D.

alpie

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 21:05:42 »

Opleidingen zoals EFR en MFA zijn niet voor de Nederlandse markt ontwikkeld en dus niet geschikt.

ik heb aleens de onderwerpen bekeken welke aanbod komen tijdens deze cursussen, ik zou niet weten waarom deze cursussen voor de nederlandse markt niet interessant zouden zijn??

wat betreft het rodekruis: eerst maar eens afwachten wat het gaat worden. eerlijkgezegd verwacht ik er niet zo heel veel van, ik heb al een vaag vermoeden van hoe dat gaat bij het rodekruis...

Willem D.

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 27 juli 2007, 23:50:11 »
EFR is een amerikaanse cursus die welliswaar met de ABC-methodiek werkt, maar een vertaalde versie is die enigszins lachwekkend overkomt.
Over de MFA cursussen, daarover zijn de meningen sterk verdeeld, maar ook weer geimporteerd.

Lokale en individuele initiatieven ontbreekt het vaak aan medische backup en draagvlak. Ook professionele uitstraling laat vaak te wensen over.

Tsja, het RK. Het Rode Kruis zal waarschijnlijk de Europese EFAM cursus omarmen. Daar zullen de cursisten blij mee zijn ! Ik hoop niet dat dit de basis zal gaan vormen voor de eerstehulpverleners opgeleid door het Rode Kruis.

De huidige eerstehulpverlener wordt op dit moment niet serieus genomen. (opleidingsniveau ???)
Wil de eerstehulpverlener in Nederland door de professionele hulpverleners serieus genomen worden, dan zullen de eerstehulporganisaties (OK en anderen) zich toch beter moeten inspannen. Bijvoorbeeld door het ABCDE in te voeren.

Willem D.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007, 01:52:57 »
Er komt langzaam een standaard, afgeleid van het engelse boek. vertalingen van dit boek wordt o.a. gebruikt in Turkije, Tjechie, duitsland (maltezer bund) en vermoedelijk op korte termijn door het vlaamse en nederlandse rode kruis

Trophy

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 28 juli 2007, 03:59:42 »

Ik kan mij niet onttrekken aan het opkomende gevoel dat door de diverse partijen opleidingen worden ingericht, die wellicht kwalitatief goed in elkaar zitten, maar op ťťn gebied manco dreigen te gaan: samenwerking. En wel samenwerking met de professionals (om die term maar weer eens te gebruiken).

Vernieuwing van hulpverlening is nodig. Maar de vernieuwing moet wel in de pas lopen met de professionele hulpverlening. Daarom zou het goed zijn als al die kleine clubjes een overkoepelend orgaan zouden oprichten welke kan overleggen met het overkoepelende (ambulance) orgaan.

Verder denk ik dat een instructeur over dermate didactische kwaliteiten moet beschikken dat hij in principe een les kan draaien zonder laptop en beamer. Persoonlijk vind ik het een uitkomst en de mogelijkheden zijn uitgebreider dan een blackboard en krijtje of overheadprojector. Maar zelfs een laptop en beamer vallen in het niet bij een slecht voorbereide les of een kaderinstructeur die spannende verhalen verteld over zijn eigen ervaringen die weinig bijdragen tot een goed begrip van de lesstof.

Willem D.

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 00:55:03 »
Van vroeger hoor ik verhalen over het al oude krijt bord, het flanel bord met handgeschreven kaartjes, gevolgd door overhead projectoren met schrijfrol gevolgd door sheets. En nog later de beroemde beamer icm met de laptop.

Audiovisuele presentaties (shows) overdonderen nu de cursist, die wel weet te herinneren dat het grafisch erg goed in elkaar zat, maar de kern van de cursus niet oppakt.
Lang leve de techniek.

Als instructeur kan je je wellicht verschuilen achter media geweld / media spectakels, maar vooral in de ehbo geldt dat een goede en directe uitvoering van de eerstehulp handelingen letterlijk van levensbelang is.

Dus alleen zitten in de pauzes om bij te komen, en de rest actief oefenen onder (streng en corrigerend) toezicht van een (praktisch ingestelde) eerstehulp instructeur.
Veel praktijk tijdens de cursus en alleen ondersteunende theorie, daar waar nodig, blijkt nog altijd het beste te werken.

Een op de professionele hulpverlening aansluitende landelijk ehbo standaard en opleidingseisen zijn nuttig maar ik denk dat veel huidige eerstehulpinstructeurs daar veel moeite mee zullen hebben; jarenlang hebben zij ongeveer dezelfde beperkte lesstof aan de cursist aangereikt; en dan aansluiten op de professionele instanties ?!?!?!. Dat gaat jaren duren om een andere denk-en werkwijze bij deze instructeurs te realiseren.
Het oprichten van een overkoepelende organisatie zal stuiten op tegenstrijdige individuele belangen en gaat jaren duren voordat alle belanghebbenden op een lijn zitten.

Tot die tijd kan nederland kennis maken met "diversiteit" in de ehbo.

Willem D.

Edje uit ZH

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 13:02:14 »

Tsja, het RK. Het Rode Kruis zal waarschijnlijk de Europese EFAM cursus omarmen. Daar zullen de cursisten blij mee zijn ! Ik hoop niet dat dit de basis zal gaan vormen voor de eerstehulpverleners opgeleid door het Rode Kruis.

wat betreft het rodekruis: eerst maar eens afwachten wat het gaat worden. eerlijkgezegd verwacht ik er niet zo heel veel van, ik heb al een vaag vermoeden van hoe dat gaat bij het rodekruis...

ik heb tot ca. 3 jaar geleden bij het Rode Kruis instructie gegeven toen was de Basis de lesstof van het Oranje Kruis zo ook het diploma
met daarbij de mogelijkheid tot het behalen van een aantal modules (dus egelijk hetzelfde als het Oranje Kruis nu) voor bijvoorbeeld HOC (hulpverlening onder Rampomstandigheden en Calamiteiten) tiltechnieken (lopen en tillen van brancard) communicatie met portofoon enz.

ik heb het idee dat dat niet is of gaat veranderen maar je weet nooit

Edje uit ZH

ehbo-er

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 15:35:08 »
De EHBO van het OK, en de meeste andere opleidingen sluiten aan op de werkwijze van de ambulance hulpverlening. Het probleem zit feitelijk in de namen die de beestjes kregen. in de laatste drukken gebruikt het OK wel degelijk de nederlandse vertaling van de ABCDE terminologie. Overigens was dat in de 23ste druk al het geval, maar dan moet je wel het boekje, met knippen en plakken, in de goede volgorde van handelingen zetten (brandende kleding doven, wordt achterin het boekje behandeld en moet echt als een van de eerste dingen gebeuren.

Een andere kwestie is dat handelingen uit het boekje perfect uitgevoerd moeten kunnen worden. In de praktijk zal dat dan ook nagestreefd worden is de achtergrond van die redenatie. Wat het gevolg daarvan kan zijn dat het slachtoffer ondergeschikt wordt aan het uitvoeren van de handeling  in plaats dat de handeling wordt aangepast wordt aan het slachtoffer. Voor mij is een handeling perfect als daarmee het best haalbare resultaat voor het slachtoffer is bereikt.

Mijn vrouw is deze vakantie opgenomen geweest in een duits ziekenhuis vanwege een niet stopbare neusbloeding. Een van de plegen op het Notstation is het prototype van de EHBO'er zoals Willem D beschrijft "alleen zitten in de pauzes om bij te komen, en de rest actief oefenen onder (streng en corrigerend) toezicht van een (praktisch ingestelde) eerstehulp instructeur."  Het protocol is heilig. Dat scheef voor dat de patiŽnt druk op de wond moest uitoefenen en op de rug moest gaan liggen met haar nek op een ijszak. Laat de bloeding nou net te hoog zitten en dus niet manueel gestelpt kon worden. Gezien de bloeding (het druppelde zo hard dat de druppels zo nu en dan een ketting vormde) moest ze of slikken of stikken. De pleeg was verontwaardigd dat ze niet deed wat ze zei, maar weer rechtop ging zitten.

Tenslotte is het heel vervelend voor instructeurs als ze niet mee kunnen, maar is dat een legetiem argument om alles maar bij het oude te houden. Heel veel instructeurs denken daar anders over en deze instructeurs kom je tegen op symposia, bijscholingsdagen of bij het kijken in de de keuken van andere organisaties.

Willem D.

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 20:16:56 »
Als EHBO-er kan ik het er niet 1,2,3 uithalen waar nu het ABC-protocol wordt genoemd en behandeld in het OK-boekje (welke druk dan ook).

Geen enkel protocol is heilig.
Als iemand (in wat voor vak/beroep dan ook) het protocol strak/puur aanhoud, dan is er geen ruimte voor handelen in afwijkende situaties waarin het protocol niet voorziet met alle mogelijke gevolgen vandien.
Met gezond verstand handelen/werken wordt van iedereen (wettelijk) verlangd/vereist.
Een protocol moet ook worden beschouwd als een (krachtige) leidraad in je handelen waarin afwijken door omstandigheden mogelijk moet zijn.

Afwijken van een protocol is in principe niet fout, maar dan moet je wel kunnen worden gemotiveren waarom je hebt afgeweken.
Als ik volgens het protocol had gehandeld dan .... , maar nu .....

Alles bij "het oude" laten is "kop in het zand steken" met de nodige gevolgen. Eerstehulpverleners zijn meestal een spiegel van de instructeur.

Een kijkje nemen in de keuken bij andere organisaties werkt wellicht verhelderend en kan een positieve impuls geven voor de gehele EHBO wereld. Laten we dit gewoon maar eens doen en niet in slaap sukkelen. Voor diegene die al slaapt : wakker worden !!!!!!!

Willem D.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 22:00:52 »
Als EHBO-er kan ik het er niet 1,2,3 uithalen waar nu het ABC-protocol wordt genoemd en behandeld in het OK-boekje (welke druk dan ook).
Dat klopt, maar als je met knippen en plakken, zoals ik gedaan heb, de zaak in de juiste volgorde zet, dan wordt je duidelijk de ABCDE methodiek weldegelijk is gebruikt. 
Geen enkel protocol is heilig.
Als iemand (in wat voor vak/beroep dan ook) het protocol strak/puur aanhoud, dan is er geen ruimte voor handelen in afwijkende situaties waarin het protocol niet voorziet met alle mogelijke gevolgen vandien.
Met gezond verstand handelen/werken wordt van iedereen (wettelijk) verlangd/vereist.
Een protocol moet ook worden beschouwd als een (krachtige) leidraad in je handelen waarin afwijken door omstandigheden mogelijk moet zijn.
Afwijken van een protocol is in principe niet fout, maar dan moet je wel kunnen worden gemotiveren waarom je hebt afgeweken.
Als ik volgens het protocol had gehandeld dan .... , maar nu .....
Als de instructeur niet verder wil gaan dan het boekje, dan mag je van de cursisten niet verwachten dat ze verder zullen gaan dan het boekje. Er staat bovendien in de richtlijnen van het OK dat de herhalingslessen bedoeld zijn om te verbreden en te verdiepen.
Alles bij "het oude" laten is "kop in het zand steken" met de nodige gevolgen. Eerstehulpverleners zijn meestal een spiegel van de instructeur.
Een kijkje nemen in de keuken bij andere organisaties werkt wellicht verhelderend en kan een positieve impuls geven voor de gehele EHBO wereld. Laten we dit gewoon maar eens doen en niet in slaap sukkelen. Voor diegene die al slaapt : wakker worden !!!!!!!
Daar zijn velen op dit forum mee bezig

Willem D.

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: zondag 29 juli 2007, 23:38:56 »
Dat bedoel ik nou, iedereen is op zijn manier bezig om bestaand lesmateriaal om te toveren tot iets begrijpelijks. Dit leidt tot evenveel (nieuwe ?) lesstof als instructeurs en dito meningen en verschillen.
Je staat voor de OK organisatie of niet; of anders iets nieuws zoeken.

Verbreding en uitdieping van de OK lesstof moet wel ondersteund worden met achtergrond informatie en ondersteuning voor de instructeur.

Willem D.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maandag 30 juli 2007, 17:15:55 »
Dat bedoel ik nou, iedereen is op zijn manier bezig om bestaand lesmateriaal om te toveren tot iets begrijpelijks.

Ik sta voor de OK organisatie, maar ik besef ook dat het OK boekje vooral een lesboek is en de keuze van de hoofdstukindeling een didactische keuze is.
Het is aan de instructeur om alle stukjes op de juiste volgorde te leggen, zodat het ook in de praktijk zal werken .... En dan blijkt het nivo van de instructeur crusiaal te zijn voor het eind resultaat.

Wat moeten wij als instructeurs volgens jou moeten doen om het doel te bereiken wat jij voor ogen hebt ?

Willem D.

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 18:05:26 »
Iedereen zijn eigen mening.
De een staat achter het OK en de ander achter MFA.

Waar ik van baal is dat in het OK boekje moet worden gepuzzeld om alles op een rijtje te zetten.
Duidelijkheid is er voor vele EHBO-ers niet te vinden.

De instructeur vertelt wel alles op de cursusavond, maar als ik een dag later alles terug (probeer) te lezen dan is het weer niet of moeilijk te herleiden. Lekker didactisch verantwoord !

Willem D.

The Co

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 23:07:56 »
Volgens mijn eenvoudige simpelheid staat een schema hoe te handelen en in welke volgorde in elk OK boekje Ik heb eea staan in 25e druk op pagina 178 en 179.

Overigens elke cursus valt en staat (ongeacht de methodiek) met de kracht van de lesgevende en van de te krijgende.
Maar ik geloof dat er hier als eens een hele lange disucssie over gehad hebben

ehbo-er

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 1 augustus 2007, 23:39:30 »
Willem D,

Het probleem wat jij aankaart, geldt voor elk lesboek.

Het is dan iets te makkellijk om de schrijver de schuld te geven, terwijl de docent degene is die de vertaling naar de cursist moet maken.

Als je mij je email stuurt (zie pm) dan stuur ik je een setje schema's van de 23ste druk.
Inmiddels is het project omgezet in een powerpoint presentatie maar dat vraagt een lange avond 

Willem D.

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 20:25:49 »
De 23e druk is helaas verleden tijd.
De tijd voor het omzetten (PP) naar de nieuwe richtlijnen kost waarschijnlijk meer moeite dan het opnieuw opzetten.

Het schema achterin de 25e druk mist de aanduiding van de ABCDE-methodiek en er worden lijnen gekruist. Eigenlijk een doodzonde in het ontwerp van het schema. Het kan anders.

Willem D.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #52 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 20:16:16 »
Anno 2010 is de plaats van het OK anders dan die van 2007.
De marktpositie van het OK is aan het wankelen.
Van monopolist naar marktpartij.
Alle zekerheden zijn nu onzekerheden geworden.
Het besef dat het OK haar ministeriele goedkeuring in 2005 heeft verloren, dringt langzamerhand door in EHBO Nederland en andere marktpartijen duiken hierop in.

Het RK heeft nu eigen lesmaterialen en cursussen van een zelfde niveau als het OK.
Daarnaast zitten ook andere (markt)partijen welke flink aan de weg te timmeren om hun marktaandeel op te eisen met moderne inzichten en methodieken.
Het nieuwste fenomeen zijn de zogenaamde EHBO Internet cursussen, laagdrempelig, maar of dit de toekomst wordt?

Kortom, beweging in de EHBO wereld komt nu echt los.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #53 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 21:48:53 »
Wat mij dan weer bevreemd is dat men "marktaandeel opeist" of "eigen lesmethodiek toepast" , maar vaak toch weer het Oranje Kruis als referentie opgeeft. >>
"Volgens richtlijnen van het OK...."
Trouwens prima hoor, dat partijen mee gaan blazen in het Eerste Hulp onderricht, 
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: maandag 1 maart 2010, 23:03:19 »
Zo kan je dus ook spreken van de richtlijnen van :
- MFA
- Rode Kruis
- LPEV
- FAI
- EFR
- NRR
- ERC
- anderen

Het is om het even.
Alle genoemde organisaties hebben ongeveer dezelfde basis handelingen.

Traditioneel wordt het OK in Nederland als referentiekader gebruikt, maar nationaal en internationaal gezien is het OK slechts een van de vele organisaties.
Misschien wel de grootste in Nederland , maar zeker niet de enige.
Wel je meer of wat anders, dan kun je buiten het OK ook EHBO opleidingen van andere organisaties kiezen.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 28 december 2010, 00:39:04 »
Wat mij dan weer bevreemd is dat men "marktaandeel opeist" of "eigen lesmethodiek toepast" , maar vaak toch weer het Oranje Kruis als referentie opgeeft. >>
"Volgens richtlijnen van het OK...."
Trouwens prima hoor, dat partijen mee gaan blazen in het Eerste Hulp onderricht,
Eind 2010 spiegelt Nederland zich nog steeds massaal aan het OK ondanks dat er andere gelijkwaardige organisaties als concurrenten op de markt zijn gekomen met gelijke rechten op de EHBO markt.
Daarnaast schieten vele OK georiŽnteerde e-learning projecten als paddenstoelen uit de grond.
Niets mis mee voor de huis-, tuin en keuken EHBO-er of voor diegene die iets van EHBO willen weten (iedereen op eigen niveau opleiden), maar voor EHBO-ers die iets anders of meer willen biedt dit helaas geen soelaas en wordt niets ontwikkeld (m.u.v. modules).
Op zich vreemd, want welke cursus ik ook als cursist kies, het is altijd OK georienteerd.
Vergelijk het met een situatie dat wij Nederlanders alleen Bosch vaatwassers mogen of willen kopen terwijl wij weten dat er ook Miele, Sanuzzi en andere merken zijn met andere specificaties en mogelijkheden?
Op zich een raar fenomeen.
Ook het Rode Kruis hanteert, na een zogenaamde "afsplitsing" van de EHBO opleidingen, nog steeds de richtlijnen van het OK voor haar instructeurs. Tegenstrijdig.
Absoluut een gemiste kans van het RK om iets eigens neer te zetten, met name t.b.v. het opschroeven van het niveau van de eerstehulpverleners bij de evenementen hulpverlening.
Jammer, want andere opleidingsinzichten en denk-en werkwijzen kunnen absoluut verhelderend en bevrijdend werken voor hen die dat echt zouden willen en er voor open voor staan.

smr

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 11:59:59 »
Waarschijnlijk verander je de (EHBO) wereld niet even in een paar jaar... 

En mensen zijn vertrouwd aan het oude en vertrouwde toch ?,  via onze instructeurs komen we vele opleidingen tegen.. en op alle opleidingen valt wel iets af te dingen... Ik heb er wat voorbij zien komen de laatste 6 jaar..  Al die opleidingen kunnen goed naast elkaar bestaan...

Mary