Auteur Topic: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV  (gelezen 41117 keer)

ehbo-er

• Gast
De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Gepost op: zaterdag 30 juni 2007, 15:40:59 »
Als je naar de ontwikkelingen in EHV land kijkt, dan zie je veel initiatieven ontwikkelen.

Buitenlandse FA organisaties die in ons land opereren en daarin een grotere rol willen spelen.

Het Rode Kruis die in samenwerking met het IRC in europees verband eigen modules aan het ontwikkelen is.

Veerman met hun landelijk protocol eerste hulp.

de opkomst van steeds meer organisaties die in het gat van de markt springen dat ontstaat door de aangescherpte veiligheidseisen in vergunningen.

En zo zijn er nog meer voorbeelden  te vinden.

Op zich is dit geen slechte ontwikkeling, afgezien van de versnippering van leerstof.  De komst van europese richtlijnen, waarbinnen de competenties voor een europees FA certificaat worden vastgelegd kan deze negatieve ontwikkeling beperken.

Het OK imoet n deze markt of het roer omgooien of zich gaan richten op de passanten hulpverlening. Ik durf er dan ook een doos chocoladebollen om te verwedden, dat het OK over vijf jaar, in zijn huidige vorm, helaas, niet meer bestaat. Helaas omdat het OK de afgelopen eeuw de bindende factor was voor de EH in Nederland.

ademap

• Gast
Re: De plaats van het Oranje Kruis in de EHV
« Reactie #1 Gepost op: maandag 2 juli 2007, 11:03:55 »
Ik denk dat de koers van het Oranje Kruis, een beetje onduidelijk is..
Het Oranje Kruis verlies markt, zeker.. maar zullen in Nederland altijd een grote speler zijn..
Daar is niets mis mee..

De marktwerking in eerste hulp onderwijsland is er al een tijdje..  Ook grote organisaties kijken verder...
Echter tot op heden zijn er nog steeds mensen, die de hele ontwikkelingen in de markt niet mee krijgen en nog steeds door een verkokerde bril kijken..
Maar het Oranje Kruis zit nog met een erfenis, in de maag, van zeer conservatieve "kader"instructeurs, die de stap in modernisering van eerste hulp onderwijs niet kunnen volgen..
Dat vind ik jammer..

Aan de andere kant, Het Oranje Kruis staat wel goed voorgesorteerd.. (Zeker met de module Water ongevallen) worden ze weer een serieuze speler voor bijvoorbeeld de georganiseerde vormen van hulpverlening.
Echter de huidige visie van het Oranje Kruis loopt wel achter de feiten aan..  Toch hebben ze aantal goede spelers inmiddels gekregen op het hoofdkantoor in den Haag..  Mensen die verder kijken dan hun neus lang is..

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: België
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 16:36:57 »
Maar het Oranje Kruis zit nog met een erfenis, in de maag, van zeer conservatieve "kader"instructeurs, die de stap in modernisering van eerste hulp onderwijs niet kunnen volgen..

Hoe bedoel je dit?

ademap

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 18:01:14 »
Precies zoals het er staat..  De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer) ,niet meegaan met de ontwikkelingen in de markt en heftig protesteren als er ontwikkeling eindelijk breed worden ingevoerd, dat het ze meer geld en energie gaat kosten..

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt, nog steeds geen NRR BLS en AED instructeur zijn, zelfs de laatste versie van het OK boekje niet hebben.
Dat NODE diverse ontwikkelingen rond eerste hulpinstructeurs aanzienlijk hebben vertraagd..
Deze grote groep eerste hulp instructeurs geeft nauwelijks les, en leest nauwelijks de ontwikkelingen en houden hun "vak" of "hobby" niet serieus bij..

Dit soort conservatieve instructeurs remmen de ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis.., Maar volgen trouw hun lesjes bij Node groepen, dus houden hun diploma netjes geldig..

ambu 954

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:41:34 »
Peter
 Ben je nou alle ok instructeurs over 1 kam aan het scheren  :-\

je begint nu wel echt vervelend te schoppen

johnehbo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:43:55 »
Dat blijk wel zo te worden onderhand. Als je de berichten van Peter leest, is er in Nederland maar een goede instructeur, die alles weet en kan zeggen en dat is hijzelf.

The Co

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 3 juli 2007, 23:52:53 »
Peter,

Ik denk een beetje te weten hoe het gaat bij het OK.
Als je effe niet kan of wil, dan kan je je diploma geldig houden door de lessen te blijven volgen. (iedergeval zo werkt het ongeveer bij de LOTUS en ik neem aan dat dit ook zo bij de KADERS is, zolang je maar competentie toont tijdens de lessen.)

Hoe werkt het dan bij jouw 'bedrijf' want als ik het zo ervaar wat jij allemaal neer zet lijkt het niet meer op vrijwilligers werk maar op (slaven-) arbeid. Tenminste zo komt het bij mij over en geef jij mij dat gevoel.
Leg het ons uit (en heldere en duidelijke schrift) en dan snappen wij misschien hoe het bij jullie werkt. Daarna kan mogelijk iedereen voor zich zelf besluiten of hij bij een ander 'bedrijf' gaat werken als het OK wordt opgeheven.

Ik denk - zo al de berichten gelezen te hebben -  dat ik afhaak.

Maar dat zeg ik nu en ik weet niet wat de toekomst zal brengen als echt het OK zal stoppen.
Maar ik denk niet dat dit zo snel zal gebeuren.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 00:45:52 »
Peter heeft het over een grote groep en het begrip "groot" is rekbaar.

Maar los daarvan, hoeveel mensen hebben een hobby die veel tijd en geld kosten.
De hobby van de vrijwilligers van Peter kost hun ongetwijfeld klauwen met tijd, maar ze hoeven zich over het geld geen zorgen te maken.

Een foutje op het racecircuit en een top-coureur kan daardoor een jaar lang niet racen ?
Misschien draaft Peter door in het afdekken van risico's door de lat hoog te leggen en strakke procedures te hanteren, maar als je rond kijkt zie steeds meer situaties waarin mensen "verhaal" komen halen omdat er fouten gemaakt zijn door de uitvoerenden.

In Amerika moet je eerst een verklaring tekenen, dat je de hulpverlener niet aanspakelijk stelt voor de eventuele nadelige gevolgen van de behandeling, voordat je behandeld wordt.

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: België
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:30:39 »
De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer)

Deze zin is niet af?? Het meest interessante gedeelte ontbreekt nou net. "Doordat eerste hulpinstructeurs....." en dan???

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt

Nu kan ik me voorstellen dat er EHBO verenigingen zijn die gewoon die laptop en beamer niet kunnen betalen. Ze hebben niet allemaal 2000 euro rondslingeren...

Over de rest wat je zegt, kan ik niet goed oordelen. Ik ga zelf beginnen met de opleiding EHBO Instructeur in september (af te ronden in april), dus ik zal de mensen die jij bedoelt op de herhaling wel een keer tegenkomen denk ik. Ik kan ze herkennen aan oude boekjes?

ademap

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:44:08 »
Peter
 Ben je nou alle ok instructeurs over 1 kam aan het scheren  :-\

je begint nu wel echt vervelend te schoppen

Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ikschrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Als jij je aangesproken voelt, en het vervelend vind, tot welke groep hoor jij dan ?

Dat blijk wel zo te worden onderhand. Als je de berichten van Peter leest, is er in Nederland maar een goede instructeur, die alles weet en kan zeggen en dat is hijzelf.

Ik kan niet alles zeggen, daarom probeer ik het zorgvuldig uit te leggen.. Ik vind dat Eerste Hulp instructeur inmiddels is uitgegroeid tot een vak en dat daar enige vorm van profesionaliteit van uit mag gaan.. En dat mag ik gewoon zeggen, ook al vind jij die boodschap onprettig..

Peter,

Ik denk een beetje te weten hoe het gaat bij het OK.
Als je effe niet kan of wil, dan kan je je diploma geldig houden door de lessen te blijven volgen. (iedergeval zo werkt het ongeveer bij de LOTUS en ik neem aan dat dit ook zo bij de KADERS is, zolang je maar competentie toont tijdens de lessen.)

Hoe werkt het dan bij jouw 'bedrijf' want als ik het zo ervaar wat jij allemaal neer zet lijkt het niet meer op vrijwilligers werk maar op (slaven-) arbeid. Tenminste zo komt het bij mij over en geef jij mij dat gevoel.
Leg het ons uit (en heldere en duidelijke schrift) en dan snappen wij misschien hoe het bij jullie werkt. Daarna kan mogelijk iedereen voor zich zelf besluiten of hij bij een ander 'bedrijf' gaat werken als het OK wordt opgeheven.

Ik denk - zo al de berichten gelezen te hebben -  dat ik afhaak.

Maar dat zeg ik nu en ik weet niet wat de toekomst zal brengen als echt het OK zal stoppen.
Maar ik denk niet dat dit zo snel zal gebeuren.

In mijn bedrijf (Rescuetraining.NL) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten.. En die dienen zeker trots te zijn om dingen te willen perfectioneren..
Bij Stichting MedicalRescue.NL werken we uitsluitend met vrijwilligers, die juist hun best doen, om een hele hoge kwaliteit van dienstverlening en zorg te bieden..  Dat betekend dat we voor sommige dingen wat strakke procedures hebben, echter  iedereen werkt hard om zichzelf en vrijwilligers hun niveau omhoog te brengen..

Elke vrijwilligers (ongeacht hun niveau, van Ambulance hulpverlener, Arts, tot EH instructeur, tot evenementenhulpverlener), merkt dat we over een boel zaken hebben nagedacht. en dat er nog een hoop te leren valt.  En dat een belangrijke motivatie om zich zelf het team op een veel hoger plan te krijgen..  Dat kost voor de vrijwilligers tijd en ook geld, maar daar krijgen ze ook een boel voor terug..

Het is echt geen zwaar regiem, echter wat we niet willen, is dat mensen maar wat aan knooien tijdens missies.  Daarom investeren we enorm in opleidingen, en trainingen. (gemiddeld 200 uur per jaar en kunnen mensen echte praktijk ervaring op doen..

Veel mensen hadden in verleden kritiek op MedicalRescue.NL om dat we dingen zouden doen die niet zouden mogen.. (Ook op dit forum).  Als we nu laten zien dat we dingen goed geregeld hebben, en dat we juist geen ongeleide projectielen willen, maar mensen die serieus met hun vak bezig willen zijn in soms lastige situaties.. Is het slavenarbeid..

We willen ons werk goed doen, en daarmee zijn we niet perfect..  Iedereen die wil weten hoe wij het doen, mag rustig komen spieken.. En dat word inmiddels al volop gedaan... En ook wij leren, elke dag weer...

Echter om terug te komen op de plek van het Oranje Kruis, is dat zij zich de afgelopen jaar een beetje hebben verdiept in hulpverlening in georganiseerd verband..  Ik hoop dat ze daar nog een beetje verder mee gaan en een landelijk kwaliteitssysteem voor instructeurs en voor evenementenhulpverleners willen gaan opzetten..  

ademap

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 11:54:26 »
De ontwikkelingen binnen het Oranje Kruis worden heel vaak geremd door dat eerste hulpinstructeurs (Begrip Kader Instructeurs, bestaat al een tijdje niet meer)

Deze zin is niet af?? Het meest interessante gedeelte ontbreekt nou net. "Doordat eerste hulpinstructeurs....." en dan???
Je hebt gelijk ik heb in oorspronkelijk bericht de zin afgemaakt..

"... niet meegaan met de ontwikkelingen in de markt en heftig protesteren als er ontwikkeling eindelijk breed worden ingevoerd, dat het ze meer geld en energie gaat kosten..:

Als je nagaat dat een grote groep OK eerste Hulpinstructeurs, nog steeds niet weet hoe je met laptop en beamer werkt

Nu kan ik me voorstellen dat er EHBO verenigingen zijn die gewoon die laptop en beamer niet kunnen betalen. Ze hebben niet allemaal 2000 euro rondslingeren...

Over de rest wat je zegt, kan ik niet goed oordelen. Ik ga zelf beginnen met de opleiding EHBO Instructeur in september (af te ronden in april), dus ik zal de mensen die jij bedoelt op de herhaling wel een keer tegenkomen denk ik. Ik kan ze herkennen aan oude boekjes?

Tja, ik zou als vereniging een instructeur inhuren, die al die spullen wel heeft en meeneemt die naar de lessen.. Verder kan je als verenigingen die zaken ook huren..  Een EH instructeur zonder laptop, is eigenlijk niet meer van deze tijd..
Je mag als instructeur ook voor een vereniging wel wat investeren in je werk/hobby..

Een voetballer, een tenniser, een voetbal trainer, een tennisinstructeur, een golfinstructeur, een duikinstructeur investeren ook in hun hobby.. Die zijn in hun opstartfase ook ruim 2000 euro kwijt.
Ben je niet bereid te investeren in je hobby, of vak, dan moet je misschien gewoon stoppen..

ambu 954

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 12:45:02 »

Peter schreef
Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ik schrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Als jij je aangesproken voelt, en het vervelend vind, tot welke groep hoor jij dan ?

Ja tot welke groep hoor ik  ???
Ik werk met laptop en Beamer (heb ik privé, wat ben ik toch goed)
volgens het nieuwste ok boekje cq boekjes
volgens de nieuwste BLS & AED richtlijnen
de nieuwste NIBHV richtlijnen
ga elk jaar naar bijscholingen
bezoek  landelijke symposia
zit dagelijks op internet voor nieuwe zaken
Loop een paar maal per jaar op een SEH noem het maar snuffelen ( via kruiwagen  ;D)
enz enz

Peter schreef
In mijn bedrijf (---------------.nl) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten..

Volgens mij riep je altijd wij betalen niet in euro`s maar voor de inspanningen van onze vrijwilligers ( als ze betaalt worden in euro zijn het geen vrijwilligers  meer) kunnen ze naar opleidingen ( bijscholingen  die wij betalen .

het laatste wat ik er over kwijt wil is
Peter
A. Als je je berichten eens wat minder in ik -wij ( ---------.nl)vorm plaatst
B. Wat minder reclame maakt voor je bedrijf
C. Je zelf wat minder profileert als de GOD  in de eerste hulp wereld
oftwel zo als wij je berichten lezen is er maar 1 de beste en dat ben .......
D overdenk voor dat je iets schrijft dat je ook mensen kunt kwetsen en dat zal je bedoeling toch niet zijn

vr Groeten een bij de tijdse eerste hulp instructeur ( denk ik)

ademap

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 13:04:08 »

Peter schreef
Lezen..  Ik schrijf een grote groep.. en ik schrijf niet alle OK instructeurs.., Er zijn ook veel goede O.K. instructeurs die wel met de moderniseringsslag mee gaan, wel verder kijken als hun neus lang is.., wel met moderne didactische methodieken werken..

Ja tot welke groep hoor ik  ???
Ik werk met laptop en Beamer (heb ik privé, wat ben ik toch goed)
volgens het nieuwste ok boekje cq boekjes
volgens de nieuwste BLS & AED richtlijnen
de nieuwste NIBHV richtlijnen
ga elk jaar naar bijscholingen
bezoek  landelijke symposia
zit dagelijks op internet voor nieuwe zaken
Loop een paar maal per jaar op een SEH noem het maar snuffelen ( via kruiwagen  ;D)
enz enz

Peter schreef
In mijn bedrijf (---------------.nl) werk ik niet met vrijwilliger, maar met betaalde krachten..

Volgens mij riep je altijd wij betalen niet in euro`s maar voor de inspanningen van onze vrijwilligers ( als ze betaalt worden in euro zijn het geen vrijwilligers  meer) kunnen ze naar opleidingen ( bijscholingen  die wij betalen .

het laatste wat ik er over kwijt wil is
Peter
A. Als je je berichten eens wat minder in ik -wij ( ---------.nl)vorm plaatst
B. Wat minder reclame maakt voor je bedrijf
C. Je zelf wat minder profileert als de GOD  in de eerste hulp wereld
oftwel zo als wij je berichten lezen is er maar 1 de beste en dat ben .......
D overdenk voor dat je iets schrijft dat je ook mensen kunt kwetsen en dat zal je bedoeling toch niet zijn

vr Groeten een bij de tijdse eerste hulp instructeur ( denk ik)

Ik denk als je het zo omschrijft jij niet tot de "grote groep" behoort, waar het Oranje Kruis last van heeft..

Verder, als je quote, is het handig de quote functie van het forum te gebruiken dat maakt het leesbaarder..
Verder als je persoonlijke aanvallen aan mij wil richten of feedback wil geven mag dat ook via P.M. en hoef je het forum niet te bevuilen..

Verder heb ik beschreven de problematiek van het Oranje Kruis beschreven, en een vraag beantwoord en mijn mening weergegeven.. Waarom voelen mensen zich dan persoonlijke aangevallen, omdat ze zich ergens in herkennen ?

Verder als ik aangeef, dat ik werk voor twee organisaties.. Mijn Bedrijf Rescuetraining.NL (Commercieel Training instituut) en Stichting MedicalRescue.NL is het wel zo respectvol naar de vrijwilligers en naar mij, dat je daar ook onderscheidt inmaakt. En niet alles over 1 kam scheert... Als het moeilijk is, wil ik het wel blijven uitleggen..

Reactie op je feedback..
A. Ik schrijf, van uit mijn persoonlijke ervaring en kennis, opgedaan via opleiding, trainingen, werkervaring en vele gesprekken met mensen in veld..
B. Ik maak nauwelijks reclame voor Rescuetraining.NL (Dat is mijn bedrijf).. Ik schrijf wel voor de vrijwilligersorganisatie Stichting MedicalRescue.NL, net als anderen over hun club..
C. Ik ben niet GOD.. En ik vind jouw formulering van de feedback ongepast..
D. Hoe je ook iets schrijft, kan je altijd iemand kwetsen, omdat je niet de belevingswereld van iemand die het lees kent en dat sommige mensen erg slecht lezen en al bijvoorbaat gekwetst zijn voor dat ze met iemand gesproken hebben..

Verder lullen een hoop mensen over me.. prima, maar met me praten dat zijn er een stuk minder.. Volgens mij weet iedereen mijn mobiele nummer of kan die zeer eenvoudig vinden dus bel gewoon..

Kunnen we hier ontopic ?

ambu 954

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 16:37:49 »
Zoals jij wilt  ontopic ( wel jammer dat je dit altijd gelijk roept als we iets te dicht bij komen )

dus verder geen comentaar meer  :-X

ademap

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 4 juli 2007, 16:49:19 »
Zoals jij wilt  ontopic ( wel jammer dat je dit altijd gelijk roept als we iets te dicht bij komen )

dus verder geen comentaar meer  :-X

Ik heb je vorige berichtje ook gelezen., die je daarna verwijderd hebt. .  Als je apart over mijn optreden wil discuseren, of over hoe MedicalRescue.NL of mijn bedrijf zijn zaakje organiseert mag dat best.. 
Startten we daar een apart topic over.. Als je ergens mee zit,laat dat dan weten, maar spuw je gal niet via het forum..