Auteur Topic: Bloedpomp  (gelezen 7717 keer)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
Bloedpomp
« Gepost op: dinsdag 20 februari 2007, 20:40:37 »
Ik weet dat er heel wat manieren zijn om bloed te "verpompen"
In het lotusleerboek wordt bijvoorbeeld gesproken over een pompje uit Engeland. Wie heeft het en hoe ziet het eruit. Ook heeft men het over een klein knijpflesje in een ringentje!!!??? Ik begrijp het niet helemaal maar waarschijnlijk gebruikt iemand het dus laat maar zien.
Er wordt door de gemiddelde lotus heel wat afgeknutseld als het om een bloedpompje gaat. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe die werken en vooral hoe ze eruit zien.
Dus gebruik je een bloedpompje maak daar dan een foto van en vertel erbij hoe het werkt en of het bevalt.

Als het werkt krijgen we hier dan een soort van databank van diverse soorten bloedpompjes waar een ander ongetwijfeld weer wat aan heeft.
Ik gebruikte vroger een bloedpompje zoals op de foto. Misschien kent iemand hem of gebruikt hem nog steeds?
groeten,

Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

benhengelo

• Gast
Re: Bloedpomp
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 februari 2007, 22:43:03 »
Hoi Hanzzzzzzzzz,

Een oude infuszak (overgehouden van een SIGMA oefening) onder je oksel werkt ook heel goed, vooral als hij compleet is met regewieltje en de rest.

groeten.

SimTrauma

• Gast
Re: Bloedpomp
« Reactie #2 Gepost op: zondag 8 augustus 2010, 16:25:47 »
Ik heb zelf een tweetal systemen in gebruik.

Ik heb 1 systeem voor een specifieke oefening gemaakt waar ruim 2 liter bloed moet vloeien (niet pompen)  en 1 systeem werk ik op dit moment aan voor de kleinere letsels die wel moeten pulseren, omdat ik nog niet op een goed exemplaar (nog niet tereden met het resultaat) gestuit ben heb ik nog geen volledige uitleg hiervan. Een derde systeem is nog onderweg; dat is een gekocht systeem specifiek voor dit doel.

Systeem 1 is gebaseerd op een 'camelback' rugzak vulling (te koop bij sportzaken/ kampeerwinkels). De slang daarvan heeft een kraantje. Als je de zak op je buik vastzet (doe ik met de bovenkant van een panty) dan past de slang precies achter je rug langs en komt het kraantje net op de heup te liggen. Ik heb aan het kraantje een verlengslang gemaakt met behulp van een aquariumslang, dit heb ik gedaan met flexibele snellijm (goed afdichten!). Ik gebruik in dit systeem een kunstbloed zelf gemaakt met extra rode kleurstof en een dop wasmiddel; dit is een heel dunne vloeistof die niet overeenkomt met de consistentie van echt bloed, maar voor de specifieke oefening die ik doe, komt het op een absorbtiematje en zie je de vloeistof verder niet, maar moet de kleur wel duidelijk zijn. De slang is dik en kan niet weggegrimeerd worden, het is dus eigenlijk alleen geschikt voor onder/in prothesen en in/onder kleding.

Systeem 2 is gebaseerd op een infuuszak. Je hebt een pompmeganisme nodig dat niet vacuum trekt, je hebt namelijk een beetje lucht nodig om de vloeistof te kunnen pompen; het probleem is dat het hier vaak gaat lekken, je zult dus een soort terugslagklepje moeten maken. Veel van de kleinere zelfgefabriceerde modellen die ik tot nu toe heb geprobeerd, lekken of kunnen ook alleen heel verdunde kunstbloed verpompen.  Een ander principe zou kunnen zijn gebaseerd op een plastic fles die in labaratoria wordt gebruikt voor gedest. water (met zo'n lange tuut). Die flessen zijn heel zacht; aan de tuut een slang maken (infuussysteem); deze laatste lijkt de makkelijkste oplossing.

Het derde systeem heb ik in bestelling staan; maar heb het nog niet geprobeerd; ik weet dat sommige LOTUSsen het systeem ook zelf kunnen maken. Ook deze is gebaseerd op een infuuszak en heeft een (hand)pompje halverwege de slang. Dat is een verdikt stuk van dikker plastic.