Auteur Topic: Tourniquet terug als middel om ernstige bloedingen te stoppen  (gelezen 30805 keer)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
Tourniquet terug als middel om ernstige bloedingen te stoppen
« Gepost op: donderdag 8 februari 2007, 00:03:46 »
In het verre verleden werd de tourniquet aangeleerd als hulpmiddel bij het stelpen van ernstige bloedingen die niet goed onder controlle te krijgen zijn met druk op de wond.
Het werd dan meestal gepresenteerd als "laatste redmiddel"

In het recentere verleden is de tourniquet helemaal uit de lesstof verdwenen, volgens sommigen zou hij zelfs niet meer toegepast mogen worden (bedoeld wordt natuurlijk dat het geen onderdeel meer uitmaakt van de verplichte lesstof bij het OK)

De laatse tijd (zie ook de meest recente uitgave van het PHTLS handboek) is de tourniquet weer helemaal in opkomst, met name de oorlogservaringen in Irak en Afghanistan hebben geleerd dat het eigenlijk een heel goed middel is tegen massale bloedingen bij ernstige verwondingen, het is veel meer als alleen een laaste redmiddel. men heeft daar zelfs speciale kant en klare banden ingevoerd die om een arm of been kunnen worden geplaats, met hele goede resultaten.

Heeft iemand binnen het OK al geluiden gehoord dat men de touniquet mogelijk weer in ere gaat herstellen ?

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kadertje

• Gast
Re: Tourniquet terug als middel om ernstige bloedingen te stoppen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 8 februari 2007, 12:38:10 »
Dit kwam ik tegen op internet.
  Tourniquet

Over het aanleggen van een knevelverband of tourniquet is niet iedereen het eens. Het risico van onherstelbare beschadigingen van bloedvaten, zenuwen en weefsels is namelijk heel groot.

Aan de andere kant kan men door een strak aangesnoerde knevel verder ernstig bloedverlies voorkomen.

- Leg zo mogelijk eerst een drukkend verband op de spuitende wond. Heel vaak is het voor de bloedstelping al voldoende.

- Zo niet, leg dan een das of opgerolde doek rond het getroffen lichaamsdeel tussen de wond en het hart.

- Leg op die das een halve knoop, pak een stuk hout, een mes, sleutel of iets dergelijks en bevestig dat men een gewone platte knoop.

- Door het voorwerp rond te draaien worden de slagaders vervolgens dichtgedrukt.

- Als de wond dan niet meer spuit, wordt het voorwerp vastgezet met een tweede doek of das.

- Maak van tijd tot tijd de omsnoering los om de delen verderop weer even bloed te gunnen.

Een knevelverband of tourniquet moet men zo kort mogelijk laten zitten. Bij een heftige arteriŽle bloeding in de hand of pols is het soms voldoende een opgevouwen zakdoek in de elleboogsplooi te leggen en de arm dan maximaal te buigen.

01/04/2003

Medica Press

Hoevere het oranje kruis er mee is durf ik hiet te zeggen.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 8 februari 2007, 13:35:10 »
de methode die je beschrijft is inderdaad de oude methode, bij de nieuwe methoide blijft het tourniquet op zijn plaats zitten en is dr druk vaak veel beter verdeeld zodat er wel druk is zonder dat het insnoerend werkt met veel lokaal weefselletsel als gevolg.

Zie voor meer achtergronden dit artikel: http://www4.army.mil/ocpa/read.php?story_id_key=9200
dit is de site van de fabrikant:http://www.phildurango.com/ISR.htm

Citaten:

"There is no pre-hospital device deployed in this war that has saved more lives than tourniquets"
"A tourniquet tested by Army researchers and recommended as the best to give to every deployed Soldier in Iraq and Afghanistan was honored June 21 as one of the Armyís 10 Greatest Inventions for 2005. "

Ik ben benieuwd of het OK ook gaat erkennen dat wat ooit heel slecht werd genoemd misschien toch zo slecht nog niet is (onder bepaalde omstandigheden voor bepaalde verwondingen).

Jacques
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Druifje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 8 februari 2007, 14:11:03 »
Ik heb het Oranje Kruis een mail gestuurd om hun zienswijze hierop te vernemen!

we horen het wel...

mzzl, d'n Druif

ademap

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 8 februari 2007, 14:16:40 »
Deze tournequet word ook bij Defensie gebruikt bij speciale operaties..

De MAT kan met een hand worden aangelegd en kan dus gebruikt worden als zelfhulp middel..

In de nederlandse situatie kan ik me eigenlijk geen echte situatie voorstellen waarin dit soort hulpmiddelen geschikt zijn voor eerste hulpverleners en zeer zeker niet voor passantenhulpverleners..  Dat dit in bijzonder rampen omstandigheden een toepassing gebruikt zal worden, misschien..

De drukpunten zijn niet verboden in leerstof van het Oranje Kruis en alleen men leert in niet meer standaard in de basiscursus.. Dat betekend niet dat je mensen de drukpunten niet mag leren....

Druifje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 9 februari 2007, 15:03:29 »
hierbij de reactie van het Oranje Kruis (spreekt denk ik voor zichzelf....):

Geachte heer,

Het standpunt van Het Oranje Kruis:

Slagaderlijke bloedingen blijken in de praktijk heel weinig voor te komen. Het overgrote deel daarvan  kan bovendien worden gestelpt door druk op de wond met behulp van een wonddrukverband of desnoods een schone zakdoek. Andere technieken, zoals het afdrukken van slagaders of het aanleggen van een knevel  (tourniquet) kunnen tot ernstige schade leiden; vandaar ook dat de drukpunten niet meer tot de basisleerstof behoren.

Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waaronder druk op de wond niet meer volstaat of onmogelijk is. Te denken valt aan afgerukte ledematen, een verwonding die juist onder gevechtsomstandigheden voorkomt  wanneer er bovendien nauwelijks gelegenheid is voor een behoorlijke eerstehulpverlening. Met het oog daarop worden militairen tegenwoordig voorzien van een moderne versie van het klassieke knevelverband. Het zal echter duidelijk zijn dat  dit extreme omstandigheden zijn waarmee de gemiddelde eerstehulpverlener nooit zal worden geconfronteerd en die om die reden  niet in de basisleerstof worden behandeld.  Uiteraard staat het een instructeur vrij om dieper op bepaalde delen van de stof in te gaan wanneer hij een groep cursisten heeft die een grote kans lopen om bepaalde verwondingen tegen te komen.

Ik hoop dat u hiermee uit de voeten kunt.

Met vriendelijke groet,
Het Oranje Kruis

ir. J.H. van Linge
directeur

1of4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 9 februari 2007, 15:11:56 »
Kortom,

het mag wel als de situatie er om vraagt.

Tourniquet aanleggen als ledemaat afgerukt is lijkt mij ook zinnig ;D

Zoals altijd binnen EHV. Gebruik je verstand! En doe alleen dat wat strikt noodzakelijk is.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 9 februari 2007, 16:50:20 »
Nou dat is een duidelijk standpunt, kan een goed hulpmiddel zijn, maar komt te weinig voor om algemeen aan te leren.
Men heeft in ieder geval niet (meer) het standpunt dat tourniquetes per definitie slecht zijn.

Ook goed van ze om aan te geven dat het geen "verboden" lesstof is, net zoals vele andere dingen mag iemand die de materie beheerst dit onderwijzen aan een groep die daar mogelijk baat bij heeft.

Langzamerhand begint de mythe dat bepaalde dingen door OK instructeurs niet aangeleerd of verteld mogen worden gelukkig toch te verdwijnen.

Jacques

ehbo-er

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 10 februari 2007, 02:51:03 »
Langzamerhand begint de mythe dat bepaalde dingen door OK instructeurs niet aangeleerd of verteld mogen worden gelukkig toch te verdwijnen.

Helaas was het geen mythe maar realiteit. Toen ik in 1996 mijn kaderaantekening haalde was het OK boekje de bijbel en je zakte als je van de bijbel afweek. De afgelopen jaren heeft het OK het stuur omgegooid, maar ook nu koste het meerdere generatie om het schip op de nieuwe koers te krijgen.

De brief van het OK staat in feite op de verkeerde plaats. De meesten op dit forum hebben die weg al gevonden en zijn al op weg. Je moet de grote groep zien te bereiken die binnen de de beslotenheid van de eigen verenigingen niet weten dat er een nieuwe route gekozen is. 

ademap

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 10 februari 2007, 09:34:39 »
Sinds 2000 heeft de heer van Linge al in een uitgebreid artikel geschreven in de officiele Oranje Kruis uitgaven dat er meer is dan de 24e druk en dat je cursisten meer mag leren dan het basisboekje.. 
Ook bij diverse andere gelegenheden heeft het Oranje Kruis dat bekend gemaakt, en meerdere malen is dat ook gepubliceerd ook op dit soort fora...

Het is goed dat ze dat nu nog eens bevestigen.

1of4

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 10 februari 2007, 09:35:20 »
Misschien OK in boekje laten opnemen dat je verplicht lid moet worden van ehbo forum ;D

Druifje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 12 februari 2007, 10:06:29 »
ben ik zowiezo wel voorstander van....

en nu weer on-topic  ;D

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #12 Gepost op: maandag 12 februari 2007, 20:09:42 »
Nou volgens mij zijn we er wel uit, mijn vraag is in ieder geval wel beantwoord

Druifje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 12 februari 2007, 23:37:59 »
dan wordt het tijd voor een slotje!

ademap

• Gast
Re: Waarom zo snel een slotje ?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 15 februari 2007, 12:00:23 »
wie zou zo'n hulpmiddel iets aanschaffen en bij je eerste hulppakket instoppen

bericht afgesplitst van het onderwerp waarom zo snel een slotje.... vanaf nu is deze topic weer geopend....

mzzl, d'n Druif

ademap

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 15 februari 2007, 16:38:22 »
Thnx, Druifje..

Ik zal me vraag even verduidelijken..

In normale nederlandse toepassingen zie ik het gebruik van een tourniquette niet als een zinvol middel.
We hadden als vast gesteld dat het van het OK mag, maar niet in de basisstof zit en ook geen voorbehouden handeling is..
En dat je alleen moet afvragen wanneer een hulpmiddel zoals de MAT, wel zinvol is..

Bij een kloofredding of een grot redding is duurd het effe voordat een er een ambu is..

Of de industriele equavilenten, zeevaart of denk even aan reddingsituaties in windturbines

In rampen scenario's (aanslagen, instortingen) kan ik me ook iets vinden in zo'n hulpmiddel. 

Wie zou er zo'n MAT of iets vergelijkbaars aanschaffen..  Vinden we het met de huidige standaard het acceptabel als er een dergelijk risico is om dan maar de ouderwetse knevel toe te passen, met alle gevolgen van dien ?

Wie zou zo iets aanschaffen ?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 15 februari 2007, 19:55:23 »
Een praktijkvoorbeeld van letsel uit de scheepvaart (man vs. scheepsschroef) waarbij de mans leven gered werd door toepassing van tourniquets door first-responders.
Hoeveel handen en drukverbanden heb je anders in dit geval nodig ??

Toepassing in zijn algemeenheid daar waar je groot trauma kan verwachten in combinatie met lange aanrijdtijden voor de hulpdiensten (lang rijden kan natuurlijk ook lang varen of vliegen betekeken)

En een opgeblazen bloeddrukmanchet kan uiteraard prima als tourniquet fungeren

ademap

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007, 00:06:22 »

En een opgeblazen bloeddrukmanchet kan uiteraard prima als tourniquet fungeren

Bizar ongeval trouwens..

Een opgeblazen bloeddrukmanchet is prima, maar wel relatief kwetsbaar tijdens je verder manipulaties en aam de patient.. vergeleken met een toepassing van de MAT..

lotusmhb

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maandag 19 februari 2007, 18:55:30 »
Binnen mijn werkkring is er een verschil tussen een knevel en een tourniquet.
Een knevel is een houtje en twee driekanten doeken, het bezwaar hier -tegen is dat alleen de aderen dichtgedrukt worden en niet de slagaderen, (het bloed komt wel in je ledemaat maar kan er niet meer uit) verder krijg je onder de knoop een locale druk, met alle gevolgen van dien.

Een tourniquet is breder en heeft overal dezelfde druk, denk aan operaties die met bloedleegte worden uitgevoerd, dat dan zonder pardon zo'n 6 uur kan duren.

Nu pleit ik niet om maar te pas en te onpas een tourniquet aan te leggen, maar een tourniquet = amputatie is ook weer een beetje overdreven.

Groetjes Mo

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 20 februari 2007, 19:47:32 »
Binnen mijn werkkring is er een verschil tussen een knevel en een tourniquet.

Je bedoelt dat je een "veiliger" variant gebruikt. Helaas is de investering versus inzetbaarheid voor de gemiddelde EHBO'er te ongunstig om zelfs te overwegen deze aan te schaffen.

Desondanks ga ik er vanuit dat iemand het verlies van een ledemaat op de koop toe zal nemen als dat resulteert in het redden van zijn leven.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 21 februari 2007, 10:51:46 »
Desondanks ga ik er vanuit dat iemand het verlies van een ledemaat op de koop toe zal nemen als dat resulteert in het redden van zijn leven.

Inderdaad het bekende "save life over limb"

lotusmhb

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 21 februari 2007, 18:44:17 »
Natuurlijk is het beter een ledemaat te verliezen ...dan je leven, maar "vroeger"( eigenlijk tot vorig jaar) dachten ze dat  een knevel of tourniquet bij voorbaat al.......amputatie betekende......daar zijn ze nu van teruggekomen.(tenminste in mijn werk).

Verder is een knevel altijd nog beter dan doodbloeden, maar zelfs met een knevel is het niet direct meer.... per definitie .....amputatie.
Alleen de knevel heeft wat meer nadelen en het is handig als de EHBOer daarvan op de hoogte is.

Groetjes Mo  ;)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 1 maart 2011, 16:12:38 »
Een oud topic weer een beetje leven inblazen....

In onderstaande (amerikaanse) zeer recentelijke lezing wordt het gebruik van de tourniquet in de praktijk geŽvalueerd.
Wat zijn goede tourniquets en wat niet, wat moet je wel en niet doen, wat zijn de resultaten
lezing wordt gegeven door een traumatoloog die veel ervaring heeft in het opereren van mensen die in het veld met een tourniquet behandeld zijn, zowel militair als civiel.
Wel aardig als achtergrond, een beetje engels moet je wel beheersen uiteraard.

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 1 maart 2011, 21:23:14 »
moet je er wel een linkie bij zetten anders kan ik het nog niet lezen of horen
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

ehbo-er

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 1 maart 2011, 22:37:03 »
Een oud topic weer een beetje leven inblazen....

In onderstaande (amerikaanse) zeer recentelijke lezing wordt het gebruik van de tourniquet in de praktijk geŽvalueerd.
Wat zijn goede tourniquets en wat niet, wat moet je wel en niet doen, wat zijn de resultaten
lezing wordt gegeven door een traumatoloog die veel ervaring heeft in het opereren van mensen die in het veld met een tourniquet behandeld zijn, zowel militair als civiel.
Wel aardig als achtergrond, een beetje engels moet je wel beheersen uiteraard.

Los van het onderzoek, kun je de situaties hier en in amerika met elkaar vergelijken ?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 2 maart 2011, 00:04:19 »
Stom, de link vergeten ....
Hier alsnog: http://www.emsonline.net/ts/tuesday_2010.asp?date=0211 klik op tourniquete.

De situatie is zeker vergelijkbaar, amerikaanse lichamen lijken best veel op europese en ook hier kun je ernstige bloedingen tegen komen die binnen 10 minuten tot de dood leiden, denk aan verkeersongevallen met motorrijders etc.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 3 maart 2011, 17:33:43 »
De situatie is zeker vergelijkbaar, amerikaanse lichamen lijken best veel op europese en ook hier kun je ernstige bloedingen tegen komen die binnen 10 minuten tot de dood leiden, denk aan verkeersongevallen met motorrijders etc.

Mee eens, maar voor het plaatsen van een tourniquet moeten we niet denken aan de normale dagelijkse situatie waarin in gemiddeld 15 minuten een ambulance ter plaatse kan/zal zijn.
In amerikaanse steden en grote woongemeenschappen is er ook altijd binnen de korste keren medische hulp. Op ons platteland duurt het tenslotte ook langer.

In Nederland, bij zeer grote ongevallen en rampen met veel slachtoffers, zal de capaciteit van de professionele eerstehulpverlening in het eerste uur, geloof mij, echt dramatisch te kort komen en dan is alle hulp welkom.
In dergelijke gevallen is het redden van een mensenlevens wel heel erg makkeljk als je bij een niet-te stoppen bloeding een tourniquet (in welke vorm dan ook) kan en wil aanleggen.
"Sorry, wacht maar even een uurtje op de ambulance voor het stoppen van je bloeding" wordt je door een slachtoffer niet erg in dank afgenomen.  >:(
Je moet overigens wel degelijk kennis hebben over wat je eigenlijk doet met en de gevaren van het aanbrengen van een tourniquet.
Dat wordt de standaard, traditionele en gevorderde EHBO-er gelukkig en ook bewust niet aangeleerd en dat is ergens maar goed ook.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

bonzo1515

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 3 maart 2011, 20:27:13 »
hoi ehbofan
wat bedoel je precies met de 'gevaren' van een tourniquet??
ik moet zeggen dat ik geen idee had wat het was!  ???
weer wat geleerd!
sind wanneer is dit in gebruik?
bonzo

Offline JIM

• Super lid
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 3 maart 2011, 22:17:53 »
hoi ehbofan
wat bedoel je precies met de 'gevaren' van een tourniquet??
ik moet zeggen dat ik geen idee had wat het was!  ???
weer wat geleerd!
sind wanneer is dit in gebruik?
bonzo

Qua gevaren en contraindicaties kun je stellen dat als je echt, echt een tourniquet nodig hebt je dit gewoon moet doen. Dan zijn ischemie, zenuwletsel, etc onbelangrijk.

Tenzij iemand een complicatie kan bedenken die erger is dan doodbloeden?
Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 3 maart 2011, 23:02:58 »

In Nederland, bij zeer grote ongevallen en rampen met veel slachtoffers, zal de capaciteit van de professionele eerstehulpverlening in het eerste uur, geloof mij, echt dramatisch te kort komen en dan is alle hulp welkom.
In dergelijke gevallen is het redden van een mensenlevens wel heel erg makkeljk als je bij een niet-te stoppen bloeding een tourniquet (in welke vorm dan ook) kan en wil aanleggen.

Dat wordt de standaard, traditionele en gevorderde EHBO-er gelukkig en ook bewust niet aangeleerd en dat is ergens maar goed ook.

Nu hoop ik dat je mij wil uitleggen dat dit geen tegenspraak is.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 3 maart 2011, 23:59:00 »
Wanneer je de lezing volgt krijg je op de meeste zo niet al je vragen antwoord  :thumb-up:

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 4 maart 2011, 10:33:48 »

Nu hoop ik dat je mij wil uitleggen dat dit geen tegenspraak is.
Nee hoor, wat ik dus wil zeggen is dat EHBO-ers, net als automobilisten, timmerlui en boekhouders, moeten weten waarmee ze bezig zijn.

Kan je iets niet, of heb je er geen opleiding in, kennis van en/of ervaring mee, dan moet je sommige dingen in het leven ook niet doen en aan anderen overlaten.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

ehbo-er

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 4 maart 2011, 19:15:52 »
De meeste ernstige bloedingen kunnen, binnen het EHBO pakket, goed behandeld worden.

Het aanleggen van een knevel (de nederlandse term) moet je pas gebruiken als je met de bovengenoemde technieken de bloeding niet kunt stoppen.

Met knevel kun je alleen bloedingen aan de ledematen stelpen.

Het verkeerd aanleggen van een knevel kan onnodige (ernstige) schade  veroorzaken.

Met dit in het achterhoofd moet ieder voor zich beslissen wat je gaat doen.
Wat je ook doet, met het belang van het so voor ogen, zal ik je steunen waar dat mogelijk is.

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 4 maart 2011, 19:31:22 »
EHBOFAN,

Ik proefde in jouw posting enerzijds een gevoel van : laten we niet de standaard EHBO-ers dit aan gaan leren en anderzijds jammer, want elke hulp is welkom.

Maar ik lees wel vaker meer als dat er daadwerkelijk staat :embarassed:
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 5 maart 2011, 00:16:57 »
EHBOFAN,

Ik proefde in jouw posting enerzijds een gevoel van : laten we niet de standaard EHBO-ers dit aan gaan leren en anderzijds jammer, want elke hulp is welkom.

Het dilemma is simpel, het komt zeer weinig voor terwijl de handeling zorgvuldig uitgevoerd moet worden.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 5 maart 2011, 00:51:39 »
EHBOFAN,

Het dilemma is simpel, het komt zeer weinig voor terwijl de handeling zorgvuldig uitgevoerd moet worden.
Daar draait het bij mij om.
Van de huidige "internet geschoolde ehbo-ers" en de laag niveau cursussen die tegenwoordig worden aangeboden.  :'(
Daar wordt een verbandje aanleggen al lastig voor, laat staan dat ze op hoger niveau moeten hulpverlenen.  :(

smr

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 12:23:25 »
In Nederland Knevels of tourniquette is in de reguliere ehbo en evenementen eerste hulp zijn onzinnig, daar zijn goede alternatieve technieken voor..

echter je kan voor rampen omstandigheden, wilderniss omstandigheden, offshore omstandigheden, defensie, speciale operaties omstandigheden kan een tourniquette een snelle manier zijn om ernstige bloedingen te voorkomen..
De schadelijke werking van een tourniquette word vaak sterk overdreven, natuurlijk is er schade..  echter behoud van leven is op dat moment dan belangrijkste..

De belangrijkste reden om het in Nederland niet in de reguliere eerste hulp opleidingen te stoppen, is dat de kennis snel vervaagd, en dat ook de nascholings inspanning gewoon te groot is...   En dat mensen die af en toe een cursusje doen, ongeveer onthouden dat elke "grote bloeding' een tourniquette nodig heeft, en tja, hoe vaak komt een gemiddelde EHBO een echt levensbedreigende grote bloeding tegen ?

Mary

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 19:32:46 »
en tja, hoe vaak komt een gemiddelde EHBO een echt levensbedreigende grote bloeding tegen ?

Ik vermoed minstens even vaak als een baby reanimatie die vele 'standaard' ehbo'ers toch aangeleerd krijgen  ;)

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 20:32:02 »
het zal je maar overkomen blij dat je dan in ieder geval kunt handelen zeg nooit nooit

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 20:46:02 »
en tja, hoe vaak komt een gemiddelde EHBO een echt levensbedreigende grote bloeding tegen ?

Ik vermoed minstens even vaak als een baby reanimatie die vele 'standaard' ehbo'ers toch aangeleerd krijgen  ;)
het zal je maar overkomen blij dat je dan in ieder geval kunt handelen zeg nooit nooit

Met een EHBO internet opleiding kom je er absoluut niet.
Met een standaard OK opleiding red je het wellicht aardig.
Met een uitgebreide EHBO opleiding kom je er wel.

Maar net welke opleiding in welk niveau en bij welke organisatie je een EHBO opleiding volgt.
Verwacht niet dat je bij een theoretisch internet cursusje het aanbrengen van een tourniquet wordt aangeleerd.

Offline ulyn

• Aspirant lid
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Noord Holland
« Reactie #40 Gepost op: zaterdag 12 maart 2011, 23:49:14 »
dat handelen ging over de baby en kleuter reanimatie en beslist niet over de Tourniquet

ehbo-er

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zondag 13 maart 2011, 11:14:12 »

Je kunt niet de hele wereld redden, zoals de afgelopen dagen weer eens  wreed aangetoond wordt.
Het is zoeken naar een evenwicht tussen het onderhouden van de beschikbare technieken en de kans dat een techniek gebruikt kan worden.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #42 Gepost op: zondag 13 maart 2011, 15:12:27 »
Je kunt niet de hele wereld redden, zoals de afgelopen dagen weer eens  wreed aangetoond wordt.
Het is zoeken naar een evenwicht tussen het onderhouden van de beschikbare technieken en de kans dat een techniek gebruikt kan worden.

dat is in feite een andere (maar niet irrelevante) discussie.
Het ging er hier om of het middel op zich goed is.