Auteur Topic: zwijgplicht ook voor EHBO'ers  (gelezen 36951 keer)

Kadertje

• Gast
Re: zwijgplicht ook voor EHBO'ers
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 16:09:30 »
Zwijgplicht is ervoor om het slachtoffer en zijn/haar familie te beschermen.
Stel er is een dodelijk ongeval en jij zegt pietje heeft het niet overleefd. Binnen het uur is dit in het nieuws en de familieleden zijn nog niet op de hoogte gebracht. Heel vervelend om via het nieuws op de radio te horen dat je kind is verongelukt.

Ok ok, dit is een heel cru voorbeeld.

Buiten de zwijgplicht heb je ook een meldingsplicht, daar heb ik helaas nog niets over gehoord. Waar stopt je zwijgplicht en begint de meldplicht. En zit daar nog een ruimte tussen?

Sunflower

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: zondag 10 september 2006, 23:30:12 »
Zwijgplicht is ervoor om het slachtoffer en zijn/haar familie te beschermen.
Stel er is een dodelijk ongeval en jij zegt pietje heeft het niet overleefd. Binnen het uur is dit in het nieuws en de familieleden zijn nog niet op de hoogte gebracht. Heel vervelend om via het nieuws op de radio te horen dat je kind is verongelukt.

Ok ok, dit is een heel cru voorbeeld.

Buiten de zwijgplicht heb je ook een meldingsplicht, daar heb ik helaas nog niets over gehoord. Waar stopt je zwijgplicht en begint de meldplicht. En zit daar nog een ruimte tussen?

In BelgiŽ heeft een hulpverlener meldplicht wanneer hij zelf stafbare feiten vaststelt, wanneer de patiŽnt zichzelf of anderen in gevaar dreigt te brengen en bij misbruik op minderjarigen. Anders kan hij beticht worden van 'schuldig verzuim".
In de praktijk is er een schemerzone en men gaat ervan uit dat de hulpverlener die keuze maakt zodat hij zijn patiŽnt of cliŽnt het meeste helpt zonder daarbij anderen ernstig te beschadigen. Deze mogelijkheid is ook min of meer vastgeleg bij wet doordat de hulpverlener zijn "zwijgrecht" kan inroepen.

Andy palmke

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 11 september 2006, 20:30:24 »
hoy aan allen,
Mocht de politie naar mij toekomen en deze vraag stellen heeft de bestuurder volgens u gedronken? zou mijn antwoord zijn; hoewel ik er zeker van ben dat hij alcohol heeft benut ik heb VERMOEDEN van wel, dan kunnen ze u nooit verwijzen naar een verkeerde beoordeling althans toch niet als rode kruis vrijwilliger (belgiŽ) zelfs bij andere interventies waar de dienst 100 terplaatse komt zeg ik altijd het slachtoffer heeft vermoedelijk deze kwetsuren, zijn natuurlijk nog altijd sprekende woorden niks staat vastgelegt op papier!!

mvg,
Andy

Kadertje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 12 september 2006, 12:53:19 »
Hele goeie Andy.

Vermoeden is geen zekerweten, je kan hier dus nooit op aangesproken worden.

eddy

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 04:33:31 »
Uit de cursus INTERVENTIE van Rode Kruis Vlaanderen (B) :

Elke hulpverlener die in contact komt met een hulpbehoevende, is in B gebonden door het medisch beroepsgeheim, en dat houdt in dat je vertrouwelijk omgaat met alle info die je van je slachtoffer verkrijgt zoals :
- gezondheid,
- familiale sociale en financiŽle toestand,
- persoonlijke religieuze en filosofische overtuigingen
- alle andere mogelijke problemen van je slachtoffer
NIET tot het medisch beroepsgeheim behoren enkel die zaken die iedereen kan vaststellen (aard ziekenvervoer, tijdstip verzorging, identiteit hulpverleners, ...)
de ZWIJGPLICHT geldt niet tegen ouders van MIN15jarigen, het slachtoffer zelf en artsen en verpleegkundigen die de zorg over je slachtoffer overnemen.
Tot een medische hulppost heeft dan ook niemand anders toegang dan de op dat moment nodige hulpverleners, de slachtoffers zelf en eventuele ouders van MIN15jarigen. Of m.a.w. iemand die een moord pleegde (gesteld dat je dat van je slachtoffer te weten bent gekomen) en daarbij zelf gekwetst wordt is "veilig" zolang die in de hulppost vertoeft.
De Zwijgplicht blijft gelden, ook als slachtoffer overlijdt, zelfs als dat slachtoffer je de toestemming tot spreken geeft, ook niet uit je eigenbelang .. enz
POLITIE kan je NIET dwingen om dat medische  beroepsgeheim te schenden. Hulpverleners zijn wťl verplicht op te dagen op een rechtbank, maar ook daar kan de rechter je niet dwingen dat medisch beroepsgeheim te schenden.
Het schenden van het medisch beroepsgeheim is strafbaar (art458 van het Strafwetboek)

In de praktijk :
-heb ik het nog nooit gehad dat politie onze verzorgingsruimte betrad
-heb ik het nog nooit gehad dat politie een verklaring van me kwam vragen
-heb ik de indruk dat de politie heel goed op de hoogte is wat er kan en wat er niet kan, en dus ook zijn eigen regels niet zal schenden.
-zijn organisatoren al eens benieuwd naar het aantal slachtoffers en wat ze hadden. In principe mogen ze dat laatste niet vragen, het aantal slachtoffers zou iemand die VOOR de hulppost postvat zelf kunnen vaststellen
-spreken we (enkel tegen de andere hulpverleners!!) enkel in termen van VERMOEDENS. (is een slachtoffer dronken van de alcohol, of van medicijnen of van drugs ?? Zoiets kan je als hulpverlener eigenlijk niet uitmaken, dus kan je enkel je vermoeden uitspreken)

Ik lees in andere posts in dit topic dat in Nederland blijkbaar andere en minder stricte regels gelden.

Anne

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 10:16:07 »
Uit de cursus INTERVENTIE van Rode Kruis Vlaanderen (B) :

-zijn organisatoren al eens benieuwd naar het aantal slachtoffers en wat ze hadden. In principe mogen ze dat laatste niet vragen, het aantal slachtoffers zou iemand die VOOR de hulppost postvat zelf kunnen vaststellen

Ik lees in andere posts in dit topic dat in Nederland blijkbaar andere en minder stricte regels gelden.

Waarom mag een organisatie dit niet aan jullie vragen? Voor een organisatie kan het van belang zijn om te weten hoeveel slachtoffers er geweest zijn en wat de aard van de letsels waren. Immers kunnen zij deze informatie gebruiken voor verbeteringen bij een eventueel volgend evenement.

eddy

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 14:46:38 »
Wettelijk gezien hebben ze daar totaal geen zaken mee.
Hangt er een beetje van af hoe benieuwd ze zich gedragen.
Organisators krijgen (ook zonder er naar te vragen) van mij (in mijn functie van afdelingsverantwoordelijke) een verslag van mogelijk te verbeteren veiligheidsrisico's. Het aantal is bij mij daarin van geen enkel belang. Elk slachtoffer is er immers EEN teveel.

Zo heb ik al gevraagd dat drankglazen niet meer buiten de kantine van een jeugdvoetbaltornooi konden meegenomen worden. Die jeugd speelt voetbal, de ouders drinken alleen maar. Alleen, eens het drankje leeg wordt dat meestal niet teruggedragen naar de kantine, waardoor zoiets al eens breekt, en gegarandeerd valt er wel eens eentje daar middenin. De organisator heeft mij totnogtoe daarin niet gevolgd. :-\

Mijn recentste verslag betrof het verkopen van bier in de fles, zonder uit te schenken. Dat hele terrein lag gewoon bezaaid met glazen flessen. Gelukkig brak er geen mini-oorlogje uit, want er moet soms maar 1 dommerik met zo'n flesje gooien om ze dat plots allemaal te zien doen...
We zien wel of de organisator hier gevolg aan geeft, de volgende uitgave van deze feesten is ... over 2 jaar.  ;)

Andy palmke

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: zondag 17 september 2006, 21:38:10 »
Hoy aan allen,

een zeer goede eis van jou Eddy om geen glazen mee naar buiten te nemen ook al veel dienst gedaan op voetbaltornooien en tot mijn verbazing zie ik dat vele toeschouwers al van in de vroege ochtend met glazen rond het terrein rondlopen en dan nog meestal al gevuld met alcoholhoudende dranken.
glaasje eenmaal geledigd vliegt het gewoon van hun opzij op de grond geen rekening houdend met de spelers, kinderen enz. het spijtige van de hele zaak vind ik dat enkel de kassa moet rinkelen van sommige verenigingen en de veiligheid maar op de tweede plaats komt, gelukkig zijn er ook de betere verenigingen die er wel rekening mee houden.

Mvg,

Andy :'(

Trophy

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 30 september 2006, 02:51:28 »
Hoe ga je met je zwijgplicht om, als er geweld tegen jullie word gepleegd door de patient.. ??

Dat lijkt me in jullie geval erg moeilijk..

Mijn zwijgplicht kan ik handhaven.

Ik kan melding maken van persoonlijk molest. Ik hoef daarbij geen (medische) details bekend te maken.
Of ik melding maak hangt van de context af waarbinnen geweld gebruikt wordt.

Anne

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 14:59:21 »
Ook op het prikbord van ambulance en politie wordt over dit onderwerp gediscusseerd. Daar kwam ik dit document tegen over zwijgpicht. (link)

Daaruit heb ik deze passage genomen, omdat die wel eens interresant kan zijn voor een EHV'er

Sommige medewerkers van de arts hebben een eigen, uit de aard van hun beroep voortvloeiend, beroepsgeheim, bijvoorbeeld verpleegkundigen en paramedisch beroepsbeoefenaren. Anderen hebben dat niet: assistenten, portiers, receptionistes, secretaresses van de arts, co-assistenten, fysici, biomedici, vrijwilligers, stagiaires en telefonistes. Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen. Bepalingen hierover zijn opgenomen in de toepasselijke CAOís.

(12)  Ook op grond van art.12 WBP.

In dit artikel wordt gesproken over personen die uit hoofde van hun beroep aan vertrouwlijke informatie komt. Zij mogen deze gegevens niet vrijgeven, de reden hiervoor heb ik even vet gemaakt.
Zou je handelen "in de geest van de wet" zoals hier staat omschreven dan zou je als EHV'er ook geen informatie vrij mogen geven. Het zou immers raar zijn dat de politie van de beroepskrachten geen informatie krijgt maar deze wel kan krijgen van de EHV'er die deze informatie gekregen heeft voor of zelfs tijdens het samenwerken met bijvoorbeeld ambulance personeel.

Maar ook het genoemde artikel 12 is interessant. Er staat hierboven dat artikel 12 van toepassing is op personen die beroepshalve toch onder het zwijgpicht vallen. Maar als je artikel 12 leest dan zul je zien dat dit ook geld voor personen die niet uit hoofde van hun ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt. Wij dus!

Artikel 12 (WBP) (link)

1. Een ieder die handelt onder het gezag van de verantwoordelijke of van de bewerker, alsmede de bewerker zelf, voor zover deze toegang hebben tot persoonsgegevens, verwerkt deze slechts in opdracht van de verantwoordelijke, behoudens afwijkende wettelijke verplichtingen.

2. De personen, bedoeld in het eerste lid, voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt, zijn verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan zij kennis nemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit. Artikel 272, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht is niet van toepassing.

Artikel 272 waarover gesproken wordt in art. 12 WBP nog eens nader verklaard! (link)

Artikel 272
1.
Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wel van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
2.
Indien dit misdrijf tegen een bepaald persoon gepleegd is, wordt het slechts vervolgd op diens klacht.

Als ik genoemde artikelen bijelkaar leg dan zou mijn conclusie zijn dat wij als EHV'ers net als artsen en beroepsgerelateerden eenzelfde zwijgplicht hebben.
Maar ik ben dan ook geen advocaat en weet dus niet of dit zo ook staande zou houden!

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:06:00 »
Het gaat in dat artikel om mensen die zich bezighouden met het bewerken en invoeren van gegevens in systemen (de bewerker). Dat is in je citaat moeilijk te zien omdat het een beetje uit zijn context gerukt is.
Dat artikel heeft geen enkele relatie met wat je ziet op straat als gewone burger (daar valt de ehbo'er onder)

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Anne

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:09:02 »
pff het was ook zoveel leeswerk, moet ik dat over het hoofd gezien hebben. Maar het artikel was wel eens interessant om door te nemen.  ;)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:12:18 »
Het gaat in dat artikel om mensen die zich bezighouden met het bewerken en invoeren van gegevens in systemen (de bewerker). Dat is in je citaat moeilijk te zien omdat het een beetje uit zijn context gerukt is.

De titel van het hoofdstuk is "HOOFDSTUK 2. VOORWAARDEN VOOR DE RECHTMATIGHEID VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS

Dat artikel heeft geen enkele relatie met wat je ziet op straat als gewone burger (daar valt de ehbo'er onder)

Jacques
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Anne

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:20:30 »
En toch blijft het me wel bezighouden, met mijn rare gedachte kronkels  ;D las ik het verhaal op een heel andere manier.

Sommige medewerkers van de arts hebben een eigen, uit de aard van hun beroep voortvloeiend, beroepsgeheim, bijvoorbeeld verpleegkundigen en paramedisch beroepsbeoefenaren. Anderen hebben dat niet: assistenten, portiers, receptionistes, secretaresses van de arts, co-assistenten, fysici, biomedici, vrijwilligers, stagiaires en telefonistes. Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen. Bepalingen hierover zijn opgenomen in de toepasselijke CAOís.

(12)  Ook op grond van art.12 WBP.

Nu gaat dit verhaal dus over de verwerkers en niet over ons. Maar ook voor ons zou je kunnen stellen dat:  "Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen."

Een ambulance verpleegkundige mag uit hoofde van zijn zwijgplicht geen mededelingen doen maar als EHV'er ben je wel op de hoogte van deze gegevens of een deel ervan. Doordat je deze gegevens zelf geconstateerd hebt of doordat je deze gegevens opgevangen hebt tijdens de assistentie van het ambulance personeel!

(of wordt het tijd dat ik me. met mijn rare gedachte kronkels, eens ga melden bij genoemde artsen!  ;D )

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 16:13:00 »
ja het is wat je zegt, je zou het zo kunnen stellen en sommigen stellen zich ook op dat standpunt.
De wetgever heeft dat echter niet gedaan en dus is het geen verplichting. je kunt niet zomaar artikelen uit hun context halen en toepassen op hele andere onderwerpen.

ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat die zwijgplicht voor niet beroepsbeoefenaars niet bestaat (tenzij je een geheimhoudingsverklaring getekend hebt)