Auteur Topic: aspivenin kit  (gelezen 47173 keer)

The Co

• Gast
Re: aspivenin kit
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:54:39 »
Effe in OK boekje gekeken en volgens het OK is dit geen EH.

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen.
Gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Graag jullie reactie

(op 180706 - 1800 de taalfouten er uit gehaald)

ademap

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 23:27:53 »
Effe in OK boekje gekeken en volhgende het OK is dit geen EH.

Op welke pagina, van welk OK boekje basseer je dat dit geen onderdeel is van eerste hulp ?

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen. gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Waar staat dat in de wet ? op welke wet basseer je ? Wet BIG, wet WOG ?
Waar staat in de wet  dat je eerste hulp verleent volgens de OK richtlijnen je ingedekt bent ?
Ik geloof dat ik redelijk alle regelgeving ken, Dit zou echt nieuw zijn ?

De Aspivenin kit word verkocht als een zelfzorg middel  en zou ook als eerste hulp middel gebruikt kunnen worden.

Ik denk dat je apsivenin inzet bij evenementen dat je daar even over moet nadenken. Maar met goede voorzochtsmaatregelen dat het heel goed inzet baar is..

het middel voldoen aan de eisen op de wet op geneesmiddelen voorziening als hulpmiddel.

Maar ik denk dat je met zelfzorg zaken als prikweg een heel andere weg inslaat.., Dit valt namelijk ook onder de NR regiem van wet op geneesmiddelenvoorziening.
Dat zegt iets over de productie wijze, maar ook over de distributie wijze, en ook iets over de toepassing daarvan. Maar dat gaat over het gehele product als zelfzorg middel.
Een beetje van het product distribueren uit een tube, is niet de wijze die bedoeld is uit door deze regeling.
Verder zal er dan erg hygienisch gewerkt moeten worden, en de tube erg schoon gehouden moeten worden en de tube moet elke dag dan weggegooid worden, omdat de anders de bewaaromstandigheden niet gewaarborgd kunnen worden.

Dus naast hygienisch werken, en veel tubes die het kost, neem je ook de verantwoordelijkheid voor de bijsluiter en de contra-incidicaties,
En dan vraag ik me af of je de kennis hebt om die verantwoordelijkheid te dragen. Of dat je een protocol geschreven hebt over hoe je er mee omgaat.

ambu 954

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 10:54:33 »
He peter ga nou svp niet weer gooien met waar staat het in de wet ed
je stelt een vraag en een ieder probeert daarop zijn mening te geven
maar ga niet op iedere menig een tegen vraag stellen en in ieder geval niet zoals jij ze stelt met het wetboek op je bureau :-\

Kadertje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:03:39 »
kadertje,

Hoe vaak heb je hem gebruikt en wat waren je ervaringen er mee ?

Heb je hem gebruikt alleen in de prive sfeer of ook bij evenementen ?

Ik gebruik de aspivenin regelmatig, zo ook geprobeerd met de goedkopere gele variant. De aspevinen blijft voor mij toch de betere.
Ik gebruik deze zowel voor evenementen als voor prive gebruik, en ja er zijn extra mondjes bij en desinfectans. Dit verkelurd niet en de mondjes kunnen er goed tegen. Met water en zeep maak je iets schoon maar niet steriel. De mondjes blijven uiteraard ook niet steriel omdat ze niet steriel verpakt zijn. Is opzich geen probleem omdat je niet met de mondjes in een openhuid komt.

Ik weet ondertussen ook wel dat alles in Nederland zwart op wit moet staan om jezelf in te kunnen dekken mocht er onverhoopt ooit eens iets mis gaan.
Maar mijn mening blijft dat de hulpverlening voor de wet gaat.

Mag iemand die zijn diploma is reanimeren? Of mag hij zijn medemens dood laten gaan?
Volgens mij staat er in de wet geschreven dat iedere Nederlander verplicht is zijn medemens te helpen naar eer en geweten.

eduard,

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:17:49 »
Het is heel simpel,

Mijn afdeling heeft bepaald dat wij bepaalde zelfzorgmiddelen mogen verstrekken en een aspiven mogen gebruiken.
Dat staat zwart op wit.

Alle hulpverleneres zijn daardoor ingedekt mocht er een scahde geval zijn dan is dat een zaak voor het bestuur en niet voor de EHVer

ademap

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:28:08 »
Even over de wet ,  In hulpverleningsland zijn er veel sprookjes over van de wet mag en niet mag.
Ik geloof dat ik er in de afgelopen jaren, al diverse stellingen naar het rijk der fabelen heb geholpen.

Zoals kadertje al zegt, een van de sprookjes was dat je niet mocht reanimeren, als je geen reanimatie diploma had.. Ik hoop toch echt dat die alllang naar het rijk der fabelen is.
Zo is de stelling die
Effe in OK boekje gekeken en volhgende het OK is dit geen EH.

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen.
gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.
Ook een fabeltje.

Echter de wetgever c.q. de inspecties maakt verschil tussen passantenhulpverlening en zelfzorg hulpverlening en dienstverlening in de zin van onder andere evenementenhulpverlening.

Terug naar de Apivenin.
Als zelfzorg middel en passantenhulpverlening is er vuiltje aan de lucht en is er geen enkele bezwaar om de apsivenin te gebruiken.

Als onderdeel van een dienstverlening zie ik voor de apsivenin ook geen bezwaren, mits je het goed gebruik, hygiene protocol hebt, correct verwijst naar.. etc etc.

Dat is wat anders dan zaken als zelfhulpgeneesmiddelen zoals prikweg etc, dat is in principe het zelfde als de paracetamol/asperine discussie..
De wet op de geneesmiddelen voorziening, geeft aan hoe de distributie van medicijnen geregeld is. Ook zelfzorg (nr-regiem) medicatie valt daar onder.

De kernprincipe daar uit is : Als een "klant" om asperine vraagt, moet hij apserine krijgen, en geen paracetamol. in de verpakking van de fabrikant.
Jij mag als zijnde niet arts, niet apotheker, die keuze voor de klant/patient niet maken.  Dat zelfde geld voor prikweg, en andere middeltjes..

Voor de apsevinin geldt simpel een hygiene richtlijn die toegepast moet worden.  De zelfzorg medicatie discussie kunnen we doen in een ander topic, als mensen daar interresse in hebben.

ademap

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:31:25 »
Het is heel simpel,

Mijn afdeling heeft bepaald dat wij bepaalde zelfzorgmiddelen mogen verstrekken en een aspiven mogen gebruiken.
Dat staat zwart op wit.

Alle hulpverleneres zijn daardoor ingedekt mocht er een scahde geval zijn dan is dat een zaak voor het bestuur en niet voor de EHVer

Dat is een goede methode, er moet dus een protocol (door het bestuur van de instelling/afdeling goed gekeurd, en liefst onderbouwd door een arts) zijn die aangeeft welke zelfzorgmiddelen onder welke omstandigheden verstrekt mogen worden en onder welke omstandigheden (contra-incidicaties) die niet verstrekt mogen worden.

Eduart, hebben jullie een voorbeeld van zo'n protocolletje ?

The Co

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 18:52:32 »
He peter ga nou svp niet weer gooien met waar staat het in de wet ed
je stelt een vraag en een ieder probeert daarop zijn mening te geven
maar ga niet op iedere menig een tegen vraag stellen en in ieder geval niet zoals jij ze stelt met het wetboek op je bureau :-\

I rest my case (daar bedoel ik dus mee dat ik mij niet verder in de discussie zal mengen - aangepast op 180706 1805 uur na reactie van Peter)

ademap

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 19:03:17 »
Dat moet je niet een mening als feit presenteren, en dan nog even sprookjes de wereld in helpen.. Of je moet de mening te onderbouwen.

Ik ben blij dat iemand zijn mening geeft, maar als die mening onderbouwd is door feitelijk onjuiste informatie dan moet je dat toch kunnen zeggen ??

En ik probeer dat zoveel mogelijk onderbouwd te doen. En ik probeer aan te geven hoe het volgens mijn informatie dan wel zou moeten zijn..
Dat heet discusseren en daarvoor is het forum bedoeld.
Dit gaat over de inhoud en niet over de persoon.. En zo kunnen we denk ik van elkaar leren.
Maar ik wil verder wel mijn schrijven staken hoor, als het niet word gewaardeerd..  :( zeg me anders ff hoe ik anders moet...

tebby

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 20:49:53 »
ik gok wet wbgo gaat over bekwamenheid

succes

dino

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 22:04:43 »
Beste Dino,

Hoe gebruiken jullie het dan bij evenementen, wat zeg je tegen je "klant".

hebben jullie extra mondjes ?, doen jullie daarna prikweg er op ?

En bieden jullie de zorgvrager, daarin keuze ? geven jullie de bijsluiter mee aan de client. ?

Aspivenin schoonmaken met sterilon en als er meerdere mensen tegelijk of snel achter elkaar komen hebben we idd meerdere mondjes. Verder iets van prikweg erop. Persoonlijk nooit bij evenementen gebruikt (wel mede ehbo'ers) maar heb wel al verschillende mensen in de apotheek gehad die ik geholpen heb. Naderhand prikweg erop smeren. Ik vraag altijd of ze dat willen of niet. Ik geef ze nooit de keuze want anders hebben we in mum van tijd tig dingen open staan in de apotheek. En als ze willen krijgen ze een bijsluiter mee maar alleen als ze er zelf om vragen. Want het is geen medicijn wat ze mee naar huis krijgen.

dino

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 22:15:08 »

De kernprincipe daar uit is : Als een "klant" om asperine vraagt, moet hij apserine krijgen, en geen paracetamol. in de verpakking van de fabrikant.
Jij mag als zijnde niet arts, niet apotheker, die keuze voor de klant/patient niet maken.  Dat zelfde geld voor prikweg, en andere middeltjes..

Ik mag als apothekersassistente in princiepe WEL keuzes maken voor patienten, TENZIJ zij persee iets anders willen. Maar ik vind persoonlijk dat bij iets als prikweg iedereen die keuze mag maken. Het is niet iets wat mensen voor langere tijden gebruiken. Je kunt het vergelijken met sterilon. Je gaat toch ook niet eerst aan het slachtoffer vragen "wil je sterilon, betadine, iets anders of helemaal niet?" Op dat moment beslis je dat toch ook zelf?

christian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 23:49:38 »
The Co, ik moet Peter gelijk geven, het gebruik van dit ding heeft niets met wetten enzo te maken. Dat hij daar op reageert is niet verwonderlijk, de afgelopen jaren zijn er al zoveel van zulke discussies gevoerd, zucht... ;)

The Co

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 00:39:54 »
The Co, ik moet Peter gelijk geven, het gebruik van dit ding heeft niets met wetten enzo te maken. Dat hij daar op reageert is niet verwonderlijk, de afgelopen jaren zijn er al zoveel van zulke discussies gevoerd, zucht... ;)

tja goed voor mijn berichten nivo en zal dus reageren.

Ik heb met de diverse kaders veel in het verleden gediscusseerd over welke dingen men wel of niet gebruiken mag  zoals het genoemde.
De verhalen die ik dan van de kaders hoorde is dat als iets NIET in het OK boekje staat dat je deze dan ook niet mag gebruiken. Immers men kan zich bogen op de kennis die men geleerd heeft  Indien men materiaal gebruikt of acties onderneemt die niet in het OK boekje staat of gebruikt wordt dat men dan zelf verantwoordlijk is voor de genomen acties.

Ik heb een mail naar het OK gestuurd voor een reactie van hun zijde.

Zo gauw als ik reactie krijg zal ik dit posten op dit forum en in dit item

René van der Helm

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 09:50:14 »
Gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Graag jullie reactie
Dat is absolute onzin! Het Oranje Kruis heeft geen enkele wettelijke status en zelfs geen overheidserkenning meer.