Auteur Topic: Onwelwording  (gelezen 12825 keer)

ehbo-er

• Gast
Onwelwording
« Gepost op: maandag 12 juni 2006, 00:46:19 »
Tijdens een hulpverlening werden we vandaag gewaarschuwd dat een s.o. onwel geworden was. Ter plaatse troffen we een s.o. van middelbare leeftijd aan die goed aanspreekbaar was, hij zag grauwbleek en zijn huid voelde klam en koud aan. De polsslagader was voelbaar, deze was regelmatig met een frequentie van ca 50 slagen/min. hij voelde zich moe en wat draaierig. En hij had tintelingen in de vingers.  Verder gaf hij aan dat hij een paecemaker had.Hij gaf verder aan normaal gegeten en gedronken te hebben. Het beeld leek op dat moment te verslechteren.

Omdat ik geen goed beeld kon krijgen van het onderliggende probleem, en hartproblemen niet kon en wilde uitsluiten besloot ik een ambulance terplaatse te laten komen. in de tijd die de ambulance nodig had om terplaatse te komen verbeterde de situatie.
Het s.o. is in de ambulance onderzocht en de avk stelde vast dat het een warmteprobleem was. Iedereen blij behalve ik, want ik kon dat niet rijmen met het beeld wat ik gezien had.

De verklaring vond ik op http://www.merckmanual.be/index2.html?pid=2&hid=280&last_hcount=0&last_acount=0&alinea=3662

Hitte-uitputting

Hitte-uitputting is een aandoening die het gevolg is van urenlange blootstelling aan hitte, waarbij overmatig verlies van vocht door zware transpiratie leidt tot vermoeidheid, lage bloeddruk en soms collaps (flauwte).
Blootstelling aan hoge temperaturen kan leiden tot overmatig vochtverlies door transpiratie, vooral tijdens zware lichamelijke arbeid of training. Met het vochtverlies gaan ook zouten (elektrolyten) verloren, waardoor de bloedsomloop en de werking van de hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan hitte-uitputting optreden. Hitte-uitputting lijkt ernstig, maar is dat meestal niet.

Symptomen en diagnose

De belangrijkste symptomen zijn toenemende vermoeidheid, zwakte, angstgevoel en hevige transpiratie. Wanneer iemand stilstaat, kan een gevoel van flauwte optreden doordat het bloed zich in de door de hitte verwijde bloedvaten in de benen verzamelt. De hartslag kan langzaam en zwak worden. De huid wordt koud, bleek en klam en de betreffende persoon is verward. Door het vochtverlies neemt het bloedvolume af en daalt de bloeddruk, wat kan leiden tot collaps of flauwvallen. Gewoonlijk kan de diagnose hitte-uitputting worden gesteld op basis van de symptomen.

Behandeling
De behandeling bestaat voornamelijk uit aanvulling van vocht (rehydratie) en zout. Plat liggen met het hoofd lager dan de rest van het lichaam en om de paar minuten met kleine teugjes drinken van koele, licht gezouten dranken volstaat gewoonlijk. Soms wordt intraveneus vocht toegediend. Overbrenging naar een koele omgeving helpt. Na rehydratie volgt vaak snel en volledig herstel. Als ondanks deze behandeling de bloeddruk gedurende meer dan een uur laag blijft en de polsslag langzaam, moet aan een andere aandoening worden gedacht.

benhengelo

• Gast
Re: Onwelwording
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 00:55:20 »
Bikke pluim verdiend, prima actie geen speld tussen te krijgen.

The Co

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 07:35:00 »
Bedankt voor de uitleg

jolly09

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 09:54:22 »
Somigge symptonen lijken op elkaar en als hulpverlener is het dan beter om van het slechtste uit te gaan.

Stel het was wel zijn hart geweest en jij had gehandeld door hem vocht toe te dienen.

Dan had je je later wel voor je hoofd kunnen slaan!

Nee hoor je heb goed gehandeld!

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 14:17:49 »
Goede actie, ik zou het zelfde gedaan hebben.
Ik ken de warmte problemen als hittestuwing, ik ben er zelf wel eens haast van onderuit gegaan tijdens een persluchtoefening in een hele warme technische ruimte van een zwembad.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ademap

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 15:22:02 »
Tijdens een hulpverlening werden we vandaag gewaarschuwd dat een s.o. onwel geworden was. Ter plaatse troffen we een s.o. van middelbare leeftijd aan die goed aanspreekbaar was, hij zag grauwbleek en zijn huid voelde klam en koud aan. De polsslagader was voelbaar, deze was regelmatig met een frequentie van ca 50 slagen/min. hij voelde zich moe en wat draaierig. En hij had tintelingen in de vingers.  Verder gaf hij aan dat hij een paecemaker had.Hij gaf verder aan normaal gegeten en gedronken te hebben. Het beeld leek op dat moment te verslechteren.

Omdat ik geen goed beeld kon krijgen van het onderliggende probleem, en hartproblemen niet kon en wilde uitsluiten besloot ik een ambulance terplaatse te laten komen. in de tijd die de ambulance nodig had om terplaatse te komen verbeterde de situatie.
Het s.o. is in de ambulance onderzocht en de avk stelde vast dat het een warmteprobleem was. Iedereen blij behalve ik, want ik kon dat niet rijmen met het beeld wat ik gezien had.

De verklaring vond ik op http://www.merckmanual.be/index2.html?pid=2&hid=280&last_hcount=0&last_acount=0&alinea=3662

Hitte-uitputting

Hitte-uitputting is een aandoening die het gevolg is van urenlange blootstelling aan hitte, waarbij overmatig verlies van vocht door zware transpiratie leidt tot vermoeidheid, lage bloeddruk en soms collaps (flauwte).
Blootstelling aan hoge temperaturen kan leiden tot overmatig vochtverlies door transpiratie, vooral tijdens zware lichamelijke arbeid of training. Met het vochtverlies gaan ook zouten (elektrolyten) verloren, waardoor de bloedsomloop en de werking van de hersenen wordt verstoord. Hierdoor kan hitte-uitputting optreden. Hitte-uitputting lijkt ernstig, maar is dat meestal niet.

Symptomen en diagnose

De belangrijkste symptomen zijn toenemende vermoeidheid, zwakte, angstgevoel en hevige transpiratie. Wanneer iemand stilstaat, kan een gevoel van flauwte optreden doordat het bloed zich in de door de hitte verwijde bloedvaten in de benen verzamelt. De hartslag kan langzaam en zwak worden. De huid wordt koud, bleek en klam en de betreffende persoon is verward. Door het vochtverlies neemt het bloedvolume af en daalt de bloeddruk, wat kan leiden tot collaps of flauwvallen. Gewoonlijk kan de diagnose hitte-uitputting worden gesteld op basis van de symptomen.

Behandeling
De behandeling bestaat voornamelijk uit aanvulling van vocht (rehydratie) en zout. Plat liggen met het hoofd lager dan de rest van het lichaam en om de paar minuten met kleine teugjes drinken van koele, licht gezouten dranken volstaat gewoonlijk. Soms wordt intraveneus vocht toegediend. Overbrenging naar een koele omgeving helpt. Na rehydratie volgt vaak snel en volledig herstel. Als ondanks deze behandeling de bloeddruk gedurende meer dan een uur laag blijft en de polsslag langzaam, moet aan een andere aandoening worden gedacht.

Als je het niet vertrouwd, bel me om die gele auto., simpel als dat..
De symptomen zijn genoeg aanleiding om die gele auto te laten komen, het onderliggende probleem is daaraan niet relevant. Leuk om te weten. Maar je handeling word er niet echt anders van.  Niet zelf gaan dokteren. Toppie actie dus..

eduard,

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 16:16:12 »
Dit weekend heb ik een soort gelijk geval gehad :

Bij ons op de manege was de jaarlijkse wedstrijddag, dressuur , springen spelletjes etc.
Temperatuur was ruim 27 graden.

De moeder van de manegehoudster 82 jaar jong en pas sinds twee jaar gestopt met les geven kwam natuurlijk kijken naar de wedstrijden.

Bij de prijs uitreiking om 20.00 uur werd ze onwel en viel.
Bij het controleren van de hartslag in de  nek voelde ik dat hij onregelmatig was en een paar keer oversprong. Ze was enige tijd bewusteloos 

Gelijk 112 gebeld.

De vrouw kwam rustig aan weer bij en was zeer verward, we hebben haar laten liggen en gewacht op de ambu, deze heeft haar voor controle mee genomen.
De bloeddruk van de vrouw toen de ambu kwam was 190 !
Na vier uur  in het ziekenhuis geweest te zijn vermoedde de artsen dat het gewoon  een flauwte was.

Nu werd ik door sommige mensen aangesproken dat het wat overdreven was om een ambu te bellen.

Ik zelf vindt dat onzin en ik wil niet op mijn geweten hebben dat als ik deze vrouw heen stuur ze de andere morgen niet meer wakker wordt, dat vergeef ik me zelf nooit.

Hoe denken jullie er over

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #7 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 17:14:04 »
Ook hier naar mijn mening prima gereageerd.
Mensen hebben wel vaker (soms continue) hartritmestoornissen zonder dat dat tot problemen hoeft te leiden, maar die voorgeschiedenis ken je meestal niet en meestal heb je ook geen monitor om te kijken of het wellicht een ander soort ritmestoornis is geworden.

Kortom goede actie Eduard, de ambu zal niet anders gezegd hebben mag ik aannemen. Laat die omstanders maar uit hun nek kletsen ....

Bovendien .... 112 bellen is geen ambulance bestellen, ik beschouw bellen in dergelijke gevallen altijd als overleggen met de centralist over de juiste inzet.
De centralist besluit om een ambu te sturen of niet , dus als men klachten heeft moet men bij de centralist zijn en niet bij de ehbo'er die met de centralist overlegt.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #8 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 18:04:30 »
naar mijn mening is in beide gevallen prima gehandeld!

maar er komt 1 vraag in mij op bij de uitleg wat te doen bij n hitte stuwing, in de tekst staat gezouten drank late geven.

gewoon een kop water me zout erin?
zoja, hoeveel zout moet dat zijn dan?
zonee, wat kunne we ze dan het beste geven?

groeten maikel
Student Integrale Veiligheid

jolly09

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 20:48:19 »
Niet teveel zout in water doen aangezien het SO dan misselijk zou kunnen worden.
Je kan ook kiezen voor iets van boillon, maar je kan hem of haar ook water geven met chips erbij bv!

dino

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 21:10:33 »
Ehbo-er en Eduard ik vind dat jullie beiden zeer goed gehandeld hebben. Ikzelf heb vorig jaar een keer zelf last van een hitte-uitputting gehad en ken dus de symptomen. Maar als ik een slachtoffer met deze symptomen zou helpen zou ik ook de ambulance gebeld hebben. Simpelweg omdat sommige symptomen erg op elkaar lijken. En dat er dan omstanders commentaar geven, daar moet je je niets van aantrekken. Wat weten zij ervan? Voor hetzelfde geldt was het erger geweest! En jij bent op dat moment verantwoordelijk voor welke actie je onderneemt.
En wat het zout betreft, inderdaad niet teveel in een glas water doen want dan kan het so misselijk worden en ben je verder van huis. Je zou inderdaad ook iets zouts te eten kunnen geven zoals chips op tuc-koekjes oid.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 12 juni 2006, 22:02:56 »
En dat er dan omstanders commentaar geven, daar moet je je niets van aantrekken. Wat weten zij ervan? Voor hetzelfde geldt was het erger geweest! En jij bent op dat moment verantwoordelijk voor welke actie je onderneemt.

Dino,

Enige tijd had ik op een feest een s.o. die in de loop van de dag/avond alcohol gedronken, en cocaiene gesnoven had om laat op de avond aan de XTC ging.
Hij bleef goed aanspreekbaar, was zich bewust van zijn omgeving in tijd en plaats. Hij ging gewoon hard. Ook toen heb ik de CPA geconsulteerd omdat ik de effecten van de combinatie niet goed kende. We hebben afgesproken dat hij onder bewaking op de ehbo post bleef zolang de toestand niet teveel verslechterde. En vooral dat het aan mij was om te bepalen wanneer ik het niet meer verantwoord vond, ik mocht op elk moment terugbellen.

Ik lig niet wakker van de omstanders, zoals je al zei, ik ben verantwoordelijk.

Ik lig er ook niet wakker van dat ik niet wist dat het om warmteuitputting ging,
Ik wil wel weten wat dit beeld veroorzaakt. En dat weet ik nou, dus ik ben ook weer blij.

eduard,

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 13 juni 2006, 01:01:36 »
Ik weet dat altijd de beste stuurlui aan wal staan.

Daarom ga ik uit van mijn kennis en ervaring. En die zij dat het niet pluis was. Om die reden heb ik dus gevraagd om assistentie van de ambu.

benhengelo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 14 juni 2006, 01:08:26 »
Hallo allemaal,

vandaag 30 graden, warmte stuwing gespeeld, fantasties alle omstandigheden waren er goed voor.
Alleen bijna brandwonden opgelopen door de stoeptegels, die krengen waren niet warm maar gloeiend heet.
Toen ze me ook nog languit wilden neerleggen heb ik me daar tegen verzet.
Mijn billen verbrand alee, maar dan niet ook nog mijn rug ging me te ver.
Verder zeer goed geholpen, prima communicatie met de meldkamer en dergelijke, er werd direct voor koeling en schaduw gezorgd.
Ook ter afsluiting tijdens de evaluatie nog even een beroerte gekregen, die werd na 30 seconden (ik tel ze altijd) herkend en werd ook weer prima behandeld.

Het is altijd leuk om voor goed getrainde mensen te spelen.

jolly09

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 14 juni 2006, 14:57:28 »
Wie zijn billen verbrand moet?  KOELEN  hhaha

Maar het is inderdaad een perfecte dag gisteren geweest om dit te spelen en ook altijd leuk om voor gemotiveerde mensen te spelen!