Auteur Topic: Handje geven?  (gelezen 7612 keer)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
Handje geven?
« Gepost op: zondag 22 november 2009, 22:41:14 »
Deze verwonding lijkt moeilijker dan het is.

Nodig:

Goede soepele brooddeeg goed op kleur
Gelatine of behangerslijm
Dik donker bloed
Gewoon bloed
Baardlijm
Watten
Transparant poeder

Op de pols en de rug van de hand komt een flinke laag brooddeeg (in het midden ruim een cm dik)
Om een goede hechting te krijgen eerst dun insmeren met baardlijm en daar watten in drukken. Na droging losse watten er weer vanaf halen. Wat overblijft zorgt voor goede hechting brooddeeg.
Smeer hier een dunne laag brooddeeg overheen (echt smeren). Zet daar de wond dan bovenop en werk de randen extreem goed en geleidelijk weg. Vergeet niet om ook alle vingers met brooddeeg op dezelfde wijze "opgezwollen" maken. (zie foto)
Maak in het brooddeeg een grillige wond, maar laat een bodem van brooddeeg staan. Hier modeleer je bot, pees en vlees in. Poeder alles even af met transparantpoeder.
Vul de wond met dik donker bloed en verdeel dat in de wond met een kwastje. Laat het overtollige er weer uit lopen. Laat dit indrogen. Breng nu een laag gelatine in de wond en gebruik weer dat kwastje om het te verdelen. Maak de omgeving van de wond en de wondranden bloederig met dik bloed.
Zorg dat het er nu allemaal realistich uitziet zonder te overdrijven. Voeg op de speelplaats ruim gewoon bloed toe en ook ruim bloed op de grond.

Succes
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Grima

• Gast
Re: Handje geven?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 november 2009, 23:29:19 »
Ziet er weer fantastisch uit!
Waardoor is deze verwonding ontstaan?

Offline schipper

• Volwaardig lid
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 november 2009, 14:31:49 »
Prachtig!
Ziet er weer geweldig uit!
Maar ja, hoe is het ontstaan?

Joost
EHBO, Reanimatie, AED, wandelletsel, verbinding/comminucatie, opleiding LOTUS

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 november 2009, 18:31:01 »
Deze verwonding (wij hebben hem toevallig net op de lotusavond gehad) kan je oplopen door in een grasmaaier terecht te komen. die schoept als het ware de huid weg. om diepte te verkerijgen in de wond kun je ook bv sigarena erin strooien. dit geeft een mooi effect.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 november 2009, 23:31:10 »
Zoals jullie misschien gemerkt hebben geef ik eigenlijk nooit een omschrijving van de situatie waarin een bepaalde verwonding kunt oplopen. Ik kan er altijd wel een 10 tal bedenken, maar vaak kun je die dan net weer niet toepassen op de lokatie die beschikbaar is.
Je moet het eigenlijk omdraaien: bekijk de situatie (speelomgeving), bedenk een scenario en maak hier passende letsels bij. Ik heb wel eens de indruk dat het bij de lotus heel vaak andersom gaat.
Als je van het te maken letsel uitgaat loopt het vaak verkeerd, omdat je meestal in een omgeving bent waarin je dat letsel maar heel moeilijk kunt oplopen. Dan krijg je van die geforceerde situaties waaraan iedereen eigenlijk al aanvoelt dat het niet klopt. Het is dan als SO ook zo moeilijk om bij je verhaal te blijven. Hoe groter de verwonding hoe moeilijker de situatie van onstaan te vinden is. Nog moeilijker is het als er meerdere ernstige trauma's per slachtoffer gemaakt moeten worden. Ander punt is: waar maak je het voor. Gaat het om een les of een oefenscenario. In een les worden heel veel aannames gedaan, omdat de situatie niet na te bootsen is. Daar heb ik overigens nog wel een hulpmiddeltje voor. In de meeste instructie lokalen is wel een beamer te vinden. Wanneer ju nu van een aantal "omgevingen" een goede foto maakt en die op grondniveau projecteerd krijg je een redelijk geloofwaardige beginstuatie in het lokaal. Werkt natuurlijk niet voor alles maar kan een aardige truc zijn.
Dus met andere woorden:...................... Ik doe lekker alleen de letsels. De rest mag je zelf bedenken.
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 november 2009, 23:23:46 »
Leuk idee, vwb de omgeving nabootsen met een beamer. Ga ik onthouden!!!
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

slagertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 november 2009, 23:05:07 »
een vliesmachine in de vlees wereld geeft ook zulke verwondeingen.

liefs d'n slager

Offline adria580

• Aspirant lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 26 november 2009, 23:01:17 »
deze ga ik zeker tijdens een oefening uit testen,lijkt me niet makkelijk te maken.
ga van het weekend maar eens zitten knutselen,zo ontstaan vaak de mooiste letsels

lyonne

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 november 2009, 15:37:27 »
en Adria.....is het gelukt?

Offline adria580

• Aspirant lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: zondag 6 december 2009, 21:42:22 »
nee ,het is mislukt,maar ga net zo alng proberen tot het resultaat mij tevrede stelt.
oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

lyonne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 december 2009, 12:37:18 »
Mijn idee ,  succes ( ben er zelf ook mee bezig)   resultaat   :'(