Auteur Topic: Arm  (gelezen 8211 keer)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
Arm
« Gepost op: zaterdag 26 september 2009, 13:16:25 »
Weer even iets anders. Voor brandweerwedstrijden moest er een slachtoffer met zijn arm bekneld zitten tussen boomstammen. Na diverse proeven kwamen we uit op het idee zoals op de foto te zien is.
De arm en schouder zijn gemaakt van een stevig linnen en in de vorm van een mouw rond genaaid. Aan het schouderstuk is een stuk klittenband vastgenaaid wat de "arm" op zijn plek houd. De hand is van gietrubber en gegoten in een mal die gemaakt is van de hand van het slachtoffer (dit was nog het lastigste). De mouw is opgevuld met in vorm geknipt schuimrubber. Zo blijft de arm mooi licht van gewicht. Om de voorkomen dat de arm de verkeerde kant op buigt is aan de binnenzijde een strook linnen vast genaaid aan de onder en bovenkant. Nu kan de arm wel buigen maar niet de verkeerde onnatuurlijke kant op. In de arm zit een slang die is aangeloten op een bloed pomp. Deze pomp word bediend met de hand die niet zichtbaar is. De echte arm loopt onder de kleding langs het lichaam. De nagemaakt arm is voorzien van een gietrubber verwonding waar de bloedpomp in uitkomt en loopt door de mouw van de kleding.
Op het moment dat de arm loskomt begint de wond druppelsgewijs te bloeden.
Uiteindelijk werkte deze redelijk simpele oplossing bijzonder effectief en realistisch.
Tis maar een idee.

Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Grima

• Gast
Re: Arm
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 26 september 2009, 16:24:12 »
Ziet er redelijk simpel uit, maar de uitvoering is toch wel ingewikkeld.
Mooi om te zien.
Wij willen onze eigen afgerukte duim of vinger maken, maar zoeken nog naar de beste methode, die met redelijk simpele middelen te maken is. Misschien heb jij een suggestie Hanzz?

Offline kaya

• Nieuw lid
  • *
  • Vrienden voor het leven
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 26 september 2009, 20:07:47 »
whaw mooi gedaan
Instructeur Eerste Hulp
Instructeur Eerste Hulp Aan Kinderen
Instructeur Eerste Hulp Bij Sportongevallen
NRR Instructeur BLS/AED
NNR Instructeur PBLS
Lotus

William Zwarthoed

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 27 september 2009, 12:47:46 »
Grima, dat heeft Hanzzzz al eens hier op de site geplaatst. Ik heb even gezocht: http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=89.0 Jammer dat de foto's zijn verwijderd in de loop van de tijd. Misschien dat ie daar nog mee kan helpen.

Bovenstaande arm is prachtig. Wat hebben die brandweermensen toch een geluk gehad met zo'n oefening. En ik ben jaloers op de "acteur". Lijkt me super om dit te mogen spelen.

Offline Hanzzzz

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: zondag 27 september 2009, 21:49:20 »
Grima,

Het kan tegenwoordig veel eenvoudiger. Daarvoor gebruik je alginaat. Dat kun je vaak kopen in zaken voor kunstenaars. Het is oa van het merk Wilsor waar ook de gietlatex verkrijgbaar is. Alginaat is een uit zeewier gemaakt poeder en verbindt zich met water tot een stevige flexibele massa. Het is op volkomen natuurlijke basis, en wordt daarom vooral gebruikt om mallen te maken van delen van het menselijk lichaam. De tandarts gebruikt het bijvoorbeeld om afdrukken van het gebit te maken.
Wilsor voert 2 soorten alginaat die allebei dezelfde basis hebben en even sterk worden, maar vooral verschillen in uithardingssnelheid en kleur.
Rode alginaat
Begin gelering 10 minuten (afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid toegevoegd water). Deze alginaat is vooral bedoeld voor grotere mallen, waarbij men rustig de tijd heeft om te mengen en ook zolang vloeibaar blijft zodat een eventueel volgend mengsel zich goed verbindt met het voorgaande.
Gele alginaat
Begin gelering 2 minuten (afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid toegevoegd water). Na 3 tot 4 minuten kan al ontmanteld worden. Deze alginaat is vooral bedoeld voor kleine mallen die snel moeten uitharden (tandarts, kinderhandjes ingieten, etc).
Beide soorten alginaat zijn in elke verhouding mengbaar om de snelheid van uw werken aan te passen.
Gebruiksaanwijzing
Neem aan gewicht ongeveer 2 keer zoveel water als alginaat en meng dit zo veel mogelijk klontvrij tot een mooi papje. Vooral bij de gele (snelle) alginaat de tijd in de gaten houden. De massa moet met rust gelaten worden als de gelvorming begint. Als men minder water neemt (evenveel of iets minder gewicht aan water dan aan alginaatpoeder) verkrijgt men een pasta-achtig produkt dat nog sneller geleert en een steviger eindprodukt geeft. Neemt men meer water (bijvoorbeeld 3 keer zoveel gewicht aan water als aan alginaatpoeder) dan verkrijgt men een dun vloeibaar mengsel dat wat trager geleert en iets minder eindsterkte krijgt. Vul een bakje met het mengsel en duw je duim erin.
Na het geleren van de mal verwijdert men het buitenbakje waarin de mal gegoten is. Bij een duim of vinger(s) zou dit buitenbakje bijvoorbeeld een drinkbeker kunnen zijn. Men neemt de mal van de duim, waarbij het niet erg is dat deze hierbij enigszins scheurt (we bedoelen het malletje, niet de duim). De mal wordt immers toch weer terug in het buitenbakje geplaatst, zodat de naden weer geheel aansluiten. Hierna kan bijvoorbeeld gips, kaarsvet of polyesterhars (uithardend op BP harder) in de mal gegoten worden maar ook gietlatex.
Zoals alle organische materialen is de alginaatmal bederfelijk. Bovendien droogt hij uit waardoor hij krimpt. Wil men de mal toch enige dagen bewaren, dan liefst in de koelkast en onder water. Als alginaat eenmaal gegeleerd is, dan wil een volgende laag er niet meer goed aan hechten. Wil men wel hechting verkrijgen, dan dus de volgende laag opgieten voordat de voorgaande laag goed bezig is te geleren.

Wat het kost weet ik niet maar de producten van Wilsor zijn over het algemeen niet zo duur. (ik dacht 20,00 per kilo)

Op de foto zie je gipsafdrukken die gegoten zijn in mallen van alginaat
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 27 september 2009, 22:20:21 »
Heldere omschrijving. Het lijkt me erg leuk dit eens uit te proberen. Mocht het zover komen, dan hoor je zeker hoe het is bevallen!
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 september 2009, 19:24:57 »
had gelezen dat ze alginaat ook gebruiken om gezichtsmallen van te maken, weet jij hier misschien iets meer over hanz?
mijn gezicht erin duwen en 10 minuten wachten totdat het uitgehard is lijkt me nu niet echt de meest interessante optie  ;D en daarnaast hoe ''makkelijk'' laat alginaat weer los? heb ooit een stukje gezien op tv waarbij een vrouw door de brandweer bevrijd moest worden uit haar gipsmal die ze wilde maken, dit lijkt mij nu ook niet echt interessant om een keer mee te maken eerlijk gezegd...
Student Integrale Veiligheid

Offline Hanzzzz

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 september 2009, 20:03:05 »
Bij een gezicht wordt het alginaat op het gezicht gespateld waarbij de neusgaten open blijven om de kunnen ademen. Alleen het haar zoals wenkbrauwen of snor e.d. van te voren even met licht met vaseline behandelen. Het alginaat zelf laat vrij eenvoudig los. Als na een paar minuten het alginaat is uitgehard dan over het geheel een laag gipszwachtels aanbrengen. Na 15 minuten kan dat er weer af waarna het alginaat ook wordt losgemaakt. Hierna het alginaat weer in de gipslaag terug plaatsen. De mal kan nu gevuld worden. Op deze wijze is het mogelijk om zelfs een totale bodycast te maken.
Groeten,
HANZZZZ

Offline Maikel

• Senior lid
    • Twitter
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 29 september 2009, 23:23:02 »
mag ik jou zeer verschrikkelijk bedanken voor je meer dan duidelijke uitleg :D
binnenkort zal ik eens kijken of het me lukken gaat, natuurlijk zal ik dan ook even wat foto's plaatsen.

groeten Maikel
Student Integrale Veiligheid