Auteur Topic: decubitus verwonding aan onderkant bovenbeen  (gelezen 22843 keer)

dolfijntje-tilburg

• Gast
decubitus verwonding aan onderkant bovenbeen
« Gepost op: woensdag 17 juni 2009, 23:22:16 »
helaas is bij mijn mama opnieuw decubitus geconstateerd ik heb hiervan foto's gemaakt en mocht deze op het forum zetten als voorbeeld voor ons LOTUSSEN

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
Re: decubitus verwonding aan onderkant bovenbeen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 17 juni 2009, 23:23:54 »
zo op de foto lijken het net blaren die gesprongen zijn
eigenlijk lijkt het in het totaal veel op een eerste en tweede graads brandwond.
of zie ik dit nu fout?
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

dolfijntje-tilburg

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 juni 2009, 23:26:46 »
Je ziet het goed peer,
het is een beginnende decubitus wond

inderdaad lijkt het veel op 1e en 2e graads brandwonden

het is echter zo dat de huid van binnenuit wordt aangetast en dus niet te vergelijken met een brandwond

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 17 juni 2009, 23:33:48 »
nee nee dat begrijp ik maar ik zat meer te denken aan hoe na te maken.
denk dat de huid licht rood gemaakt moet worden en onder de blaar het rode wat donkerder maken.

Fanny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 10:02:59 »
hierbij een link voor diegene die niet weten wat decubitus is

http://www.huidinfo.nl/decubitus.html

hanka

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 13:48:34 »
Ik vraag me af in hoeverre je als Lotus slachtoffer een decubites wond zal tegenkomen. In mijn jaren als ziekenverzorgster heb ik veel van die wonden gezien en verzorgd. In mijn ervaring is er altijd sprake van een langdurige druk op 1 plaats, waardoor er een decubites wond ontstaat, en zulke letsels worden niet vaak gevraagd om te spelen.

johnehbo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 15:04:59 »
Ik vraag me af in hoeverre je als Lotus slachtoffer een decubites wond zal tegenkomen. In mijn jaren als ziekenverzorgster heb ik veel van die wonden gezien en verzorgd. In mijn ervaring is er altijd sprake van een langdurige druk op 1 plaats, waardoor er een decubites wond ontstaat, en zulke letsels worden niet vaak gevraagd om te spelen.

Bij de opleidingen verpleegkundige wordt dit wel gevraagd.
De wonden gimeren lukt wel, maa rom de wond ook de juiste (stinkende) geur te laten krijgen is niet te doen.

tebby

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 16:06:34 »
zweet sokken er bij houden:D

johnehbo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 19:12:38 »

Tebby je hebt waarschijnlijk nog nooit een echte decubituswond gezien en geroken, anders had je wel anders gereageerd.

lyonne

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 20:36:03 »
helaas is bij mijn mama opnieuw decubitus geconstateerd ik heb hiervan foto's gemaakt en mocht deze op het forum zetten als voorbeeld voor ons LOTUSSEN
Wens je moeder sterkte en namens mij en vele andere lotussen bedankt voor de foto :-*

ehbo-er

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 22:24:30 »
Binnen de EH zijn ze niet ontstaan, maar je kunt ze wel tegen komen als een bijkomend probleem.

tebby

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 18 juni 2009, 23:49:22 »

Tebby je hebt waarschijnlijk nog nooit een echte decubituswond gezien en geroken, anders had je wel anders gereageerd.

ik heb ze zeker wel gezien.
tot zwart toe. en die ruiken echt verschrikkelijk.
de eerste keer dacht ik echt ik ga van me stokkie af

Pleegje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009, 08:41:49 »
Binnen de EH zijn ze niet ontstaan, maar je kunt ze wel tegen komen als een bijkomend probleem.

Ook binnen de eerste hulp kan dit een probleem zijn dat ontstaat terwijl je er bij staat. Denk maar aan een langdurige beknelling van een ledemaat oid...

hv-engeltje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009, 09:17:10 »

Ook binnen de eerste hulp kan dit een probleem zijn dat ontstaat terwijl je er bij staat. Denk maar aan een langdurige beknelling van een ledemaat oid...

Dat denk ik niet. Decubitus wonden ontstaan vaak pas na 24 uur (en dat is dan al snel). Dus je zult het niet bij beknellingen tegen komen. Maar wellicht wel bij ouderen die een ongeval in huis krijgen  ::)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 19 juni 2009, 10:28:47 »
Volgende info gevonden op: http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/dtxt/Decubitus.htm

Decubitus ontstaat door weefselschade tengevolge van de inwerking van druk- of schuifkrachten. Het treedt op daar waar de druk het hoogst is, op de stuit, de heupen, en de hielen. Zowel een korte hoge belasting als een langdurige lage belasting kunnen druknecrose veroorzaken. Het ontstaat bij patiŽnten die tijdelijk of blijvend niet in staat zijn de pijn die druk veroorzaakt in een vroeg stadium te voelen (neuropathie, hemiparesen, dwarslaesies, narcose en sedatie) dan wel niet in staat zijn voldoende van houding te veranderen (bedlegerige patiŽnten, fracturen, paresen). Andere risicofactoren zijn slechte voedingstoestand, diabetes, arterieel vaatlijden, incontinentie en leeftijd.

gisteren de geghele dag buiten rond meoten lopen gevolg is dat ik druknecrose heb in de liezen. ik weet neit of het ook een vorm van is maar ga der wel vanuit na het lezen van het artikkel. grondslag hieraan (althans bij mij) is het werken in een warme omgeving waarbij ik zweet en het hebben van vergewicht waardoor er een wrijving ontstaat in de liesstreek.
ik kan je vertellen het is heel erg pijnlijk.