Auteur Topic: Casus : ATB-er in de ardennen..  (gelezen 27682 keer)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
Re: Casus : ATB-er in de ardennen..
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 15:18:26 »
... Echter zullen we terug gaan naar de casus...

Ja...waar blijven alle ehbo'ers van het forum ?????
De response is wel erg minimaal ?

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 16:24:58 »
pijnprikkel noem ik niet bijleren magoed dat is mijn mening zkr.
heb de pijnprikkel eerst geleerd toen is t veranderd dat t niemeer mocht.

Het wordt in de basis niet meer aangeleerd omdat er bij de eerste beoordeling van het bewustzijn geen verschil meer gemaakt wordt tussen bewusteloos en diep bewusteloos. Dit geldt overigens ook voor de benadering door de ambulance.

Nadat de vitale functies veiliggesteld zijn wordt in de "D" door de ambulance de AVPU c.q. trauma score bepaald. Het heeft in bepaalde situaties ook voor de EHV'er toegevoegde waarde om na te gaan of sprake is van diepe bewusteloosheid. Afgezien van deze casus, is deze informatie bijv. ook belangrijk bij eerste hulp aan drugsslachtoffers.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 17:49:58 »
pijnprikkel noem ik niet bijleren magoed dat is mijn mening zkr.
heb de pijnprikkel eerst geleerd toen is t veranderd dat t niemeer mocht.

Het wordt in de basis niet meer aangeleerd omdat er bij de eerste beoordeling van het bewustzijn geen verschil meer gemaakt wordt tussen bewusteloos en diep bewusteloos. Dit geldt overigens ook voor de benadering door de ambulance.

Nadat de vitale functies veiliggesteld zijn wordt in de "D" door de ambulance de AVPU c.q. trauma score bepaald. Het heeft in bepaalde situaties ook voor de EHV'er toegevoegde waarde om na te gaan of sprake is van diepe bewusteloosheid. Afgezien van deze casus, is deze informatie bijv. ook belangrijk bij eerste hulp aan drugsslachtoffers.

laten we voor de duidelijkheid deze discussie evt in een nieuw topic voeren, anders wordt het werkelijke topic erg lastig te volgen.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ademap

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 30 maart 2006, 10:59:08 »
Even een foto van de overdag situatie 20meter verder op.. Misschienis hier een goede plek om een Shelter te maken.

Citaat
je maat is niet bekend met Allergische reacties, gebruikt geen medicatie, is niet onlangs ziek geweest of eerder een ongeval gehad, z'n laatste maaltijd was om 11:00 een broodje en om 14:00 een reep, en om 16:00 een musli-reep en een energy drank.
Het is dat de valpartij de enige aanleiding is voor z'n bewustzijn stoornissen.

Voor jou informatie : je maat ademt met 12 keer per minuut, systolische bloeddruk is een schatting maar is in ieder geval >90mm Hg.
Ritme van 80 bpm.
Pupil size lijken verwijd, en geven nauwelijks een reactie bij licht in val

Slachtoffer geeft reactie op pijnprikkel, en af en toe op aanspreken,  Als hij reageert met alleen geluid, en geen heldere informatie, heeft terugtrekkende bewegingen.
Onderkoeling is zeker een issue,
Met shelter en vuur kan je in ieder geval voorkomen dat dat het slachtoffer
verder afkoelt. In het schemer en donker is het vertrekken met je ATB niet slim.
Zijn gelaatskleur is normaal gebruik

je kunt verwachten dan met na 22:00 wel ongeveer gaat zoeken..

Kan je nog iets vertellen over de wijze waarop je het slachtoffer gaat verplaatsen. Is er nog iets hoe je de aandacht kan trekken.. ?
Ik vroeg me af over jullie het Trophy eens zijn.  Halen jullie de fiets tussen de benen weg en vervoeren jullie het slachtoffer naar een plek waar je goed een shelter kunnen maken ?
Voordelen van de locatie is veel minder stijl, zichtbaar van de openlucht, (alleen geen landingsplek voor een heli..)
Nadeel, Slachtoffer moet 20 meter verplaatst worden. (hoe ga je dat doen ?) Het is al flink schemerig.  Bouw je eerst de Shelter met vuur, en breng je slachtoffer daarnaar toe.
Heb je nog andere manieren om aandacht te trekken..

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 30 maart 2006, 12:22:41 »
In antwoord op je vraag en als herhaling van het eerder vermelde:

Ik zou het slachtoffer inderdaad verplaatsen (waarschijnlijk glijdend) naar een meer horizontaal nivo.
Voor de shelter zou ik geen uur bezig blijven, het vuur dient ter verwarming en orientatie (evt vanuit de lucht) aan de foto te zien is er voldoende opening in de bomen.

Wat aandacht trekken betreft, laat bij dachlicht het vuur flink roken, bij duisternis zal het goed te zien zijn vanuit de lucht. verder ben ik dus vrij snel onderweg, nog voor het echt donker is.
Ik kies in dit geval dus voor snelheid

Jacques

Anne

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 30 maart 2006, 20:05:42 »
Als ik de foto van de fietser bekijk lijkt me de helling niet echt extreem. Zal er eerder voor kiezen om de helling onder het slachtoffer op te vullen met de takken die ik 20 meter verderop zie liggen. De fiets ga ik nu wel verwijderen. Het gaat wel even duren voordat er hulp komt en dan is de fiets onprettig om tussen de benen weg te halen. Schuiven over de oneffen ondergrond lijkt mij te lastig. Een vuurtje maken in de buurt om aandacht te trekken. Zelf heb ik altijd een fluitje bij me, die zit aan mijn sleutelbos. Op gezette tijden een aantal keer blazen wie weet hoort iemand het!  Vitale functies blijven controleren, het slachtoffer ligt al meen of meer in de stabiele zijligging en met de extra ondersteuning die ik onder het slachtoffer gemaakt heb kan die zo blijven liggen!

Wat ik me afvraag, ik kan er overheen gelezen hebben, is er al contact geweest met een hulpdienst?

ademap

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 30 maart 2006, 23:44:27 »
Wat ik me afvraag, ik kan er overheen gelezen hebben, is er al contact geweest met een hulpdienst?

Nee, tot op dit moment is het je niet gelukt, welke hulpdienst dan ook te bereiken. De beheerder van de Camping zal na 22::00 toch wel een keer alarm gaan slaan.. Je kan even terug lezen..

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 6 april 2006, 19:52:26 »
Ik denk dat er weer wat ontwikkelingen moeten komen Peter, ieder heeft zijn keuze inmiddels bepaalt denk ik en al dan niet geplubliceerd.
Tijd voor wat nieuwe beslismomenten wellicht ?
(of niet voor de mensen die kozen om snel op pad te gaan om te alarmeren)

ademap

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 7 april 2006, 11:25:04 »
Ik ga er van uit dat jullie met alle genoemde criterea nadat je geen telefonisch contact kan krijgen, gezien het tijdstip en de naderende duisteris,  een shelter maken, patient de fietshelm afnemen en verplaatsen en vuur maken om verder afkoeling te voorkomen.. Dat kost je ongeveer 30 minuten..

Geluid maken met een fluit is een goed idee, dat draag ver..  En dan heb je toch een goede kans dat iemand je hoort en een reactie geeft... 
Wat zijn de (geluids)noodsignalen die je kan geven... Je kan vermoeden dat om 22:00 collega's gaan zoeken..

Anne

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 7 april 2006, 12:30:41 »
De enige code die ik ken is SOS in morse ...---....

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 7 april 2006, 14:26:19 »
De enige code die ik ken is SOS in morse ...---....

als die laatste punt het einde van je zin betekent klopt ie in ieder geval  ;D

Anne

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 7 april 2006, 14:39:27 »
Is inderdaad het einde van de zin! Valt me nu pas op :-\

Trophy

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 26 mei 2006, 02:26:37 »
Volgens mij hebben we de clou van deze casus nog tegoed: hoe wordt er nu gehandeld door mensen met ervaring in de wilderness resceu?

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 26 mei 2006, 23:14:34 »
Het plan is om te blijven wachten op redding. Maak gebruik van het S.T.O.P. principe.
S = Stop en denk na. zet je gedachten op een rij.
T = Think. Denk na wat er nu moet gebeuren en in welke volgorde. Houd rekening met weer en omgeving.
O = Observe Kijk om je heen en beoordeel de situatie. kijk naar mogelijke gevaren en mogelijke hulpmiddelen.
P = Plan Maak je plan en voer het uit.
Je kunt het SO niet te lang zo achterlaten dus je bent nooit op tijd terug. bovendien wordt het snel donker dus je moet de tijd dat het nog licht is goed gebruiken. Dat so gaat inderdaad naar boven nadat de benen bij elkaar gebonden zijn ivm mogelijk rugletsel. Nu eerst vuur maken en zorgen voor voldoende brandstof (het is nu nog licht)Daarna maken we geen shelter maar een reflexiescherm van stammetjes.(een soort schuin muurtje van een meter hoog zie ook afbeelding) Hierdoor wordt de warmte van het vuurtje mooi teruggekaatst en is veel sneller gemaakt en dus ook eerder bruikbaar. Regenen doet het niet dus een dak is niet nodig. Mocht dat toch gebeuren dan kan daar een foliedeken uitkomst bieden boven het SO. Een folie deken alleen onder het so ivm optrekkende kou, maar niet inwikkelen anders geeft het vuur geen zin. Dat wil zeggen: een bed maken van dennentakken (ruim aanwezig) en daar de foliedeken overheen (isoleert prima) Maak of gebruik een muts voor het SO. Afkoeling via het blote hoofd gaat heel snel.
De helft van het water bewaren voor later de andere gebruiken om te drinken. Het eten gebruiken naar behoefte. We worden uiterlijk de volgende dag gevonden dus dat is geen probleem.
Kaart en kompas hebben hier geen zin want je blijft bij het SO op dezelfde plek. Je kaart kan nu dienen om je vuurtje mee op gang te krijgen.
Bij het gebruik van een fluit altijd steeds 3x kort achter elkaar fluiten. Dat is nl een internationaal noodsignaal.
Voor de nacht de survivalbags met blad vullen ( die zijn nl dubbelwandig) en er diep in kruipen (zie afbeelding) Ook het SO proberen in zo'n bag te krijgen. Alles aanhouden inclusief schoenen.
Om het uur het SO controleren op bewustzijn (hersenletsel) en temperatuur.
Let wel, in dit geval is het gevaarlijkste letsel hypothermie.
Wachten op hulp.

Ja ja Hanzzz heeft veel survival ervaring.
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 26 mei 2006, 23:59:37 »
Hanzzzz, ik denk dat jij met deze beschrijving de spijker op zijn kop hebt geslagen.
Zelf heb ik totaal geen survival achtergrond, maar hiermee kan iedereen het redden lijkt mij.