Auteur Topic: Casus : ATB-er in de ardennen..  (gelezen 27681 keer)

ademap

• Gast
Re: Casus : ATB-er in de ardennen..
« Reactie #15 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 19:52:54 »
Hierbij de vervolg van de casus.

Algemene gegevens

Het gebied waarin je zit is niet toegankelijk voor normale voertuigen, spullen uit je "Chevy" pakken zit er niet. Throphy

De GSM verbinding werkt niet (ook niet boven in de boom., zich op ziet het er niet naar uit dat je snel hulp krijgt,

Over de hulpdiensten :Het gebied is bekend met een slechte dekking voor GSM.  Stel dat je een verbinding krijgt Jij weet goed uit te leggen waar je ongeveer bent, de stafkaart coordinaten worden herkend door de meldkamer,

De heli-dienst in kocksheide, heeft slechts 1 bush-penetrator, en er zijn nauwelijks mogelijkheden om te landen, va de dichtsbijzijnde landingsplek is het ongeveer 10 minuten lopen. De heli-dienst kent wel nachtvluchten, heeft warmtebeeldcamera's en infraroodcamera's.  echter 's nachts is de bush-penetrator niet te gebruiken.
Dienst 100 en brandweer werken vergelijkbaar als in Nederland,  Echter veel ervaring met dit soort reddingsacties zijn er niet..

De windchill factor is zeker een factor van betekenis. Gevoelstemperatuur = zelfs voorzichtig ingeschat -10graden celcius, De grond is nog deels bevroren, 5 dagen geleden lag er nog sneeuw. Er zit nog wat vorst in de grond, en het is meestal zo rond 18:30 al donker.. Over de dieren in het bos, varkens, edelherten, vossen.. 

Bewustzijn : Je maat, is af en toe aanspreekbaar, maar raakt ook meestal zijn bewustzijn even kwijt.
luchtweg is vrij, en lijkt verder niet bedreigd.  Door de pijn die je maat heeft, ademd die wat oppervlakking, maar af en toe ook goed in en uit..., Circulatie er is een voelbare pols, zover jij kan inschatten lijkt het regelmatig, en je hebt ritme van ongeveer 80 slagen per minuut, echter je ziet nog steeds een wit gelaat, en een spitze neus. Echter het lijkt te stabiliseren.

Voordat je hulp kan gaan halen, is een shelter misschien wel een goed idee. Want onderkoeling dreigt.

Vragen :
Hoe leg je het slachtoffer neer, Haal je de fiets tussen ze benen weg, en weg uit de buikstreek.
Hoe ga je het slachtoffer beschermen tegen onderkoeling.
Er liggen genoeg verse dennetakken en even verder op heb een omgevallen boom, waar je eenvoudig een shelter van kan maken en een wand voor warmte reflectie. Maar om daar van gebruik te maken, moet je het slachtoffer verplaatsen.
Het duurd nog 20 minuten voor het geheel donker is...
Wat worden je keuzes ?

Stel je dat je slachtoffer in de shelter wil achterlaten ?, hoe ga je hem terug vinden ?
Hoe hou je het vuur brandend.. ?

Offline Maikel

• Senior lid
  • Geslacht: Man
    • Twitter
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #16 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:02:24 »
eerst bouw ik een shelter, dan doe ik alsnog wc papier boven op de bomen.
dan verplaats ik mijn so (normaal tegen mijn principe in mar toch) zn fiets haal ik er gewoon tussen uit.
ik zorg dat de isolatie folie zoiezo op de grond ligt.
dan wikkel ik hem verder nog zo goed mogelijk in, wel zou ik hem in de stabiele zijligging leggen, en hem overtuigen dat het het beste voor hem is dat hij zo blijft liggen.
dan bouw ik n vuurtje van gewoon hout, dit omdat het makkelijk en snel brand.
als ik een goed basis vuur heb gooi ik daarna dennenhout erop (dennenhout brand langzaam en blijft lang na smeulen) ook zou ik er nog wat nat hout op leggen, dit alleen voor de rook ontwikkeling.
dan pak ik mijn fiets, en zet het op n hard fietsen. tijdens het fietsen probeer ik regelmatig te bellen (bereik kan immers verbeteren). dan fiets ik door naar de grote weg waar ik een deel van het wc papier dat ik over gehouden heb neerhang en doe. dan pak ik al het verband dat ik heb en maak er eeen soort lint van en laat ze al zover mogelijk richting mijn so komen. zelf fiets ikd an op en neer tussen dat unt en het so zodat ik allebei in de gaten kan houden.
Student Integrale Veiligheid

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #17 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:10:43 »
Ik heb nog weinig nieuwe informatie gezien die mijn eerdere plannen doorkruisen, verplaatsen wanneer mogelijk  en onderzoek dat toelaatbaar acht.
EEA geheel afhankelijkvanhet te verwachten letsel, dus graag wat meer info hierover.

Niet te veel tijd besteden aan het shelter, we blijven geen dagen weg tenslotte, onderkoeling is vervelend maar je gaat er niet acuut dood aan.
Aan bloedingen mogelijk wel maar gezien de pols valt dat momeneel nog wel mee.
(Hij is zelfs een beetje aan de lage kant.)

Vuurtje kan met harsachtige houtsoorten best wel even blijven branden, niet alleen voor de warmte en de wilde beesten maar vooral ter markering van de locatie. (zowel van boven als van uit het bos)
Naaldbomen zijn niet zo dicht (andere bomen trouwens ook niet in deze tijd van het jaar) dat een vuurtje met een warmtebeeld camera niet gezien kan worden.
Maar nogmaals het is niet aan de ehbo'er om de inzet van de reddingsdiensten te bepalen, dus ik ben op weg om deze te alarmeren en vervolgens de verdere acties af te spreken, hebben ze niet voldoende ervaring dan halen ze die er ongetwijfeld bij.

Pad markeren kan bijvoorbeeld met het wc papier dat ik niet in de bomen gegooid had vanwege de duisternis. Na alarmering terugkeren, patient in de gaten houden en wachten op de dingen die ongetwijfeld komen gaan. Zonodig extra/beter inpakken
Onderweg markeringen maken en zonodig per markering noteren wat de kompas peiling en de globale afstand naat het vorige punt was.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #18 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:11:36 »
eerst zou ik de ademhaling van mijn maat veilig stellen,

Waar doe je dat mee en hoe precies ?
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ademap

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:25:43 »
Toch nog even een tip :

Hou je rekening mee, dat in dit  terrein  het fietsen met een ATB in het donker, echt een stunt is, waar je niet vrolijk van zal worden. zeker omdat er geen of nauwelijks paden zijn.. En een ATB heeft geen verlichting en je hebt zelf geen extra zaklamp bij je.., Vergis je in afstanden en bosrijk gebied niet met de bosjes in Nederland.

De informatie over de hulpdiensten, moet je een inschatting geven, over hoeveel tijd er professionele hulp is

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #20 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:38:49 »
De informatie over de hulpdiensten, moet je een inschatting geven, over hoeveel tijd er professionele hulp is

Wat bedoel je met deze zin Peter ?

ademap

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: zondag 19 maart 2006, 20:56:00 »
Ik wil niet alles verklappen, maar denk maar even mee,

In het meest gunstige geval kan het 20 minuten duren voor dat je iemand kan alarmeren, dan is duurd het nog minimaal 15 minuten, (en dan reken ik heel scherp) dat er een hulpdienst bij je is op de verharde weg.., En dan moet je nog in het donker zoeken, ongeveer reken maar dat dat ongeveer nog eens 30 minuten kost.  Stel even dat een ambulanceverpleegkundige met ALS spullen mee is, en er een brancard is waar je rustig 20 minuten mee moet kunnen lopen door berg en dal. Waarbij je er rekening mee moet houden dat de hulpdiensten niet veel ervaring hebben in dit soort reddingen.

Dus 20minuten + 15 minuten + 30 Minuten is in het meest gunstige geval duurd het minimaal 55 minuten voor dat er hulp is..
En geloof me, dat in het meest gunstige geval.  (In een oefening in belgie, duurde het 3 uur in vergelijkbare casus voor het slachtoffer gelokaliseerd was, en 4,5 uur voor dat het slachtoffer in een ambulance lag.  Een Heli inzet, zou niet mogelijk kunnen zijn.
En dan hoefde er nog niemand van huis gehaald worden..

Een vergelijkbare oefening in een nederlands bos, met nederlandse hulpdiensten, duurde het 1,5 uur na alarmering voor dat de ambulancedienst ter plaatse was,  in een daglicht situatie, en de brandweer werd pas daarna gealarmeerd. Waarbij opgemerkt moet worden dat de locatie niet zo erg helder was in de belgische setting. En de redding bevond zich niet op een helling van 20 graden..

Om dus even een indicatie te hebben over de hulp ter plekke hebben..

Trophy

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: zondag 26 maart 2006, 01:25:58 »
Heb ik ook geen terreinambulance bij mij, zelfs geen kleintje?
Gaan we maar weer improviseren.

Slachtoffer: verslepen voor zover nodig is. In zijligging positioneren.
Shelter: bodem van dennennaalden en mos, afdekken met zijldoek oid. Slachtoffer in folie en deken. Eventueel s.o. bedekken met mos, gras, bladeren, etc.
Vuur: kampvuur met veel harshout.
In mijn vorige posting ging ik op pad, maar ik nam aan dat het om een dagsituatie ging.
Nu wordt het echter donker: ik blijf ter plaatse tot het eerste ochtendgloren. Als het zo tricky is om te ATB-en dan moet je het niet doen. En slachtoffer is al erg genoeg. In het geval ik telefonisch kontact met een MKA heb, dan blijf ik zeker ter plaatse. Met het water en de muesli repen is dat zeker uit te houden.

De pols is 80 BPM, maar wat is de kwaliteit van de pols? Hoe zijn de reacties van de benen? Waar doet het precies pijn? Wat is de kwaliteit van de ademhaling? Zijn er uiterlijke wonden zichtbaar? Hoe gezond is hij? Gebruikt hij medicijnen en zo ja, waarvoor? En zo zijn er nog meer van die vragen om een goede indruk van het s.o. te krijgen.
Het witte gelaat zegt mij nu nog niets: was het misschien zijn normale gelaatskleur? Evenzo zegt een spitse neus mij niets.
Zoals mijn inschatting nu is, is mijn mede ATB-er niet levensbedreigend gewond. Dus ik nestel mij warmpjes naast mijn mede ATB-er, we nemen nog een neut en gaan slapen.

Zodra het licht wordt ga ik op pad en fiets de longen uit mijn lijf. Ik zie nergens dat ik wc papier bij mij heb, dus ik maak wegwijzers met de in het bos aanwezige materialen op opmerkelijke plekken.

ademap

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 28 maart 2006, 21:04:21 »
je maat is niet bekend met Allergische reacties, gebruikt geen medicatie, is niet onlangs ziek geweest of eerder een ongeval gehad, z'n laatste maaltijd was om 11:00 een broodje en om 14:00 een reep, en om 16:00 een musli-reep en een energy drank.
Het is dat de valpartij de enige aanleiding is voor z'n bewustzijn stoornissen.

Voor jou informatie : je maat ademt met 12 keer per minuut, systolische bloeddruk is een schatting maar is in ieder geval >90mm Hg.
Ritme van 80 bpm.
Pupil size lijken verwijd, en geven nauwelijks een reactie bij licht in val

Slachtoffer geeft reactie op pijnprikkel, en af en toe op aanspreken,  Als hij reageert met alleen geluid, en geen heldere informatie, heeft terugtrekkende bewegingen.
Onderkoeling is zeker een issue,
Met shelter en vuur kan je in ieder geval voorkomen dat dat het slachtoffer
verder afkoelt. In het schemer en donker is het vertrekken met je ATB niet slim.
Zijn gelaatskleur is normaal gebruik

je kunt verwachten dan met na 22:00 wel ongeveer gaat zoeken..

Kan je nog iets vertellen over de wijze waarop je het slachtoffer gaat verplaatsen. Is er nog iets hoe je de aandacht kan trekken.. ?

Kadertje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 00:09:43 »
Voor jou informatie : je maat ademt met 12 keer per minuut, systolische bloeddruk is een schatting maar is in ieder geval >90mm Hg.
Ritme van 80 bpm.
Pupil size lijken verwijd, en geven nauwelijks een reactie bij licht in val

Deze informatie kan ik als EHBO'er helemaal niks mee

Slachtoffer geeft reactie op pijnprikkel, en af en toe op aanspreken, 
Ik dacht dat we die hadden afgeleerd?

ademap

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 00:17:06 »
Kadertje,

in de basis cursus is de pijnprikkel afgeleerd, in het landelijk protocol levensreddende handelingen Brandweer is deze weer terug gekeerd..

Doe met de gegevens verder wat je wilt, sommigen kunnen er wel wat mee, en andere niet..
Een Medic First Aid getrainde eerste hulpverlener (gelijkwaardige diploma als het Oranje kruis diploma, kan met een aantal gegevens wel wat.. en dat is ook gewoon eerste hulp..)

Verder denk ik dat deze gegevens je in je handelingen volgens mij geen verschil maken.. Maar er werd naar gevraagd..

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 14:23:27 »

in de basis cursus is de pijnprikkel afgeleerd, in het landelijk protocol levensreddende handelingen Brandweer is deze weer terug gekeerd..

we zijn toch geen brandweer !!..

ademap

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 14:26:27 »
Mag je niet bijleren..

En LPLHB is gewoon een geprotocoliseerde eerste hulp hoor..

En volgens mij zijn hier ook genoeg brandweer mensen die geinterreseerd zijn in Eerste Hulp..  (Er is meer Eerste hulp, dan alleen het Oranje Kruisboekje..),

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 14:30:00 »
Mag je niet bijleren..

En volgens mij zijn hier ook genoeg brandweer mensen die geinterreseerd zijn in Eerste Hulp..  (Er is meer Eerste hulp, dan alleen het Oranje Kruisboekje..),

pijnprikkel noem ik niet bijleren magoed dat is mijn mening zkr.
heb de pijnprikkel eerst geleerd toen is t veranderd dat t niemeer mocht.

ademap

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 29 maart 2006, 14:32:31 »
Mag je niet bijleren..

pijnprikkel noem ik niet bijleren magoed dat is mijn mening zkr.
heb de pijnprikkel eerst geleerd toen is t veranderd dat t niemeer mocht.

ff voor de duidelijkheid, Ik promoot niet de pijnprikkel, er zijn Eerste Hulp cursussen die dat wel doen.  Er zijn gelukkig meerdere wegen naar rome. Echter zullen we terug gaan naar de casus...