Auteur Topic: bedrijfs ongeval  (gelezen 7930 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
bedrijfs ongeval
« Gepost op: woensdag 22 december 2004, 21:43:00 »
Citaat
Dakplaat valt uit kraan bovenop Langedijker
Een collega raakte zo'n 2,5 jaar terug rond 10.45 uur zodanig gewond bij een ongeval dat er een traumahelikopter aan te pas kwam. De collega was aan het werk bij een in aanbouw zijnde woning, op het moment dat er dakplaten door een kraan naar boven werden gehesen. Door nog onbekende oorzaak viel er een dakplaat uit de kraan, die bovenop de collega terechtkwam. De snel aanwezige traumahelicopter hoefde op de terugweg geen dienst te doen. De collega, die een hoofdwond had werd in eerste instantie door ambu personeel gestabiliceert op de bouwsteiger en vervolgens onder politiebegeleiding per ambu naar het ziekenhuis in Alkmaar vervoerd.
citaat uit de krant
Bij de overdracht aan het ambu personeel melde ik als eerste dat het so in een shock dreigde te raken, waarop ze direct het infuus aanlagen.
Hierna liet ik de wond op het hoofd, welke ik de gehele tijd zo stabiel en steriel als mogelijk had gehouden zien. In de wond stak een splinter van de gevallen dakplaat van zo'n 2,5 cm breed de lengte was een ?.
Tijdens het vervoer naar het ziekenhuis stelde de ambu chauffeur mij min of meer op mijn gemak, door te melden dat ik het mogelijke had gedaan op de goede manier voor zover als mogelijk op dat moment.
In het ziekenhuis na een gesprek met de neurochirug, gewacht op de fam van het so en de werkgever en deze opgevangen en bijgepraat over de situatie.
Voordat we met elkaar het besluit namen om naar huis te gaan daar we op dat moment toch niets meer konden doen was het 15.30 uur.

De collega werkt gelukkig weer voor 100% alleen heeft hij na het ongeval last gekregen van epileptisch aanvallen, maar kan die met medicijnen onder controle houden.

EHBOMAN

• Gast
Re: bedrijfs ongeval
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 december 2004, 08:16:06 »
Poe, dat is niet niks zeg.

Gelukkig heeft hij er weinig last meer van.

Goed werk verricht!!!! ;)

Grt Johan

christian

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 december 2004, 15:13:55 »
Tsja, inderdaad! Gelukkig is het zo goed afgelopen! Ik hoop dat je er geen akelige ervaringen aan over houdt, je doet toch je uiterste best!

Christian

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
    • ehboforum.nl
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 23 december 2004, 16:09:14 »
De nare ervaring aan dit ongeval viel gelukkig nogal mee, door er goed over te praten met collega ehbo van de vereniging.
Ook is dit voorval ter sprake geweest en uitgebeeld op de lotus vereniging.
Bij bijde kwam men tot de conclusie dat er juist was gehandeld en ik niet meer had kunnen doen.
Het is wel een ervaring geweest die ik niet gauw zal vergeten.

Woutertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 14 november 2006, 16:52:47 »
dat is inderdaad niet niks.. goed gedaan!

ehbo-er

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 14 november 2006, 22:25:34 »
De nare ervaring aan dit ongeval viel gelukkig nogal mee, door er goed over te praten met collega ehbo van de vereniging.
Ook is dit voorval ter sprake geweest en uitgebeeld op de lotus vereniging.
Bij bijde kwam men tot de conclusie dat er juist was gehandeld en ik niet meer had kunnen doen.
Het is wel een ervaring geweest die ik niet gauw zal vergeten.

Johan,

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is, om je eigen handelen los te kunnen koppelen van het "eindresultaat" voor het het s.o. Als je gedaan hebt wat je kon doen, en daar is iedereen het overeens dat dit zo is, dan mag je daar tevreden over zijn, zelfs als het s.o. zou zijn overleden aan de gevolgen.

Het is fijn om te horen dat de evaluatie achteraf bij de lotus en de ehbo tot dezelfde conclusie werd gekomen, maar ook hier geldt dat jij secondes had om te beslissen en tijdens de evaluaties er uitgebreid bij elk aspect kan worden stilgestaan.

Voor alle drie de onderdelen (hulp, realiteit en inzicht) ben je met vlag en wimpel geslaagd.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
    • ehboforum.nl
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 14 november 2006, 22:44:54 »
Dat het belangrijk is om je eigen handelen los te koppelen van het uiteindelijke resultaat is natuurlijk het eerste wat je moet kunnen doen. Wanneer je voor jezelf kunt bepalen dat je het maximale hebt geprobeerd te doen, dan is dat ten alle tijden goed.

Wat in dit soort ingrijpende ongevallen juist zo belangrijk is praat erover met personen of instanties die weten waarover je het hebt, en zich de situatie goed kunnen indenken.
Mijn eigen ervaring was, door er vooral in het begin veel over te praten dat het geheel een eigen plekje kreeg en het zo makkelijker werd ermee om te gaan.