Auteur Topic: Samenwerking hulpverlener masseur.  (gelezen 15073 keer)

Kadertje

• Gast
Samenwerking hulpverlener masseur.
« Gepost op: zondag 20 november 2005, 11:57:34 »
Hallo allemaal, weer eens even een vraagje van mijn kant.

Voor diegene die wel eens hulpverlenen (posten) bij sportwedstrijden.
Is er dan ook een sportmasseur aanwezig? En zoja hoe is dan die samenwerking? Bij ons gaat dat eigenlijk heel goed sinds we een nieuwe masseur zien de laatste tijd bij de evenementen. Wordt ook veel overleg gepleegd tussen hulpverlener en masseur. Het voordeel van een (goede)sportmasseur is dat hij/zij de anatomie van het menselijk lichaam goed kent, met name de spiergroepen.
Het leuke van samenwerken is dat je de capiciteiten gebruikt die je op dat moment in huis hebt. De een is beter in dit en de ander in dat, en dat maakt samen een goed team.

Anne

• Gast
Re: Samenwerking hulpverlener masseur.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 november 2005, 12:05:53 »
Toevallig gister nog bij een voetbalwedstrijd van de brandweer. Daar was ik aanwezig voor de EHBO vereniging. We werkten samen met een andere EHBO vereniging. We kregen iemand bij ons die last had van zijn knie deze hebben we naar de masseur doorverwezen van die andere club. Slachtoffer was er wel blij mee die kon weer doorspelen. Op zo'n moment heeft die extra kennis inderdaad wel in zijn voordeel.

Gebeurd ook bij de elfstedentochten dan zitten we vaak in het zelfde gebouw of ruimte als de masseurs. Sturen we elkaar de s.o.'s toe die hulp nodig hebbe op ieders vakgebied.

Verder komt het natuurlijk voor dat mensen van onze club ook sportmasseur zijn. Dan is het wel een kwestie van toeval als zo iemand aanwezig is.

Groet Anne

ehbo-er

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 november 2005, 13:00:35 »
Jammer dat jullie dat bijzonder vinden, het zou voor alle partijen veel beter zijn als dit een vanzelfsprekende zaak zou zijn. als ik bij een sportevenement hulp verleen, dan is mijn standaard vraag aan de organisatie of er naast ons ook masseurs, therapeuten en/of artsen zijn.
Dat is heeeeel handig om te weten. Ik maak dan ook een babbeltje met hun zodat we weten wat we aan elkaar kunnen hebben....

Anne

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 november 2005, 13:28:49 »
Jammer dat jullie dat bijzonder vinden, het zou voor alle partijen veel beter zijn als dit een vanzelfsprekende zaak zou zijn. als ik bij een sportevenement hulp verleen, dan is mijn standaard vraag aan de organisatie of er naast ons ook masseurs, therapeuten en/of artsen zijn.
Dat is heeeeel handig om te weten. Ik maak dan ook een babbeltje met hun zodat we weten wat we aan elkaar kunnen hebben....

Bij sommige evenementen is het wel vanzelfsprekend dat er sportmasseurs aanwezig zijn, neem nu de verschillende elfstedentochten. Bij andere evenementen hangt dit af van de organisatie of toeval.

Vraag ik mij dan af hoe dat bij jullie is, hebben juliie dan standaard masseurs aanwezig of hangt dit dan ook af van de organisatie.

Groet Anne

Kadertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 november 2005, 13:57:37 »
De meeste sportevenementen is er inderdaad een masseur aanwezig.
De sportmasseur die ze nu standaard bij de evenementen hebben werkt heel goed samen, de vorige was meer een eigenheimer. Ik doe massage en jullie ehbo. Niks overleg en nog pissig als een sporter de masseur nodig had eerst bij ons langs liep. Het is dus niet altijd vanzelfsprekend dat de samenwerking per definitie ook goed is.

Anne

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 november 2005, 14:10:29 »
Wordt zo iemand geregeld via de vereniging of gaat dat via de organisatie van het evenement? Ben nogal nieuwsgierig maar dat komt omdat ik sinds kort evenementen coördinator ben geworden.

Groet Anne

Kadertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 november 2005, 14:15:34 »
Meestal regelen de mensen van het evenement dit zelf. Je mag altijd meedenken en vragen aan de organisatoren vragen of er aan een masseur is gedacht. Je komt proffesioneler over omdat je meedenkt. Zorg er wel voor als hun dit niet hebben gedaan of weten waar het kan dat je zelf een adresje achter de hand hebt om het te kunnen regelen. Extra service. Wordt overigens wel doorberekent aan de consument. Let wel als je de masseur zelf regelt dat je ook verantwoordelijk bent voor deze. Je kunt beter het adres of nummer doorgeven en deze appart laten boeken. Kan jezelf een hoop ellende schelen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 20 november 2005, 23:08:59 »

Bij sommige evenementen is het wel vanzelfsprekend dat er sportmasseurs aanwezig zijn, neem nu de verschillende elfstedentochten. Bij andere evenementen hangt dit af van de organisatie of toeval.

Vraag ik mij dan af hoe dat bij jullie is, hebben juliie dan standaard masseurs aanwezig of hangt dit dan ook af van de organisatie.

Groet Anne

Er dreigt een misverstand, ik bedoelde dat het vanzelfsprekend zou moeten zijn dat de diverse groepen hulpverleners samen werken als ze op een evenement aanwezig zijn.

Anne

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 20 november 2005, 23:29:53 »
Dat had ik inderdaad even verkeerd begrepen en dat je samen werkt met verschillende groepen hulpverleners lijkt me logisch. Ik heb daar dan ook nog geen problemen mee gehad.

Groet Anne

eduard,

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 november 2005, 11:43:35 »
Het is goed om met een sportmasseur samen te werken , als je een goed hebt kan die net zo goed masseren als het EHBO deel.

Zelf ben ik ook sportmasseur en EHBOer bij het Rode Kruis  ::)

In mijn omgeving zijn er alleen te weinig sportmasseurs zodat je ze bijna op geen evenement ziet. Alleen de voetbalclubs hebben er hier en daar een.
(daarom werk ik ook voor 3 voetbalclubs)

Het voordeel is zoals kadertje zegt de kennis van anatomie, met deze kennis kan je functietesten doen en zo een juiste diagnose stellen.

Mocht iemand een sportmasseur nodig hebben dan kunnen ze bij een afdeling van het NGS vragen om een masseur. www.sportverzorgings.nl

Anne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 november 2005, 13:31:29 »
Eduard helaas werkt je link niet. Ik zou hem graag willen bekijken.

Groet Anne

Kadertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 november 2005, 13:38:15 »
Hmmmmm dat probleem ondervind ik ook.
Heb ook al geprobeerd via diverse zoekmachines, hier staat de link wel maar pagina kan niet worden weergegeven. Kan het zijn dat de site uit de lucht is gehaald?

eduard,

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 21 november 2005, 13:50:44 »
sorry had een foutje gemaakt het moet zijn

http://www.sportverzorgingngs.nl/   Ik was 2 letters vergeten. ;)

Als je naar afdelingen gaat  komt er de link naar jouw regio.
Je kan dan contact opnemen met een van de plaatselijke bestuurders en die hebben een lijst van masseurs die wel in zijn voor evenementen.

Ik heb laatst zelf nog met 7 andere bij de zeeuwse kust marathon gestaan, erg leuk allemaal. We werkten samen met ongeveer 20 man van het Rode KRuis en datging erg goed.

Anne

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 21 november 2005, 13:58:08 »
Bedankt! Ik heb eens gekeken in de regio Friesland en kom een aantal bekende gezichten tegen. Zoals ook op de site terug te vinden is zijn zij degene die ook bij de diverse elfstedentochten staan.

groet Anne

Trophy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 23 november 2005, 19:31:01 »
Ik sta als Rapid Responder bij een marathon in onze regio, ik werk dan samen met sportmasseurs (en Rode Kruis/ EHBO).

Na de start rij ik een eind achter de lopers aan, vervolgens begeef ik mij naar de plaats waar de sportmasseurs zitten (bij de finish) en we wachten gezamelijk op de dingen die komen.
De samenwerking gaat uitstekend. Het komt erop neer dat de heren en dames hun werk doen en ik achter de hand ben voor een overleg of advies.

Meestal krijg ik het druk aan het einde van de marathon, wanneer lopers met verzuring, uitputting of heath stroke binnen komen en de hulp van de masseurs niet meer voldoende is. We hebben één afspraak: ik kom pas in actie als men erom vraagt.

Door de jaren heen is dit een plezierige werkwijze gebleken waarbij een ieder ten volle zijn expertise kan doen gelden.