Auteur Topic: wie gaat er hulpverlenen  (gelezen 30954 keer)

ehbo-er

• Gast
Re: wie gaat er hulpverlenen
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 13 september 2005, 21:49:18 »
Waarom mocht tijdens de les bij nagenoeg alle cursistenbij het andere geslacht de liesslagader worden dichtgedrukt ?
Waarom mogen tijdens de les bij nagenoeg alle vrouwelijke cursisten door mannelijke cursisten de handen op hjet borstbeen worden geplaatst ?

Omdat het functionele handelingen zijn in het belang van het slachtoffer.

Wat moet je doen om door mij de les uitgelazerd te worden. "misbruik" van de situatie maken of "misplaatste" opmerkingen maken.

Druifje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 13 september 2005, 23:40:07 »
Enige uitzonderingen maak ik wel met moslim vrouwen dat is weer een ander verhaal maar dat heeft met geloof te maken.

Ik heb dit ooit naar aanleiding van een hulpverlening aan een Imam voorgelegd, deze gaf duidelijk aan dat ook Moslima's gewoon door een man geholpen kunnen worden, de Islam geeft volgens deze Imam duidelijk aan dat dit zelfs een plicht is voor vrouwen dat, indien er geen vrouw is, zij door een man behandeld MOETEN worden. Volgens de Islam is de verplichting om voor je eigen gezondheid op te komen, zwaarwegender dan het feit dat ze niet door iemand van het andere geslacht gezien mogen worden!

mzzl, d'n Druif

eduard,

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 14 september 2005, 12:45:54 »
daar  ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals we weten wordt de islam op veeeeeeeeele wijze geďnterpreteerd , ook dus op verkeerde wijze.

Van mijn vorige lesgever die ook op de ambu zat had de volgende ervaring :
Hij kwam bij een zieke dame (moslim) de trui moest uit voor ecg  infuus etc.
De man  zij dat er geen vreemde mannen aan hun vrouw mogen komen, als ze dit wel deden dan zou het fout  gaan.
Dus wat dan !!
Ze maken een uitzondering voor dokters maar mensen op de ambu zijn geen arts, en ehbo ers ook niet.

Dit is denk ik een moeilijk punt !! Wat onze instructeur ons dus leerde was overleg met de man wat je wel en niet mag /gaat doen.
Het klinkt stom om dit in 2005 nog te moeten doen maar doe het maar voor je eigen veiligheid.

Druifje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 14 september 2005, 12:59:01 »
Ik denk dat deze man zelf zijn geloof niet goed heft geďnterpreteerd. ik heb het nogmaals voorgelegd aan de Imam van de moskee in de buurt, hij blijft bij het standpunt wat ik gisteren heb verwoord!

tot zover, to be continued  ;D

mzzl, d'n Druif

ehbo-er

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 14 september 2005, 20:32:34 »
Het klinkt stom om dit in 2005 nog te moeten doen maar doe het maar voor je eigen veiligheid.

Nee doe het uit respect voor de vrijheid op zelfbeschikking.
De tijd dat we voor anderen uit konden maken wat goed voor huin is, is gelukkig voorbij

Trophy

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maandag 19 september 2005, 22:52:50 »
Hoe iemand zijn geloof interpreteert is aan de persoon zelf. Als hij per se niet geholpen wilt worden door het andere geslacht, behalve als dat een arts is: dan is dat zo. Een ieder heeft zo een eigen reden wanneer en door wie onderzocht te willen worden. Als de patiënt echt niet onderzocht wilt worden dan kan je hem er niet toe dwingen: eigen verantwoording.

Waar ik mij meer zorgen over maak is het nodeloos ‘gegluur”onder de kleren onder het mom: altijd handig om aan het ambulancepersoneel door te geven.
Nadeel is wel dat het slachtoffer meerdere malen “onderzocht”wordt en de privacy meerdere malen “geschonden”wordt.
Bovendien: is het nodig. Om maar bij het voorbeeld van de man die door een quad is overreden: moest deze door een ambu vervoerd worden? Wat waren de verschijnselen? Hoe interpreteer je de verschijnselen? Oefen je ook druk uit op de bekkenkam?Ik denk dat je als EHBO-er te ver gaat bij een dergelijk lichamelijk onderzoek.

Mijn mening is dat als bij een dergelijk ongeval iemand pijn aangeeft je er beter een arts of ambulance bij kan laten komen. Dan kan deze verder onderzoeken.

Er zijn zat opleidingen waar je op elkaar moet oefenen. “Gelijk de keren uit, niet zo preuts”. Prima, we moeten het toch ergens leren. Lies slagadres bij elkaar afdrukken en op sternum drukken. Best. Maar wat heeft dat met de integriteit van het lichaam van het slachtoffer te maken?

Vooralsnog: als men wenst om door iemand van hetzelfde geslacht na te worden gekeken moet hieraan voldaan worden, of er nu wel of niet op intieme plaatsen gekeken moet worden.
Ik kan mij overigens nauwelijks een EHBO situatie bedenken waar het noodzakelijk is om een onderzoek op de intieme onderdelen op te starten.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 20 september 2005, 01:52:28 »

Vooralsnog: als men wenst om door iemand van hetzelfde geslacht na te worden gekeken moet hieraan voldaan worden, of er nu wel of niet op intieme plaatsen gekeken moet worden.
Ik kan mij overigens nauwelijks een EHBO situatie bedenken waar het noodzakelijk is om een onderzoek op de intieme onderdelen op te starten.

Op de verjaardag van mijn zoon (die 6 werd) is een vriendje in het vuur van het spel met de verkeerde delen op een paaltje terecht gekomen.  :-\

Trophy

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 21 september 2005, 03:53:19 »
Oeps, beroepsdeformatie. Ik dacht aan ernstige letsels. Je hebt me weer even wakker geschud.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 30 september 2005, 15:10:57 »
Oeps, beroepsdeformatie. Ik dacht aan ernstige letsels. Je hebt me weer even wakker geschud.

Troost je met de gedachte dat dit zich in 12 jaar maar een keer voorgedaan heeft en ik je dus vergeef  ::) dat je daar niet meteen aan gedacht hebt.

ademap

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: maandag 3 oktober 2005, 20:24:49 »

Waar ik mij meer zorgen over maak is het nodeloos ‘gegluur”onder de kleren onder het mom: altijd handig om aan het ambulancepersoneel door te geven.
Nadeel is wel dat het slachtoffer meerdere malen “onderzocht”wordt en de privacy meerdere malen “geschonden”wordt.
Bovendien: is het nodig. Om maar bij het voorbeeld van de man die door een quad is overreden: moest deze door een ambu vervoerd worden? Wat waren de verschijnselen? Hoe interpreteer je de verschijnselen? Oefen je ook druk uit op de bekkenkam?Ik denk dat je als EHBO-er te ver gaat bij een dergelijk lichamelijk onderzoek.

Deze man is door twee eerste hulpverleensters en een arts in de eerste hulppost onderzocht op grote bloedingen en kneuzingen en had een stabiel bekken.. Op verzoek van de arts is de patient alsnog met de ambu  door gestuurd naar de SEH.. (Zw-Sophia).

Dit waren ervaren evenementen hulpverleners, dus geen passanten hulpverleners. Als passant gaat het mij te ver, om te kijken, maar op een goed ingerichte eerste hulp post door ervaren evenementen hulpverleners..

Kneuzingen betekend toch koelen  ;D (tenminste volgens het OK boekje)

abeens

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 6 oktober 2005, 01:22:04 »
Ik heb zelfs gemerkt dat als het als hulpverlener nog nooit bij een vrouw hebt geooefend en dan doel ik op reanimatie (plaatsbepalen) je meestal veel te laag zit omdat je gewoon niet intiem wilt zijn.
Bij onze groep zat er maar 1 man van de 15 op de goede plaats qua reanimatie  :-\ :-\

De lotus die we hadden destijds was heel resoluut daarin en zei als je dit doet ben ik zeker in de andere wereld. Kijk waar je je handen zet en dan maakt het niet uit of je mijn borsten moet aanraken. :P

ehbo-er

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zaterdag 8 oktober 2005, 00:36:53 »
Ik heb zelfs gemerkt dat als het als hulpverlener nog nooit bij een vrouw hebt geooefend en dan doel ik op reanimatie (plaatsbepalen) je meestal veel te laag zit omdat je gewoon niet intiem wilt zijn.
Bij onze groep zat er maar 1 man van de 15 op de goede plaats qua reanimatie  :-\ :-\

De lotus die we hadden destijds was heel resoluut daarin en zei als je dit doet ben ik zeker in de andere wereld. Kijk waar je je handen zet en dan maakt het niet uit of je mijn borsten moet aanraken. :P

Wij laten de cursisten op elkaar oefenen en zorgen er voor dat ze zoveel mogelijk verschillende collega's voorbij hebben zien komen.

Wij als instructeurs doen er niet moeilijk over en zoals dat gaat bij voorbeeldgedrag, de groep heeft er de afgelopen tien jaar net zo min moeilijk over gedaan.

O, ja als iemand het lef heeft om daar "misbruik" van te maken, dan stamp ik hem vijfhoekig buiten. 

Trophy

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 14 oktober 2005, 02:54:10 »
Deze man is door twee eerste hulpverleensters en een arts in de eerste hulppost onderzocht .........

Zolang het maar geen oogarts, tandarts of dierenarts is  ;D ;D ;D ;D

ademap

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: maandag 17 oktober 2005, 17:38:01 »
Eens,

Maar wij huren de arts niet in hoor.. dat doet de KNMV of de MON, En hellaas hebben we daar niet direct iets over te vertellen

En daar heb je terrecht een punt van kritiek, zoals dat om sommige evenementen wel vaker voorkomt..
Inmiddels is trouwens wel het beleid dat alle artsen een PHTLS training gedaan moeten worden. Maar je veranderd de wereld nu niet eenmaal in een dag..

lotusrob

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 8 november 2005, 01:09:54 »
Hoi, Tebby,

Als vrijwilliger bij het Rode Kruis, maak je deze situatie vaker mee. Over het algemeen zijn we bij concerten ed met een gemengde ploeg. In zo'n geval laat ik de leidinggevende van de avond een vrouwlijke collega er bij halen.
Mocht er geen vrouw in het team zitten. zorg je er altijd voor dat je met twee personen in de ruimte ben. Dit om misverstanden te voorkomen.

Groetjes Rob