Auteur Topic: inhalatietrauma  (gelezen 17523 keer)

fireman39

• Gast
inhalatietrauma
« Gepost op: zondag 2 maart 2008, 12:15:37 »
kan iemand vertellen waarom het OK niet goed vertelt wat je moet doen met iemand met inhaltietrauma die bewusteloos raakt? het OK zegt zelf stabiel leggen maar de brandwondenstichting zegt ten allertijde in halfzittende houding om dat het vocht uit de gesprongen longblaasjes de luchtpijp kunnen afsluiten en het so. kan verdrinken in zijn/haar eigen vocht.
het zou handig zijn als die twee organisaties een het met elkaar eens worden en als straks het rode kruis ook nog eens apart gaan zul je zien dat je 3 versies krijgt  :-\

Kadertje

• Gast
Re: inhalatietrauma
« Reactie #1 Gepost op: zondag 2 maart 2008, 14:06:36 »
O.K. zegt ademweg veiligstellen, een van de mogelijkheden hiervoor is de stabiele zijligging.
Iemand stabiel leggen doe ik dan ook alleen als ik het slachtoffer alleen moet laten om bijvoorbeeld te allarmeren of meerdere slachtoffers moet behandelen.
Liggen laten en de kinlift of op welke manier dan ook de onderkaak op te tillen zodat de luchtweg vrij blijft heeft mijn voorkeur gezien de kans op wervelletsel. Brandwondenstichting gaat alleen uit van brandwonden en ingeademde hete gassen en/of verbranding van de luchtwegen.
Inhalatietrauma kan verschillende oorzaken hebben waarbij er geen vocht in de longen komt door gesprongen longblaasjes.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #2 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 09:10:16 »
Wat kadertje aangeeft is denk ik terecht, iemand die bewusteloos halfzittend gebracht wordt loopt een redelijke kans op eem obstructie van de ademweg door een naar achter zakkende tong.

De halfzittende houding is op zich wel goed, ook als een slachtoffer nog bij bewustzijn is, helemaal mooi als je dan ook nog zuurstof bij de hand hebt, maar als iemand dan in die houding bewusteloos raakt zie je toch iets meer moeten doen als hem alleen maar zo laten zitten.

Overigens betwijfel ik sterk of of slachtoffer vol zal lopen door vocht uit de longblaasjes, hete lucht is al behoorlijk afgekoeld tegen de tijd dat de longblaasjes bereikt worden. Het probleem zit het hem voor een groot deel dan ook in het zwellen van de luchtwegen naar de longblaasjes waardoor obstructie optreedt.

Wel mag van mij het Oranje kruis wat meer nadruk leggen op de half zittende houding bij long- en hartproblemen bij patienten die nog wel bij bewustzijn zijn.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo68

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 11:50:04 »

Wel mag van mij het Oranje kruis wat meer nadruk leggen op de half zittende houding bij long- en hartproblemen bij patienten die nog wel bij bewustzijn zijn.

Jacques

OK geeft dit ook aan in hoofdstuk 7 blz 101, bij de doordringende borstwond.
Hier wordt aangegeven het SO in halfzittende houding te plaatsen.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #4 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 12:19:34 »

Jacques

OK geeft dit ook aan in hoofdstuk 7 blz 101, bij de doordringende borstwond.
Hier wordt aangegeven het SO in halfzittende houding te plaatsen.

Correct, maar dit is wel erg karig, vandaar mijn opmerking om er wat meer nadruk op te leggen, ook in andere gevallen werkt het namelijk heel goed.

Jacques
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo68

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 12:22:05 »
Klopt het is inderdaad sumier.

Aangezien ik graag van andere wijzen wil leren: in welke andere situaties is dit ook voor het SO prettig om in deze houding te zitten?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #6 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 13:58:35 »
ik zou iemand altijd haltzittend neerzetten wanneer er problemen zijn met de ademhaling (COPD athma cardiale etc) of met de circulatie (infarct,  angina pectoris, pneumothorax)

Bij problemen met de ademhaling zal de patient het vaak ook niet accepteren dat hij platgelegd wordt en bij het platleggen drukt de inhoud van de buik tegen het diafragma wat de ademhaling ook niet bevorderd.

Echt plat neerleggen is eigenlijk zelden nodig

Jacques

ehbo68

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 14:04:02 »
Duidelijk, dank je wel. Kan ik weer meenemen in mijn lessen.

Gr. Marije

Kadertje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 14:18:49 »
Ik ben wel blij dat niet alles staat omschreven in het lesboekje. Dan kun je als instructeur alleen nog maar voorlezen. Ik vind het de taak van de instructeur om de leden klaar te maken en te houden voor de praktijk.
Als ik alles kon lezen uit het boekje ging ik niet meer naar de lessen om wat te leren, hooguit voor de gezelligheid.

ehbo68

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 14:29:34 »
Ik ben wel blij dat niet alles staat omschreven in het lesboekje. Dan kun je als instructeur alleen nog maar voorlezen. Ik vind het de taak van de instructeur om de leden klaar te maken en te houden voor de praktijk.
Als ik alles kon lezen uit het boekje ging ik niet meer naar de lessen om wat te leren, hooguit voor de gezelligheid.

Als de instructeur er alleen maar is om voor te lezen het boekje, dan heb je ook geen instructeurs nodig  >:(
Is de instructeur er niet om de taaie stof tot iets leuks te maken in de lessen?
Dat is iets wat ik in ieder geval wel probeer.

Bovendien, hoeveel cursisten lezen daadwerkelijk het boekje door? Ik denk zelf geen een tot heel weinige.

fireman39

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 19:23:11 »
ben het helemaal met jullie eens en ik lees heel weinig voor in de klas maar vertel des te meer maar over dit soort onderwerpen zijn de meningen zelf heel erg verdeeld, ik heb vandaag (03-03-08) naar beverwijk gebelt met mijn oude behandelende brandwondenarts en die wist eigelijk er ook niet veel van te vertellen dus hier zijn helaas geen duidelijkere (niet alles is volgens het boekje) richtlijnen in.
en dat hete rook al sfgekoeld is als het in de longen terecht komt dat is niet waar ook zit ik bij de brandweer en weet uit ervaring dat hete rook niet is afgekoeld als je het inademt

maar het doet toch goed dat over dit onderwerp nog een discussie geveord kan worden :-)

Kadertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 19:47:46 »
Niemand denkt graag na over de mogelijkheid dat zijn huis in brand vliegt. Er branden in
Nederland echter dagelijks 20 woningen af. Dat zijn er 7200 per jaar. De afloop is vaak
dramatisch: niet alleen spullen en herinneringen raken verloren, maar ook mensenlevens.
Jaarlijks vallen er in Nederland 40 doden en 600 zwaargewonden door brand. De meeste
slachtoffers vallen ís nachts doordat een bestanddeel van rook, koolmonoxide, een diepe
coma kan veroorzaken.

Als er binnenshuis een brand ontstaat, staat binnen vijf minuten
het hele huis in brand. Temperaturen kunnen oplopen tot 850 graden Celsius ; 65 graden Celsius doet de longen al verschroeien. De rook maakt het huis aardedonker waardoor je
je richtingsgevoel kwijtraakt.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #12 Gepost op: maandag 3 maart 2008, 20:32:00 »
en dat hete rook al sfgekoeld is als het in de longen terecht komt dat is niet waar ook zit ik bij de brandweer en weet uit ervaring dat hete rook niet is afgekoeld als je het inademt

Dat is ook niet wat ik beweer, ik stelde dat de rook afgekoeld is op het moment dat het de longblaasjes bereikt heeft, de luchtwegen hebben zich dan ruim 20x vertakt, de luchtsnelheid is daar zo laag en het oppervlag zo groot dat de temperatuur sterk gedaald is op het moment dat de longblaasjes (alveolen) bereikt wordt.

De hogere luchtwegen zullen uiteraard veel gemakkelijker kunnen verbranden.

Jacques
(ex  hoofdbrandwacht)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 4 maart 2008, 01:15:41 »
Het OK geeft op bladzijde 53 een uitsteken advies.

Bij niet bewusteloze so geven ze aan dat je het so moet helpen om een houding te vinden die voor hem op dat moment het prettigst is en dat plat liggen niet handig is.

bij bewusteloos so is de hele wereld het er over eens dat dezelfde reanimatierichtlijnen gevolgd moeten worden.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 4 maart 2008, 08:58:44 »
bij bewusteloos so is de hele wereld het er over eens dat dezelfde reanimatierichtlijnen gevolgd moeten worden.

Je gaat een bewusteloze toch niet reanimeren mag ik hopen ?  ;D