Auteur Topic: wel of geen reanimatie  (gelezen 47292 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
wel of geen reanimatie
« Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 17:29:20 »
Moeten wij als ehbo,er met reanimatie, bij een so nu wel of niet reanimeren als blijkt dat het so niet gereanimeerd wil worden?
Dit zou bv. kenbaar gemaakt kunnen worden door familie of kennisen.

Mij eerste reactie zou wezen, ik toch ga reanimeren.
De arts of het ambuteam moet mij dan maar zeggen er mee te stoppen.

Handel ik dan juist of verkeerd?

Anne

• Gast
Re: wel of geen reanimatie
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 17:35:44 »
Je handelt juist naar mijn inzicht. Lijkt me wel moeilijk zo'n situatie. Waarom zou ik doorgaan. Ik weet niet of de personen die erbij zijn werkelijk ook familie is. Ik weet ook niet of dat zij willen dat je niet reanimeert of dat dit werkelijk de wil is van het slachtoffer. Ook een non-reanimatie verklaring zegt me niets. Ik zou niet weten hoe die eruit ziet en kan dus ook niet bepalen of dat echt is. Dus reanimeren en proberen uitleg te geven aan de aanwezigen dat je door moet gaan tot er professionele hulp aanwezig is. Maar zoals gezegd lijkt me niet een gemakkkelijke situatie.

Groet Anne

smith

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 2 april 2005, 22:27:14 »
johan,

volgens mij inzicht zit het zo dat een hulpverlener nooit mag zoeken naar een verklaring (dit kost tijd). De hulpverlener moet dus altijd beginnen met reanimeren ook al heeft het slachtoffer een verlaring op zak. Als achteraf zou blijken dat het slachtoffer niet gereanimeerd wilde worden kan dat de hulpverlener niet kwalijk gemomen worden hij heeft immers conform de richtlijnen gewerkt.

In het geval dat er een familielid dit kenbaar maakt tijdens een reanimatie wat me sterk lijkt maar oke. Blijft het in dit geval een verantwoordelijkheid van de hulpverlener en als daar een proces uit voort zou komen, daarvoor ben je nu verzekerd door het oranje kruis.

In een verpleegtehuis ligt dit anders.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 april 2005, 03:07:52 »
Deze vraag is al vele malen gesteld.

Rationeel, van achter de computer, gezien is het juist dat de EHV'er met de reanimatie moet starten. In het merendeel van de gevallen is het resultaat dat de ambulance nog een keuze kan maken.

Terwijl ik dit schrijf ben ik me er terdege van bewust dat reanimatie geen klinisch verhaal is. Het is een verhaal vol emoties. Zowel van de EHV'er als van de omstanders. 

Vergeet de rechter, het is al moeilijk genoeg te weten dat je met je keuze
verder moet leven. En geen keuze maken is ook een keuze.

Wat de gevolgen ook zijn, je zult op de eerste plaats met de keuze moeten kunnen Leven. Daarna moet je het de familie uit kunnen leggen en pas heeeeeel veel later bij de rechter.

supermario

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 3 april 2005, 18:44:10 »
Vanuit mijn beroep kan ik zeggen dat er altijd gereanimeerd wordt, tenzij er duidelijk iets overhandigd kan worden waarop staat (zwart op wit) dat de betreffende persoon niet gereanimeerd wil worden.

Als de familie of een kennis dit document niet kan voorleggen wordt er gewoon doorgegaan met de behandeling.

Onlangs een situatie meegemaakt waar een dochter aan ons vraagt om haar vader maar te laten sterven, dit hebben wij niet gedaan. Achteraf kwam zij naar ons toe en begreep dat wij ons best hadden gedaan en dat ze ook wel begreep dat wij niet op haar verzoek de ingezette behandeling zouden staken, van haar was het een emotionele reactie op alle toetanden die op dat moment gaande waren.

En je zal zeker niet zo snel voor een rechter staan, als het overigens voor een rechter komt.

Een gewetensvraag dan maar :-\: hoe ga je handelen als je een reanimatie gestart bent en komt na verloop van tijd een hangertje tegen waarop staat dat de persoon niet gereanimeerd wil worden, wat doe je dan ???
stop je de ingezette reanimatie? f ga je door?

Anne

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 3 april 2005, 19:08:42 »
Ik ga nog steeds door. Ik weet niet wat er in het hangertje zit en heb ook geen tijd om het te controleren. We mogen het niet eens openen en we zouden de inhoud kunnen beschadigen voordat de ambulance komt. Die kunnen dan niet meer aflezen wat er op staat. En net als met eventuele papieren die overhandigd worden kan ik niet controleren of het een juist formulier is en of dit ook behoort tot het slachtoffer dat ik aan het reanimeren ben.

Het is een lastig iets zo'n verklaring en dat in een situatie die al indrukwekkend genoeg is. Denk ook niet dat de kans groot is dat je ermee te maken krijgt. Een reanimatie voor een EHV'er is al zeldzaam laat staan een reanimatie waar zo'n verklaring bij te pas komt. Moet eerst zoiets meemaken wil je echt weten wat je doet in zo'n situatie. Is moeilijk in te schatten.

Groet Anne

ehbo-er

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 3 april 2005, 23:14:39 »
hoe ga je handelen als je een reanimatie gestart bent en komt na verloop van tijd een hangertje tegen waarop staat dat de persoon niet gereanimeerd wil worden, wat doe je dan ???
stop je de ingezette reanimatie? f ga je door?

Vind je het erg als ik het antwoord hierop pas geef als ik het aan de hand heb gehad. 

Druifje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 4 april 2005, 09:56:54 »
Ikben er eigenlijk voorstander van dat, indien iemand niet gereanimeerd wenst te worden, dit via een grote tatoeage met de letters NTBR over de borstkas wordt aangebracht....  ;D ;D ;D

Mzzl, d'n Druif

Anne

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 4 april 2005, 14:46:36 »
Ja en dat zien we ook weer niet want we kleden de mensen niet uit als we reanimeren. Lastig probleem h.

Groet Anne

smith

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 4 april 2005, 16:44:22 »
zet jij die AED dan over de kleren heen ;D

Anne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 4 april 2005, 16:47:43 »
En heb jij in alle gevallen een AED bij je? ;)

Groet Anne

supermario

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 5 april 2005, 23:06:26 »
Niet ontkleden ??? ??? ???

Beugel BH, ritssluitingen of knopen die eigenlijk altijd in de weg zitten. Ik weet het het is ongemakkelijk om iemand op straat te ontkleden, maar plaatsbepalen en contact met SO staat mijns inziens boven Misschien goed geplaatste handen etc.

Het is geen pop met een gore plek op een t-shirt tenslotte. ;D ;D

Ingrid

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 6 april 2005, 10:11:33 »
Mee eens...............

Tenslotte een rits, knopen of een dikke jas/bodywarmer heb je zo open gemaakt. Je maakt je reanimatie daarmee doeltreffender en dat is belangrijker dan alle regeltjes die in het boekje staan. Zorg ervoor dat je hulpverlening functioneel is. ;D

BE

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: zondag 1 mei 2005, 16:25:43 »
je steld jezelf geen vragen, je gaat beginnen.
en als de de familie en of vrienden daar problemen mee hebben.
kunnen zij aangifte gaan doen bij de politie.
ik kan helaas schrijven "die ervaring ben ook rijker", en geloof me je krijgt
een knauw een stevige knau.
het is erg menselijk om je af te reageren op de hulpverlener.
ik was toen dat gebeurde werkzaam als vrijwilliger bij een E.H.B.O. groep in Den Haag.
ben dus nu lid van E.H.B.O. vereniging Nootdorp, gelukkig.
en die herhalings lessen waren in het begin wel moeilijk voor me.
maar ik pak het op en doe er iets mee, nu nog steeds trots op m'n E.H.B.O.
diploma en tevens de aantekening A.E.D. er bij gehaald.
een advies voor diegenen die zo iets mee maken, bel het Oranje kruis.
of ga naar je huisarts en doe aangifte bij de Politie.
blijf er niet mee  zitten maar doe er iets mee.
graag een goede reactie en geen menselijke stemming makerij.

sminkie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 18 mei 2005, 02:09:53 »
De Wet zegt het volgende: U bent verplicht om naar vermogen hulp te verlenen.

Als je vermogens dus zo zijn dat je kunt reanimeren (en AED-bedienen) ben je verplicht dit te doen. Als je dus besluit om niet te reanimeren ben je in principe strafbaar.

Zelfs al heeft het SO een niet-reanimatie verklaring op zn voorhoofd getatoeeerd, dan ben je als EHV-er (leek) niet gerechtigd de beslissing te nemen om niet te reanimeren. Het is de professionele hulp, die gedegen nagaat of diegene werkelijk geregistreerd staat, die besluit om niet verder te gaan met de behandeling.

Ook hier geldt: let op gevaar. Als je veiligheid niet gewaarborgd is (bijv. omdat omstanders je iets dreigen aan te doen als je verdergaat) komt het eerste principe weer: NAAR VERMOGEN hulp verlenen.

Groetjes, sminkie