Auteur Topic: Beademingsballon nou wel of niet?  (gelezen 28551 keer)

Offline JIM

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • We zullen eens een poging wagen...
  • Provincie: Noord Brabant
Re: Beademingsballon nou wel of niet?
« Reactie #30 Gepost op: zondag 19 november 2006, 19:25:28 »
Ik bedoel het niet lullig maar straks komt er een vraag van.

Mag ik een scalpel mee nemen voor als ik een tracho moet uitvoeren.

Volgens mij weten de meeste mensen donders goed waar de grenzen liggen.
Wil je meer kunnen / mogen ga een opleiding hoc volgen verpleegkunde  / sportmassage / geneeskunde of iets anders.

Uit mijn verpleegtechnische vaardigheden lesboek:

1.10 Noodsituaties
Van iedereen wordt verwacht dat hij in geval van nood ''naar beste weten en kunnen'' hulp verleend.
Onder noodsituaties worden situaties verstaan waarin geneeskundige hulp dringend noodzakelijk is
en waarbij die hulp niet door een bevoegde gegeven kan worden, omdat die niet aanwezig is. In zo'n situatie moet iedereen alle hulp geven waartoe hij in staat is. De wet BIG is namelijk alleen van toepassing op het handelen van beroepsbeoefenaars ''buiten noodzaak'', dus als er geen sprake is van een noodsituatie.

Als ik dus in een noodsituatie ben waarin er een tracheotomie moet worden uitgevoerd en ik weet hoe die handeling uitgevoerd moet worden, dan geld de wet BIG dus niet en mag (en zal) ik die tracheotomie uitvoeren.

Dus als jij wilt beademen met die Ambu-ballon in een noodsituatie, en je weet hoe het moet: dan mag dat.

Rules are for the obedience of fools and the guidance of wise men.

(P)BLS/AED, EHBO, ex-SIGMA, (P)ALS, NLS, Anesthesieverpleegkundige, blablablabla...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #31 Gepost op: zondag 19 november 2006, 20:12:19 »
Iedereen is het er wel over eens dat het juridisch gezien mag, we zijn het er ook over eens dat het een slechte keuze is voor mensen die niet geoefend zijn in het balonbeademen.

Omdat er voldoende (eenvoudiger en toch voldoende efficiente) alternatieven zijn voor balonbeademing raden we het gebruik door niet geoefenden dus sterk af.

Voor een tracheatomie of misschien logischer een (naald)coniotomie/cricothyrotomie zal wellicht zo'n alternatief niet aanwezig zijn.

Jacques
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

eduard,

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 20 november 2006, 17:06:47 »
Heel veel mensen hebben  een kiss of life / pocketmask bij zich maar hebben hem nog nooit gebruikt tijdens oefeningen.
( sommige nu dus ook een ballon)

Mocht je toch perse  een ballon willen hebben neem hem dan mee naar je reanimatie avond en train er mee.

Want mocht je er in het echt gebruik van moeten maken dan moet je zonder blikken of blozen je ballon / pocketmask kunnen pakken en op de juiste wijze hanteren.

ademap

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: maandag 20 november 2006, 17:40:56 »
Prima, toch ?,

Iemand die met ballonbeademen, kunnen het toch ook met maskertje en ook gewoon mond op mond.. ,  Dus kan die een extra vaardigheid laten zien..

Leken die kap ballonbeademen in hun eentje, heb ik dat nog nooit effectief zien doen. En ze moeten dat wel kunnen laten zien in combinatie met een effectieve reanimatie..

eddy

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: maandag 11 december 2006, 14:10:45 »
Uit al de cursussen die ik al volgde, bleef mij het volgende bij :

Extern : alles wat werd aangeleerd, is toegelaten. Eigenlijk is dit zo goed als alles, zolang het niet nodig is om medicijnen toe te dienen (via injectie dus). Zelf injecteren is niet toegelaten, maar dat werd mij ook niet aangeleerd. Hoogstens weet ik welk materiaal een bijgeroepen dokter nodig heeft. Een slachtoffer die het gewoon is zichzelf te injecteren, die wil ik wel zijn spuit met bvb insuline aanreiken, maar hij/zij zal zelf de dosis moeten bepalen en ook zichzelf moeten prikken.

Intern : langs de mond, beperkt tot aan de adamsappel (bvb aspiratie). Alles wat dieper ligt (bvb intubatie) is ons niet toegelaten, omdat dit voorbehouden is aan dokters (werd mij verteld). Zelf medicijnen toedienen is niet toegelaten, maar we mogen ze wel aanreiken aan het slachtoffer. Een pijnstiller reiken we dus aan, samen met wat water, maar het slachtoffer moet de rest zelf kunnen.

Wat betreft de initiŽle vraag :
Beademen met pocketmasker, beademen met beademingsballon (ook ambu genoemd) werd mij geleerd, en voor zover ik die ter beschikking heb zal ik die ook gebruiken.
Eerlijk gezegd, ik maak mij zelden zorgen over wat juridisch mag, op het moment dat ik een slachtoffer moet helpen, dan geldt voor mij "best effort" of m.a.w. ik doe op dat moment mijn best om dat slachtoffer zo goed mogelijk te helpen.
Een beetje gezond verstand is ook altijd handig, of zoals reeds eerder aangehaald : de meeste hulpverleners weten wel van zichzelf hoever ze mogen gaan.