Auteur Topic: "Officiele hulpverleners"  (gelezen 15762 keer)

ademap

• Gast
"Officiele hulpverleners"
« Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006, 17:17:54 »
Wat zijn "Officiele hulpverleners" en hoe herken je die ?

In de hulpverleningswereldje kennen we een aantal groepen hulpverleners, die verschillend zijn opgeleid, verschillende taken hebben en verschillend zijn in hun organisatiegraad..

Passanten hulpverleners, De toevallige voorbijganger die eerste hulp verleend

Georganiseerde hulpverleners kan je onderscheiden in ondere andere
  • Evenementenhulpverleners
  • Reddingsbrigades
  • Bedrijfshulpverleners
  • Vrijwillige brandweer, First Responders
  • Beroepsbrandweer en Politie en Ambulancediensten..
Maar wat zijn nu officiele hulpverleners en hoe definieer dat, en zijn de rest dan onofficiele hulpverleners ? 

Anne

• Gast
Re: "Officiele hulpverleners"
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006, 17:20:25 »
Een beetje een rare vraag waar je zelf al antwoord op geeft denk ik. Misschien kun je wat duidelijker zijn want ik begrijp de vraag niet!

ademap

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006, 18:11:13 »
Soms hebben mensen het over officiele hulpverleners en onofficiele hulpverleners en dat vind ik vreemd.. ? En ik probeer daar helderheid over te krijgen...

Bedoelen ze met officiele hulpverleners, Brandweer Politie en Ambulance ?
Of zijn reddingsbrigades ook officele hulpverleners ?

En een ingehuurde evenementen organisatie is dat ook officieel (de belastingdienst vind dat van wel...  ;D ;D ;D )

Door wie is welke organisatie of de hulpverlener dan erkend ?? en welke erkenning hebben we het dan ?

De reden daarvan is, dat onduidelijke definities te vaak zorgen voor verwarring en voor nog meer sprookjes en dat wanneer iemand niet ingevoerd is in de materie van hulpverleningswereld zich al gauw op het verkeerd been laat zetten..

Anne

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006, 18:38:47 »
hmm het zal aan mij liggen maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Eerst dus maar eens een zoekactie gedaan binnen deze site en daar wordt alleen door jou gesproken over officiŽle hulpverlening. De mensen waar je het over hebt zijn hier dus niet te vinden en kunnen je hier dan ook geen antwoord geven.

En een ingehuurde evenementen organisatie is dat ook officieel (de belastingdienst vind dat van wel...  ;D ;D ;D )

Ik denk dat je hier al een beetje zelf antwoord geeft op je vraag. Of iets officieel is zal afhangen van welke kant je het bekijkt. Een ingehuurde organisatie kan officieel zijn omdat de belastingdienst dat zo vind, of zo stelt.
Een andere organisatie kan daar weer anders tegen aankijken!

Maar eerlijk gezegd kan ik het nog niet helemaal volgen en lijkt het erop dat je de vraag misschien wel beter kunt stellen bij, onze grote broer, het hulpverleningsforum!  ;)

wicher

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2006, 21:42:27 »
Wat zijn "Officiele hulpverleners" en hoe herken je die ?

In de hulpverleningswereldje kennen we een aantal groepen hulpverleners, die verschillend zijn opgeleid, verschillende taken hebben en verschillend zijn in hun organisatiegraad..

Passanten hulpverleners, De toevallige voorbijganger die eerste hulp verleend

Georganiseerde hulpverleners kan je onderscheiden in ondere andere
  • Evenementenhulpverleners
  • Reddingsbrigades
  • Bedrijfshulpverleners
  • Vrijwillige brandweer, First Responders
  • Beroepsbrandweer en Politie en Ambulancediensten..
Maar wat zijn nu officiele hulpverleners en hoe definieer dat, en zijn de rest dan onofficiele hulpverleners ? 

Brandweer, politie en ambulance zijn "PROFESIONELE"hulpverleners.  :P
en ja wat zijn nu de officiele hulpverleners? Nou die vraag kan je zelf wel beantwoorden denk ik, maar in ieder geval de politie brandweer en ambulancediensten. En ja als ehbo bedrijven daar ook ondervallen??????  ;D
KAn je zelf wel invullen denk ik :D

johnehbo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 oktober 2006, 14:14:58 »
In vind mezelf als gediplomeerd Eerste Hulpverlener, die namens de EHBO-vereniging Hulp Verleent ook professioneel. Maar dat wordt door andere tegengesproken, omdat ons werk weer vrijwilligerswerk is.

Anne

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 oktober 2006, 14:42:36 »
Brandweer is voor een groot deel ook vrijwillig!  En ook de politie maakt gebruik van vrijwilligers. Vrijwilliger wil dus niet zeggen, niet proffesioneel.

Maar om bij de vraag van Peter te blijven is proffesioneel ook officieel (of andersom)?

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 oktober 2006, 16:54:21 »
Ik heb ooit eens langs de fietscrossbaan (datmaal in mijn rol als vader die "mocht" rijden, mogen ervaren dat officieel zeker geen synoniem van professioneel is.

De officiele hulpverleners (zij zijn door de, eindverantwoordelijke, organisatie daarvoor als zodanig zijn aangesteld) waren een paar dames op gezegende leeftijd die veel van de ongevallen gemist hadden omdat ze niet wisten waar ze mee bezig waren c.q. vanaf hun keuvelplaatsje absoluut geen  zicht hadden op grote delen van de baan.

Het verschil tussen vrijwiliggers en de beroeps is er en zal er altijd blijven, maar proffesionaliteit  zegt is iets over de manier waarop je je werk uitvoerd, en zeker niet over het opleidingsnivo dat je hebt

ademap

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 oktober 2006, 17:50:36 »
Officieel is aangesteld door een opdrachtgever
Professioneel "is volgens de dikke van dalen, van beroep, beroepsmatig, te gebruiken door vaklui, gemaakt door een vakman. " een andere term is vakkundig.. I
k ken genoeg eerste hulpverleners die dat van beroep doen..

• De reguliere hulpdiensten zoals Politie, Brandweer, Ambulancediensten, herkend iedereen. Doen dat met beroeps en vrijwilligers medewerkers
  • Een passantenhulpverlener is iedereen die toevallig langs komt en terplekke hulp verleent..
  • Een officiele hulpverlener is aangesteld door een opdrachtgever en hopenlijk werken ze zo vakkundig mogelijk en hebben ze professionele proces stappen gemaakt om snel en adequaat op incidenten te reageren..

Dus officieel betekend dat je ingehuurd en aangesteld bent voor een bepaalde taak..
Dat maakt dus niet uit of je dat doet als beroepskracht of vrijwilliger..
Van een officiele aangestelde hulpverlener, mag je een mate van deskundigheid, vakbekwaamheid verwachten.. Dat geld dus ook voor de EHBO-er op een evenement of de eerste hulpverlener bij de reddingsbrigade..

Trophy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zondag 22 oktober 2006, 19:57:46 »
Professioneel en officieel zijn twee verschillende elementen bij hulpverlening.
Je bent ďofficieelĒ  als je bent aangesteld door een organisatie om hulp te verlenen. Dat wil nog niet zeggen dat de zaak professioneel wordt aangepakt: dat blijkt achteraf of dat gebeurd.

Maar de vraag was: ďWat zijn "OfficiŽle hulpverleners" en hoe herken je die ?Ē
Volgens mij zijn die niet standaard herkenbaar. De EHBO-er is herkenbaar aan zijn ďclubkleurenĒ, de ambulancehulpverleners aan hun ďclubkleurenĒ, de politie etc, etc.

ďOfficieelĒ staat los van vrijwillig of professioneel. ďOfficieelĒ hangt ook af vanuit welke bril je de zaak bekijkt. Ik denk dat ambulanceorganisaties jou niet als officieel zien. Als dat wel zo was, dan zou je in opdracht van een RAV diensten kunnen verlenen. Voor de MSV-NOV Heerde ben je wel officieel.  Hoe de politie er tegenaan kijkt weet ik niet, evenmin hoe collega EHBO organisaties er tegen aan kijken.
ďOfficieelĒ hangt af van wettelijke regelingen. Zo is de ambulancevoorziening officieel (bevoegd) tot vervoer van slachtoffers, EHBO-verenigingen officieel (bevoegd) tot verlenen van eerste hulp (in afwachting op vervoer).

Zo zie je maar, je kan alle kanten op. Je zal je vraag dus duidelijker moeten specificeren.
Verder bekruipt ook mij het gevoel van: wat wil je nu precies weten?

Ik vraag mij verder af wie het over officiŽle en onofficiŽle hulpverlening heeft (de officiŽle instanties? ;)) en bij wie de verwarring hieromtrent bestaat. Voor ons (ambulancezorg) is het namelijk wel duidelijk.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zondag 22 oktober 2006, 20:07:22 »
Ik vraag mij verder af wie het over officiŽle en onofficiŽle hulpverlening heeft (de officiŽle instanties? ;)) en bij wie de verwarring hieromtrent bestaat. Voor ons (ambulancezorg) is het namelijk wel duidelijk.

Hiermee leg je je vinger precies op de zere plaats. Geen mens is in staat om volledig objectief te blijven dus zal het altijd een mengelmoes van objectieve en subjectieve argumenten zijn, gecombineerd met het vermogen om de argumenten vanuit de ogen (=beleving) van de ander te kunnen zien.

MFA

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 10:25:17 »
Een hulpverlener is iemand die hulp verleent aan hen die deze behoeft.
Of je nu geregistreerd staat i.v.m. Wet BIG, een retroreflecterend pak draagt omdat de organisatie waar je voor uit komt dit verstrekt of zomaar iemand helpt oversteken maakt daarin niets uit.
Of je nu een lange opleiding hebt gevolgd, cursussen hebt gedaan of gewoon helpt op alle mogelijke manieren die je goed denkt te doen zijn ondergeschikt.
Dus of je nu ambulancemedewerker bent, politie-agent, brandweermens, Rode Kruismedewerker, SIGMA-lid, EHBO'er, vrijwilliger bij Medical Rescue, BHV'er, vrijwilliger bij de SOS-hulpdienst, op zaterdag boodschappen doet voor mensen die de deur niet uit kunnen, het zijn allemaal hulpverleners. Beroepsmatig of vrijwillig in welke vorm dan ook.

Wil je dan nog onderscheid maken in officieel en niet officieel? Beetje jammer.

ademap

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 12:00:26 »
Ik heb juist deze discussie opgestart om de onduidelijkheid in de definities weg te nemen. En ik zie hier op dit forum deze terminologie door sommigen graag gebruiken en dan begrijp ik in ieder geval niet wat ze bedoelen..

Iedereen is volgens de (NL)wetgever naar vermogen verplicht te helpen bij noodsituaties..  Dus dan is iedereen officiele hulpverlener..

Echter de terminologie "officiele" vind ik eigenlijk ongepast, want het doet andere vormen van hulpverlening ernstig te kort..

MFA

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 13:00:25 »
Ik denk dat de term "officieel" ook niet gebruikt moet worden. Volgens mij spreken van beroepsmatig en niet-beroepsmatig.
Ik zie ook vaak het  woord "professioneel" gebruikt worden als men een beroepsmatige hulpverlener bedoeld. Het zijn echter twee verschillende dingen. Je kunt als niet-beroepsmatige hulpverlener zeer professioneel zijn als andersom.

Wat vinden jullie?

Anne

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 13:26:49 »
Ik heb juist deze discussie opgestart om de onduidelijkheid in de definities weg te nemen. En ik zie hier op dit forum deze terminologie door sommigen graag gebruiken en dan begrijp ik in ieder geval niet wat ze bedoelen..

Wie zijn dat dan? Ik heb nogmaals even de zoekfunctie gebruikt omdat de term mij niet bekend voor kwam en aangezien ik toch het grootste deel van de bericht hier lees zou dat toch wel zo moeten zijn. Binnen de zoekfunctie zowel gezocht op officiele en officiŽle!

Er zijn twee personen die de term officiŽle hulpverleners gebruiken. Dat ben jij in dit onderwerp en ik kwam een bericht tegen van Pleegje waarin hij de term gebruikte. Het lijkt er op dat we hier een discussie aan het voeren zijn over een term die niet of nauwlijks wordt gebruikt binnen dit forum.

Ook binnen de grote broer het hulpverleningsforum gezocht en 22 pagina's aan hits doorgespit. Hierbij werd 5 x de term officiŽle hulpverleningsdiensten/hulpverleners gebruikt, alle berichten hadden daarbij betrekking op de reddingsbrigade en werd door verschillende personen gebruikt. Ik denk dat bij deze 5 berichten het woord officiŽle verwisseld werd met het woord proffesionele. Mijn conclusie is dan ook dat de term niet gebruikt word ofwel verkeerd gebruikt word.