Auteur Topic: zwijgplicht ook voor EHBO'ers  (gelezen 32261 keer)

ademap

• Gast
Re: zwijgplicht ook voor EHBO'ers
« Reactie #15 Gepost op: maandag 4 september 2006, 17:57:42 »
even wat opgezocht..

Er is voor de eerste hulpverlener (passantenhulpverlening) geen wettelijke zwijgplicht.. Het is je persoonlijke keuze hoe je daar mee omgaat.

bij Evenementenhulpverlening kan dat anders geregeld zijn..

Bij Stichting MedicalRescue.NL is reglementair vastgelegd dat er voor patienten er een vertrouwensband is en dat de informatie je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. De IM-er van de dag, bepaald dus welke informatie de organisatie, en c.q politie krijgt.. De overdracht naar Ambulancedienst en HAP en ziekenhuis zijn altijd wel volledig..

Als Deelnemers bij ons op de eerste hulppost komen, kiezen ze ervoor dat er een reglementaire maatregel kan worden opgelegd in de vorm van een startverbod. Het startverbod word dan medegedeeld aan de Jury.. Indien een startverbod wordt opgelegd zal de Deelnemer moet zich dan laten herkeuren door een arts voor dat hij weer mag deelnemen.
Echter dit zal niet snel gebeuren, want de drempel voor eerste hulp moet erg laag blijven. En aan zorgmijders heb je niets..

MFA

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 12:47:26 »
Bij Stichting MedicalRescue.NL is reglementair vastgelegd dat er voor patienten er een vertrouwensband is en dat de informatie je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. De IM-er van de dag, bepaald dus welke informatie de organisatie, en c.q politie krijgt.. De overdracht naar Ambulancedienst en HAP en ziekenhuis zijn altijd wel volledig..

Er staat dat de informatie die je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. Is het waarnemen van een alcohollucht ook het "krijgen" van informatie zoals bepaald in jullie reglement?

Nu zijn motorsportevenementen doorgaans niet op de openbare weg. En is dat wel dan wordt die weg afgezet en is dat afgezette stuk niet meer voor het openbaar verkeer openstaande weg. Neemt niet weg dat iemand met alcohol op ook op zo'n evenement ongelukken kan veroorzaken door drank. Geven jullie dit dan wel aan aan de organisatie? Vooral bekeken vanuit het oogpunt van overige deelnemers en toeschouwers?

Kennis nemen van een misdrijf en er niets mee doen is ook strafbaar. Wetten gaan voor interne regels. Peter, kun je uitleggen wat je in zo'n geval zou kunnen doen als Medical Recue.nl?

johnehbo

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 19:33:00 »
Als ik bijvoorbeeld een slachtoffer krijg op de Tilburgse Kermis en mijn vermoeden bestaat dat er alcohol in het spel is zal ik dit met de SIgma-coŲrdinator overleggen. Dan kunnen we samen kijken of er iets mee gedaan wordt. Ik bedoel dan echt gevallen waarbij geweld of iets dergelijks in het spel is. Ook als ze met de auto naar huis willen wordt het een ander verhaal.

ademap

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 23:51:27 »

Er staat dat de informatie die je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. Is het waarnemen van een alcohollucht ook het "krijgen" van informatie zoals bepaald in jullie reglement?

Nu zijn motorsportevenementen doorgaans niet op de openbare weg. En is dat wel dan wordt die weg afgezet en is dat afgezette stuk niet meer voor het openbaar verkeer openstaande weg. Neemt niet weg dat iemand met alcohol op ook op zo'n evenement ongelukken kan veroorzaken door drank. Geven jullie dit dan wel aan aan de organisatie? Vooral bekeken vanuit het oogpunt van overige deelnemers en toeschouwers?

Kennis nemen van een misdrijf en er niets mee doen is ook strafbaar. Wetten gaan voor interne regels. Peter, kun je uitleggen wat je in zo'n geval zou kunnen doen als Medical Recue.nl?

Strafbare feiten, worden altijd gemeld. Risicovolle Situaties worden altijd gemeld. Drankmisbruik word ook altijd gemeld. Ongewenst gedrag word ook altijd gemeld.
Naast gemeld worden alle bevindingen en waarnemingen schriftelijk gerapporteerd aan de organisatie/opdrachtgever en indien van toepassing aan de politie..

Kadertje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 10:24:21 »
Beste Peter.

Hebben jullie ook een protocol waarin staat omschreven wat wel en wat niet toelaatbaar is. Waneer is iets ongewenst en waar ligt de grens?

Als ik op een evenement sta als ehv'er dan doe ik de eerste hulp verlening en preventie. De rest kan ik melden aan organisatie, politie en/of bewaking. Maar dit puur uit het oogpunt van preventie. Als we dit allemaal erbij moeten nemen zijn we straks ehv'er, brandweer, bewaking en politie ineen. Laat ieder op zijn eigen terrein blijven. je kunt elkaar tuurlijk meehelpen en waarnemingen doorgeven en daar blijft het voor mij dan ook bij.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 11:09:22 »
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er voor de gelegenheids ehbo'er geen wettelijke zwijgplicht bestaat. Het is dus een beetje aan de (regels van de) hulpverlenings/evenement organisatie of anders de individuele hulpverlener hoe er mee omgegaan wordt.
For the sake of discussion:

In de professionele hulpverlening bestaat de wettelijke zwijgplicht wel en deze is er ter bescherming van de privacy van onze 'klant'.

Mijn vraag is: Waarom zouden de hulpverleners die deze zwijgplicht niet hebben, toch niet conform deze zelfde regels handelen ?
Met andere woorden: Moeten zij hun klanten niet dezelfde rechten gunnen, rechten die de wetgever zo belangrijk gevonden heeft dat ze voor de professionals in de wet vastgelegd zijn ?
Vanwaar het onderscheid ? Het kan toch niet zo zijn dat de bescherming van je privacy afhankelijk is van het feit of iemand je beroepsmatig of hobbymatig helpt ? (toch ....? of wel .....?)

Moeten we wellicht met een badge op gaan lopen "U heeft bij hulpverlening door mij uitgebreid /slechts beperkt recht op privacy" of wellicht "Alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden"

Moeten we klanten er dan op zijn minst op wijzen dat ze wellicht minder privacy genieten als dat ze mogelijk verwachten (het is vaak niet aan onze neus af te lezen of we een zwijgplicht hebben of niet) zodat de hulpvrager de keuze heeft om zich al dan niet te laten behandelen ?
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 02:07:47 »
Met mijn alzheimer light in de ene hand en mijn eigen normen en waarden in de andere hand hangt het helemaal van de situatie af in hoeverre ik spontaan. maar ook met welke diepgang, ik informatie blijk te kunnen reproduceren.Want iets verklaren wat ik niet zeker weet, is uit den boze.

Sunflower

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 03:11:26 »
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er voor de gelegenheids ehbo'er geen wettelijke zwijgplicht bestaat. Het is dus een beetje aan de (regels van de) hulpverlenings/evenement organisatie of anders de individuele hulpverlener hoe er mee omgegaan wordt.

In de professionele hulpverlening bestaat de wettelijke zwijgplicht wel en deze is er ter bescherming van de privacy van onze 'klant'.

Mijn vraag is: Waarom zouden de hulpverleners die deze zwijgplicht niet hebben, toch niet conform deze zelfde regels handelen ?
Met andere woorden: Moeten zij hun klanten niet dezelfde rechten gunnen, rechten die de wetgever zo belangrijk gevonden heeft dat ze voor de professionals in de wet vastgelegd zijn ?
Vanwaar het onderscheid ? Het kan toch niet zo zijn dat de bescherming van je privacy afhankelijk is van het feit of iemand je beroepsmatig of hobbymatig helpt ? (toch ....? of wel .....?)

Moeten we wellicht met een badge op gaan lopen "U heeft bij hulpverlening door mij uitgebreid /slechts beperkt recht op privacy" of wellicht "Alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden"

Moeten we klanten er dan op zijn minst op wijzen dat ze wellicht minder privacy genieten als dat ze mogelijk verwachten (het is vaak niet aan onze neus af te lezen of we een zwijgplicht hebben of niet) zodat de hulpvrager de keuze heeft om zich al dan niet te laten behandelen ?

Tja ... de ethiek in onze westerse maatschappij is vooral een regelethiek waarin men hetgeen wat men ethisch vindt het liefst wettelijk vastlegt. Wat ik me daarbij afvraag is wat dan uiteindelijk de waarde van iets nog is, als het bij wet afdwingbaar is. Wat is bv respect nog waard als ik het van iemand krijg, niet omdat die persoon respect heeft voor mij maar omdat hij verplicht is dat te doen.
Daarnaast creŽer je in mijn ogen ook het beeld dat er geen waarden meer zijn. Het zijn enkel plichten die je moet nakomen, of dat respect gemeend is of niet is bijzaak...  :(

Deze vorm van ethiek zou eigenlijk moeten aangevuld worden met een soort van attitude-ethiek waarbij de mensen bepaalde dingen doen omdat ze zo willen zijn ipv omdat ze zo moeten zijn. Men zou hun dan hierin kunnen steunen. Dan ben ik bv respectvol tegen mensen omdat ik respect hebben een belangrijke waarde vind die ik wil uitdragen, in welke omstandigheden dan ook.

Het recht op privacy van de cliŽnt/patiŽnt behoort tot het respect voor deze. Indien bepaalde categorieŽn van hulpverleners niet verplicht zijn om dit na te komen zal het van de mate van respect voor hun patiŽnt afhangen en van de mate waarin zij zichzelf als respectvol willen zien afhangen of ze dat nakomen of niet. Je kan dus enkel hopen dat ze zo zijn.
Het goede nieuws is dat ik denk dat de meeste mensen die hulpverlener zijn dit op de eerste plaats zijn omdat ze mensen willen helpen (zoals het woord al aangeeft ;)), met zo'n attitude als basis lijkt de kans dat je dan ook andere rechten van de patiŽnt respecteert me groot, want door over iemand te roddelen help je niet.

Voor hulpverleners die de code moeten volgen is de zwijgplicht niet absoluut, hoewel ze in de praktijk slechts zelden verbroken wordt. Ze eindigt wanneer je strafbare feiten vaststelt of wanneer anderen of de patiŽnt zelf door de patiŽnt bedreigd worden, zoals ik in mijn vorige post reeds zei.

Ik vond het trouwens mooi om te zien dat heel wat hulpverleners hier op dezelfde manier ethisch redeneerden als degene aangegeven in de beroepscodes.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 09:00:19 »
...Ik vond het trouwens mooi om te zien dat heel wat hulpverleners hier op dezelfde manier ethisch redeneerden als degene aangegeven in de beroepscodes.

Mee eens hoor.
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ademap

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 12:25:38 »

Ik ben het met je eens...  Voor georganiseerde vormen van eerste hulp moet er vorm van privacy richtlijn zijn.

Waarbij de basis principe is dat een patiŽnt is ten alle tijde bij ons gegarandeerd. .

Er zijn een aantal uitzonderingen waar we rekening meehouden.:
  • strafbaar handelen tegen onze medewerkers, materieel, materiaal. dat inclusief geweld in alle vormen. Dus ook voor verbaal geweld tegen onze medewerkers..
  • Bij vermoeden van zware overtredingen, worden de bevindingen gerapporteerd en via de incident-manager door gespeeld naar politie. Waarbij als de politie ter plaatse er wel overleg plaats vind, en de objectieve informatie en objectieve waarnemingen (dus niet vermoedens van..) krijgt.  (Naast de stoel van de het slachtoffer ligt iets wat lijkt op een vuurwapen..)
  • Deelnemers van evenement, indien dat vastgelegd is reglementair bij de inschrijving. Daarbij gaat het uitsluitend alleen om relevante informatie voor de jury en organisatie. Dus iemand kan niet deelnemen omdat hij/zij onvoldoende fit is. (Startverbod), En dat daarmee herkeurd moet worden door een arts.
  • Organisatie : in een rapportage , Een beknopte overzicht, naam, geboortedatum, naw+ in combinatie met verbruikte  materialen.

Deze informatie word uitsluitend verstrekt door de betrokken incident-manager en zal elke aanvraag op zijn relevantie beoordelen.
Alle info word vast gelegd in een incident-registratie. Zo dat alle informatie ook later terug te zoeken is.

Verder hebben de volgende mogelijkheden geschapen :
  • De patient en zijn behandelaar kunnen de informatie raadplegen en laten wijzigen indien gewenst.
  • Klachtenregeling.

Trophy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 23:45:21 »
Zwijgplicht staat hoog in het vaandel. Het garandeert de hulpvrager dat hij zijn verhaal kwijt kan zonder dat dit gevolgen voor hem heeft.
Zwijgplicht is in principe onvoorwaardelijk. Informatie doorspelen aan derden mag niet zonder toestemming van de patiŽnt/ het slachtoffer.
Zelfs het doorgeven van een naam aan de politie valt daar onder: alleen met toestemming.

Datzelfde geldt in principe ook bij misbruik van alcohol en drugs, met een ongeval tot gevolg.
In principe mag je de politie niet verwittigen van het feit dat het slachtoffer deze middelen tot zich heeft genomen.

Er zijn echter uitzonderingen op de zwijgplicht: b.v. indien een ernstig gevaar kan worden afgewend (het slachtoffer meld dat hij een bom heeft verstopt). Of het handelen van het slachtoffer kan ernstige gevolgen hebben voor een andere betrokkene, welke afgewend kunnen worden met bekendmaking.
Verder is er het ethische probleem wat je zelf van de feiten vindt. Je wordt geroepen bij een TS, maar het blijkt dat iemand anders een euthanaticum heeft toegediend. Is hier spraken van moord? Hoe zit  het met kinderen met verdachte blauwe plekken? .

Zwijgplicht geldt voor beroepsbeoefenaren, niet voor EHBO-ers. Wel kan men zelf regels opstellen hoe te handelen, maar in principe vallen zij onder het strafrecht/ burgerlijk wetboek.
Dus dient men in principe informatie te verstrekken bij een politie onderzoek.

ademap

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 01:00:10 »
Hoe ga je met je zwijgplicht om, als er geweld tegen jullie word gepleegd door de patient.. ??

Dat lijkt me in jullie geval erg moeilijk..

ehbo-er

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 01:52:58 »
Goh, is er iets gebeurd, wat ik had kunnen weten ?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 09:08:19 »
Hoe ga je met je zwijgplicht om, als er geweld tegen jullie word gepleegd door de patient.. ??

Dat lijkt me in jullie geval erg moeilijk..

Ik denk dat je dan spreekt over een andere situatie met een andere verhouding (nieuwe, extra)tussen patient en hulpverlener, de hulpverlener is dat immers ook slachtoffer en mogenlijk zelf patient geworden.
Ook dan dient de informatie die je verstrekt betrekking te hebben op het incident tussen jouw en je patient, andere zaken die je op basis van je vertrouwensrelatie te weten bent gekomen die niets te maken hebben met met het geweldadige incident dienen daar dan ook buiten te blijven.
(maar dat is niet meer als mijn persoonlijke mening)

De zwijgplicht houdt niet op te bestaan bij het einde van de behandeling(sovereenkomst) alle feiten die je tijdens het bestaan van de overeenkomst ter kennis zijn gekomen zijn ook daarna nog steeds beschermd door de zelfde zwijgplicht
(Deze laatste alinea is toegevoegd in n.a.v. de verduidelijking van Peter hieronder)

ademap

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 09:45:00 »
Wij hebben zelf twee keer met incidenten te maken gehad, waarin een omstander (ouders) van een patientje om zich heen begonnen te meppen, (omdat zoonlief met gebroken been de finisch over moest gaan en wij de jongeman wouden helpen)

Vandaar mijn vraag..
Binnen SMR hebben wij gekozen omdat de zwijgplicht, (die in de overeenkomst staat met de opdrachtgevers en in onze eigen privacy reglementen) niet meer van toepassing is.. (De overeenkomst is door dat gedrag dan direct ontbonden.. )

Ik zou graag willen weten, hoe ze daar dan bij de Ambulancedienst meeomgaan ?