Auteur Topic: zwijgplicht ook voor EHBO'ers  (gelezen 37491 keer)

wicher

• Gast
zwijgplicht ook voor EHBO'ers
« Gepost op: zondag 3 september 2006, 21:14:49 »
Je komt als EHBO'er in de volgende situatie:
op een kruispunt is een aanrijding gebeurd. De bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt is gewond. Jij gaat hulpverlenen en ruikt een alcohol lucht bij de bestuurder. Je verleent eerste hulp en laat de ambulance waarschuwen . De ambulance is er eerder dan de politie en neemt de zorg van de patiŽnt over van jou. De politie kan nog geen gegevens van de patiŽnt opnemen. Ambulance rijd weg met de pariŽnt en zegt tegen de agent naar welk ziekenhuis ze gaan en meer niet , hier ben jij getuige van. Waneer de ambulance weg is komt de agent naar je toe met de volgende vraag:
denk jij dat de gewonde heeft gedronken? was die volgens jou onder invloed van alcohol?

Wat antwoord je hierop als EHBO'er en mag je hier op antwoorden ?

Ik ben zeer benieuwd !!!!! ;)

Anne

• Gast
Re: zwijgplicht ook voor EHBO'ers
« Reactie #1 Gepost op: zondag 3 september 2006, 22:22:40 »
Tja bij deze vraag heb ik nog niet eerder stil gestaan, al heb ik bij diverse ongevallen eerste hulp verleent.
Als ik er zo bij stil sta is er geen reden om niet op de vraag van de agent in te gaan al zou ik het wel in dit geval beperken tot "ik heb wel een dranklucht geroken!" De conclusie daarvan is voor de agent zelf.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #2 Gepost op: zondag 3 september 2006, 22:50:19 »
Dit is een zeer interessante vraag Wicher.

Net zoals Anne heb ik er nog nooit bij stilgestaan, en ook geen ervaring met de zwijgplicht.

In dit geval zou ik de politie wel antwoord op de vraag geven, per slot van rekening is men moet een onderzoek bezig en dat mag je als burger volgens mij niet hinderen.
Natuurlijk is het ook zo dat de bestuurder van het voertuig, wist welk risico hij nam door eventueel met teveel drank op achter het stuur te kruipen. Maw. dat ik de politie help bij het onderzoek is dan ook het bijhorende risico voor de bestuurder.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 september 2006, 23:30:08 »
Ik denk ook dat je alleen datgene wat je zeker weet moet vertellen, "ik heb een alcohol lucht geroken, maar ik weetniet of hij gedronken heeft". Oom agent zal bij twijfel op bezoek gaan in het ziekenhuis om zelf vast te stellen of de bestuurder meer als 0,5 0/00 alcohol in het bloed heeft.

Het wordt pas een dilemma als het so bij doorvragen aangeeft te veel te hebben gedronken, iets wat hij onder "normale"omstandigheden nooit gedaan zou hebben. Je kunt je niet beroepen op zwijgplicht, maar je kunt natuurlijk altijd last van een acuut selectief geheugenverlies krijgen.

Wat ik zou doen ? Dat antwoord weet ik pas als ik het meegemaakt heb. er zijn zoveel factoren die daarin een rol spelen dat tot die tijd elk antwoord een slag in de lucht zou zijn.

wicher

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 3 september 2006, 23:31:25 »
Ik als ambulancechauffeur mag "geen informatie aan de politie verstrekken. Het volgende heb ik gevonden via onze dienst:
2.   Zwijgplicht

De ambulancehulpverlener heeft een plicht tot zwijgen over al datgene wat hem in zijn beroepsuitoefening bekend is geworden. Onder die zwijgplicht valt alle informatie over de patiŽnt zelf die hij rechtstreeks heeft ontvangen of via een medebehandelaar maar ook de informatie over de patiŽnt die via een derde is ontvangen. Zelfs al datgene waarvan hij in de hulpverleningssituatie kennis heeft genomen c.q. verkregen. Deze geheimhoudingsplicht vindt haar wettelijke basis in artikel 272 Wetboek van Strafrecht, artikel 7:457 Bw, artikel 88 Wet BIG en artikel 11 lid 3 Wet Persoonsregistraties.*

Is dit ook voor EHBO'ers van kracht wie weet dat ?

ademap

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 3 september 2006, 23:49:31 »
Je komt als EHBO'er in de volgende situatie:
op een kruispunt is een aanrijding gebeurd. De bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt is gewond. Jij gaat hulpverlenen en ruikt een alcohol lucht bij de bestuurder. Je verleent eerste hulp en laat de ambulance waarschuwen . De ambulance is er eerder dan de politie en neemt de zorg van de patiŽnt over van jou. De politie kan nog geen gegevens van de patiŽnt opnemen. Ambulance rijd weg met de pariŽnt en zegt tegen de agent naar welk ziekenhuis ze gaan en meer niet , hier ben jij getuige van. Waneer de ambulance weg is komt de agent naar je toe met de volgende vraag:
denk jij dat de gewonde heeft gedronken? was die volgens jou onder invloed van alcohol?

Wat antwoord je hierop als EHBO'er en mag je hier op antwoorden ?

Ik ben zeer benieuwd !!!!! ;)

Of je mag antwoorden, weet ik nog niet zeker.  Dus hier mijn vermoeden..(Ik kan van de week wel ff gaan graven naar de wettelijke context en onderbouwing)

Ik vermoed dat je als passant mag je antwoorden. Alleen een agent kan er jurridisch niet veel mee.
Ik denk dat ik het zou houden bij de relevante observaties en handelingen die ik gedaan heb, en dat de agent in kwestie maar naar het ziekenhuis moet om die informatie op te halen. Ik zou wel in een eerder stadium het wel tegen de ambulanceverpleegkundige mijn waarneming meegeven. En dan is het zijn/haar pakkie an wat ze er mee doet..

vraagje Als jij een strafbaar feit constateert, ben jij dan ook verplicht om je zwijgplicht te handhaven ?  Meestal is daar een soort uitzonderingsparagraaf voor ?

wicher

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 3 september 2006, 23:58:26 »

[/quote]

vraagje Als jij een strafbaar feit constateert, ben jij dan ook verplicht om je zwijgplicht te handhaven ?  Meestal is daar een soort uitzonderingsparagraaf voor ?

[/quote]

Ja dat ben ik verplicht omdat ik een zwijgplicht heb en wat soms best moeilijk is.
Echter ik kan wel door de rechter verplicht worden tot antwoorden als het in het belang van het onderzoek is. Maar daar gaat een hele procedure aan vooraf.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 4 september 2006, 00:17:27 »
Ik zou wel in een eerder stadium het wel tegen de ambulanceverpleegkundige mijn waarneming meegeven. En dan is het zijn/haar pakkie an wat ze er mee doet.

Dit is informatie die ik ook doorgeef, omdat dit relevant voor de verdere hulpverlening kan zijn.

Sunflower

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 4 september 2006, 01:33:58 »
Ik als ambulancechauffeur mag "geen informatie aan de politie verstrekken. Het volgende heb ik gevonden via onze dienst:
2.   Zwijgplicht

De ambulancehulpverlener heeft een plicht tot zwijgen over al datgene wat hem in zijn beroepsuitoefening bekend is geworden. Onder die zwijgplicht valt alle informatie over de patiŽnt zelf die hij rechtstreeks heeft ontvangen of via een medebehandelaar maar ook de informatie over de patiŽnt die via een derde is ontvangen. Zelfs al datgene waarvan hij in de hulpverleningssituatie kennis heeft genomen c.q. verkregen. Deze geheimhoudingsplicht vindt haar wettelijke basis in artikel 272 Wetboek van Strafrecht, artikel 7:457 Bw, artikel 88 Wet BIG en artikel 11 lid 3 Wet Persoonsregistraties.*

Is dit ook voor EHBO'ers van kracht wie weet dat ?

Dit gedeelte klopt perfect. Maar in de wet zijn hierop uitzonderingen voorzien waarop je spreekplicht of aanmeldingsplicht hebt. Doe je dit niet wanneer het nodig is dan kan je beticht worden van schuldig verzuim.

Die uitzonderingen betreffen situaties waarin je getuige bent van feiten die bedreigend zijn voor iemands leven of eigendom. Als je de feiten bent te weten gekomen via iemand anders of de persoon in kwestie, (onafhankelijk van of je op dat moment je functie uitoefende), valt het nog onder de zwijgplicht zodat je strafbaar bent als je spreekt. Je clŽnt heeft in dit geval immers recht op geheimhouding.
Dit geldt in ieder geval voor psychologen in BelgiŽ, maar ik dacht ook voor de andere hulpverleners.

In BelgiŽ zijn de psychologen bijgevolg terughoudend met het verstrekken van informatie aan politie- (we moeten het onderzoek niet in de plaats van de politie doen) of andere diensten, omdat men van hun verwacht dat ze altijd in eerste instantie moeten denken aan het belang van de cliŽnt. Indien je cliŽnt gevaarlijk is zodat hij anderen schade toebrengt stopt dit natuurlijk (maar dan nog kan je zeggen dat het ook in zijn belang is dat een schadetoebrenging van anderen niet gebeurt.)
Maar als medisch hulpverlener bij interventies denk ik dat het eerder zo is dat je cliŽnt "cliŽnt-af" is wanneer je hem verzorgd hebt, je hoeft dus zijn belangen ook niet meer te verdedigen (het beroepsgeheim blijft echter van kracht).

De (Belgische) wet hierop toegepast zou ik dus zeggen:
De cliŽnt heeft je deze informatie niet toevertrouwd maar je hebt het strafbare feit zelf vastgesteld. Ten tweede heeft de cliŽnt (die cliŽnt af is dus wiens belangen je niet meer moet verdedigen) anderen (ernstige) schade toegebracht dus het belang van hem weegt niet op tegen dat voor anderen. Dus ik denk dat je in deze situatie het meest ethisch kan handelen door de agent te zeggen wat je vaststelde.

(Indien je voor een rechtbank onder eed een verklaring aflegt heb je wel spreekplicht, maar slechts alleen voor die dingen die je gevraagd worden. Als je denkt dat wat je gevraagd wordt de cliŽnt meer schade oplevert dan dat het goed is, kan je nog je zwijgrecht inroepen en kan de rechter je verschoningsplicht toekennen.)

P.S.: Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik ben nogal moe op dit moment.

Kadertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 4 september 2006, 11:00:28 »
Intressante vraag.
Bij toeval (wat heet toeval) hebben wij dit afgelopen seizoen als een discussie punt gehad.
Een slokje malt bier doet al een alcohollucht verspreiden.
Alcohollucht zegt dus niks over het promilage. Dit mag de agent in kwestie zelf uitzoeken in het ziekenhuis.

Een andere vraag die tijdens deze discussie naar voren kwam was nog interessanter.

Stel de bestuurder is je maatje, wat zeg je dan?
Of de bestuurder heeft je maatje aangereden.

Beantwoorde beide vragen en je weet meteen hoe integer je bent.

Maar op de vraag van Wicher, ik zou tegen de agent zeggen dat ik eertse hulp heb verleend in afwachting van de hulpverlenende instanties. En dat het niet aan mij is om te oordelen of iemand dan wel of niet heeft gedronken.

MFA

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 4 september 2006, 11:41:25 »
Er worden twee vragen gesteld: denk je dat de bestuurder gedronken heeft EN denk je dat die onder invloed is? Kom ik zo op terug.

Zwijgplicht geldt alleen voor bepaalde beroepsgroepen zoals artsen, verpleegkundigen, ambulancepersoneel (zie tekst van Wicher) etc. EHBO'ers vallen daar niet onder. Als een agent deze vragen stelt kun je gewoon antwoord geven. Sterker nog, iedere burger is verplicht ieder strafbaar feit waarvan hij kennis heeft genomen aan te geven bij de politie. Omdat een alcohollucht nog niet hoeft te suggereren dat hij onder invloed is kun je gewoon aangeven dat je een alcohollucht hebt geroken. Onder invloed zijn moet gemeten worden middels een ademanalyse of bloedproef. Het is wel zo dat je waarnemingen zoals onvast ter been, praten met dubbele tong gewoon kunt melden.

Persoonlijk vind ik dat je de morele plicht hebt dit te melden aangezien het jezelf of je dierbare had kunnen zijn die hij/zij heeft verwondt. Met drank op rijden is een misdrijf en dat mag die persoon best weten. Geen zwijgplicht voor EHBO'ers dus vertellen wat je hebt waargenomen.

Jeroen

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #11 Gepost op: maandag 4 september 2006, 12:24:21 »
Ik heb als eerste hulpverlener geen formele zwijgplicht, maar ik zou me verder wel conform die zelfde richjtlijnen opstellen als de professionele hulpverlener en dus geen informatie verstrekken aan de agent, het is immers aan hem zelf om dat te onderzoeken en hij heeft daar alle mogelijkheden voor. ook zonder mijn medewerking kan hij eenvoudig aan de door hem gewenste informatie komen.

Dat hij de vraag aan mij stelt op de manier zoals aangegeven vind ik persoonlijk niet erg voor een professionele houding getuigen, hij weet immers heel goed hoe dit soort zaken afgehandeld dienen te worden.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 4 september 2006, 13:51:58 »
Wicher..

Ga eens navragen bij de ambulancedienst waar je werkt. Ze hebben vast wel een juridisch medewerker in huis...toch?  ;D

En daarnaast....ook voor pasanten (EHBO) en hulpverlenend personeel mag je je zwijgplicht op bepaalde momenten doorbreken.

Verder...ik denk dat de ambupleeg die lucht ook wle geroken heeft en dat de artsen dat in het ziekenhuis ook wel doen. En ook daar kan de politie (onder bepaalde condities) informatie weghalen. Tevens wordt er op verzoek van de poltie ook wel eens bloed voor een alcooltest afgenomen. Aangezien zij (de gemeentelijke arts) dan de aanvrager zijn krijgen zij uitslag van dat onderzoek.

MFA

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 4 september 2006, 16:26:59 »
Ik heb als eerste hulpverlener geen formele zwijgplicht, maar ik zou me verder wel conform die zelfde richjtlijnen opstellen als de professionele hulpverlener en dus geen informatie verstrekken aan de agent, het is immers aan hem zelf om dat te onderzoeken en hij heeft daar alle mogelijkheden voor. ook zonder mijn medewerking kan hij eenvoudig aan de door hem gewenste informatie komen.

Dat hij de vraag aan mij stelt op de manier zoals aangegeven vind ik persoonlijk niet erg voor een professionele houding getuigen, hij weet immers heel goed hoe dit soort zaken afgehandeld dienen te worden.

De politie zal je horen als getuige. Je kunt je dan wel opstellen conform richtlijnen die totaal niet voor je bedoelt zijn maar een rechter(-commissaris) kan je toch horen omdat je gegevens bekend zijn en in het proces-verbaal staan.
Persoonlijk vind ik dat je je eens achter je oren moet krabben als je in deze casus niet de waarnemingen verstrekt aan de politie. Er gebeuren zoveel ongelukken door sufferds die met drank op gaan rijden. Het zal je kind maar zijn die wordt doodgereden door zo'n crimineel. Moet je eens opleten hoe blij je bent als er mensen zijn die mee helpen aan het onderzoek. Is het mijn kind en ik weet dat een EHBO'er informatie heeft achtergehouden dan is die nog niet van me af. Die zal ik juridisch tot op de grond toe afbranden.
Verder ben ik niet rancuneus maar ik ken genoeg voorbeelden die lijken op deze situatie. Hij weet heel goed hoe dit soort zaken afgehandeld moeten worden...... pffffff!

Offline Henk

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #14 Gepost op: maandag 4 september 2006, 17:46:57 »
Ik ben het volkomen met MFA eens.

Ook als de bestuurder mijn maatje zou zijn zou ik mijn waarneming wel aan de politie melden.
Het is uiterraard niet aan mij om te oordelen of iemand onder invloed gereden heeft, daar heb ik als eerste hulpverlener ook geen middelen voor om dat te kunnen beoordelen. maar wel kan ik mijn waarnemingen  doorgeven.
Leer van gisteren
Droom van morgen
Leef vandaag

ademap

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: maandag 4 september 2006, 17:57:42 »
even wat opgezocht..

Er is voor de eerste hulpverlener (passantenhulpverlening) geen wettelijke zwijgplicht.. Het is je persoonlijke keuze hoe je daar mee omgaat.

bij Evenementenhulpverlening kan dat anders geregeld zijn..

Bij Stichting MedicalRescue.NL is reglementair vastgelegd dat er voor patienten er een vertrouwensband is en dat de informatie je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. De IM-er van de dag, bepaald dus welke informatie de organisatie, en c.q politie krijgt.. De overdracht naar Ambulancedienst en HAP en ziekenhuis zijn altijd wel volledig..

Als Deelnemers bij ons op de eerste hulppost komen, kiezen ze ervoor dat er een reglementaire maatregel kan worden opgelegd in de vorm van een startverbod. Het startverbod word dan medegedeeld aan de Jury.. Indien een startverbod wordt opgelegd zal de Deelnemer moet zich dan laten herkeuren door een arts voor dat hij weer mag deelnemen.
Echter dit zal niet snel gebeuren, want de drempel voor eerste hulp moet erg laag blijven. En aan zorgmijders heb je niets..

MFA

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 12:47:26 »
Bij Stichting MedicalRescue.NL is reglementair vastgelegd dat er voor patienten er een vertrouwensband is en dat de informatie je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. De IM-er van de dag, bepaald dus welke informatie de organisatie, en c.q politie krijgt.. De overdracht naar Ambulancedienst en HAP en ziekenhuis zijn altijd wel volledig..

Er staat dat de informatie die je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. Is het waarnemen van een alcohollucht ook het "krijgen" van informatie zoals bepaald in jullie reglement?

Nu zijn motorsportevenementen doorgaans niet op de openbare weg. En is dat wel dan wordt die weg afgezet en is dat afgezette stuk niet meer voor het openbaar verkeer openstaande weg. Neemt niet weg dat iemand met alcohol op ook op zo'n evenement ongelukken kan veroorzaken door drank. Geven jullie dit dan wel aan aan de organisatie? Vooral bekeken vanuit het oogpunt van overige deelnemers en toeschouwers?

Kennis nemen van een misdrijf en er niets mee doen is ook strafbaar. Wetten gaan voor interne regels. Peter, kun je uitleggen wat je in zo'n geval zou kunnen doen als Medical Recue.nl?

johnehbo

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 19:33:00 »
Als ik bijvoorbeeld een slachtoffer krijg op de Tilburgse Kermis en mijn vermoeden bestaat dat er alcohol in het spel is zal ik dit met de SIgma-coŲrdinator overleggen. Dan kunnen we samen kijken of er iets mee gedaan wordt. Ik bedoel dan echt gevallen waarbij geweld of iets dergelijks in het spel is. Ook als ze met de auto naar huis willen wordt het een ander verhaal.

ademap

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 5 september 2006, 23:51:27 »

Er staat dat de informatie die je krijgt vertrouwelijk behandeld moet worden. Is het waarnemen van een alcohollucht ook het "krijgen" van informatie zoals bepaald in jullie reglement?

Nu zijn motorsportevenementen doorgaans niet op de openbare weg. En is dat wel dan wordt die weg afgezet en is dat afgezette stuk niet meer voor het openbaar verkeer openstaande weg. Neemt niet weg dat iemand met alcohol op ook op zo'n evenement ongelukken kan veroorzaken door drank. Geven jullie dit dan wel aan aan de organisatie? Vooral bekeken vanuit het oogpunt van overige deelnemers en toeschouwers?

Kennis nemen van een misdrijf en er niets mee doen is ook strafbaar. Wetten gaan voor interne regels. Peter, kun je uitleggen wat je in zo'n geval zou kunnen doen als Medical Recue.nl?

Strafbare feiten, worden altijd gemeld. Risicovolle Situaties worden altijd gemeld. Drankmisbruik word ook altijd gemeld. Ongewenst gedrag word ook altijd gemeld.
Naast gemeld worden alle bevindingen en waarnemingen schriftelijk gerapporteerd aan de organisatie/opdrachtgever en indien van toepassing aan de politie..

Kadertje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 10:24:21 »
Beste Peter.

Hebben jullie ook een protocol waarin staat omschreven wat wel en wat niet toelaatbaar is. Waneer is iets ongewenst en waar ligt de grens?

Als ik op een evenement sta als ehv'er dan doe ik de eerste hulp verlening en preventie. De rest kan ik melden aan organisatie, politie en/of bewaking. Maar dit puur uit het oogpunt van preventie. Als we dit allemaal erbij moeten nemen zijn we straks ehv'er, brandweer, bewaking en politie ineen. Laat ieder op zijn eigen terrein blijven. je kunt elkaar tuurlijk meehelpen en waarnemingen doorgeven en daar blijft het voor mij dan ook bij.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 11:09:22 »
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er voor de gelegenheids ehbo'er geen wettelijke zwijgplicht bestaat. Het is dus een beetje aan de (regels van de) hulpverlenings/evenement organisatie of anders de individuele hulpverlener hoe er mee omgegaan wordt.
For the sake of discussion:

In de professionele hulpverlening bestaat de wettelijke zwijgplicht wel en deze is er ter bescherming van de privacy van onze 'klant'.

Mijn vraag is: Waarom zouden de hulpverleners die deze zwijgplicht niet hebben, toch niet conform deze zelfde regels handelen ?
Met andere woorden: Moeten zij hun klanten niet dezelfde rechten gunnen, rechten die de wetgever zo belangrijk gevonden heeft dat ze voor de professionals in de wet vastgelegd zijn ?
Vanwaar het onderscheid ? Het kan toch niet zo zijn dat de bescherming van je privacy afhankelijk is van het feit of iemand je beroepsmatig of hobbymatig helpt ? (toch ....? of wel .....?)

Moeten we wellicht met een badge op gaan lopen "U heeft bij hulpverlening door mij uitgebreid /slechts beperkt recht op privacy" of wellicht "Alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden"

Moeten we klanten er dan op zijn minst op wijzen dat ze wellicht minder privacy genieten als dat ze mogelijk verwachten (het is vaak niet aan onze neus af te lezen of we een zwijgplicht hebben of niet) zodat de hulpvrager de keuze heeft om zich al dan niet te laten behandelen ?
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 02:07:47 »
Met mijn alzheimer light in de ene hand en mijn eigen normen en waarden in de andere hand hangt het helemaal van de situatie af in hoeverre ik spontaan. maar ook met welke diepgang, ik informatie blijk te kunnen reproduceren.Want iets verklaren wat ik niet zeker weet, is uit den boze.

Sunflower

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 03:11:26 »
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat er voor de gelegenheids ehbo'er geen wettelijke zwijgplicht bestaat. Het is dus een beetje aan de (regels van de) hulpverlenings/evenement organisatie of anders de individuele hulpverlener hoe er mee omgegaan wordt.

In de professionele hulpverlening bestaat de wettelijke zwijgplicht wel en deze is er ter bescherming van de privacy van onze 'klant'.

Mijn vraag is: Waarom zouden de hulpverleners die deze zwijgplicht niet hebben, toch niet conform deze zelfde regels handelen ?
Met andere woorden: Moeten zij hun klanten niet dezelfde rechten gunnen, rechten die de wetgever zo belangrijk gevonden heeft dat ze voor de professionals in de wet vastgelegd zijn ?
Vanwaar het onderscheid ? Het kan toch niet zo zijn dat de bescherming van je privacy afhankelijk is van het feit of iemand je beroepsmatig of hobbymatig helpt ? (toch ....? of wel .....?)

Moeten we wellicht met een badge op gaan lopen "U heeft bij hulpverlening door mij uitgebreid /slechts beperkt recht op privacy" of wellicht "Alles wat u zegt kan tegen u gebruikt worden"

Moeten we klanten er dan op zijn minst op wijzen dat ze wellicht minder privacy genieten als dat ze mogelijk verwachten (het is vaak niet aan onze neus af te lezen of we een zwijgplicht hebben of niet) zodat de hulpvrager de keuze heeft om zich al dan niet te laten behandelen ?

Tja ... de ethiek in onze westerse maatschappij is vooral een regelethiek waarin men hetgeen wat men ethisch vindt het liefst wettelijk vastlegt. Wat ik me daarbij afvraag is wat dan uiteindelijk de waarde van iets nog is, als het bij wet afdwingbaar is. Wat is bv respect nog waard als ik het van iemand krijg, niet omdat die persoon respect heeft voor mij maar omdat hij verplicht is dat te doen.
Daarnaast creŽer je in mijn ogen ook het beeld dat er geen waarden meer zijn. Het zijn enkel plichten die je moet nakomen, of dat respect gemeend is of niet is bijzaak...  :(

Deze vorm van ethiek zou eigenlijk moeten aangevuld worden met een soort van attitude-ethiek waarbij de mensen bepaalde dingen doen omdat ze zo willen zijn ipv omdat ze zo moeten zijn. Men zou hun dan hierin kunnen steunen. Dan ben ik bv respectvol tegen mensen omdat ik respect hebben een belangrijke waarde vind die ik wil uitdragen, in welke omstandigheden dan ook.

Het recht op privacy van de cliŽnt/patiŽnt behoort tot het respect voor deze. Indien bepaalde categorieŽn van hulpverleners niet verplicht zijn om dit na te komen zal het van de mate van respect voor hun patiŽnt afhangen en van de mate waarin zij zichzelf als respectvol willen zien afhangen of ze dat nakomen of niet. Je kan dus enkel hopen dat ze zo zijn.
Het goede nieuws is dat ik denk dat de meeste mensen die hulpverlener zijn dit op de eerste plaats zijn omdat ze mensen willen helpen (zoals het woord al aangeeft ;)), met zo'n attitude als basis lijkt de kans dat je dan ook andere rechten van de patiŽnt respecteert me groot, want door over iemand te roddelen help je niet.

Voor hulpverleners die de code moeten volgen is de zwijgplicht niet absoluut, hoewel ze in de praktijk slechts zelden verbroken wordt. Ze eindigt wanneer je strafbare feiten vaststelt of wanneer anderen of de patiŽnt zelf door de patiŽnt bedreigd worden, zoals ik in mijn vorige post reeds zei.

Ik vond het trouwens mooi om te zien dat heel wat hulpverleners hier op dezelfde manier ethisch redeneerden als degene aangegeven in de beroepscodes.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 09:00:19 »
...Ik vond het trouwens mooi om te zien dat heel wat hulpverleners hier op dezelfde manier ethisch redeneerden als degene aangegeven in de beroepscodes.

Mee eens hoor.

ademap

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 12:25:38 »

Ik ben het met je eens...  Voor georganiseerde vormen van eerste hulp moet er vorm van privacy richtlijn zijn.

Waarbij de basis principe is dat een patiŽnt is ten alle tijde bij ons gegarandeerd. .

Er zijn een aantal uitzonderingen waar we rekening meehouden.:
  • strafbaar handelen tegen onze medewerkers, materieel, materiaal. dat inclusief geweld in alle vormen. Dus ook voor verbaal geweld tegen onze medewerkers..
  • Bij vermoeden van zware overtredingen, worden de bevindingen gerapporteerd en via de incident-manager door gespeeld naar politie. Waarbij als de politie ter plaatse er wel overleg plaats vind, en de objectieve informatie en objectieve waarnemingen (dus niet vermoedens van..) krijgt.  (Naast de stoel van de het slachtoffer ligt iets wat lijkt op een vuurwapen..)
  • Deelnemers van evenement, indien dat vastgelegd is reglementair bij de inschrijving. Daarbij gaat het uitsluitend alleen om relevante informatie voor de jury en organisatie. Dus iemand kan niet deelnemen omdat hij/zij onvoldoende fit is. (Startverbod), En dat daarmee herkeurd moet worden door een arts.
  • Organisatie : in een rapportage , Een beknopte overzicht, naam, geboortedatum, naw+ in combinatie met verbruikte  materialen.

Deze informatie word uitsluitend verstrekt door de betrokken incident-manager en zal elke aanvraag op zijn relevantie beoordelen.
Alle info word vast gelegd in een incident-registratie. Zo dat alle informatie ook later terug te zoeken is.

Verder hebben de volgende mogelijkheden geschapen :
  • De patient en zijn behandelaar kunnen de informatie raadplegen en laten wijzigen indien gewenst.
  • Klachtenregeling.

Trophy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 23:45:21 »
Zwijgplicht staat hoog in het vaandel. Het garandeert de hulpvrager dat hij zijn verhaal kwijt kan zonder dat dit gevolgen voor hem heeft.
Zwijgplicht is in principe onvoorwaardelijk. Informatie doorspelen aan derden mag niet zonder toestemming van de patiŽnt/ het slachtoffer.
Zelfs het doorgeven van een naam aan de politie valt daar onder: alleen met toestemming.

Datzelfde geldt in principe ook bij misbruik van alcohol en drugs, met een ongeval tot gevolg.
In principe mag je de politie niet verwittigen van het feit dat het slachtoffer deze middelen tot zich heeft genomen.

Er zijn echter uitzonderingen op de zwijgplicht: b.v. indien een ernstig gevaar kan worden afgewend (het slachtoffer meld dat hij een bom heeft verstopt). Of het handelen van het slachtoffer kan ernstige gevolgen hebben voor een andere betrokkene, welke afgewend kunnen worden met bekendmaking.
Verder is er het ethische probleem wat je zelf van de feiten vindt. Je wordt geroepen bij een TS, maar het blijkt dat iemand anders een euthanaticum heeft toegediend. Is hier spraken van moord? Hoe zit  het met kinderen met verdachte blauwe plekken? .

Zwijgplicht geldt voor beroepsbeoefenaren, niet voor EHBO-ers. Wel kan men zelf regels opstellen hoe te handelen, maar in principe vallen zij onder het strafrecht/ burgerlijk wetboek.
Dus dient men in principe informatie te verstrekken bij een politie onderzoek.

ademap

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 01:00:10 »
Hoe ga je met je zwijgplicht om, als er geweld tegen jullie word gepleegd door de patient.. ??

Dat lijkt me in jullie geval erg moeilijk..

ehbo-er

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 01:52:58 »
Goh, is er iets gebeurd, wat ik had kunnen weten ?

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 09:08:19 »
Hoe ga je met je zwijgplicht om, als er geweld tegen jullie word gepleegd door de patient.. ??

Ik denk dat je dan spreekt over een andere situatie met een andere verhouding (nieuwe, extra)tussen patient en hulpverlener, de hulpverlener is dat immers ook slachtoffer en mogenlijk zelf patient geworden.
Ook dan dient de informatie die je verstrekt betrekking te hebben op het incident tussen jouw en je patient, andere zaken die je op basis van je vertrouwensrelatie te weten bent gekomen die niets te maken hebben met met het geweldadige incident dienen daar dan ook buiten te blijven.
(maar dat is niet meer als mijn persoonlijke mening)

De zwijgplicht houdt niet op te bestaan bij het einde van de behandeling(sovereenkomst) alle feiten die je tijdens het bestaan van de overeenkomst ter kennis zijn gekomen zijn ook daarna nog steeds beschermd door de zelfde zwijgplicht
(Deze laatste alinea is toegevoegd in n.a.v. de verduidelijking van Peter hieronder)

ademap

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 09:45:00 »
Wij hebben zelf twee keer met incidenten te maken gehad, waarin een omstander (ouders) van een patientje om zich heen begonnen te meppen, (omdat zoonlief met gebroken been de finisch over moest gaan en wij de jongeman wouden helpen)

Vandaar mijn vraag..
Binnen SMR hebben wij gekozen omdat de zwijgplicht, (die in de overeenkomst staat met de opdrachtgevers en in onze eigen privacy reglementen) niet meer van toepassing is.. (De overeenkomst is door dat gedrag dan direct ontbonden.. )

Ik zou graag willen weten, hoe ze daar dan bij de Ambulancedienst meeomgaan ?

Kadertje

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 8 september 2006, 16:09:30 »
Zwijgplicht is ervoor om het slachtoffer en zijn/haar familie te beschermen.
Stel er is een dodelijk ongeval en jij zegt pietje heeft het niet overleefd. Binnen het uur is dit in het nieuws en de familieleden zijn nog niet op de hoogte gebracht. Heel vervelend om via het nieuws op de radio te horen dat je kind is verongelukt.

Ok ok, dit is een heel cru voorbeeld.

Buiten de zwijgplicht heb je ook een meldingsplicht, daar heb ik helaas nog niets over gehoord. Waar stopt je zwijgplicht en begint de meldplicht. En zit daar nog een ruimte tussen?

Sunflower

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: zondag 10 september 2006, 23:30:12 »
Zwijgplicht is ervoor om het slachtoffer en zijn/haar familie te beschermen.
Stel er is een dodelijk ongeval en jij zegt pietje heeft het niet overleefd. Binnen het uur is dit in het nieuws en de familieleden zijn nog niet op de hoogte gebracht. Heel vervelend om via het nieuws op de radio te horen dat je kind is verongelukt.

Ok ok, dit is een heel cru voorbeeld.

Buiten de zwijgplicht heb je ook een meldingsplicht, daar heb ik helaas nog niets over gehoord. Waar stopt je zwijgplicht en begint de meldplicht. En zit daar nog een ruimte tussen?

In BelgiŽ heeft een hulpverlener meldplicht wanneer hij zelf stafbare feiten vaststelt, wanneer de patiŽnt zichzelf of anderen in gevaar dreigt te brengen en bij misbruik op minderjarigen. Anders kan hij beticht worden van 'schuldig verzuim".
In de praktijk is er een schemerzone en men gaat ervan uit dat de hulpverlener die keuze maakt zodat hij zijn patiŽnt of cliŽnt het meeste helpt zonder daarbij anderen ernstig te beschadigen. Deze mogelijkheid is ook min of meer vastgeleg bij wet doordat de hulpverlener zijn "zwijgrecht" kan inroepen.

Andy palmke

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 11 september 2006, 20:30:24 »
hoy aan allen,
Mocht de politie naar mij toekomen en deze vraag stellen heeft de bestuurder volgens u gedronken? zou mijn antwoord zijn; hoewel ik er zeker van ben dat hij alcohol heeft benut ik heb VERMOEDEN van wel, dan kunnen ze u nooit verwijzen naar een verkeerde beoordeling althans toch niet als rode kruis vrijwilliger (belgiŽ) zelfs bij andere interventies waar de dienst 100 terplaatse komt zeg ik altijd het slachtoffer heeft vermoedelijk deze kwetsuren, zijn natuurlijk nog altijd sprekende woorden niks staat vastgelegt op papier!!

mvg,
Andy

Kadertje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 12 september 2006, 12:53:19 »
Hele goeie Andy.

Vermoeden is geen zekerweten, je kan hier dus nooit op aangesproken worden.

eddy

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 04:33:31 »
Uit de cursus INTERVENTIE van Rode Kruis Vlaanderen (B) :

Elke hulpverlener die in contact komt met een hulpbehoevende, is in B gebonden door het medisch beroepsgeheim, en dat houdt in dat je vertrouwelijk omgaat met alle info die je van je slachtoffer verkrijgt zoals :
- gezondheid,
- familiale sociale en financiŽle toestand,
- persoonlijke religieuze en filosofische overtuigingen
- alle andere mogelijke problemen van je slachtoffer
NIET tot het medisch beroepsgeheim behoren enkel die zaken die iedereen kan vaststellen (aard ziekenvervoer, tijdstip verzorging, identiteit hulpverleners, ...)
de ZWIJGPLICHT geldt niet tegen ouders van MIN15jarigen, het slachtoffer zelf en artsen en verpleegkundigen die de zorg over je slachtoffer overnemen.
Tot een medische hulppost heeft dan ook niemand anders toegang dan de op dat moment nodige hulpverleners, de slachtoffers zelf en eventuele ouders van MIN15jarigen. Of m.a.w. iemand die een moord pleegde (gesteld dat je dat van je slachtoffer te weten bent gekomen) en daarbij zelf gekwetst wordt is "veilig" zolang die in de hulppost vertoeft.
De Zwijgplicht blijft gelden, ook als slachtoffer overlijdt, zelfs als dat slachtoffer je de toestemming tot spreken geeft, ook niet uit je eigenbelang .. enz
POLITIE kan je NIET dwingen om dat medische  beroepsgeheim te schenden. Hulpverleners zijn wťl verplicht op te dagen op een rechtbank, maar ook daar kan de rechter je niet dwingen dat medisch beroepsgeheim te schenden.
Het schenden van het medisch beroepsgeheim is strafbaar (art458 van het Strafwetboek)

In de praktijk :
-heb ik het nog nooit gehad dat politie onze verzorgingsruimte betrad
-heb ik het nog nooit gehad dat politie een verklaring van me kwam vragen
-heb ik de indruk dat de politie heel goed op de hoogte is wat er kan en wat er niet kan, en dus ook zijn eigen regels niet zal schenden.
-zijn organisatoren al eens benieuwd naar het aantal slachtoffers en wat ze hadden. In principe mogen ze dat laatste niet vragen, het aantal slachtoffers zou iemand die VOOR de hulppost postvat zelf kunnen vaststellen
-spreken we (enkel tegen de andere hulpverleners!!) enkel in termen van VERMOEDENS. (is een slachtoffer dronken van de alcohol, of van medicijnen of van drugs ?? Zoiets kan je als hulpverlener eigenlijk niet uitmaken, dus kan je enkel je vermoeden uitspreken)

Ik lees in andere posts in dit topic dat in Nederland blijkbaar andere en minder stricte regels gelden.

Anne

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 10:16:07 »
Uit de cursus INTERVENTIE van Rode Kruis Vlaanderen (B) :

-zijn organisatoren al eens benieuwd naar het aantal slachtoffers en wat ze hadden. In principe mogen ze dat laatste niet vragen, het aantal slachtoffers zou iemand die VOOR de hulppost postvat zelf kunnen vaststellen

Ik lees in andere posts in dit topic dat in Nederland blijkbaar andere en minder stricte regels gelden.

Waarom mag een organisatie dit niet aan jullie vragen? Voor een organisatie kan het van belang zijn om te weten hoeveel slachtoffers er geweest zijn en wat de aard van de letsels waren. Immers kunnen zij deze informatie gebruiken voor verbeteringen bij een eventueel volgend evenement.

eddy

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 15 september 2006, 14:46:38 »
Wettelijk gezien hebben ze daar totaal geen zaken mee.
Hangt er een beetje van af hoe benieuwd ze zich gedragen.
Organisators krijgen (ook zonder er naar te vragen) van mij (in mijn functie van afdelingsverantwoordelijke) een verslag van mogelijk te verbeteren veiligheidsrisico's. Het aantal is bij mij daarin van geen enkel belang. Elk slachtoffer is er immers EEN teveel.

Zo heb ik al gevraagd dat drankglazen niet meer buiten de kantine van een jeugdvoetbaltornooi konden meegenomen worden. Die jeugd speelt voetbal, de ouders drinken alleen maar. Alleen, eens het drankje leeg wordt dat meestal niet teruggedragen naar de kantine, waardoor zoiets al eens breekt, en gegarandeerd valt er wel eens eentje daar middenin. De organisator heeft mij totnogtoe daarin niet gevolgd. :-\

Mijn recentste verslag betrof het verkopen van bier in de fles, zonder uit te schenken. Dat hele terrein lag gewoon bezaaid met glazen flessen. Gelukkig brak er geen mini-oorlogje uit, want er moet soms maar 1 dommerik met zo'n flesje gooien om ze dat plots allemaal te zien doen...
We zien wel of de organisator hier gevolg aan geeft, de volgende uitgave van deze feesten is ... over 2 jaar.  ;)

Andy palmke

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: zondag 17 september 2006, 21:38:10 »
Hoy aan allen,

een zeer goede eis van jou Eddy om geen glazen mee naar buiten te nemen ook al veel dienst gedaan op voetbaltornooien en tot mijn verbazing zie ik dat vele toeschouwers al van in de vroege ochtend met glazen rond het terrein rondlopen en dan nog meestal al gevuld met alcoholhoudende dranken.
glaasje eenmaal geledigd vliegt het gewoon van hun opzij op de grond geen rekening houdend met de spelers, kinderen enz. het spijtige van de hele zaak vind ik dat enkel de kassa moet rinkelen van sommige verenigingen en de veiligheid maar op de tweede plaats komt, gelukkig zijn er ook de betere verenigingen die er wel rekening mee houden.

Mvg,

Andy :'(

Trophy

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 30 september 2006, 02:51:28 »

Mijn zwijgplicht kan ik handhaven.

Ik kan melding maken van persoonlijk molest. Ik hoef daarbij geen (medische) details bekend te maken.
Of ik melding maak hangt van de context af waarbinnen geweld gebruikt wordt.

Anne

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 14:59:21 »
Ook op het prikbord van ambulance en politie wordt over dit onderwerp gediscusseerd. Daar kwam ik dit document tegen over zwijgpicht. (link)

Daaruit heb ik deze passage genomen, omdat die wel eens interresant kan zijn voor een EHV'er

Sommige medewerkers van de arts hebben een eigen, uit de aard van hun beroep voortvloeiend, beroepsgeheim, bijvoorbeeld verpleegkundigen en paramedisch beroepsbeoefenaren. Anderen hebben dat niet: assistenten, portiers, receptionistes, secretaresses van de arts, co-assistenten, fysici, biomedici, vrijwilligers, stagiaires en telefonistes. Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen. Bepalingen hierover zijn opgenomen in de toepasselijke CAOís.

(12)  Ook op grond van art.12 WBP.

In dit artikel wordt gesproken over personen die uit hoofde van hun beroep aan vertrouwlijke informatie komt. Zij mogen deze gegevens niet vrijgeven, de reden hiervoor heb ik even vet gemaakt.
Zou je handelen "in de geest van de wet" zoals hier staat omschreven dan zou je als EHV'er ook geen informatie vrij mogen geven. Het zou immers raar zijn dat de politie van de beroepskrachten geen informatie krijgt maar deze wel kan krijgen van de EHV'er die deze informatie gekregen heeft voor of zelfs tijdens het samenwerken met bijvoorbeeld ambulance personeel.

Maar ook het genoemde artikel 12 is interessant. Er staat hierboven dat artikel 12 van toepassing is op personen die beroepshalve toch onder het zwijgpicht vallen. Maar als je artikel 12 leest dan zul je zien dat dit ook geld voor personen die niet uit hoofde van hun ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt. Wij dus!

Artikel 12 (WBP) (link)

1. Een ieder die handelt onder het gezag van de verantwoordelijke of van de bewerker, alsmede de bewerker zelf, voor zover deze toegang hebben tot persoonsgegevens, verwerkt deze slechts in opdracht van de verantwoordelijke, behoudens afwijkende wettelijke verplichtingen.

2. De personen, bedoeld in het eerste lid, voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt, zijn verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan zij kennis nemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit. Artikel 272, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht is niet van toepassing.

Artikel 272 waarover gesproken wordt in art. 12 WBP nog eens nader verklaard! (link)

Artikel 272
1.
Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wel van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
2.
Indien dit misdrijf tegen een bepaald persoon gepleegd is, wordt het slechts vervolgd op diens klacht.

Als ik genoemde artikelen bijelkaar leg dan zou mijn conclusie zijn dat wij als EHV'ers net als artsen en beroepsgerelateerden eenzelfde zwijgplicht hebben.
Maar ik ben dan ook geen advocaat en weet dus niet of dit zo ook staande zou houden!

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:06:00 »
Het gaat in dat artikel om mensen die zich bezighouden met het bewerken en invoeren van gegevens in systemen (de bewerker). Dat is in je citaat moeilijk te zien omdat het een beetje uit zijn context gerukt is.
Dat artikel heeft geen enkele relatie met wat je ziet op straat als gewone burger (daar valt de ehbo'er onder)

Jacques

Anne

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:09:02 »
pff het was ook zoveel leeswerk, moet ik dat over het hoofd gezien hebben. Maar het artikel was wel eens interessant om door te nemen.  ;)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:12:18 »
Het gaat in dat artikel om mensen die zich bezighouden met het bewerken en invoeren van gegevens in systemen (de bewerker). Dat is in je citaat moeilijk te zien omdat het een beetje uit zijn context gerukt is.

De titel van het hoofdstuk is "HOOFDSTUK 2. VOORWAARDEN VOOR DE RECHTMATIGHEID VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS

Dat artikel heeft geen enkele relatie met wat je ziet op straat als gewone burger (daar valt de ehbo'er onder)

Jacques

Anne

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 15:20:30 »
En toch blijft het me wel bezighouden, met mijn rare gedachte kronkels  ;D las ik het verhaal op een heel andere manier.

Sommige medewerkers van de arts hebben een eigen, uit de aard van hun beroep voortvloeiend, beroepsgeheim, bijvoorbeeld verpleegkundigen en paramedisch beroepsbeoefenaren. Anderen hebben dat niet: assistenten, portiers, receptionistes, secretaresses van de arts, co-assistenten, fysici, biomedici, vrijwilligers, stagiaires en telefonistes. Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen. Bepalingen hierover zijn opgenomen in de toepasselijke CAOís.

(12)  Ook op grond van art.12 WBP.

Nu gaat dit verhaal dus over de verwerkers en niet over ons. Maar ook voor ons zou je kunnen stellen dat:  "Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12). Als politie/justitie hen benadert, gelden voor hen dezelfde regels van het beroepsgeheim als voor artsen. Achtergrond hiervan is de bescherming van het beroepsgeheim van de arts. Dit zou illusoir worden indien de politie de benodigde informatie van een ander dan de arts zou kunnen krijgen."

Een ambulance verpleegkundige mag uit hoofde van zijn zwijgplicht geen mededelingen doen maar als EHV'er ben je wel op de hoogte van deze gegevens of een deel ervan. Doordat je deze gegevens zelf geconstateerd hebt of doordat je deze gegevens opgevangen hebt tijdens de assistentie van het ambulance personeel!

(of wordt het tijd dat ik me. met mijn rare gedachte kronkels, eens ga melden bij genoemde artsen!  ;D )

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 16:13:00 »
ja het is wat je zegt, je zou het zo kunnen stellen en sommigen stellen zich ook op dat standpunt.
De wetgever heeft dat echter niet gedaan en dus is het geen verplichting. je kunt niet zomaar artikelen uit hun context halen en toepassen op hele andere onderwerpen.

ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat die zwijgplicht voor niet beroepsbeoefenaars niet bestaat (tenzij je een geheimhoudingsverklaring getekend hebt)

MFA

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 16:39:15 »
Dat is inderdaad correct. Het woord "beroepsgeheim" zegt al genoeg. Je bent als EHV'er op straat niet met je beroep bezig dus geldt er ook geen beroepsgeheim.

The Co

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 18:17:54 »
Sommige medewerkers van de arts hebben een eigen, uit de aard van hun beroep voortvloeiend, beroepsgeheim, bijvoorbeeld verpleegkundigen en paramedisch beroepsbeoefenaren. Anderen hebben dat niet: assistenten, portiers, receptionistes, secretaresses van de arts, co-assistenten, fysici, biomedici, vrijwilligers, stagiaires en telefonistes. Voor allen, die geen eigen beroepsgeheim hebben maar wel beroepsmatig op de hoogte raken van behandelgegevens van de patiŽnt, geldt een afgeleid beroepsgeheim (12).

En nu de vrijwillirgers die op braderien, sportevenementen, etc staan?

Anne

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 18:27:22 »
Nu had ik zelf het verhaal niet helemaal helder maar gelukkig wees Jacques Schenk me erop. Het verhaal wat ik geciteerd had uit het document slaat op verwerkers van data gegevens en niet op de EHV'ers op straat of georganiseerd bij bijvoorbeeld een braderie.

The Co

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006, 19:03:14 »
Nu had ik zelf het verhaal niet helemaal helder maar gelukkig wees Jacques Schenk me erop. Het verhaal wat ik geciteerd had uit het document slaat op verwerkers van data gegevens en niet op de EHV'ers op straat of georganiseerd bij bijvoorbeeld een braderie.

OKE OKE dank dank

Trophy

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: zondag 22 oktober 2006, 21:04:48 »
Je kan ook stellen: in het burgerlijk wetboek/ Wet bescherming persoonsgegevens is het recht op privacy vastgelegd. Dat betekend dat er vertrouwelijk met de gegevens van de hulpvrager moet worden omgegaan.

Kadertje

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 19:21:25 »
Het een en ander is terug te vinden in artikel 457 van het burgelijk wetboek. Om precies te zijn boek 7 Titel 7 Afdeling 5

1.
    Onverminderd het in artikel 448 lid 3, tweede volzin, bepaalde draagt de hulpverlener zorg, dat aan anderen dan de patiŽnt geen inlichtingen over de patiŽnt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 454, worden verstrekt dan met toestemming van de patiŽnt. Indien verstrekking plaatsvindt, geschiedt deze slechts voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. De verstrekking kan geschieden zonder inachtneming van de beperkingen, bedoeld in de voorgaande volzinnen, indien het bij of krachtens de wet bepaalde daartoe verplicht.

2.
    Onder anderen dan de patiŽnt zijn niet begrepen degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst en degene die optreedt als vervanger van de hulpverlener, voor zover de verstrekking noodzakelijk is voor de door hen in dat kader te verrichten werkzaamheden.

3.
    Daaronder zijn evenmin begrepen degenen wier toestemming ter zake van de uitvoering van de behandelingsovereenkomst op grond van de artikelen 450 en 465 is vereist. Indien de hulpverlener door inlichtingen over de patiŽnt dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden te verstrekken niet geacht kan worden de zorg van een goed hulpverlener in acht te nemen, laat hij zulks achterwege.

leuk joh z'on cursus rechtenstudie.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #51 Gepost op: maandag 23 oktober 2006, 19:49:48 »
Citaten van dergelijke artikelen buiten hun verband scheppen eerder onduidelijkheid als wat anders.
Voor alle duidelijkheid, in bovenstaand voorbeeld gaat het dus ook over een beroepsmatige uitoefening van de hulpverleningstaak

De hulpverlener: iemand die zich in de uitoefening van een geneeskundig beroep of bedrijf tegenover een ander, de opdrachtgever, verbindt tot het verrichten van handelingen op het gebied van de geneeskunst, rechtstreeks betrekking hebbende op de persoon van de opdrachtgever of van een bepaalde derde

(Er moet dus tevens sprake zijn van een verbintenis voordat men als hulpverlener aangemerkt wordt)

Jacques

Woutertje

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2006, 23:39:49 »
das een moeilijke! ja wat zeg je dan? ik weet het niet maar ik zou er graag meer over willen weten over wat je kan doen. ???

ehbo-er

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: zondag 29 oktober 2006, 00:07:50 »
De juridische status van een behoorlijk deel van de hulpverleningen is gebaseerd op de civielrechtelijke zaakwaarneming voor een (tijdelijk) handelingsonbekwame . De wet voorziet er in dat dit ongevraagd kan gebeuren.In de praktijk kan de EH de ambulance bestellen en het so de rekening moet betalen

De civielrechtelijke status van de EH handelingen is gebaseerd op mondelinge overeenkomsten tussen EH en so.

De zwijgplicht voor EHBOīers mag formeel geen juridische basis hebben, maar het merendeel van de collegaīs voelen verdomd goed aan dat we in ieder geval een morele zwijgplicht hebben.

En voor het ene geval dat er een vorm van gewetensnood ontstaat, zul je vooral zelf met de consequenties van je keuzes moeten leven.

Annemiek

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: maandag 6 november 2006, 16:12:33 »
Volgens mij heeft de ehv-er dus geen wettelijke zwijgplicht (ik heb daar iig geen verklaring voor afgelegd zoals bijv. artsen en verpleegkundigen wel doen).

Maar er bestaat ook nog zo iets als een morele zwijgplicht.
In dit voorbeeld zou ik wel antwoorden aan de politie dat ik een alcohollucht geroken heb maar dat ik niet WEET of deze persoon ook teveel gedronken heeft.
Verder zou ik m'n mond houden.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #55 Gepost op: maandag 6 november 2006, 17:25:37 »
Volgens mij heeft de ehv-er dus geen wettelijke zwijgplicht (ik heb daar iig geen verklaring voor afgelegd zoals bijv. artsen en verpleegkundigen wel doen).

Maar er bestaat ook nog zo iets als een morele zwijgplicht.
In dit voorbeeld zou ik wel antwoorden aan de politie dat ik een alcohollucht geroken heb maar dat ik niet WEET of deze persoon ook teveel gedronken heeft.
Verder zou ik m'n mond houden.

Die keuze staat de ehv'er inderdaad vrij, de ambupleeg heeft die vrijheid niet en mag de vraag niet beantwoorden wanneer hij die kennis door zijn hulpverlening heeft verkregen.

matthijs

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 11 november 2006, 16:15:53 »
In georganiseerd verband, netzoals de BIG geregistreerden bestaat er een zwijgplicht. Het moet alleen wel zo in de statuten van een organisatie zijn opgenomen.
Je arts moet alles wat hij weet over je gezondheid geheim houden. Hij mag er met andere artsen of hulpverleners over praten, maar verder heeft hij zwijgplicht. Wel mogen artsen met ouders van kinderen onder de 12 jaar praten over de medische situatie van die kinderen.

De zwijgplicht valt onder het recht op privacy. Volgens dat recht mogen artsen ook niet je persoonlijke zaken in het bijzijn van anderen bespreken. Ze moeten daarvoor met u in een besloten ruimte zijn.

Dit recht op privacy speelt een belangrijke rol in de Wet bescherming persoonsgegevens. Volgens deze wet moeten artsen en instellingen zorgvuldig omgaan met alle gegevens (persoonsgegevens) waarmee iemand geïdentificeerd kan worden. Dus ook met gegevens over je gezondheid. Met andere woorden, je medische gegevens mogen alleen anoniem of onder geheimhouding gebruikt worden door ziekenhuizen, verzekeraars en het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). Andere instellingen zoals levensverzekeraars, banken of werkgevers mogen je gezondheidsgegevens alleen verwerken als jij daar toestemming voor geeft.

Het medisch beroepsgeheim geldt niet altijd. Artsen mogen wel informatie geven aan derden als je daar zelf toestemming voor hebt gegeven. Er zijn ook wetten die de arts verplichten om bepaalde medische informatie te melden. In de Wet op de Infectieziektenwet is bijvoorbeeld geregeld dat bepaalde besmettelijke ziekten direct gemeld moeten worden bij de GGD. En als een arts bang is dat hij door contact met een patiënt besmet is geraakt met HIV, geldt het medisch beroepsgeheim ook niet.

Reddertje

matthijs

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 11 november 2006, 17:37:22 »
Ik heb nog ff verder gezocht.

Van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, kan je in artikel 21 t/m 24 wel een paar gedragsregels vinden die hier van toepassing zijn.

Reddertje

http://www.cbpweb.nl/downloads_wetten/WBP.PDF