Auteur Topic: Miskraam  (gelezen 10029 keer)

dino

• Gast
Miskraam
« Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 22:24:45 »
Gisteren heeft een van mijn collega's een miskraam in de apotheek gekregen. Op dat moment waren alleen de apotheker en ik nog aanwezig. Mijn apotheker ging bijna over zijn nek en kon helemaal niets verrichtten, en ik wist eerlijk gezegd ook niet zo goed wat ik moest doen. Mijn collega had veel pijn en bloedde hevig waarop ik besloten heb om een ambulance te waarschuwen en haar zoveel mogelijk rustig te krijgen. Verder heb ik haar gebogen laten zitten omdat dan de pijn minder was. Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt, en zo ja wat hebben jullie gegaan? Zo nee wat zouden jullie in zo'n situatie doen?

The Co

• Gast
Re: Miskraam
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 00:34:00 »
Dino,

Bale voor het So en natuurlijk voor jou.
Ik denk dat je alles hebt gedaan wat je kon, immers er was (over ik kon nagaan) niets wat je kon doen, behalve geruststellen.

Ik weet dat het raar klinkt, maar toppie dat je actie ondernomen hebt.
Graag verneem ik hoe het so verder gegaan is, maar belangrijker is eigenlijk hoe het nu met jou verder gaat.

ademap

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 11:39:18 »
Sterkte met de verwerking.  Ik denk dat je goed gehandeld hebt om een ambulancedienst te waarschuwen.

Ik heb zelf wel vier keer bevalling meegemaakt. De eerste keer en de derde keer waren mijn eigen kinderen (thuisbevalling, lekker vlot en lekker makkelijk..) De tweede en de derde keer was het als eerste hulpverlener, en het kind mogen opvangen tot een ambulance dienst en een arts mij kwam aflossen. beide keren waren het voldragen ruim 8,5 maand zwanger kinderen.
Nadat de weeen zich plotseling waren ingezet en de vliezen gebroken kon ik na een aantal persweeen, het kind opvangen. (En dat ging razensnel..) pas bij aankomst van arts en ambulance dienst het nageboorte opvangen en de navelstreng door knippen. Dat had allemaal een gelukkig goede afloop.

Wel schrikken hoor,

Een miskraam heb ik niet meegemaakt als eerste hulpverlener.
Kan je iets meer vertellen over hoeveel maanden je collega zwanger was, ik begrijp uit je verhaal was dat er een plotselinge uitdrijving was ?

De ambulancedienst waarschuwen en je collega rustig houden en half zittende en gebogen positie lijkt mij prima.

dino

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 22:11:26 »
Mijn collega had de hele dag al een beetje last van kramp, maar niet erg vertelde ze. Het was vrij plotseling dat ze zo'n hevige klachten kreeg. Fysiek is ze wel in orde. Ze mocht vandaag naar huis. Maar geestelijk is ze er helemaal kapot van. Wat ik me erg goed voor kan stellen. Dit was haar eerste bevalling en ze was zo'n 4 maanden zwanger. Wat het extra zielig maakt is dat ze er jaren over heeft gedaan om zwanger te worden.
Met mij is alles wel oke, hoewel ik er de avond erna behoorlijk onderste boven van was. Je leert tenslotte tijdens de ehbo hier niets over. En je kunt het bloed niet stelpen omdat het inwendig is. Ik voelde me op dat moment ook zo ontzettend hulpeloos. Ik weet ook me god niet wat ik allemaal tegen mijn collega gezegd heb, volgens mij heb ik de grootste onzin uitgekraamd om haar maar rustig te krijgen... Overigens is haar man vandaag wel in de apotheek geweest om een grote bos bloemen en een fles wijn aan mij te geven.

ademap

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 23:49:35 »
Dino,

Je hebt je best gedaan, en veel meer had je niet kunnen doen..

Echt Toppie dus.. !!

jolly09

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 juli 2006, 12:09:37 »
Je heb gedaan wat je kon, meer kon je voor haar niet betekenen!   Tuurlijk zou ik ook met een naar gevoel zitten, maar dit zijn nou eenmaal dingen die niemand tegen had kunnen houden!

Je@nette

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 juli 2006, 16:45:21 »
Zo Dino, dat is heftig joh. Je hebt zeker gedaan wat je kon doen. En steun achteraf geven is ook belangrijk denk ik, jij was toch degene die erbij was. Jij trouwens ook sterte.

( en mensen dan maar denken dat ehbo'ers alleen pleisters plakken he, ze zouden eens moeten weten)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 15:45:54 »
Dino,

Allereerst ook mijn complimenten voor jou handelen.

Wat de EHBO betreft, miskramen kom je als EHBO-er gelukkig zelden tegen, vandaar dat het  geen standaard lesstof binnen EHBO lessen is. Maar je hebt technisch heel goed gehandeld door haar in de houding te zetten die het minst pijnlijk voor haar was.

En, zoals je zelf al zei, je hebt haar rustig proberen te krijgen. Dat je niet meer weet wat je gezegd hebt is logisch, je had andere dingen aan je hoofd. Dat geldt vermoedelijk ook voor je collega, de kans dat zij het nog weet is klein. Maar dat is geen probleem want je hebt je doel er zo goed mogelijk mee bereikt.

Het machteloze gevoel staat wat mij betreft haaks op de werkelijkheid.
Ik zou het zeker niet beter hebben kunnen doen dus de bloemen en de wijn zijn dik verdiend.....

eddy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 06:52:03 »
Is mij of een van onze hulpverleners ook nog niet overkomen, en de kans is ook niet zo heel erg groot, denk ik.
Wel traumatische ervaring, zeker voor het SO, maar ook voor de HV.

De acties die je ondernam : Hulpdiensten verwittigen, SO comfortabel laten zitten, door blijvend inpraten shock (proberen) vermijden... lijken mij ook wel prima.

Dergelijke bloeding kan je niet zomaar doen stoppen, hoogstens een en ander opvangen. In een apotheek had "ik" er misschien wel een pak maandverbanden bijgenomen, maar doorgaans is zoiets zo onverwachts dat een beetje improviseren toch aan de orde zal komen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 17:14:18 »
In een apotheek had "ik" er misschien wel een pak maandverbanden bijgenomen, maar doorgaans is zoiets zo onverwachts dat een beetje improviseren toch aan de orde zal komen.

Het goede, maar ook het slechte, van de stress is, dat je instinctief gaat handelen.
Je maakt in fracties van secondes keuzes, en je handelingen komen vaak vanuit het onderbewuste.
Als daar de koppeling niet gelegd, wordt met maandverbanden in de winkel, dan is de kansd heel groot dat je daar niet aan denkt....

dino

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 22:03:20 »
In een apotheek had "ik" er misschien wel een pak maandverbanden bijgenomen, maar doorgaans is zoiets zo onverwachts dat een beetje improviseren toch aan de orde zal komen.

Hier heb ik op dat moment idd helemaal niet aan gedacht. Ik zal het meenemen voor de volgende keer maar hoop echt dat die NOOIT zal komen...

benhengelo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 02:26:51 »
Beste dino,

een hele grote pluim op je hoed
je hebt alles goed gedaan en geheel volgens het boekje
een 10 met een griffel en een kus van de juffrouw zou ik zeggen
en als er een ehbo diploma bestond me een onbeperkte
geldigheidsduur kreeg je die van mij

groetjes

ofwel grootnisse oet hengel

Trophy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 7 september 2006, 23:26:46 »
Dino, ťťn van de belangrijkste factoren in dit soort situaties is rust. Je geeft aan dat je hebt geprobeerd dit te creŽren. Verder heb je je collega in een voor haar zo comfortabel mogelijke positie gezet en de ambulance gealarmeerd. Hiermee heb je het best mogelijke gedaan in jouw situatie.
Meer kan je ook niet doen, immers – zoals je zelf al opmerk – de bloeding is inwendig.

Op de ambulance passen wij in principe dezelfde handelingen toe (met een beetje zuurstof en infuus), de basis blijft namelijk hetzelfde.
Met rust haal je al een hoop stress weg bij het slachtoffer, dit komt de vitale functies ten goede: een meer rustigere hartslag en ademhaling, dus minder zuurstofverbruik.

Als het slachtoffer het bewustzijn dreigt te verliezen/ bewusteloos raakt gelden de gewone ehbo regels betreffende een bewusteloos slachtoffer/ slachtoffer met shock.

dino

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006, 14:27:01 »
Ik heb op internet nog het een en ander opgezocht over wat je kunt doen bij een miskraam en ik kwam hier op uit:

Een dreigende miskraam wordt meestal aangekondigd door rugpijn, buikkramp en vaginale bloedingen. Bel onmiddellijk een arts als deze klachten zich voordoen.

De vrouw moet op een bed gaan liggen dat met een stuk plastic en handdoeken is bedekt. Ze kan het beste op haar rug liggen, met haar knieŽn opgetrokken en een beetje uit elkaar, met wat warme handdoeken tussen haar benen.

Het is belangrijk het bloed dat uit de vagina komt op te vangen, zodat de dokter het kan zien. Als het bloed tot een massa is gestold, is het vaak moeilijk de vrucht en nageboorte te zien en onderzoek aan de vrucht kan uitwijzen wat de oorzaak van de miskraam was. Vervang de handdoeken door een maandverband als de bloeding stopt, maar gebruik geen tampons.

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006, 14:37:31 »
Dank je voor de aanvullende info. Ik zou een heel eind komen, maar juist je aanvulling over het opvangen van het bloed is wel praktisch.

Niet dat iemand van ons het (nog eens) wil meemaken...
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer