Auteur Topic: aspivenin kit  (gelezen 42601 keer)

ademap

• Gast
aspivenin kit
« Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:15:03 »
Wat vinden jullie van het volgende product en wie heeft er concrete ervaringen mee..

kijk hier meer over de Aspivenin kits

Hoort dit nu wel of niet thuis in koffer van een eerste hulpverlener, 

johnehbo

• Gast
Re: aspivenin kit
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:31:26 »
Als je als hulpverlener veelvuldig diensten draait in de zomerperiode, is dit hulpmiddel onmisbaar in je hulpverlenerstas/koffer. Ideaal voor wespen-, muggen-, horzel- en andere insectenbeten.
Door gebruik van de aspivenin raak je gif uit het wondje kwijt. Daarna azaron erop en slachtoffer(tje) heeft weinig of geen last meer van de plek. Alleen als slachtoffer(tje) allergische reactie krijgt goed in de gaten houden.

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:47:09 »
wij hebben zo'n ding zelfs thuis ;)

ademap

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:51:17 »

En wat zijn je ervaringen er mee ?

tebby

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:53:37 »
IK VIND HET EEN SUPER FIJN DING. GEBRUIK HET ZOWEL THUIS ALS TIJDENS DE DIENST. HET ZUIGT HET GIF ER UIT EN WAT PRIKWEG ER OP EN KLAAR.

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:54:43 »

En wat zijn je ervaringen er mee ?
We hebben die nog niet zovaak gebruikt.
Mijn moeder gebruikt hem wel die krijgt joekels van bulten van insectensteken. volgens mij helpt t wel bij haar.. maar weet ik ook niet precies oh. en idd Tebby prikweg er op ;)

Kadertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:06:32 »
Ik heb deze nog in de groene hardplastic doos.
Ik vind hem onmisbaar in de EHBO koffer.
Er is ook een gele variant die veel goedkoper is, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Wat tevens in de EHBO trommel zit is de tekenlasso/tekentang.

ademap

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:13:20 »
kadertje,

Hoe vaak heb je hem gebruikt en wat waren je ervaringen er mee ?

Heb je hem gebruikt alleen in de prive sfeer of ook bij evenementen ?

tebby

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:18:58 »
Ik heb deze nog in de groene hardplastic doos.
Ik vind hem onmisbaar in de EHBO koffer.
Er is ook een gele variant die veel goedkoper is, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Wat tevens in de EHBO trommel zit is de tekenlasso/tekentang.

ik heb de gele met rode op dit moment in gebruik en ook die vind ik fijn werken

christian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:37:25 »
Ik heb hem al zo'n 4 jaar vermoed ik. Regelmatig gebruikt en het gaat goed, de jeuk is in ieder geval verdwenen.
Waarom vraag je dat Peter? Ik proef een argwaan tegen deze kit? Dat mag hoor, ik ben dan alleen wel benieuwd waarom. ;)

Marietje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 14:07:38 »
Mijn ervaring met de aspivenim kit is alleen maar goed, alleen heb ik hem wel in een hardgroen plastic doosje waar ik ook nog ruimte over heb voor de tekenlasso. Ik gebruik hem thuis bij muggenbeten e.d. en het helpt super.
Als wij op vakantie gaan gaat hij mee, en ik heb al heel wat (vreemde) kinderen ermee kunnen helpen als ze waren gestoken door een wesp o.d.
Menig ouder ging daarna acuut naar de drogist om zelf zo'n ding aan te schaffen.
Het enige nadeel is dat je soms een kring krijgt op de plaats waar je hem geplaatst hebt, had ik de vorige week nog, maar dat is zo weer verdwenen.
Onze EHBO-vereniging heeft ze standaard bij zich bij evenementen en ook daar is hij al regelmatig gebruikt. Uiteraard weten onze EHV'ers dat ze op moeten letten op allergische reacties en vragen ze slachtoffers of ze allergisch zijn voor wespensteken. Ik weet het, dit is nog geen garantie, je kunt van het ene moment op het andere een allergie ontwikkelen, maar gelukkig hebben wij nog nooit te maken gehad met personen die allergisch waren voor wespensteken e.d.
En je zult het misschien niet geloven, onze huisarts is zo'n ding gaan halen na een gesprek met mij waarin ik dit hulpmiddel aan hem heb laten zien.

ademap

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 15:13:05 »
Ik heb hem al zo'n 4 jaar vermoed ik. Regelmatig gebruikt en het gaat goed, de jeuk is in ieder geval verdwenen.
Waarom vraag je dat Peter? Ik proef een argwaan tegen deze kit? Dat mag hoor, ik ben dan alleen wel benieuwd waarom. ;)

Christian,

Ik heb zelf hele goede ervaring met de kit, en onlangs een actie gehad met mijn vrouw, die door een onbekend beest gestoken was, had daar daarna geen last van en daar pas 48 uur een enorme allergische reactie mee onstekingsreactie. Ze kon zelfs niet meer lopen. De Aspiven er toch nog even op gezet, en er kwam naast wit vloeistof ook bloed uit, wat bijna gelijk stolde in witte vezeltjes. De actie was toen ook best pijnlijk. Daarna toch ff maar naar de huisarts..

De zuigkracht van de aspivenin-kit is dus best wel groot. En als zelfzorg hulpmiddel heb ik er absoluut geen problemen mee en zou ik het iedereen adviseren met de nodige tips voor het gebruik.

Maar zo als jullie allemaal weten, hou ik me ook bezig met georganiseerde eerste hulp, dus eerste hulp als dienstverlening. Dus ben je ook zeg maar aansprakelijk voor de dienst die je levert. Dus moet je even goed nadenken of je dit zomaar invoert.

En dan heb ik direct de vraag, wat moet je doen om dit goed te gebruiken op een eerste hulp post.  En wat als je drie klanten direct achter elkaar krijgt die de dezelfde behandeling krijgen.

De volgende acties moeten we in ieder geval doen.
  • Medische verantwoording ?
  • Je moet vrijwilligers er even in trainen
  • Extra mondjes beschikbaar hebben, voor als je meer patienten achter elkaar op de post krijgt.
  • Hygiene richtlijn aanpassen. Na gebruik moeten de mondjes en de materialen schoon gemaakt worden met een schoonmaak middel, wat de mondjes niet aantasten en verkleuren en geen geur achter laat.
  • Word de behandeling alleen gedaan op de eerste hulp post, of ook in het veld ?
  • Hoe registreer dit soort behandelingen. (tijdelijke wondbehandeling ?),
  • Altijd verwijzen naar de huisarts of niet ? ("niet"betekend dus definitieve wondbehandeling ?)

Dus als je er even zorgvuldig mee wil omgaan is dus niet zomaar iets wat je in elke koffer stopt. en toch lijkt de drempel niet zo hoog ? Of overdrijf ik nu ?

En wat is dan de vervolgbehandeling na het uitzuigen ?
  • smeer je er wel prikweg of andere zelfzorgmiddeltjes op of niet ? Een zalfje in tube is na opening niet meer hygienisch ?, kent de patient de bijsluiter ?, jij kiest dus een voor de zorgvrager een Niet op Recept(Zelfzorg)-medicatie,  of heb je alle varianten van de verschillende merken 'prikweg" bij je zodat de klant zelf de keuze kan maken ?
  • Afdekken met een pleister of juist niet ?

eduard,

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 16:13:19 »
Ik heb al een jaar of 5 een aspivene en bij het rode kruis hebben we ze nu een jaar of 3.

We gebruiken ze heel veel.

Na elk gebruik  spuiten we ze vol met sterilon  en met een gaasje drogen we ze af. Dit is denk ik een goed optie.

Want je moet wel schoon werken.

Beten van gister zijn geen eerste hulp. Deze mensen zou je dus niet moeten helpen maar naar de hap sturen.
 Maarja we blijven hulpverleners he we ,helpen daarom soms mensen die je eigenlijk zou moeten doorsturen.

dino

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:18:20 »
Ook ik heb de Aspivenin thuis en vind het een geweldig handig ding. Ook erg handig voor evenementen. En na het uitzuigen van het gif iets van prik weg erop doen.

ademap

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:44:56 »
Beste Dino,

Hoe gebruiken jullie het dan bij evenementen, wat zeg je tegen je "klant".

hebben jullie extra mondjes ?, doen jullie daarna prikweg er op ?

En bieden jullie de zorgvrager, daarin keuze ? geven jullie de bijsluiter mee aan de client. ?

The Co

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:54:39 »
Effe in OK boekje gekeken en volgens het OK is dit geen EH.

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen.
Gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Graag jullie reactie

(op 180706 - 1800 de taalfouten er uit gehaald)

ademap

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 23:27:53 »
Effe in OK boekje gekeken en volhgende het OK is dit geen EH.

Op welke pagina, van welk OK boekje basseer je dat dit geen onderdeel is van eerste hulp ?

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen. gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Waar staat dat in de wet ? op welke wet basseer je ? Wet BIG, wet WOG ?
Waar staat in de wet  dat je eerste hulp verleent volgens de OK richtlijnen je ingedekt bent ?
Ik geloof dat ik redelijk alle regelgeving ken, Dit zou echt nieuw zijn ?

De Aspivenin kit word verkocht als een zelfzorg middel  en zou ook als eerste hulp middel gebruikt kunnen worden.

Ik denk dat je apsivenin inzet bij evenementen dat je daar even over moet nadenken. Maar met goede voorzochtsmaatregelen dat het heel goed inzet baar is..

het middel voldoen aan de eisen op de wet op geneesmiddelen voorziening als hulpmiddel.

Maar ik denk dat je met zelfzorg zaken als prikweg een heel andere weg inslaat.., Dit valt namelijk ook onder de NR regiem van wet op geneesmiddelenvoorziening.
Dat zegt iets over de productie wijze, maar ook over de distributie wijze, en ook iets over de toepassing daarvan. Maar dat gaat over het gehele product als zelfzorg middel.
Een beetje van het product distribueren uit een tube, is niet de wijze die bedoeld is uit door deze regeling.
Verder zal er dan erg hygienisch gewerkt moeten worden, en de tube erg schoon gehouden moeten worden en de tube moet elke dag dan weggegooid worden, omdat de anders de bewaaromstandigheden niet gewaarborgd kunnen worden.

Dus naast hygienisch werken, en veel tubes die het kost, neem je ook de verantwoordelijkheid voor de bijsluiter en de contra-incidicaties,
En dan vraag ik me af of je de kennis hebt om die verantwoordelijkheid te dragen. Of dat je een protocol geschreven hebt over hoe je er mee omgaat.

ambu 954

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 10:54:33 »
He peter ga nou svp niet weer gooien met waar staat het in de wet ed
je stelt een vraag en een ieder probeert daarop zijn mening te geven
maar ga niet op iedere menig een tegen vraag stellen en in ieder geval niet zoals jij ze stelt met het wetboek op je bureau :-\

Kadertje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:03:39 »
kadertje,

Hoe vaak heb je hem gebruikt en wat waren je ervaringen er mee ?

Heb je hem gebruikt alleen in de prive sfeer of ook bij evenementen ?

Ik gebruik de aspivenin regelmatig, zo ook geprobeerd met de goedkopere gele variant. De aspevinen blijft voor mij toch de betere.
Ik gebruik deze zowel voor evenementen als voor prive gebruik, en ja er zijn extra mondjes bij en desinfectans. Dit verkelurd niet en de mondjes kunnen er goed tegen. Met water en zeep maak je iets schoon maar niet steriel. De mondjes blijven uiteraard ook niet steriel omdat ze niet steriel verpakt zijn. Is opzich geen probleem omdat je niet met de mondjes in een openhuid komt.

Ik weet ondertussen ook wel dat alles in Nederland zwart op wit moet staan om jezelf in te kunnen dekken mocht er onverhoopt ooit eens iets mis gaan.
Maar mijn mening blijft dat de hulpverlening voor de wet gaat.

Mag iemand die zijn diploma is reanimeren? Of mag hij zijn medemens dood laten gaan?
Volgens mij staat er in de wet geschreven dat iedere Nederlander verplicht is zijn medemens te helpen naar eer en geweten.

eduard,

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:17:49 »
Het is heel simpel,

Mijn afdeling heeft bepaald dat wij bepaalde zelfzorgmiddelen mogen verstrekken en een aspiven mogen gebruiken.
Dat staat zwart op wit.

Alle hulpverleneres zijn daardoor ingedekt mocht er een scahde geval zijn dan is dat een zaak voor het bestuur en niet voor de EHVer

ademap

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:28:08 »
Even over de wet ,  In hulpverleningsland zijn er veel sprookjes over van de wet mag en niet mag.
Ik geloof dat ik er in de afgelopen jaren, al diverse stellingen naar het rijk der fabelen heb geholpen.

Zoals kadertje al zegt, een van de sprookjes was dat je niet mocht reanimeren, als je geen reanimatie diploma had.. Ik hoop toch echt dat die alllang naar het rijk der fabelen is.
Zo is de stelling die
Effe in OK boekje gekeken en volhgende het OK is dit geen EH.

Dus ik denk dat het niet verstandig is om dit te gebruiken tijdens evenementen waar je EH staat te verlenen.
gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.
Ook een fabeltje.

Echter de wetgever c.q. de inspecties maakt verschil tussen passantenhulpverlening en zelfzorg hulpverlening en dienstverlening in de zin van onder andere evenementenhulpverlening.

Terug naar de Apivenin.
Als zelfzorg middel en passantenhulpverlening is er vuiltje aan de lucht en is er geen enkele bezwaar om de apsivenin te gebruiken.

Als onderdeel van een dienstverlening zie ik voor de apsivenin ook geen bezwaren, mits je het goed gebruik, hygiene protocol hebt, correct verwijst naar.. etc etc.

Dat is wat anders dan zaken als zelfhulpgeneesmiddelen zoals prikweg etc, dat is in principe het zelfde als de paracetamol/asperine discussie..
De wet op de geneesmiddelen voorziening, geeft aan hoe de distributie van medicijnen geregeld is. Ook zelfzorg (nr-regiem) medicatie valt daar onder.

De kernprincipe daar uit is : Als een "klant" om asperine vraagt, moet hij apserine krijgen, en geen paracetamol. in de verpakking van de fabrikant.
Jij mag als zijnde niet arts, niet apotheker, die keuze voor de klant/patient niet maken.  Dat zelfde geld voor prikweg, en andere middeltjes..

Voor de apsevinin geldt simpel een hygiene richtlijn die toegepast moet worden.  De zelfzorg medicatie discussie kunnen we doen in een ander topic, als mensen daar interresse in hebben.

ademap

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 11:31:25 »
Het is heel simpel,

Mijn afdeling heeft bepaald dat wij bepaalde zelfzorgmiddelen mogen verstrekken en een aspiven mogen gebruiken.
Dat staat zwart op wit.

Alle hulpverleneres zijn daardoor ingedekt mocht er een scahde geval zijn dan is dat een zaak voor het bestuur en niet voor de EHVer

Dat is een goede methode, er moet dus een protocol (door het bestuur van de instelling/afdeling goed gekeurd, en liefst onderbouwd door een arts) zijn die aangeeft welke zelfzorgmiddelen onder welke omstandigheden verstrekt mogen worden en onder welke omstandigheden (contra-incidicaties) die niet verstrekt mogen worden.

Eduart, hebben jullie een voorbeeld van zo'n protocolletje ?

The Co

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 18:52:32 »
He peter ga nou svp niet weer gooien met waar staat het in de wet ed
je stelt een vraag en een ieder probeert daarop zijn mening te geven
maar ga niet op iedere menig een tegen vraag stellen en in ieder geval niet zoals jij ze stelt met het wetboek op je bureau :-\

I rest my case (daar bedoel ik dus mee dat ik mij niet verder in de discussie zal mengen - aangepast op 180706 1805 uur na reactie van Peter)

ademap

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 19:03:17 »
Dat moet je niet een mening als feit presenteren, en dan nog even sprookjes de wereld in helpen.. Of je moet de mening te onderbouwen.

Ik ben blij dat iemand zijn mening geeft, maar als die mening onderbouwd is door feitelijk onjuiste informatie dan moet je dat toch kunnen zeggen ??

En ik probeer dat zoveel mogelijk onderbouwd te doen. En ik probeer aan te geven hoe het volgens mijn informatie dan wel zou moeten zijn..
Dat heet discusseren en daarvoor is het forum bedoeld.
Dit gaat over de inhoud en niet over de persoon.. En zo kunnen we denk ik van elkaar leren.
Maar ik wil verder wel mijn schrijven staken hoor, als het niet word gewaardeerd..  :( zeg me anders ff hoe ik anders moet...

tebby

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 20:49:53 »
ik gok wet wbgo gaat over bekwamenheid

succes

dino

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 22:04:43 »
Beste Dino,

Hoe gebruiken jullie het dan bij evenementen, wat zeg je tegen je "klant".

hebben jullie extra mondjes ?, doen jullie daarna prikweg er op ?

En bieden jullie de zorgvrager, daarin keuze ? geven jullie de bijsluiter mee aan de client. ?

Aspivenin schoonmaken met sterilon en als er meerdere mensen tegelijk of snel achter elkaar komen hebben we idd meerdere mondjes. Verder iets van prikweg erop. Persoonlijk nooit bij evenementen gebruikt (wel mede ehbo'ers) maar heb wel al verschillende mensen in de apotheek gehad die ik geholpen heb. Naderhand prikweg erop smeren. Ik vraag altijd of ze dat willen of niet. Ik geef ze nooit de keuze want anders hebben we in mum van tijd tig dingen open staan in de apotheek. En als ze willen krijgen ze een bijsluiter mee maar alleen als ze er zelf om vragen. Want het is geen medicijn wat ze mee naar huis krijgen.

dino

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 22:15:08 »

De kernprincipe daar uit is : Als een "klant" om asperine vraagt, moet hij apserine krijgen, en geen paracetamol. in de verpakking van de fabrikant.
Jij mag als zijnde niet arts, niet apotheker, die keuze voor de klant/patient niet maken.  Dat zelfde geld voor prikweg, en andere middeltjes..

Ik mag als apothekersassistente in princiepe WEL keuzes maken voor patienten, TENZIJ zij persee iets anders willen. Maar ik vind persoonlijk dat bij iets als prikweg iedereen die keuze mag maken. Het is niet iets wat mensen voor langere tijden gebruiken. Je kunt het vergelijken met sterilon. Je gaat toch ook niet eerst aan het slachtoffer vragen "wil je sterilon, betadine, iets anders of helemaal niet?" Op dat moment beslis je dat toch ook zelf?

christian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 18 juli 2006, 23:49:38 »
The Co, ik moet Peter gelijk geven, het gebruik van dit ding heeft niets met wetten enzo te maken. Dat hij daar op reageert is niet verwonderlijk, de afgelopen jaren zijn er al zoveel van zulke discussies gevoerd, zucht... ;)

The Co

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 00:39:54 »
The Co, ik moet Peter gelijk geven, het gebruik van dit ding heeft niets met wetten enzo te maken. Dat hij daar op reageert is niet verwonderlijk, de afgelopen jaren zijn er al zoveel van zulke discussies gevoerd, zucht... ;)

tja goed voor mijn berichten nivo en zal dus reageren.

Ik heb met de diverse kaders veel in het verleden gediscusseerd over welke dingen men wel of niet gebruiken mag  zoals het genoemde.
De verhalen die ik dan van de kaders hoorde is dat als iets NIET in het OK boekje staat dat je deze dan ook niet mag gebruiken. Immers men kan zich bogen op de kennis die men geleerd heeft  Indien men materiaal gebruikt of acties onderneemt die niet in het OK boekje staat of gebruikt wordt dat men dan zelf verantwoordlijk is voor de genomen acties.

Ik heb een mail naar het OK gestuurd voor een reactie van hun zijde.

Zo gauw als ik reactie krijg zal ik dit posten op dit forum en in dit item

René van der Helm

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 09:50:14 »
Gezien de nederlandse wetgeving ben je gedekt indien je kunt aantonene dat je hulp verleend volgens het OK-richtlijnen.

Graag jullie reactie
Dat is absolute onzin! Het Oranje Kruis heeft geen enkele wettelijke status en zelfs geen overheidserkenning meer.

ademap

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 19 juli 2006, 11:19:53 »

tja goed voor mijn berichten nivo en zal dus reageren.

Ik heb met de diverse kaders veel in het verleden gediscusseerd over welke dingen men wel of niet gebruiken mag  zoals het genoemde.
De verhalen die ik dan van de kaders hoorde is dat als iets NIET in het OK boekje staat dat je deze dan ook niet mag gebruiken. Immers men kan zich bogen op de kennis die men geleerd heeft  Indien men materiaal gebruikt of acties onderneemt die niet in het OK boekje staat of gebruikt wordt dat men dan zelf verantwoordlijk is voor de genomen acties.

Ik heb een mail naar het OK gestuurd voor een reactie van hun zijde.

Zo gauw als ik reactie krijg zal ik dit posten op dit forum en in dit item

Zo zie je dat verhalen een eigen wending krijgen.
Als een instructeur met bepaald lesmateriaal je iets leert,  neemt hij daarvoor een bepaalde verantwoordelijkheid. Een instructeur en een uitgever van lesmateriaal, licentie gever, (zo als het Oranje Kruis), kan geen verantwoordelijkheid nemen of iets wat die organisatie je niet geleerd heeft. 
Dat is dus heel wat anders, dan het mag niet van de wet.. Dat betekend dus ook dat je meer mag leren, en dat wat je meer geleerd hebt ook mag uitvoeren, met een belangrijk beperking. Dat zijn de wettelijke voorbehouden handeling. Voor alle anderen handelingen betekend dat je het liefst aantoonbaar bekwaam moet zijn.

Het Oranje Kruis leert je niets over zuurstof eerste hulp. Dus het oranje kruis neemt daar geen verantwoordelijkheid over. Dat betekend niet dat je geen training mag doen bij DAN Europe om daar iets over te leren. Het geleerde daar mag je gewoon uitvoeren mits je bekwaam bent, en dat kan je deels aantonen door een certificaat (in dit voorbeeld van DAN Europe)

Om terug te komen op Aspivenin. Bij mijn weten is er geen lesmateriaal over specifiek het gebruik van Aspivenin. Dus daarin kan je zelf bekwamen of met behulp van een instructeur. Als dienst verlenende organisatie, zijnde een EHBO vereniging die bij evenementen staat, betekend dat je daarover dus iets moet afspreken en het niet mag overlaten aan al dan niet kundig zijn van de individuele EHBO-er, die op eigen initiatief iets uitvoert..

Dus ook Aspivenin is iets wat je MAG leren en daarna ook MAG uitvoeren.

christian

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 20 juli 2006, 21:32:37 »

Dit is wat mij betreft echt onzin, iets dat zo onbenullig is als een aspivenin set mag je dan niet gebruiken omdat het Oranje Kruis (zoals zoveel dingen) het niet in het boekje heeft opgenomen. Wij gebruiken bijv verbandmiddelen die ook niet zijn opgenomen in hét boekje, maar dat is een tekortkoming van hun! Ik denk dat het Oranje Kruis eens moet gaan kijken wat er allemaal op de markt is en daar iets mee gaan doen. Er is meer dan een pleister en een ideaal windsel! En al vinden ze dat je ook dingen mag gebruiken die niet in het boekje staan, om docenten zoals jij die beschrijft in toom te houden zouden ze gewoon meer in de boekjes moeten opnemen.

jolly09

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 20 juli 2006, 22:05:30 »
wij hebben hem ook en naar mijn idee kan je niets fout doen hoor!

Alleen als je hem gebruikt heb zul je hem goed moeten desinfecteren.

Dus ik zal hem zeker gebruiken als iemand door iets is gestoken.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 04:20:32 »

Co, ik heb ook veel met kaders gesproken, ik ben er zelf een, en een groot deel ontbeerd de belangrijkste eigenschap voor de ehbo, namelijk het goed gebruiken van een goed boerenverstand. Dat zou hopen onzedelijke handelingen met mieren schelen. Je mag hen ook geen nagelschaartje gebruiken om verdere ellende te voorkomen bij een ingescheurde nagel die net niet het nagelbed heeft beschadigd, maar dat moet perse met de in het boek genoemde verbandschaar. (om die discussie te voorkomen)

Peter, natuurlijk  moeten we hygienisch werken, maar onze maatschappij draaft graag door en velen betalen de rekening met een hoger risico op een allergie. Veiligheid is nog altijd het bewust nemen van aanvaarde risico's.

Christian, het gebruik van het pompje is zeker niet onbenullig, uitzuigen heeft vooral zin als het snel na de steek gebeurd. Bij pubers biedt ik soms aan om een briefje mee te geven dat wij de oorzaak van de zuigvlek zijn ..... En jolly, probeer maar eens bij je eigen een ooglid uit te zuigen en zo zijn er meer plekken op het lichaam te vinden waar de ellende van de steek onmiddellijk geen hot item meer zal zijn.

Rene, zolang de rechter het OK boekje gebruikt om te beoordelen of iets binnen de "beroepsgroep" gebruikelijk is, heeft het nog steeds geen wettellijke status, maar wel de functie van "norm".

Dino, stel jij voor of schrijf je voor ? Veel patienten nemen voetstoots over wat je gezegd heb, maar voor het hekje zal het verschil heel erg wezenlijk zijn.

Wie o wie stelt zijn eigen oordeel boven dat van een ander, ik moet op de eerste plaats kunnen leven met de gevolgen van mijn keuze en mijn persoonlijke oordeel is dan ook doorslaggevend.

ademap

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 11:57:05 »
Peter, natuurlijk  moeten we hygienisch werken, maar onze maatschappij draaft graag door en velen betalen de rekening met een hoger risico op een allergie. Veiligheid is nog altijd het bewust nemen van aanvaarde risico's.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar dienstverlener, (zijn de een gezondheidsinstelling, volgens de inspectie) moet ik daar wel wat mee doen.

Rene, zolang de rechter het OK boekje gebruikt om te beoordelen of iets binnen de "beroepsgroep" gebruikelijk is, heeft het nog steeds geen wettellijke status, maar wel de functie van "norm".
Dit vind ik een bijzondere stelling.. Welke rechter en bij welke uitspraak gebruikt het OK boekje als norm in het kader van Eerste Hulp ? Ik weet dat dit veel word beweert, maar ik heb gezocht (o.a. juridisk. en niet gevonden !! Ik ken geen enkele casus c.q. uitspraak waar dit word genoemd. Dus ik wordt graag nader geinformeerd.

In generieke termen, zal er gekeken worden naar welke opleiding iemand heeft gehad, en zal in dien van toepassing, de rechter indien nodig de betreffende lesmaterialen opvragen.
Als iemand een DAN opleiding heeft gehad, zal gekeken worden of hij daar naar gehandeld heeft of er van afgeweken heeft.  Dus niet het OK boekje is de norm, maar jouw gevolgde relevante opleiding. En dan kijkt men eerder naar de opleider dan naar het lesmateriaal.

In heel opleidingsland (Dus ook duikopleidingenbranche, buitensportbranche,  etc.) word ook met argus ogen gekeken naar dit soort uitspraken..

eduard,

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 12:02:53 »
Wat vinden jullie van het volgende product en wie heeft er concrete ervaringen mee..

De discussie heeft weinig meer met het bovenstaande te maken !

ademap

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 12:12:18 »
Dat ben ik niet met je eens eduard,

Dit is een zijstapje, maar wel relevant..   

Mag je de Aspivenin gebruiken als hulpverlener in bijvoorbeeld een evenementenzetting is wel degelijk relevant.

Zoals gezegd als zelfzorg middel is het geen enkel probleem, maar nu in de zetting van jij als dienstverlener (want dan ben je bij een evenementenzetting..)

Anne

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 13:03:04 »
Een zijstapje? In welke situatie zou het voorkomen dat ik me als evenementenhulpverlener moet verantwoorden, bij de rechter, voor het gebruik van een aspiveninpompje! Dan zouden er risico's moeten zijn aan het gebruik van dit middel die zo ver strekken dat het ook geen zelfzorgmiddel meer zou mogen zijn. Maar dat is wat mijn boerenverstand zegt! En dat maakt het zijstapje, van aspiveninpompje naar rechter wel een erg groot zijstapje.  ;)

Offline Hanzzzz

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Leren is proberen en duurt een leven lang.
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #38 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 13:38:08 »
Ik heb hem al vanaf het begin en altijd bij me. Mijn vrouw is heeft een allergie voor wespensteken.
Volgens mij is het ding ontworpen voor particulier gebruik. Dat neemt niet weg dat je hem ook op evenementen kan gebruiken. Ik denk dat je dan gewoon een stuk of 10 van die dingen klaar moet hebben liggen zodat je niets steeds tussendoor hoeft schoon te maken. Zovel steken tegelijk heb je toch niet. Na de actie kunnen ze dan allemaal onstsmet en gereinigd worden.
Voor de kosten hoef je het tegenwoordig niet te laten want ze zijn er al voor een paar euro.

Hanzzz
Let op!! Sommige foto's zijn eerder geplaatst, maar dan is er een andere techniek beschreven.
Groeten,
HANZZZZ

eduard,

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 15:38:00 »
Als het doel  van het starten van een topic is een zij stap maken kan er beter staan.
Wat staat er in de wet over het gebruik van.

Straks komt er een topic met welke tekentang werk jij .. en dan ook weer een overloos  verhaal over wetteksten.

Er kan beter een aparte topic wetteksten komen.

The Co

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 17:12:04 »

De discussie heeft weinig meer met het bovenstaande te maken !

Ik denk dat het er wel mee te maken heeft, immers volgens mij is de vraag of het in een ehbo-koffer thuis hoort. Alleen een ja en of een nee is hier niet toepasbaar.

eduard,

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 18:02:24 »
De EHBO koffers worden steeds aangepast aan de mode grillen van deze tijd.

Is alles wat in een EHBO koffer zit dan standaard verantwoordt ?
In bijna alle kisten staat de tekst  in overeenstemming met het oranjekruis etc.

Maar om alles zeker te weten stuur maar eens een mail naar het OK en vraag wat zij  van het gebruik van een aspivine  vinden.

ambu 954

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 19:01:08 »
een uur geleden geprikt door een wesp aan de zijkant van mijn hoofd gelukkig dicht bij de auto
aspivine pompje er op later ontsmet en prikweg er op en................................................... het doet nog steeds au. ;)

The Co

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: zondag 23 juli 2006, 22:07:13 »
De EHBO koffers worden steeds aangepast aan de mode grillen van deze tijd.

Is alles wat in een EHBO koffer zit dan standaard verantwoordt ?
In bijna alle kisten staat de tekst  in overeenstemming met het oranjekruis etc.

Maar om alles zeker te weten stuur maar eens een mail naar het OK en vraag wat zij  van het gebruik van een aspivine  vinden.

Eduard

Ik heb reeds een mail gestuurd, maar diegene die hier antwoord op dient te geven is op vakantie en komt in augustus terug.
Ik heb hem de koppeling naar dit stukje forum gegeven.
Het antwoord van het OK zal ik posten, maar ik ga zelf tot in augustus op vakantie dus echt snel reageren zal ik dus niet meer.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 15:02:22 »
Welke rechter en bij welke uitspraak gebruikt het OK boekje als norm in het kader van Eerste Hulp ?
In generieke termen, zal er gekeken worden naar welke opleiding iemand heeft gehad, en zal in dien van toepassing, de rechter indien nodig de betreffende lesmaterialen opvragen.
Als iemand een DAN opleiding heeft gehad, zal gekeken worden of hij daar naar gehandeld heeft of er van afgeweken heeft.  Dus niet het OK boekje is de norm, maar jouw gevolgde relevante opleiding. En dan kijkt men eerder naar de opleider dan naar het lesmateriaal.

Je heb helemaal gelijk, maar dat ontkracht mijn uitspraak niet. Het was overigens een uitspraak van een kantonrechter op het OK symposium over aansprakelijkheid.

Hoe je het ook wendt of keert, het OK wordt in den lande nog steeds als een toonaangevende organisatie op het gebied van de EH gezien, ook door veel rechters. De wetgever houdt daarbij zich niet bezig met aspivine pennen, maar met veiligheid en verwijtbaar handelen. Dat je weinig uitspraken vindt, betekent vooral, dat de gang naar de rechter blikbaar weinig voorkomt.

Het persoonlijk leed van hulpvrager en hulpverlener bij een "hulpverleningsongeval" wordt daar niet minder om.
Dat alleen al is reden genoeg om je af te vragen of zaken beter wel of juist niet gedaan moeten worden.
Daarbij moet je niet als juristen weten met de stofkam bekijken en vallen over punten en komma's, maar je moet een afweging maken tussen "het mogelijk persoonlijk leed van hulpvrager en hulpverlener door een hulpverleningsongeval" en "de positieve effecten van het handelen van de hulpverlener voor de hulpvrager".

een aantal geven aan dat "zelfzorgmiddelen" ongevaarlijk zijn. elk veilig hulpmiddel of hulpstof zijn alleen veilig als ze gebruikt worden zoals door de fabrikant is bedoeld.

Ja en dan die onomkomelijke discussies over hulpmiddelen en hulpstoffen die steeds weer oplaaien.

Ik leer al in de opleiding aan dat je je zelf acht vragen moet stellen, bij alles wat je wilt gaan doen.
Omdat je weinig tijd hebt, is het samengeperst tot een vraag.

moet / mag ik dit nu hiermee zo doen ?

Door elk woord te benadrukken, onstaat een vraag die een bepaald aspect belicht.

En wat het laaste woord "doen"betreft:

Je moet de volgende volgorde aanhouden:
Wat mag niet?
Wat moet?
Wat hoeft niet?
Wat zou ik nog kunnen doen?

ademap

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 16:32:35 »

Ja en dan die onomkomelijke discussies over hulpmiddelen en hulpstoffen die steeds weer oplaaien.

Ik leer al in de opleiding aan dat je je zelf acht vragen moet stellen, bij alles wat je wilt gaan doen.
Omdat je weinig tijd hebt, is het samengeperst tot een vraag.

moet / mag ik dit nu hiermee zo doen ?

Door elk woord te benadrukken, onstaat een vraag die een bepaald aspect belicht.

En wat het laaste woord "doen"betreft:

Je moet de volgende volgorde aanhouden:
Wat mag niet?
Wat moet?
Wat hoeft niet?
Wat zou ik nog kunnen doen?

Heel goed uitgangspunt, Ik denk dat er bij georganiseerde eerste hulp daarna de "organisatie" de vraag moet stellen, wat is adequate hulpverlening in dit geval ?

ehbo-er

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 20:44:27 »
Heel goed uitgangspunt, Ik denk dat er bij georganiseerde eerste hulp daarna de "organisatie" de vraag moet stellen, wat is adequate hulpverlening in dit geval ?

Ik weet niet wie of wat je met de organisatie bedoeld en waartoe het antwoord moet leiden, maar in het veld kun je kort met een aanwezige collega overleggen of de CPA raadplegen, maar organisaties kunnen alleen achteraf terugkijken. En welke referenties moet de organisatie dan hanteren ? Want dan komen we terecht bij de voetbalscheidsrechters van de grote tournooien. De scheids had, volgens de tv kijker, duidelijk stront in zijn ogen, een zuivere buitenspelgoal. Of is het niet eerlijk om dat oordeel te baseren op vijf slow motion beelden vanuit vijf verschillende hoeken waarbij vanuit een paar hoeken heel duidelijk te zien was, dat het een buitenspel goal is geweest ?

Natuurlijk moeten hulpverleners op fouten aangesproken kunnen worden, maar wel met bovenstaande in het achterhoofd !   

ademap

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 21:29:19 »
oeps, Een eerste hulp organisatie, (EHBO-vereniging, stichtingen als MedicalTeam, medicalrescue.nl) moeten eerst er van te voren even overnadenken of die handeling behoort tot het leveren van adequate hulp.
In principe hoort elke georganiseerde eerste hulp organisatie nadenken over de kwaliteit van hulpverlening en wat wel hoort tot de dienst die ze leveren en wat niet..

Bij Aspivenin hoort dus nadenken over hygenisch werken, desinfectie na gebruikt etc..

Voor vele andere zelfzorg middelen, moet je dus als organisatie goed nadenken of jij de keuze maakt voor de patient, welk middeltje je smeert, of de patient dat zelf kiest (zoals de WOG NR-regiem heeft bepaald.)

ehbo-er

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: maandag 24 juli 2006, 21:43:03 »
oeps, Een eerste hulp organisatie, (EHBO-vereniging, stichtingen als MedicalTeam, medicalrescue.nl) moeten eerst er van te voren even overnadenken of die handeling behoort tot het leveren van adequate hulp.
In principe hoort elke georganiseerde eerste hulp organisatie nadenken over de kwaliteit van hulpverlening en wat wel hoort tot de dienst die ze leveren en wat niet..

Bij Aspivenin hoort dus nadenken over hygenisch werken, desinfectie na gebruikt etc..

Voor vele andere zelfzorg middelen, moet je dus als organisatie goed nadenken of jij de keuze maakt voor de patient, welk middeltje je smeert, of de patient dat zelf kiest (zoals de WOG NR-regiem heeft bepaald.)

Vooraf geef je als organisatie het kader aan (protocollen/afspraken) waarbinnen gewerkt moet worden
als hulpverlener dien je te werken binnen dat kader.

Tenzij er zwaarwegende redenen voor jou als hulpverlener waren om buiten de aangegeven kaders te gaan.
Je zult je dat dan ongetwijfeld achteraf moeten verantwoorden.
Als organisatie beoordeel je vervolgens hoe je als organisatie omgaat met het afwijken van de regels.

johnehbo

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 26 juli 2006, 10:23:50 »
In de EHBO-posten die ingericht zijn op de kermis is standaard de Aspivin aanwezig. Dus gebruik ervan door hulpverleners is toegestaan. Waarom zouden wij ze anders ter beschikking hebben. Ik ben er deze week erg blij mee geweest, al 6 wespensteken bvehandeld. En 4 x splintertjes van glas ermee verwijderd.

ademap

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 26 juli 2006, 10:35:39 »
In de EHBO-posten die ingericht zijn op de kermis is standaard de Aspivin aanwezig. Dus gebruik ervan door hulpverleners is toegestaan. Waarom zouden wij ze anders ter beschikking hebben. Ik ben er deze week erg blij mee geweest, al 6 wespensteken bvehandeld. En 4 x splintertjes van glas ermee verwijderd.

Omdat iets beschikbaar is, wil nog niet zeggen dat je het mag gebruiken of dat het gebruik niet geprotocolleerd is ?,
Bij ons ligt er een ALS tas, Dat betekend niet dat elke medewerkers die tas mag gebruiken, Die is alleen beschikbaar voor de wedstrijd-arts.

Dus is er bij jullie waarschijnlijk over nagedacht, en een instructie bijgevoegd, over hygienisch werken. Daar ben ik dus benieuwd naar.

johnehbo

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 26 juli 2006, 11:14:07 »
Er is een algemene hygiëne afspraak, na elk slachtoffer worden materialen ontsmet met alcohol. Ook de mondjes van de Aspivin dus. Inderdaad sommige zaken mogen alleen door gecertificeerde personen gebruikt worden, zoals AED, bloeddrukmeter enz.

eduard,

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 26 juli 2006, 16:12:45 »
volgens mij staat er in de bijsluiter hoe te werken met de aspiven en hoe te reinigen.

ademap

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 27 juli 2006, 00:39:29 »

The Co

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2006, 10:43:47 »
Allen,

Hierbij de reactie van het OK:
Ik denk duidelijk:

Aspivenin heb ik op vakantie altijd bij me. Als ik er aan denk om het te gebruiken, moet ik toegeven dat het lijkt dat ik minder last heb van de jeuk. Omdat het pompje zwelling veroorzaakt is het moeilijk te zeggen of de zwelling minder wordt. Zwelling is overigens niet het probleem (behalve ernstige zwellingen in hals en mond). Ik ben niet allergisch voor insecten dus behalve jeuk en soms een pijnlijke krabwond, hebben insectensteken geen verdere gevolgen voor mij.

Bij mijn weten zijn er geen complicaties bij het gebruik van aspivenin. Wetenschappelijke studies over de effectiviteit zijn niet aanwezig op Pubmed (site waarop alle medische studies gepubliceerd worden). Op Internet krijg je vooral veel websites te zien van verkopers van aspivenin en daarop lijkt de suggestie aanwezig dat het pompje het antwoord is op alle steken en beten.

Wel bekend is dat je het pompje onmiddellijk na de steek en na het uitstrijken met de nagel of pincet van de angel op de steekplaats moet zetten, wil het überhaupt werken. Onduidelijk is of al het gif opgezogen kan worden. Sommige hebben het over een resultaat van 40%. Dit lijkt me onvoldoende bij mensen die allergisch zijn of bij giftige beten of steken. Het lijkt aannemelijk dat een reactie wel minder heftig is.

Mensen die allergisch zijn, moeten zich in ieder geval op een andere manier voorbereiden op de steek bijvoorbeeld door het altijd bij zich hebben van medicijnen. Expedities vertrekken niet zonder antisera.

Ik kan me niet voorstellen dat na het gebruik van aspivenin een gang naar de rechter volgt of het moet zijn dat het pompje een lelijke plek maakt op de huid van een fotomodel. Uiteraard zijn er ook plekjes die je niet met het apparaat mag behandelen (oog -leden-, geslachtsorganen). Zie ook de website http://www.jaico.nl/aspivenin/

Als er iets niet in het OK boekje staat, wil nog niet zeggen dat het niet bruikbaar is of niet gebruikt mag worden. Een gewone pleister of gaasje volstaat, maar zo’n prachtig duur occlusief wondverband (hydrocolloïden, alginaten, schuimverbanden, hydrofibers en folies) is natuurlijk ook werkzaam en verantwoord. De verbanddoos genoemd in het boekje kent een minimale inhoud. We vermelden ook geen merken. Neem bijvoorbeeld de emergency bandage. Dit verband is zo opgebouwd dat je snel een effectieve en directe druk op een bloedende wond kunt geven, zonder dat er een afknelling volgt voor de rest van het lichaamsdeel.

Veel handige artikelen zijn echter een overkill als je het hebt over de verbanddoos thuis. Het OK boekje heeft het over deze verbanddoos. Andere modules kunnen weer een ander verbanddoos advies geven.

Je moet ook weer niet zoveel dingen hebben die ongebruikt blijven. En wie deelt nu nooit een (niet in het OK boekje vermelde) paracetamol uit?

Bij evenementen is het anders. Handige artikelen worden ineens wel interessant om aan te schaffen. Het is misschien wat om een handige artikelenlijst te maken. Ik hou me aanbevolen voor tips en ook bied ik me hulp aan om uit te zoeken of een bepaald artikel meerwaarde heeft: vanderpols@ehbo.nl.

Voor alle artikelen geldt dat je eerst moet weten hoe je het moet gebruiken alvorens je het kan gebruiken.

Gebruik je een artikel volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant en het pakt verkeerd uit (er gebeurt niet datgene wat beloofd wordt) dan is de fabrikant eigenlijk aansprakelijk. Natuurlijk moet je ook handelingen die je geleerd hebt, niet op het verkeerde moment/manier gebruiken.

Wij vinden het belangrijkste, dat er eerste hulp wordt verleend. Een eerstehulpverlener moet eigenlijk niet geremd worden door juridische overwegingen. We hebben daarom ook een aansprakelijkheidsverzekering voor eerstehulpverleners met een geldig diploma.

http://www.ehbo.nl/aansprakelijkheidis.htm. Zie hier ook voor de precieze inhoud van de dekking.

Weten dat je iets kunt oplossen en het nalaten, omdat je bang bent voor de gevolgen, knaagt ook aan het geweten en waarschijnlijk meer dan als iets fout uitpakt terwijl je naar beste vermogen handelt.

Zie overigens deze website over de effectiviteit van verschillende pompjes. De resultaten suggereren dat alleen aspivenin echt vacuüm zuigt. De conclusie is dat je met goedkoop niet altijd beter uit bent.

http://www.xproductions.nl/sites/bij_ons_thuis/onderwerpen/artikel.php?id=700&onderwerpid=0&PHPSESSID=3bea2d31d88def0be29958202f9e814b

Groeten van
Hans van der Pols, MSc
Wetenschappelijk medewerker
Afdeling Onderzoek en Ontwikkeling
Het Oranje Kruis

Ik heb de tekstkleur aangepast, was moeilijk leesbaar.
Christian

eduard,

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2006, 23:43:29 »
Kijk dat is nu eens een mooi stukje tekst waar ik volledig achtersta.

:D

ehbo-er

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: zondag 13 augustus 2006, 11:40:10 »
Ook ik hoop dat de boodschap achter dit verhaal wijd verbreid uitgedragen gaat worden.

ademap

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: zondag 13 augustus 2006, 12:43:30 »
Ik ben ook blij met de passage, dat voor evenementenhulpverlening, je wel even kan voorbereiden voor diverse zaken, maar de vereniging ook "bedrijfsaansprakelijk" bent voor wat medewerkers in de vereniging doen..
Zoals eerdere gezegd met de Aspivenin kit zal er geen problemen zijn, maar met andere zelfhulpmiddelen zoals prikweg moet je nog even verder kijken..

matthijs

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: maandag 14 augustus 2006, 16:04:59 »
Ik ben ook blij met de passage, dat voor evenementenhulpverlening, je wel even kan voorbereiden voor diverse zaken, maar de vereniging ook "bedrijfsaansprakelijk" bent voor wat medewerkers in de vereniging doen..
Zoals eerdere gezegd met de Aspivenin kit zal er geen problemen zijn, maar met andere zelfhulpmiddelen zoals prikweg moet je nog even verder kijken..

Peter,

Maar we hebben het hier toch over de aspivenin, niet over zelfhulpmiddelen.... Voor het beantwoorden van de hulpvrager ga je ook niet zeggen dat hij/zij zelf maar een
AED moet gebruiken of moet zorgdragen voor z'n eigen hygiëne. Als hulpverlener moet je altijd zordragen voor een goede/schone werkplek. Ook materialen die daar gebruikt worden moeten op de juiste manier aangevuld of gereinigd worden.

Als je nu zegt dat de Aspivenin kit kan, kunnen we beter een topic beginnen over wat er voor zelfhulpmiddelen niet kunnen als BHV/EHBO/hulpverlener.

Reddertje

ademap

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2006, 12:52:37 »
Reddertje,

Een AED is geen zelfhulpmiddel, maar een eerste hulpmiddel. Een AED is geen geneesmiddel conform de wet op geneesmiddelenvoorziening (WOG)
Misschien heb je gelijk om er een apart topic over te starten. Dus dat heb ik dan maar even gedaan.

Eerste Hulp en zelfzorgmedicatie

eddy

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 6 september 2006, 06:27:39 »
Aspivenin kende ik niet eerder (wel eens iets dergelijks in een Aldi-supermarkt ::) zien liggen), en behoort niet standaard tot hetgeen voorgeschreven staat door RK Vlaanderen, om in onze koffer PREV (=preventieve) te zitten. Een tekentang staat wel voorgeschreven.
In de meeste afdelingen zit er wel veel meer in die koffers dan hetgeen is voorgeschreven. Het duurt meestal wel even alvorens vademedums zijn aangepast aan de huidige modes. We maken ons doorgaans (is dit typisch Belgisch? :P) ook geen zorgen (omwille van een of andere wet) om iets extra's in de koffers te steken.
Vind Aspivenin wel handig, want uiteindelijk komen wespen- en andere insecten-steken veel meer voor dan tekenbeten, of m.a.w. de tekentang in twee jaar tijd nooit nodig gehad, wespensteken komen gemiddeld tweemaal per week voor op onze hulpposten.
Dus, als ik Aspivenin (of alternatief) vind, overweeg ik zeker om dat bij in de koffers te voorzien.

EHV-er

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 15 november 2006, 15:29:18 »
Hoe maken jullie hem eigenlijk schoon?

Erg belangrijk: Hoe moet je hem schoonmaken met alcohol?

Groetjes,
EHV-er :) :) :)

eduard,

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 15 november 2006, 23:26:34 »
Als je de topic van af bladzijde een leest kom je het vanzelf tegen 8)

Woutertje

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: donderdag 16 november 2006, 17:30:42 »
ik vind dit een ideaal apperaat. het hoord in elke ehbo tas naar mijn mening.
het werkt erg goed bij bijv een wespensteek.

grt woutertje