Auteur Topic: aspivenin kit  (gelezen 42600 keer)

ademap

• Gast
aspivenin kit
« Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:15:03 »
Wat vinden jullie van het volgende product en wie heeft er concrete ervaringen mee..

kijk hier meer over de Aspivenin kits

Hoort dit nu wel of niet thuis in koffer van een eerste hulpverlener, 

johnehbo

• Gast
Re: aspivenin kit
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:31:26 »
Als je als hulpverlener veelvuldig diensten draait in de zomerperiode, is dit hulpmiddel onmisbaar in je hulpverlenerstas/koffer. Ideaal voor wespen-, muggen-, horzel- en andere insectenbeten.
Door gebruik van de aspivenin raak je gif uit het wondje kwijt. Daarna azaron erop en slachtoffer(tje) heeft weinig of geen last meer van de plek. Alleen als slachtoffer(tje) allergische reactie krijgt goed in de gaten houden.

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:47:09 »
wij hebben zo'n ding zelfs thuis ;)

ademap

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:51:17 »

En wat zijn je ervaringen er mee ?

tebby

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:53:37 »
IK VIND HET EEN SUPER FIJN DING. GEBRUIK HET ZOWEL THUIS ALS TIJDENS DE DIENST. HET ZUIGT HET GIF ER UIT EN WAT PRIKWEG ER OP EN KLAAR.

*ehbo-maxime*

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 12:54:43 »

En wat zijn je ervaringen er mee ?
We hebben die nog niet zovaak gebruikt.
Mijn moeder gebruikt hem wel die krijgt joekels van bulten van insectensteken. volgens mij helpt t wel bij haar.. maar weet ik ook niet precies oh. en idd Tebby prikweg er op ;)

Kadertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:06:32 »
Ik heb deze nog in de groene hardplastic doos.
Ik vind hem onmisbaar in de EHBO koffer.
Er is ook een gele variant die veel goedkoper is, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Wat tevens in de EHBO trommel zit is de tekenlasso/tekentang.

ademap

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:13:20 »
kadertje,

Hoe vaak heb je hem gebruikt en wat waren je ervaringen er mee ?

Heb je hem gebruikt alleen in de prive sfeer of ook bij evenementen ?

tebby

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:18:58 »
Ik heb deze nog in de groene hardplastic doos.
Ik vind hem onmisbaar in de EHBO koffer.
Er is ook een gele variant die veel goedkoper is, maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Wat tevens in de EHBO trommel zit is de tekenlasso/tekentang.

ik heb de gele met rode op dit moment in gebruik en ook die vind ik fijn werken

christian

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 13:37:25 »
Ik heb hem al zo'n 4 jaar vermoed ik. Regelmatig gebruikt en het gaat goed, de jeuk is in ieder geval verdwenen.
Waarom vraag je dat Peter? Ik proef een argwaan tegen deze kit? Dat mag hoor, ik ben dan alleen wel benieuwd waarom. ;)

Marietje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 14:07:38 »
Mijn ervaring met de aspivenim kit is alleen maar goed, alleen heb ik hem wel in een hardgroen plastic doosje waar ik ook nog ruimte over heb voor de tekenlasso. Ik gebruik hem thuis bij muggenbeten e.d. en het helpt super.
Als wij op vakantie gaan gaat hij mee, en ik heb al heel wat (vreemde) kinderen ermee kunnen helpen als ze waren gestoken door een wesp o.d.
Menig ouder ging daarna acuut naar de drogist om zelf zo'n ding aan te schaffen.
Het enige nadeel is dat je soms een kring krijgt op de plaats waar je hem geplaatst hebt, had ik de vorige week nog, maar dat is zo weer verdwenen.
Onze EHBO-vereniging heeft ze standaard bij zich bij evenementen en ook daar is hij al regelmatig gebruikt. Uiteraard weten onze EHV'ers dat ze op moeten letten op allergische reacties en vragen ze slachtoffers of ze allergisch zijn voor wespensteken. Ik weet het, dit is nog geen garantie, je kunt van het ene moment op het andere een allergie ontwikkelen, maar gelukkig hebben wij nog nooit te maken gehad met personen die allergisch waren voor wespensteken e.d.
En je zult het misschien niet geloven, onze huisarts is zo'n ding gaan halen na een gesprek met mij waarin ik dit hulpmiddel aan hem heb laten zien.

ademap

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 15:13:05 »
Ik heb hem al zo'n 4 jaar vermoed ik. Regelmatig gebruikt en het gaat goed, de jeuk is in ieder geval verdwenen.
Waarom vraag je dat Peter? Ik proef een argwaan tegen deze kit? Dat mag hoor, ik ben dan alleen wel benieuwd waarom. ;)

Christian,

Ik heb zelf hele goede ervaring met de kit, en onlangs een actie gehad met mijn vrouw, die door een onbekend beest gestoken was, had daar daarna geen last van en daar pas 48 uur een enorme allergische reactie mee onstekingsreactie. Ze kon zelfs niet meer lopen. De Aspiven er toch nog even op gezet, en er kwam naast wit vloeistof ook bloed uit, wat bijna gelijk stolde in witte vezeltjes. De actie was toen ook best pijnlijk. Daarna toch ff maar naar de huisarts..

De zuigkracht van de aspivenin-kit is dus best wel groot. En als zelfzorg hulpmiddel heb ik er absoluut geen problemen mee en zou ik het iedereen adviseren met de nodige tips voor het gebruik.

Maar zo als jullie allemaal weten, hou ik me ook bezig met georganiseerde eerste hulp, dus eerste hulp als dienstverlening. Dus ben je ook zeg maar aansprakelijk voor de dienst die je levert. Dus moet je even goed nadenken of je dit zomaar invoert.

En dan heb ik direct de vraag, wat moet je doen om dit goed te gebruiken op een eerste hulp post.  En wat als je drie klanten direct achter elkaar krijgt die de dezelfde behandeling krijgen.

De volgende acties moeten we in ieder geval doen.
  • Medische verantwoording ?
  • Je moet vrijwilligers er even in trainen
  • Extra mondjes beschikbaar hebben, voor als je meer patienten achter elkaar op de post krijgt.
  • Hygiene richtlijn aanpassen. Na gebruik moeten de mondjes en de materialen schoon gemaakt worden met een schoonmaak middel, wat de mondjes niet aantasten en verkleuren en geen geur achter laat.
  • Word de behandeling alleen gedaan op de eerste hulp post, of ook in het veld ?
  • Hoe registreer dit soort behandelingen. (tijdelijke wondbehandeling ?),
  • Altijd verwijzen naar de huisarts of niet ? ("niet"betekend dus definitieve wondbehandeling ?)

Dus als je er even zorgvuldig mee wil omgaan is dus niet zomaar iets wat je in elke koffer stopt. en toch lijkt de drempel niet zo hoog ? Of overdrijf ik nu ?

En wat is dan de vervolgbehandeling na het uitzuigen ?
  • smeer je er wel prikweg of andere zelfzorgmiddeltjes op of niet ? Een zalfje in tube is na opening niet meer hygienisch ?, kent de patient de bijsluiter ?, jij kiest dus een voor de zorgvrager een Niet op Recept(Zelfzorg)-medicatie,  of heb je alle varianten van de verschillende merken 'prikweg" bij je zodat de klant zelf de keuze kan maken ?
  • Afdekken met een pleister of juist niet ?

eduard,

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 16:13:19 »
Ik heb al een jaar of 5 een aspivene en bij het rode kruis hebben we ze nu een jaar of 3.

We gebruiken ze heel veel.

Na elk gebruik  spuiten we ze vol met sterilon  en met een gaasje drogen we ze af. Dit is denk ik een goed optie.

Want je moet wel schoon werken.

Beten van gister zijn geen eerste hulp. Deze mensen zou je dus niet moeten helpen maar naar de hap sturen.
 Maarja we blijven hulpverleners he we ,helpen daarom soms mensen die je eigenlijk zou moeten doorsturen.

dino

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:18:20 »
Ook ik heb de Aspivenin thuis en vind het een geweldig handig ding. Ook erg handig voor evenementen. En na het uitzuigen van het gif iets van prik weg erop doen.

ademap

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 juli 2006, 22:44:56 »
Beste Dino,

Hoe gebruiken jullie het dan bij evenementen, wat zeg je tegen je "klant".

hebben jullie extra mondjes ?, doen jullie daarna prikweg er op ?

En bieden jullie de zorgvrager, daarin keuze ? geven jullie de bijsluiter mee aan de client. ?