Auteur Topic: CASUS: onwelwording in een rubberbootje  (gelezen 16019 keer)

ehbo-er

• Gast
Re: CASUS: onwelwording in een rubberbootje
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 29 juni 2006, 09:17:09 »
Ik denk dat de "gewone" ehbo'r helemaal niets zal dan dan alleen 112 bellen.
Denk dat de meeste de eerste regel op je eigen gevaar gaan toepassen.
Zelf zou ik niet weten wat ik zou doen als ik in deze situatie zou belandden!

Ik kom nog steeds veel te veel hulpverleners tegen die zich zelf een groot schuldgevoel hebben aangepraat omdat ze te weinig gedaan zouden hebben. Elke mens die naar eer en geweten kan zeggen dat hij alles gedaan heeft, waar hij op dat moment toe in staat was, heeft een perfecte hulp verleend. Zelfs als hij op de grond genageld bleef staan kijken.

wicher

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 1 juli 2006, 10:08:16 »

Ik kom nog steeds veel te veel hulpverleners tegen die zich zelf een groot schuldgevoel hebben aangepraat omdat ze te weinig gedaan zouden hebben. Elke mens die naar eer en geweten kan zeggen dat hij alles gedaan heeft, waar hij op dat moment toe in staat was, heeft een perfecte hulp verleend. Zelfs als hij op de grond genageld bleef staan kijken.

Helemaal mee eens, je handeld naar eer en geweten. ;)

wicher

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: zondag 2 juli 2006, 23:51:33 »
Nog even een berichtje over deze patiŽnt:
hijligt op de Intensive Care, heeft de reanimatie goed doorstaan met hoogst waarschijnlijk weinig neurologisch schade. PatiŽntwordt nog wel op de I.c behandeld.

jolly09

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maandag 3 juli 2006, 09:03:52 »

Helemaal mee eens, je handeld naar eer en geweten. ;)

Toch denk ik dat door het lezen van dit soort casussen de "gewone ehbo'r" iets verder na gaat denken als hij of zij in een "andere" situatie terecht komt.

ademap

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maandag 3 juli 2006, 10:24:02 »
Nadenken is toch altijd goed, Jolly, precies waar dit forum voorbedoeld is..

Wat deze casus leert, en Wicher heeft dat erg goed gedaan. Is door een goede situatie beoordeling en je hulpverlening goed te organiseren, je al heel veel voor de patient te doen..

De gewone EHBO-er kan dat heel eenvoudig leren. De 5 punten, vertellen dat verkapt al, echter door de 5 punten uit je hoofd te leren ben je er nog niet..
Ik ben er voorstander van om de doelstellingen van de 5 punten, in een (didactische) drill te stoppen, zoals bij andere opleiders ook gebeurd in de laatste jaren en dat te beoefenen.

Dat helpt je dan om systematisch naar incidenten, casussen te kijken.
Het ABC is zo'n drill.  alleen voor dat je bij de patient bent, moet je al veel meer doen.

Als je Situatie beoordeling en eigen veiligheid en het Organiseren van de hulpverlening goed doet, is de eerste beoordeling van de patient en alles wat daar bij komt relatief eenvoudig.