Auteur Topic: EHBO casus; wat heeft dit slachtoffer?  (gelezen 7244 keer)

Offline timo147

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHBO is mijn lust en mijn leven
  • Provincie: Noord Brabant
EHBO casus; wat heeft dit slachtoffer?
« Gepost op: donderdag 15 augustus 2013, 11:05:04 »
Ik stond met een paar collega's op een autocross. Ik zat rustig achterin de ambu van ons. Plotseling hoorde ik een knal tegen de vangrail omhoog. Het slachtoffer seinde allemaal dat de rode vlag omhoog moest. En dat de medische dienst met spoed moest komen. Wij kwamen aan, mevrouw gaf aan even weg te zijn geweest. Dus wij hadden de nek gestabiliseerd, totdat de brandweer in de hals ging kijken. Toen de brandweer zij, ze moet er uit. Keek ik onder de auto, daar lag namelijk een hele plas. Voor ons was niet duidelijk wat het was. Want ik beschikte over de EHBO middelen + crashkoffer. Het was ieder geval duidelijk dat deze vrouw geholpen moest worden. Dus we hebben mevrouw rustig en stabiliserend eruit gehaald. En gelijk om de brancard gelegd. En gelijk verplaats richting uitgang, waar wij op de ambulance gingen wachten. Ik zelf ging niet mee de ambu in. Ik heb de regulieren ambulance opgewacht, in die korte tijd (15min.) is ze 5 keer buiten bewustzijn geweest. De regulieren ambulance heeft het slachtoffer geplankt. En moet spoed overgebracht naar het ziekenhuis. Toen ze van onze brancard af was, hadden we geen oranje, maar een rode brancard.

Wat denken jullie wat mevrouw had? 
Ik ben Eerste Hulpverlener en First Responder.

Eigenaar van: Event Medical Team Nederland
info@eventmedicalteamnederland.nl

tebby

• Gast
Re: EHBO casus; wat heeft dit slachtoffer?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2013, 00:22:54 »
bewustzijnverlies door het vele bloedverlies?

Pleegje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 22 augustus 2013, 00:16:41 »
ik kan geen touw aan je verhaal vastknopen terwijl dit toch mijn dagelijkse werk is.
probeer de casus eens op een normale manier te beschrijven en het liefst volgens de abcd-methodiek.
en al helemaal vreemd dat de brandweer de leiding heeft bij een bevrijding.....

Offline timo147

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHBO is mijn lust en mijn leven
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 22 augustus 2013, 21:40:04 »
Ik zou het beter verwoorden;

Mijn collega's en ik zaten in de ambulance te kijken naar de autocross. Plots hoorde ik een knal en ik keek in de richting van die beruchte knal. Onze inzetleider liep er snel heel, waarna de vrouw begon te seinen dat ze hulp nodig had. Wij als EHBO waren als eerste ter plaatse. De brandweer kwam als 2e. Wij wouden de vrouw onderzoeken in haar voertuig. Totdat er bloed onder haar auto uit liep. Toen we aankwamen was mevrouw ABC stabiel, maar toen haar helm afging, was ze ABC instabiel. Ze was moeilijk aanspreekbaar. Reageerde nauwelijks of niet op pijnprikkels. De brandweer vond het te kritiek om haar in de auto te laten zitten. Onze inzetleider was het er mee eens. Dus we tilde mevrouw, stabiliserend de auto uit. De inzetleider had de nek gefixeerd. Wij hadden het vermoede van een HET, maar wij konden het niet zeker uitsluiten. Dus we hebben mevrouw mee onze ambulance in genomen voor onderzoek. Toen ze bij ons in de ambulance lag, was mevrouw haar bewustzijn verloren, en had een stridor. Toen hebben wij 112 gebeld, en die hebben een ambulance uitgestuurd.

De verwondingen zaten o.a. ; hals en enkels. En ze klaagde over een flinke pijn in haar nek en rug. En het meeste over haar benen, ze voelde bijna niets meer. Door de hevige klap die zij heeft gemaakt.

Ik hoop dat het zo duidelijker is!
Ik ben Eerste Hulpverlener en First Responder.

Eigenaar van: Event Medical Team Nederland
info@eventmedicalteamnederland.nl