Auteur Topic: medicatie toedienen of niet ?  (gelezen 34763 keer)

Bazzz81

• Gast
Re: medicatie toedienen of niet ?
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 26 januari 2012, 16:20:02 »
Op pagina 68 staat dat een eerstehulpverlener geen autoinjector mag gebruiken bij een onbekend slachtoffer tenzij het slachtoffer daar uitdrukkelijk om vraagt.

En dat is nou juist in mijn ogen de flauwekul. Als iemand zo helder en adequaat hierom vraagt, kan die zichzelf met zo'n pen dus ook injecteren.

Als iemand op de post komt die expliciet vraagt om paracetamol, dan staat er niets in weg om dat het te geven.

Als iemand op de post komt die expliciet vraagt om een pijnstiller, dan staat er niets in weg om hem de standaard paracetamol dosering aan te bieden.

Ik kijk puur taakgericht: Waar ben jij voor als Eerste hulpverlener? Om pijnstillers uit te delen?
Dus als iemand komt om een verbandje om zijn pols te draaien, dan draai je die erom heen?
Of wil je dan wel weten waarom die dat gedaan wil hebben?
Ik vind dat een eerste hulpverlener geen drogist moet zijn op evenementen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 27 januari 2012, 01:59:48 »
Ik kijk puur taakgericht: Waar ben jij voor als Eerste hulpverlener? Om pijnstillers uit te delen?
Dus als iemand komt om een verbandje om zijn pols te draaien, dan draai je die erom heen?
Of wil je dan wel weten waarom die dat gedaan wil hebben?
Ik vind dat een eerste hulpverlener geen drogist moet zijn op evenementen.

Als iemand op de post komt met de mededeling dat hij hoofdpijn heeft en met de vraag of wij pcm hebben dan is het antwoord ja, maar hij moet terplekke, de standaard dosering met een glas water innemen. 

timsmeets1

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: maandag 2 juli 2012, 21:01:53 »
Misschien een stomme opmerking van mij, maar ik zou ik proberen na te gaan of de hoofdpijn niet door een recent voorval
opgelopen zou kunnen zijn (bijv gevallen, slag of stoot tegen het hoofd,gebruik van genotsmiddelen...) alvorens pcm te geven.

Misschien zien we anders iets wat belangrijker is over het hoofd, waardoor we deze persoon later met een bezoekje "in het veld" mogen verblijden. Of hij komt terug op de EH-post dat zijn 'hoofdpijn' nog niet weg is.

greetz,

Tim

ehbo-er

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 3 juli 2012, 13:17:20 »
Misschien zien we anders iets wat belangrijker is over het hoofd, waardoor we deze persoon later met een bezoekje "in het veld" mogen verblijden. Of hij komt terug op de EH-post dat zijn 'hoofdpijn' nog niet weg is.

vraag je dat ook af, als iemand een pleister wil hebben, omdat zijn nagel is ingescheurd ?

timsmeets1

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 4 juli 2012, 17:55:04 »
Op zich gaat het daar in dit topic niet over.  :)

Als het goed is werken we volgens de 5 belangrijke punten van de eerste hulp.
punt 2 zegt: ga na wat er is gebeurd en wat een SO mankeert.

Ook als een SO 'alleen maar voor een pleister komt' vraag ik wat er is gebeurd.
En hierop zal ik mijn behandelplan baseren.

greetz,

Tim

ehbo-er

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 6 juli 2012, 21:25:05 »
Op zich gaat het daar in dit topic niet over.  :)
Als het goed is werken we volgens de 5 belangrijke punten van de eerste hulp.
punt 2 zegt: ga na wat er is gebeurd en wat een SO mankeert.
Ook als een SO 'alleen maar voor een pleister komt' vraag ik wat er is gebeurd.
En hierop zal ik mijn behandelplan baseren.

Terechte opmerking, ik vraag ook,  zonodig, hoe/waardoor het is gekomen.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: zondag 30 september 2012, 23:58:53 »
hierbij het paracetamol protocol van het Rode Kruis (let vooral op de datum)

Twee vragen.
Ik heb hoofdpijn, heeft u iets voor de pijn ?
Heeft u 2 paracetamol's voor mij want ik heb hoofd pijn ?
Dit is een wereld van verschil

Ik ben het op punt niet mee eens, ik laat ze terplaatse innemen.
Dat is een regel van mij.

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 12:36:24 »
Wij zijn niet BIG-geregistreerd en mogen derhalve niet in een professionele setting medicatie toedienen.
Voor een leek in privésituatie is daar echter geen verbod op.
Als echtgenote of moeder met toevallig een EHBO-diploma is het wat anders dan wanneer je staat te posten, denk ik.
Thuis geef ik mij eega ook wel meer dan alleen een paracetamolletje.

Glucagen/epipen: volgens het nieuwe EHBO-boek voor gevorderden mag je het doen op instructie van het slachtoffer zelf. Ik vat dat als volgt op: mijn collegaatje is allergisch en heeft altijd een pen bij zich. Als zij gestoken wordt, weet ik waar de pen is en ik beschouw me dan ook als door haar geinstrueerd. Ik dien haar dus die epipen toe (en bel 112). Zit ik ergens te posten en lijkt iemand heel heftig op een insectensteek te reageren, dan kan ik er misschien nog naar vragen en dan alsnog de pen toedienen. Zo niet, dan bel ik gewoon 112.

Glucagen: deze wordt alleen gebruikt als een slachtoffer niet meer bij kennis is.  Komt iemand op een evenement met een hypo en raakt die bewusteloos, dan is er wellicht een familielid bij die de glucagen zal toedienen. Zo niet, ga ik niet opzoek naar een glucagenpen. Dan is het gewoon 112 volgens het boekje.

Offline Yvonne

• Super lid
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 15:41:40 »
Glucagen mag je ook toedienen wanneer het slachtoffer nog wel bij kennis is , maar niet meer kan eten of drinken...
groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 16:14:55 »
Glucagen mag je ook toedienen wanneer het slachtoffer nog wel bij kennis is , maar niet meer kan eten of drinken...
Glucagon (Glucagen is merknaam) wordt in principe alleen gegeven als het slachtoffer niet aanspreekbaar is als gevolg van een ernstige hypoglycaemie. Indien het slachtoffer aanspreekbaar is, maar niet kan eten of drinken, dan wordt professionele hulp ingeschakeld en kan door hen een infuus met glucose gestart worden.
Glucagon is overigens niet verkrijgbaar in penvorm (auto-injector) zoals bijvoorbeeld de Epipen of de insulinepen. Het is meestal verpakt als injectiepoeder met een aparte naald, spuit en water om het in op te lossen. Geen kant en klaar verpakking. Toedienen van glucagon door een eerstehulpverlener zou ik afraden.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline Yvonne

• Super lid
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 17:45:02 »
Je hebt helemaal gelijk , maar hier in huis gebeurt het nogal eens dat Johan wel bij bewustzijn is en toch niet meer kan eten of drinken. De spuit is dan een welkom hulpmiddel, anders zou ik regelmatig een ambu moeten laten komen voor een infuus.

Mijn reactie was ook puur gericht op het feit dat gezegd werd dat de spuit alleen bij bewustelozen gezet mag worden. Dan bel ik echt wel 112 en ga niet zelf rommelen...

Voor een EHBO-er is dit alles niet vaak van toepassing. Je moet iemand eerst laten meten en dan ook nog weten wat de waardes inhouden en zelfs dat kan van persoon tot persoon verschillen. Er is wel een algemene regel, maar je kunt beter overleggen met 112 en de waardes doorgeven. Die bepalen dan wel wat je wel of niet mag en kunt doen...

groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 18:38:06 »
Glucagon (Glucagen is merknaam) wordt in principe alleen gegeven als het slachtoffer niet aanspreekbaar is als gevolg van een ernstige hypoglycaemie. Indien het slachtoffer aanspreekbaar is, maar niet kan eten of drinken, dan wordt professionele hulp ingeschakeld en kan door hen een infuus met glucose gestart worden.
Glucagon is overigens niet verkrijgbaar in penvorm (auto-injector) zoals bijvoorbeeld de Epipen of de insulinepen. Het is meestal verpakt als injectiepoeder met een aparte naald, spuit en water om het in op te lossen. Geen kant en klaar verpakking. Toedienen van glucagon door een eerstehulpverlener zou ik afraden.

Ik ken iemand die het wel degelijk als kant-en-klaarinjector in huis heeft. Dit ding heet de GlucaPen.

Offline Stekelbaars

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHBO is een hobby die erg uit de hand is gelopen
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #57 Gepost op: maandag 6 januari 2014, 17:41:48 »
Ik ken iemand die het wel degelijk als kant-en-klaarinjector in huis heeft. Dit ding heet de GlucaPen.
Volgens mij is de GlucaPen zoals jij hem bedoelt geen kant en klaar injector. Op interrnet is hier genoeg info en ilustraties over te vinden.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 7 januari 2014, 21:10:38 »
Volgens mij is de GlucaPen zoals jij hem bedoelt geen kant en klaar injector. Op interrnet is hier genoeg info en ilustraties over te vinden.
Die bestaat wel, maar ik heb voor de Nederlandse markt niet kunnen vinden.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline RonaldLoermans

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • EHBO
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #59 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 14:18:40 »
Die bestaat wel, maar ik heb voor de Nederlandse markt niet kunnen vinden.
Weet je toevallig in welke landen deze pen wel wordt ingezet ?
Instructeur/Eigenaar: http://www.loermansopleidingen.nl
Eigenaar Webshop: https://www.ehbo-winkel.nl

Verder prettig gestoord, maar niet gek :)