Auteur Topic: hercertificeringen  (gelezen 4163 keer)

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
hercertificeringen
« Gepost op: woensdag 25 maart 2015, 23:40:50 »
Moeten we nu allemaal opnieuw examen afnemen bij mensen die al jaren hun diploma hebben??

24 februari 2015

Vanaf 1 september 2015 zal de hercertificering (verlenging) van het Diploma Eerste Hulp en alle certificaten (Eerste Hulp bij Sportongevallen, Eerste Hulp bij Wandelletsel en Eerste Hulp aan kinderen) zodanig worden vernieuwd dat de kwaliteit nog beter geborgd blijft.

Wat gaat er veranderen?
- Hercertificering vindt plaats op basis van een beoordeling door de Instructeur Eerste Hulp. Hiervoor zullen beoordelingsformulieren en examenseries gebruikt gaan worden. Deze worden door de opleidingsinstituten minimaal twee jaar bewaard. De eerstehulpverlener wordt bij de hercertificering daardoor op alle eindtermen getoetst.

- Er worden twee data opgegeven die betrekking hebben op de mogelijkheid een consulent te sturen die het hercertificeringsproces en in het bijzonder de rol van de Instructeur Eerste Hulp hierin beoordeelt.

Instructeur blijft verantwoordelijk
Diploma’s en certificaten van Het Oranje Kruis zijn twee jaar geldig en kunnen iedere twee jaar worden verlengd wanneer iemand aantoont nog steeds te beschikken over de eerstehulpvaardigheden. De Instructeur Eerste Hulp blijft dus verantwoordelijk voor het beoordelen van de competenties van de diploma- en certificaathouders. Deze verandering ondersteunt de instructeurs en geeft duidelijkheid aan de cursisten wat betreft de eisen waar zij aan moeten voldoen om in aanmerking te komen voor hercertificering.

Eerste Hulp, je moet het wel écht kunnen!
Bron HOK

de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Docendo discimus.
  • Provincie: Gelderland
Re: hercertificeringen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 maart 2015, 11:14:49 »
Tsja, hoe gaat een EHBO vereniging met 200 EHBO-ers en drie instructeurs dit oplossen. Herexamen moet dan ook 30 minuten duren, maal 200 EHBO-ers is 100 uur examens afnemen voor drie instructeurs? Dat wordt een kostenplaatje (instructeur + lotus) voor zo'n vereniging en ondoenlijk.
Dit zal vast niet de bedoeling zijn van het Oranje Kruis.
LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

Offline SurfMan

• Senior lid
  • Provincie: België
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 maart 2015, 16:30:22 »
Naast het kostenplaatje denk ik dat niet dat er heel veel mensen gaan warmlopen om iedere twee jaar opnieuw examen te moeten doen.

Ik begrijp dat het OK graag wil dat het niveau van de doorsnee hulpverlener stijgt, maar als de helft van de vereniging afhaakt omdat ze daar geen zin in hebben, wat dan? Wat gebeurt er als er iemand zakt? Diploma kwijt en weer opnieuw examen doen?

Als het OK dit doorvoert, dan ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Zo maken ze het niet leuker.

Offline HV Leo

• Volwaardig lid
  • het is zo het is, anders was het wel anders!
  • Provincie: Friesland
« Reactie #3 Gepost op: zondag 29 maart 2015, 16:43:17 »
Zoals ik het begrijp mag je dit examen zelf afnemen bij je cursisten, maar moet je wel zorgen dat je zelf, of je vereniging/werkgever de resultaten twee jaar bewaart. En je moet zorgen dat je de boel op tijd bekendmaakt bij HOK, want ze willen de mogelijkheid hebben om te komen controleren...
Persoonlijk vind ik het geen goed idee. Er zijn inderdaad een heleboel instructeurs die er een zootje van maken, maar wat het HOK nu gaat doen is het halen van een EHBO diploma zo hoogdrempelig te maken, dat er én instructeurs gaan stoppen, maar ook dat mensen die al jaren hun diploma hebben, er nu geen zin in hebben of geen zin hebben in de kostenstijging die het mee gaat brengen.

Oftewel, het aantal mensen die daadwerkelijk hulp kan én gaat verlenen, wordt alleen maar kleiner. Volgens mij horen we er juist voor te knokken dat er zoveel mogelijk hulpverleners zijn, zodat er altijd een goede hulpverlening is in de periode is tussen ongeval/incident en aankomst professionele hulpverleners.
Ook HOK heeft jarenlang gepropageerd dat we cursisten positieve feedback moesten geven. Hoe ga je positief vertellen dat men niet meer competent is?  Hoe ga je uitleggen dat iemand alleen 112 heeft gebeld en niet heeft gereanimeerd omdat HOK zegt dat ze dat niet kunnen?

Ik heb alleen het item gelezen in dit forum, dus ik heb geen idee van de officiele tekst van HOK. Dat zal ik nog even opzoeken.
GEKHEID IS ERFELIJK, JE KRIJGT HET VAN JE KINDEREN...

Instructeur EHBO
Instructeur BLS/AED

Offline Jolanda

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Docendo discimus.
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 maart 2015, 19:43:01 »
Hieronder volgt de tekst over hercertificering van het Oranje Kruis, zoals ook al in het eerste bericht over dit onderwerp in het forum staat:

Vernieuwingen hercertificering Oranje Kruis

Vanaf 1 september 2015 zal de hercertificering (verlenging) van het Diploma Eerste Hulp en alle certificaten (Eerste Hulp bij Sportongevallen, Eerste Hulp bij Wandelletsel en Eerste Hulp aan kinderen) zodanig worden vernieuwd dat de kwaliteit nog beter geborgd blijft.

Wat gaat er veranderen?
 - Hercertificering vindt plaats op basis van een beoordeling door de Instructeur Eerste Hulp. Hiervoor zullen beoordelingsformulieren en examenseries gebruikt gaan worden. Deze worden door de opleidingsinstituten minimaal twee jaar bewaard. De eerstehulpverlener wordt bij de hercertificering daardoor op alle eindtermen getoetst.

- Er worden twee data opgegeven die betrekking hebben op de mogelijkheid een consulent te sturen die het hercertificeringsproces en in het bijzonder de rol van de Instructeur Eerste Hulp hierin beoordeelt.

Instructeur blijft verantwoordelijk
Diploma’s en certificaten van Het Oranje Kruis zijn twee jaar geldig en kunnen iedere twee jaar worden verlengd wanneer iemand aantoont nog steeds te beschikken over de eerstehulpvaardigheden. De Instructeur Eerste Hulp blijft dus verantwoordelijk voor het beoordelen van de competenties van de diploma- en certificaathouders. Deze verandering ondersteunt de instructeurs en geeft duidelijkheid aan de cursisten wat betreft de eisen waar zij aan moeten voldoen om in aanmerking te komen voor hercertificering.

Eerste Hulp, je moet het wel écht kunnen!

LOTUS
instructeur EHBO
instructeur BLS/AED
BHV-er
Ploegleider BHV

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 maart 2015, 22:49:22 »
Eerst maar eens afwachten wat het OK nu precies bedoelt. Vind het nu nog een beetje onduidelijk,
Kan me voorstellen dat er een bepaalde competentie getoetst moet worden. Te vergelijken met de accreditatiepunten die instructeurs bij elkaar moeten sprokkelen.
Kan me niet voorstellen dat er "examens" geregeld moeten worden.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)