Auteur Topic: Stappen vooraf de reanimatie bij baby's  (gelezen 6280 keer)

Ria su

• Gast
Stappen vooraf de reanimatie bij baby's
« Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 22:32:22 »
wie kan mij helpen om de juiste methode(stappen vooraf de reanimatie bij baby's) vast te stellen.
Ik volgde bij 2 verenigingen de les en beiden gaven verschillende instructie en toch zeiden beiden het volgens de regels van de reanimatieraad te doen. Ik heb dit geprobeerd op te zoeken op de site van de reanimatieraad maar kan het niet vinden. Dus vandaar de vraag, wat is juist?
1. blazen in het gezichtje en dan boven het gezichtje in de handen klappen of
2. voetje pakken en tegen de onderkant van de voet tikken.

Ik wil beide wel geloven maar wil ook weten wat nu werkelijk juist is.

groetjes Ria S U

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
Re: Stappen vooraf de reanimatie bij baby's
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 23:02:08 »
Dus vandaar de vraag, wat is juist?
1. blazen in het gezichtje en dan boven het gezichtje in de handen klappen of
2. voetje pakken en tegen de onderkant van de voet tikken.
Volgens mij is het gewoon het kind luid en duidelijk aanspreken en voorzichtig aan beide schouders schudden. Dit staat letterlijk omschreven in het cursusboekje 'Basale reanimatie van baby's en kinderen inclusief de AED'.

Beide punten zijn achterhaald en niet van toepassing in de PBLS.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Ria su

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 23:47:37 »
Een baby aanspreken lijkt mij vreemd maar wie heeft het antwoord voor mij is dit waar of is het toch wat anders wie o wie kan mij helpen?

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Gelderland
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 02:33:20 »
Op zich heeft WIKI gelijk, het is de bedoeling dat je het kind luid en duidelijk aanspreekt, maar zoals je zelf ook al aangeeft werkt dat bij kleine baby's niet.

Daarbij zul je op een andere manier de aandacht moeten trekken. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je het doet. Alleen denk ik niet dat een slapende baby wakker wordt als je hem in zijn gezicht blaast en in de handen klapt. De baby is normaal gewend aan beweging en geluiden om zich heen.

En het is toch de bedoeling om te kijken of de baby reageert, hoe is minder belangrijk...

groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 februari 2013, 21:23:37 »
Een baby aanspreken lijkt mij vreemd maar wie heeft het antwoord voor mij is dit waar of is het toch wat anders wie o wie kan mij helpen?

Je kunt een baby prima aanspreken, hij zal alleen niet terug praten omdat hij dat niet kan. Als je tegen een baby praat is dat een verbale prikkel, waarop hij wel of niet kan reageren. Je kunt best even boven het hoofd in de handen klappen, maar dat maakt niet heel veel verschil met aanspreken.

Dus, volgens de richtlijnen (wat je instructeurs ook vertellen, dit staat in het boek):
- Luid en duidelijk aanspreken en voorzichtig aan de schouders schudden.

In gezicht blazen is niet zinvol. Tegen de voeten tikken wordt soms net na de geboorte gebruikt, maar is eigenlijk een beetje achterhaald.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 februari 2013, 15:04:33 »
Beste Ria.

Het blazen in het gezichtje en het kloppen onder voetjes of klappen in de handen zijn de voorlopers van het serieus aanschudden van het kindje.
Deze handelingen gebruik je eigenlijk NIET bij het vaststellen van het bewustzijn maar bij kinderen met een breath holding spells aandoening.

Het kindje is na een erge huilbui of hysterie aanval zo boos dat de spieren gaan verkrampen en ze langdurig (tot blauw worden aan toe) de adem inhouden.  Zelf als moeder of vader heel boos worden of hysterisch aan het kind gaan schudden (door elkaar rammelen) maken ze het alleen maar erger.

Terecht dat deze wijze van handelen nergens in de boeken van de ERC of de NRR vermeld staan. Het gaat hier om een ander ziektebeeld.
Uw insctructeurs halen waarschijnlijk deze ziektebeelden door elkaar.

Met vriendelijke groet, A1 Trainingen.
Mede auteur van http://www.hetveiligheidsboek.nl/indexehak.html

Ria su

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 februari 2013, 22:56:42 »
Voor ik de vraag op het EHBO forum had geplaatst heb ik de vraag ook neergelegd bij de Reanimatieraad. Ik kreeg in eerste instantie geen duidelijk antwoord maar vond wel een stappenplan voor kinderen vanaf 1 jaar en die zijn hetzelfde wat Wiki zegt. op mijn vraag of deze ook voor een baby zouden gelden( daar zou ik dan over verbaasd zijn want dat verwachte ik niet) zeiden ze inderdaad dat dit ook voor de baby gelde.
Dus helaas voor de 2 verenigingen zij zitten er naast.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Geslacht: Man
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
« Reactie #7 Gepost op: zondag 17 februari 2013, 00:06:34 »
De doelstelling is het bepalen van het bewustzijnsniveau.
De methode van het bepalen van bewustzijn staat dus hier dus kennelijk ter discussie.
Op welke wijze, daar zijn de richtlijnen van verschillende landelijke, europese en internationale reanimatie raden duidelijk verschillend in.
Tap and shout, shake and shout en alle andere variaties om een reactie uit te lokken, het is om het even.
Zolang de doelstelling slechts op een baby/kind vriendelijke manier wordt behaald heb ik geen enkele moeite met welke methode van bewustzijnsbepaling en richtlijn dan ook.

@ Ria R U : De verschillen in methodieken en handelen tussen de twee instructeurs contra de NRR richtlijnen  komen waarschijnlijk voort uit het niet conform de meest recente NRR/ERC richtlijnen de cursisten instrueren.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.