Auteur Topic: Evenementenhulpverlening  (gelezen 3358 keer)

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Zuid Holland
Evenementenhulpverlening
« Gepost op: vrijdag 9 februari 2018, 20:50:27 »
Ik vroeg me af of het oranje kruis ook een evenementenhulpverlening cursus in het pakket had, ik kan deze niet vinden op de site of zowiezo nergens afgezien van een paar dure zeer commerciële aanbieders.

De laatste tijd worden de evenementen waar ik als ehbo’er wordt ingezet steeds groter en ook op evenementen waar drank en drugs gebruikt worden.  Hoewel er zelden echt iets groots en verschrikkelijks gebeurt lijkt het me wel zinnig om hier meer over te leren.

Groet
Schurk

Offline EHBOFAN

• Senior lid
  • Groepsmening? Nee, ik heb een persoonlijk mening!
Re: Evenementenhulpverlening
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 februari 2018, 17:52:06 »
Ik vroeg me af of het oranje kruis ook een evenementenhulpverlening cursus in het pakket had, ik kan deze niet vinden op de site of zowiezo nergens afgezien van een paar dure zeer commerciële aanbieders.

De laatste tijd worden de evenementen waar ik als ehbo’er wordt ingezet steeds groter en ook op evenementen waar drank en drugs gebruikt worden.  Hoewel er zelden echt iets groots en verschrikkelijks gebeurt lijkt het me wel zinnig om hier meer over te leren.

Groet
Schurk
Er zijn inderdaad tal van commerciele opleiders die voor veel geld jouw alles kunnen vertellen en wijsmaken over drugs en alcohol gebruik en de daarbij behorende EHBO, inclusief spannende verhalen.

Het Oranje Kruis certificeert je uitsluitend in haar basis EHBO Diploma, al dan wel of niet voorzien van talrijke modules en aantekeningen welke inhoudelijk elkaar grotendeels overlappen.
Daar schiet je niet echt iets mee op. Ondanks alle modules en aantekeningen blijf je bij het Oranje Kruis op het basis niveau hangen en blijf je hierin gecertificeerd.
Vergeet het Oranje Kruis maar als je echt verder wil in niveau, diepgang en handelingen.

Zoek een andere non-profit EHBO certificeerder welke wel alle gewenste inhoud dekt. Denk daarbij aan andere landelijke non-profit certificeerders als LPEV of Rode Kruis. Het Rode Kruis kent wel verplichtingen ten aanzien van het volgen van gevorderde cursussen boven het niveau van "uitgebreide eerstehulp".
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890,./!?

Als je fouten vind, mag je ze als dank gratis houden.

Offline Yvonne

• Super lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "EHBO is mijn lust en mijn leven"
    • http://www.yvonnesdagboek.web-log.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2018, 22:46:31 »
Beetje kort door de bocht , dit antwoord.

Het ligt aan je vereniging. Als je een goede vereniging hebt waarbij ook "grotere " inzetten worden gedaan, bij risico evenementen, krijg je als het goed is in de vervolglessen wel degelijk steeds meer extra stof en zeker de stof die je nodig hebt voor die evenementen.
Daarin is helaas lang niet elke vereniging gelijk, maar dat geldt ook voor de andere opleiders.
Mijn ervaring met de commerciële opleiders is dat ze eigenlijk niets anders doen dan de gewone instructeurs, maar er wel enorm veel geld voor vragen en je dan een "zelfverzonnen" certificaat geven.

Ga gewoon eens kijken bij diverse verenigingen en vraag wat zij doen met dit soort  specifieke vragen.

groetjes Yvonne

Samen is dus nooit alleen, wat een verschil, wow..........
Leef alsof je morgen zult sterven en leer alsof je eeuwig blijft leven (Gandhi)

Instrukteur EHBO incl.verbandleer en kleine ongevallen
Instrukteur BLS-AED
Instrukteur EH aan kinderen - PBLS
Instructeur Sportletsel
Instructeur EH bij wandelletsel
LOTUS

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 17 oktober 2018, 13:32:37 »
Beetje kort door de bocht , dit antwoord.

Het ligt aan je vereniging. Als je een goede vereniging hebt waarbij ook "grotere " inzetten worden gedaan, bij risico evenementen, krijg je als het goed is in de vervolglessen wel degelijk steeds meer extra stof en zeker de stof die je nodig hebt voor die evenementen.
Daarin is helaas lang niet elke vereniging gelijk, maar dat geldt ook voor de andere opleiders.
Mijn ervaring met de commerciële opleiders is dat ze eigenlijk niets anders doen dan de gewone instructeurs, maar er wel enorm veel geld voor vragen en je dan een "zelfverzonnen" certificaat geven.

Ga gewoon eens kijken bij diverse verenigingen en vraag wat zij doen met dit soort  specifieke vragen.
EHBO verenigingen blijven zich helaas hardnekkig en massaal vastklampen aan de certificeringen en richtlijnen van het Oranje Kruis en zoeken daarnaast hun heil in meestal dure aanvullende commerciele opleidingen welke elkaar nog eens inhoudelijk grotendeels overlappen en zelfs tegenstrijdig met elkaar zijn.
Dat is jammer, want er zijn andere landelijk erkende EHBO opleidingen en op hoger niveau dan het OK beschikbaar, welke de volledige ABCDE hanteren waarin ook nog eens vele onderwerpen uit de talloze modules en aantekeningen zijn verwerkt.

Aangezien de basis van een OK EHBO diploma, waarin veruit de meeste EHBO-ers in Nederland zijn gecertificeerd, niet de ABCDE behelst kunnen specifieke onderdelen van aanvullende en hoger niveau cursussen niet of moeilijk worden worden opgepakt en/of begrepen door cursisten.
Aanvullende cursussen na het behalen van het OK diploma is goed, maar het startniveau en niveau van het OK diploma om de direct de ABCDE in te duiken middels een avondje theorie en/of zeer kort durende commerciele cursussen is domweg een stap en/of niveau te ver.
Heb al tal van EHBO-ers gesproken en zien handelen op evenementen welke de ABCDE via een kortdurende aanvullende cursus hebben hebben gevolgd en er nog steeds geen ene moer van snappen hoe de ABCDE systematiek werkt danwel hier hun eigen (zelfverzonnen) intepretatie aan geven.
tiep en schijv fauten mooge dor jeself worde verfangen worde dor dee onder staaande leters en sijfers en leesteekens:

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 1 november 2018, 20:27:54 »
Hallo,

Er wordt hier gesproken over vervolglessen  ( ok )  deze zijn toch jaarlijks hetzelfde?, volwassenpop, babypop, rollen op de grond, fimpjes met ziektebeelden , reanimeren/aed etc ,de ok standaard competenties zeg maar.

voor 2015 deden we nog weleens wat spannends, waterongevallen , praktijkcasussen. Ook zaken als gewondenvervoer met brancard etc. , inzet van lotus op de bouwerij
Volgens de leiding is daar door ok een stokje voor gestoken, alleen het boekje nog maar.

Mijn jaarlijkse BHV herhaling biedt op ehbo gebied meer uitdaging, is dat gek, of is dit normaal?

Stilletjes raak ik mijn interesse een beetje kwijt merk ik.

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 6 november 2018, 20:51:43 »
Hallo,

Er wordt hier gesproken over vervolglessen  ( ok )  deze zijn toch jaarlijks hetzelfde?, volwassenpop, babypop, rollen op de grond, fimpjes met ziektebeelden , reanimeren/aed etc ,de ok standaard competenties zeg maar.

voor 2015 deden we nog weleens wat spannends, waterongevallen , praktijkcasussen. Ook zaken als gewondenvervoer met brancard etc. , inzet van lotus op de bouwerij
Volgens de leiding is daar door ok een stokje voor gestoken, alleen het boekje nog maar.

Mijn jaarlijkse BHV herhaling biedt op ehbo gebied meer uitdaging, is dat gek, of is dit normaal?

Stilletjes raak ik mijn interesse een beetje kwijt merk ik.
Jammer dat je je interesse kwijt raakt.

De BHV en EHBO wereld is de afgelopen 10-15 jaar totaal veranderd, in negatieve zin.
Er zijn sindsdien diverse commerciele bhv en ehbo certificeerders op de markt gekomen welke in zowel niveau, kwaliteit als opleidingstijd in mijn ogen sterk de bhv en ehbo markt letterlijk verzieken.
EHBO verenigingen zijn daar de dupe van.
Wie wil door dit soort negatief werkende marktpartijen nog een volwaardig EHBO diploma behalen in bijv. 24 uur, als een on-line cursus de helft goedkoper en maar de helft kost.

Door allerlei oorzaken is met name de kennis en vaardigheden van bhv en ehbo instructeurs (zeer) sterk gedaald.
De huidige nieuwe generatie bhv en ehbo instructeurs (zoals OK, RK en NIBHV en anderen) worden niet meer opgeleid om de onderwerpen zoals je die hebt benoemd te kunnen behandelen.
Er wordt bovendien sterk gegooid met allerlei prachtige "keurmerken", maar dat is in mijn ogen een verdoezeling van de slechte kwaliteit en een teloorgang van het niveau.
Door vergaande kostenbesparing bij bedrijven,organisaties en overheden gaat men steeds meer voor de meest goedkope en de minste opleidingstijd.
Ook de goedkope e-learning bhv en ehbo opleidingen verslechteren de kwaliteit en niveau enorm.

Je geeft aan dat er vooral wordt gefocust op het (OK) boekje. Dat is op zich zeer zeer droevig te noemen.
Wie is de "leiding" dan wel om te bepalen dat cursisten zich niet verder mogen ontwikkelen in de BHV/EHBO, zeer slechte zaak en betuigt niet van enig inzicht in de noodzaak van adequaat opgeleide ehbo-ers.

Er zijn ehbo en bhv certificeerders welke beslist een betere kwaliteit en niveau kunnen bieden dan het OK, RK en NIBHV. Zij behandelen wel je gewenste onderwerpen. Maar je moet wel willen (overstappen).
Ook gaan ehbo verenigingen er zeer vaak ten onrechte vanuit dat men verplicht is om volgens het OK te certificeren.
Totale onzin daar deze denkwijze juist een belemmering vormt voor de vooruitgang van een vereniging.

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 7 november 2018, 23:10:40 »
Zijn er bepaalde soort vereningingen die er met kop en schouders bovenuit steken?

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 8 november 2018, 21:28:20 »
Zijn er bepaalde soort vereningingen die er met kop en schouders bovenuit steken?
Jazeker, er zijn enkele ehbo verenigingen welke niet alleen de standaard OK opleidingen aanbiedingen maar daarnaast ook andere ehbo opleidingen en certificeringen, zoals die van LPEV.
Hiermee onderscheiden zij zich door meerdere opleidings niveaus aan te bieden en hierdoor kunnen leden / cursisten zelf beslissen welk niveau zij opgeleid willen worden.
Keuze vrijheid in ehbo certificeringen i.p.v. alleen OK opleidingen bij ehbo verenigingen zou gemeengoed moeten zijn, maar ja ...
Je moet het wel willen, iets anders.

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 13 november 2018, 19:42:42 »
Ken je deze in de bollenstreek?
Of omgeving Leiden?

Offline EGeen

• Nieuw lid
  • *
  • Provincie: Friesland
« Reactie #9 Gepost op: maandag 3 december 2018, 19:19:48 »
Wellicht is daarom de abcd methodiek niet zozeer een perfecte invulling voor ehbo'ers…. ? Het is een mooie leidraad.. maar een volledige abcde zal een ehbo'er nooit kunnen en willen uitvoeren. Dat de benadering met deze methodiek een fijne aanvulling is, zijn de meningen over verdeeld. Ik denk persoonlijk dat de sterkte van de ehbo'er ligt in andere aspecten van de hulpverlening. Wel kan ik ermee inkomen dat het niveau best hoger mag. Het probleem is mijn inziens dat sommige cursussen de verkeerde weg inslaan omdat 'de markt' dat nou eenmaal wil en spannend vind.

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 4 december 2018, 00:06:56 »
Wellicht is daarom de abcd methodiek niet zozeer een perfecte invulling voor ehbo'ers…. ? Het is een mooie leidraad.. maar een volledige abcde zal een ehbo'er nooit kunnen en willen uitvoeren. Dat de benadering met deze methodiek een fijne aanvulling is, zijn de meningen over verdeeld. Ik denk persoonlijk dat de sterkte van de ehbo'er ligt in andere aspecten van de hulpverlening. Wel kan ik ermee inkomen dat het niveau best hoger mag. Het probleem is mijn inziens dat sommige cursussen de verkeerde weg inslaan omdat 'de markt' dat nou eenmaal wil en spannend vind.

In principe blijft mijnsinziens er dan over de 5 punten en daarbij geintergreerd abc

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 4 december 2018, 11:23:44 »

Let wel, het betreft eisen voor EHBO-ers in te zetten bij risico evenementen, dus niet de eisen / eindtermen voor de standaard opgeleide EHBO-ers.
Anders is er nog geen verschil tussen standaard en evenementen EHBO en dat willen we met de Veldnornm toch bereiken?

Dus kan je best de lat voor evenementen EHBO-ers hoger leggen, zoals het hanteren van de ABCDE methodiek.

Offline EGeen

• Nieuw lid
  • *
  • Provincie: Friesland
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 4 december 2018, 18:38:00 »
Of de ehbo'er nou op een event staat of op straat. Een event-ehbo'er is in mijn ogen qua hulpverlening niet superieur aan een 'standaard' ehbo'er. De event ehbo'er heeft echter meer coördinerende taken en heeft te maken met bv het vervoer van een slachtoffer.

Zoals benoemd is de ABCD een methodiek die alleen in benadering door ehbo'ers kan worden uitgevoerd. Het is meer dan een lijstje dat wordt afgewerkt. Of daarmee meteen het niveau hoger wordt....  Ik denk persoonlijk, en kan ook nergens lezen, dat met de veldnorm er een verschil / niveauverschil tussen event-ehbo'ers en normale ehbo'ers wordt nagestreefd. Het dient als kwaliteitswaarborging waarin de taken en verantwoordelijkheden worden benoemd en er bepaalde grenzen worden gesteld aan het handelen.

Offline schurk

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 5 december 2018, 18:30:14 »
Het lijkt me zelf nuttig dat de veldnorm waar over gesproken is wordt uitgerold bij alle deelnemende partijen, is de club die dit verzonnen heeft dit van plan? , of wordt het een soort eis van afnemers van ehbo diensten of alleen good practice van de ehbo clubs die ervan op de hoogte zijn?

Offline EHBOFAN

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 6 december 2018, 15:16:15 »
Het lijkt me zelf nuttig dat de veldnorm waar over gesproken is wordt uitgerold bij alle deelnemende partijen, is de club die dit verzonnen heeft dit van plan? , of wordt het een soort eis van afnemers van ehbo diensten of alleen good practice van de ehbo clubs die ervan op de hoogte zijn?
Als de GHOR-en en Gemeenten de Veldnorm adviseren cq verplichtstellen heeft de EHBO bij evenementen zich ontzettend vastgelegd aan de NREH richtlijnen van het Oranje Kruis en consorten, dus in de praktijk dien je de laag-drempelige EHBO lees NREH van het OK en RK te volgen.

Daarnaast vraag ik mij af of de Veldnorm juridisch wel als eis of verplichting door de GHOR en Gemeenten kan worden opgelegd.

Men kan een Veldnorm wel vastleggen maar dat betekent niet dat er een (wettelijke) verplichting is om deze te volgen.
Een norm is niets anders dan een vrijwillige afspraak tussen belanghebbende partijen over een product, dienst of proces.
Of alle zogenaamde Veldnorm partijen het echt wel eens zijn dat de NREH als standaard EHBO geschikt is voor evenementen is voor mij zeer twijfelachtig. Maar de EHBO en evenementen wereld kennende knikt iedereen zeer braaf mee met het Oranje Kruis.