Auteur Topic: Brandwonden behandelen met een ei of meel.  (gelezen 10993 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
Brandwonden behandelen met een ei of meel.
« Gepost op: zondag 20 oktober 2013, 10:51:19 »
Wie heeft hier ervaring mee, of een mening over?

Eiwit - Eenvoudige en effectieve manier om brandwonden te behandelen met behulp van eiwit.

Deze methode wordt in een training van brandweermannen gegeven. Wanneer er een brandwond ontstaat, ongeacht de omvang, de eerste hulp is altijd het plaatsen van het getroffen gebied onder stromend koud water tot de warmte afneemt en ophoudt de huid te verbranden, vervolgens het eiwit verspreidden over de wonde.

Iemand verbrandde zich een groot deel van de hand met kokend water. Ondanks de pijn, hield ze haar hand onder stromend koud water en brak dan 2 eieren, het eiwit gescheiden, klopte ze een beetje op en stak haar hand daarin. Haar hand was zo verbrand dat het eiwit opdroogde en een witte film vormde.

Ze hoorde later dat het eiwit een natuurlijke collageen is en nog minstens een uur lang, laag op laag aan te brengen op de witte laag op haar hand. In de namiddag, voelde ze geen pijn meer en de volgende dag, was er nauwelijks een rode markering op de locatie van de brandwonde te zien. Ze dacht dat het een afschuwelijk litteken zou gebleven zijn, maar tot haar verbazing, na 10 dagen, bleef er geen spoor van de brandwonde over, de huid had haar zelfde normale kleur weer!

Het verbrande gebied was volledig geregenereerd dank zij de collageen via het eiwit, in werkelijkheid een placenta vol vitaminen.

Meel - Nu we geen brood ofzo meer bakken, bewaar je het hiervoor

Leg een zak bloem in je koelkast - Indrukwekkend! Waarom hoorden we dit nooit eerder? Ik hield mijn hand altijd onder koud water bij verbrandingen... Lees het verhaal van een Amerikaanse vrouw die brandwonden had:

Een tijd geleden was ik mais aan het koken. Op een bepaald moment stak ik een vork in de mais om te kijken of hij gaar was. Ik miste de mais en mijn hand schoot uit en verdween in het kokende water... Een van mijn vrienden, een Vietnam-veteraan, kwam op mijn geschreeuw af en vroeg me of ik ergens meel had staan. Ik trok een zak uit de kast en hij stak er prompt mijn hand in. Hij zei me dat ik mijn hand daar 10 minuten lang in moest houden.

Hij vertelde ook wat hij had meegemaakt in Vietnam: iemand stond in brand en in die paniek werd er een zak bloem over hem heen gegooid om het vuur te blussen... Wel, het vuur doofde niet alleen maar deze verbrande persoon had hierna zelfs niet één blaar! Na 10 minuten trok ik mijn hand uit de zak bloem en... mijn hand was zelfs niet rood en ik had niet één blaar en totaal géén pijn!!!

Sindsdien heb ik altijd een zak bloem in huis! Koude bloem voelt zelfs beter aan als gewoon uit de keukenkast...
Bij verbranding gebruik ik altijd bloem en nooit had ik zelfs maar een rode plek of blaar hierna! Op een keer verbrandde ik mijn tong, stopte hem 10 minuten lang in de bloem en hierna was de pijn weg en niets roods zelfs meer te bekennen!

Indien u of iemand uit uw gezin ongelukkigerwijze brandwonden oploopt... neem dan de proef op de som. Probeer het en... beleef een wonder! Leg een zak bloem in je koelkast en je zult blij zijn dat je dat gedaan hebt als er ooit iets van verbranding voorvalt! Attentie: houd de verbrande plek NIET eerst onder koud water, maar stop het betreffende lichaamsdeel direct in de bloem!

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
Re: Brandwonden behandelen met een ei of meel.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 oktober 2013, 13:47:48 »
Wie heeft hier ervaring mee, of een mening over?

...

Klinkt beide als een slecht plan. Eerst water, de rest komt later. Altijd. :)

Eiwit lijkt me geen goed plan. Het is een goede voedingsbodem voor bacteriën. Juist bij brandwonden is de huid aangedaan en is er een grotere kans op infectie.
Meel om te koelen? Water lijkt me veel effectiever.

Ik denk dat deze verhalen horen onder de categorie boter of tandpasta op een brandwond...
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

tebby

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 oktober 2013, 19:57:45 »
maar er worden toch ook schuimverbanden gebruikt met extra eiwitten er in bij de grote wonden wiki?

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 oktober 2013, 20:03:15 »
maar er worden toch ook schuimverbanden gebruikt met extra eiwitten er in bij de grote wonden wiki?
Zeker, maar eiwit uit een ei is wel iets anders dan eiwitten die in de medische wereld gebruikt worden ;).

Daarnaast is koelen bij een brandwond altijd essentieel. Bij een brandwond is de barrièrefunctie van de huid aangedaan. Daardoor kunnen bacteriën makkelijker naar binnendringen en infecties veroorzaken.
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline mamamia

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Provincie: Friesland
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 oktober 2013, 11:47:11 »
Eiwit is inderdaad een voedingsbodem voor bacterieën. Bovendien zijn de meeste eieren al besmet met Salmonella en campylobacter. Immers het eten van rauwe eieren wordt niet voor niets ontraden... Deze bacterieën kunnen dus ook via de beschadigde huid ons lichaam in komen.

Bloem in de koelkast?? en dan nog eens proberen je hand er in te steken dat wordt 1 klomp immers het trekt vocht aan. Droge bloem kan ik me wel iets bij voorstellen maar hoe krijg je dat weer van die beschadigde huid af?

Nee ik houd het maar bij water en bij zon verbranding aftersun.
Instructeur EHBO/BLS/AED
Instructeur EHBO aan kinderen/PBLS
Instructeur sport- en wandelletsels
Lotus

Offline Eer

• Senior lid
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 23:35:08 »
mmm, ben toch wel benieuwd naar de wetenschappelijke benadering hiervan.

In de herhalingsles die nu draait bij ons, kwam twee keer vanuit de groep naar voren om een brandwond met boter te behandelen, dus eieren of meel past daar prima bij. Wordt vast lekker ;-)
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline Marjolein

• Nieuw lid
  • *
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 november 2013, 16:45:01 »
Het gebruik van meel (of bloem) is ook iets dat vaak bij (banket-)bakkers wordt gebruikt. Al jaren lang om precies te zijn....al is dit niet iets wat je in een opleidingsles zou moeten behandelen naar mijn idee.

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 26 november 2013, 22:47:09 »
Het gebruik van meel (of bloem) is ook iets dat vaak bij (banket-)bakkers wordt gebruikt. Al jaren lang om precies te zijn....al is dit niet iets wat je in een opleidingsles zou moeten behandelen naar mijn idee.
En daar is het medisch gezien net zo onwenselijk ;).

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 12:15:40 »
Dit klinkt weer als de zoveelste Facebook-hoax. Straks krijgen we weer de geniale tip om een teek in te smeren met groene zeep...
Hebben we niet juist een EHBO-cursus gedaan om de correcte behandelwijze te leren? Mocht over 5 jaar wetenschappelijk worden aangetoond dat bloem toch echt beter is, dan komt dat tzt vanzelf wel in het oranjekruisboekje. Tot die tijd houd ik me gewoon bij koelen met water.