Auteur Topic: Kwaliteit EHBO onder de maat.  (gelezen 5206 keer)

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
Kwaliteit EHBO onder de maat.
« Gepost op: donderdag 3 oktober 2013, 13:13:53 »
Vandaag het volgende artikel onder ogen gekregen.
Persoonlijk vind ik de stelling wel erg ver gaan, maar hoe denken anderen hierover?

http://www.nu.nl/binnenland/3591695/kwaliteit-ehboers-maat.html

Offline baksteen

• Senior lid
  • Problemen los je alleen op door er wat aan te doen
  • Provincie: Gelderland
Re: Kwaliteit EHBO onder de maat.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 4 oktober 2013, 08:36:47 »
Stelling gaat ver, maar als je bedenkt vanuit welke insteek dit artikel geschreven is , is dat wel begrijpelijk.
Heb de site van LPEV bekeken, (heel vol) maar zie eigenlijk geen wezenlijk verschil. ( met andere organisaties...)
Heel kort door de bocht gaan "zij" verder in de vraagstelling bij een sl.o om een betere overdracht aan de ambu te kunnen doen.
Mijn broek zakte echt af toen ik hun visie op simulatieslachtoffers las.
Er spreekt een zeker dedain uit, zo van : "een hoop amateuristisch geploeter in HV land en wij zij toch wel top off the bill."

Maar ik laat mij graag overtuigen door anderen.
instructeur Lotus
instructeur eerste hulp (met allerlei modules)

Pleegje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 4 oktober 2013, 10:02:32 »
Op het hulpverleningsforum gaat hier ook een discussie over en de conclusie mijn inziens is gewoon:

LPEV zit gewoon zieltjes te winnen om opleidingen te verkopen want dat levert gewoon geld op in deze financiŽle slechte tijd.

Het draait gewoon om geld.....en dan kun je het beste de media opzoeken. Heeft EHBO-Team Nederland en Service Medical ook indertijd gedaan...maar goed...dat was omdat ETN slechte zorg levert en Service Medical de subsidiekraan dichtgedraaid zag gaan..

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 7 oktober 2013, 15:14:53 »
Op zich is de strekking van het artikel wel waar. De basis van de EHBO kennis wordt steeds verder uitgekleed.
Het is echt aan de instructeurs om tijdens de herhalingslessen meer niveau aan te brengen in de lesstof.

Het is wel makkelijk roepen als LPEV dat de kwaliteit afneemt maar zelf geven ze helemaal geen cursussen in noord Nederland.
Wij zijn zelf LPEV opleider in de provincie Groningen en er heeft nog nooit een LPEV cursus plaatsgevonden. Mensen kiezen voor het Oranje Kruis.

Met vr.gr. A1 Trainingen.

Offline baksteen

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 8 oktober 2013, 10:20:21 »
dat is interessant.
U geeft aan dat u LPEV cursussen aanbiedt, maar dat nagenoeg niemand daar op regeert.
Waarom heeft u er voor gekozen om deze EH-materie aan te bieden? Ik neem aan omdat u het een meerwaarde vind hebben. Bestaat die meerwaarde uit het ABCDE-AMPLE-MIST protocol of omdat hun certificaat internationaal "geaccepteerd" wordt ?.

Vind u, omdat men toch voor het OK kiest, dat de gemiddelde goedbedoelende burger het wel toereikend vindt om volgens die competenties te kunnen werken ?

Zomaar wat overdenkingen hoor, ik ben geen adept of tegenstander van de LPEV, maar wel geÔnteresseerd in de bewegingen en beweegredenen in EH-land.

instructeur Lotus

Pleegje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 8 oktober 2013, 16:27:17 »
dat is interessant.
U geeft aan dat u LPEV cursussen aanbiedt, maar dat nagenoeg niemand daar op regeert.
Waarom heeft u er voor gekozen om deze EH-materie aan te bieden? Ik neem aan omdat u het een meerwaarde vind hebben. Bestaat die meerwaarde uit het ABCDE-AMPLE-MIST protocol of omdat hun certificaat internationaal "geaccepteerd" wordt ?.

Vind u, omdat men toch voor het OK kiest, dat de gemiddelde goedbedoelende burger het wel toereikend vindt om volgens die competenties te kunnen werken ?

Zomaar wat overdenkingen hoor, ik ben geen adept of tegenstander van de LPEV, maar wel geÔnteresseerd in de bewegingen en beweegredenen in EH-land.

De enige beweegredenen om cursussen aan te bieden is dat men er geld mee verdient. En hoe meer men kan aanbieden (met de mooiste (inter)nationale certificaten erbij) hoe meer men verdien. En dit alleen over de rug van de individuele EHV'er. Want een EHV'er is een EHV'er..ongeacht zijn opleidingsniveau.

Voor de wet geld er namelijk het volgende (citaat van de IGZ): "er bestaat BLS (en dat is EHBO) en er bestaat ALS (en dat is ambulancezorg)"

Offline baksteen

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 8 oktober 2013, 19:08:07 »
Ten eerste was die vraag niet aan jou gesteld, en ten tweede bied ik in ieder geval niet alles aan om mijn omzet te verhogen.
Maar het klopt wel dat er nogal wat aangeboden wordt, met een mooie strik eromheen, maar als je het uitpakt blijkt het niets meer of minder te zijn dan een vuurkorf, wonddrukverband om de onderarm en reanimatie met een ritsjackje in een mooie ruime omgeving.
instructeur Lotus

A1 Trainingen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2013, 16:21:00 »
Beste Baksteen.

Wij zijn indertijd ons gaan verdiepen in de LPEV stroming omdat wij het zeer zeker een meerwaarde vinden hebben. Maar wel een meerwaarde met een kanttekening. LPEV richt zich meer op de overbruggingstijd tussen de eerste hulp verlening en de komst van de ambulance. Zo leren mensen in de LPEV cursus meer gebruik te maken van diverse protocollen zoals het AMPLE en het MIST. Deze kunnen een zinvolle bijdrage leveren bij de overdracht van het slachtoffer aan de professionele hulpdiensten, zeker wanneer het slachtoffer inmiddels is verslechterd en niet langer aanspreekbaar is. De EHBO er heeft in de eerste periode na zijn/haar aankomst meer informatie kunnen ophalen uit het slachtoffer. Met deze informatie kan de ambulance wellicht een doeltreffende behandeling snel inzetten.

Wij bieden onze cursisten dan ook altijd de LPEV cursus aan nadat het EHBO diploma is behaald. Omdat op die manier de cursist (volgens ons) nog beter is toegerust op zijn/haar hulpverleningstaak op straat. Maar gelet op de kosten worden deze cursussen niet tot nauwelijks in noord Nederland afgenomen.  Ook bij veel werkgevers wegen de kosten meer op dan de waarde en ziet men er dus vanaf om hun hulpverleners verder te scholen.

Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans, maar gelet op het financiŽle deel kan ik het wel begrijpen.

Met vr.gr.  A1 Trainingen.   

Offline Bri

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Baco/EHBO'er TT-circuit, Lotusslachtoffer
  • Provincie: Drenthe
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 19:06:35 »
Op zich schrik ik (als Lotus) weleens van het niveau van EHBO'ers op oefeningen. En ook ik vind dat de inhoud van de EHBO-stof danig is geslonken; het is allemaal wel erg laagdrempelig gehouden.

Maar ik wil ook even ingaan op het tweede deel van het bericht; nl dat het Rode Kruis niet gelukkig is met bijv. HartslagNu. Maar ze willen dan wel weer zelf een soortgelijk netwerk opzetten....daar gaat bij mij het licht uit.