Auteur Topic: vragen bij namen/materialen in de EHBO-geschiedenis  (gelezen 5505 keer)

Offline Dr.Splinter

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Primum non nocere et in dubio abstine
  • Provincie: Groningen
vragen bij namen/materialen in de EHBO-geschiedenis
« Gepost op: vrijdag 15 maart 2013, 13:53:15 »
beste mensen ik ben op zoek naar informatie over bekende en minder bekende namen binnen de EHBO

prof. Von Esmarch, de uitvinder van de 3k doek, de jaw thrust (samen met een deen),  het coolpack/de ijszak en het snelverband, hij was een 19e eeuwse duitse militaire chirurg-generaal. oprichter van de Duitse Sanitäterbund, zeg maar de duitse "KNV"-equivalent.
hoe komt het dat deze naam niet bekend is in de nederlandse EHBO kringen, en hoe zag dit door hem ontwikkelde snelverband er uit/wat zat er in dat verbandpäckchen?
Hij heeft ook een verbandschaar gespecificeerd, die is véél  onbekender dan de Lister schaar maar wat is het verschil? ik heb foto's van beide gezien en kon geen verschil ontdekken, toch was de Esmarch schaar 5x duurder geloof ik... ook vijf keer beter?

Wat is de betekenis geweest van Joseph (1st baron) Lister (van de verbandschaar) voor de EHBO, ik kende hem voornamelijk van desinfectie (uitvinder van de carbolsterilisatie) en verwacht ook dat daar zijn rol van betekenis ligt. hier schijnt een boekje over te zijn, heeft iemand daar info over/ kan iemand dat digitaliseren?

Henry Jay Heimlich was een amerikaanse chirurg/arts en zijn greep is beschreven Heimlich HJ, "Pop goes the cafe coronary"; Emergency Medicine, 6:6, p151-2, June 1974. heeft iemand hier de tekst van? De ontdekking van deze greep door zijn persoon wordt betwist de publicatie niet. Wanneer kwam dit in de EHBO boekjes?

Rautek was een oostenrijkse BUDO leraar die de mat snel leeg wilde hebben tijdens een wetstrijd, wanneer ontwikkelde hij deze greep? hoe is die greep bekend geworden? en wanneer kwam die in de boekjes?

Wie was Feilgenfeld van het pincet? waarom dit pincet en hoe lang kennen we die al?

en Zäch van de nekfixatie, dit is het grootste raatsel, de hele greep heb ik in de literatuur niet terug te vinden, niet in opleidingsboeken voor spoedeisendehulpverlening en ook niet bij de leerboeken traumaverpleging. Wie was deze heer, waar kwam die vandaan, waarom kent niemand hem, wanneer deed deze greep zijn intrede in de EHBO-boekjes?

Wat is de betekenis geweest van Dr. C.B. Tilanus jr. en was het zijn opa (CB sr.) die de professionele nederlandse verpleegkundigen opleidingen heeft opgestart? Hij was belangrijk voor de EHBO en er zijn penningen naar hem vernoemt, maar wat is zijn bijdrage geweest?

Verder lees je dat de leken eerste hulp beweging in engeland is begonnen in de 19e eeuw is daar ook info over en wie trokken die kar zowel daar als hier, ligt hier de betekenis van Tilanus? Hoe is de verhouding geweest over de jaren tussen het rode kruis en het oranje kruis en de verschillende bonden? Waarom bleef het hier in nederland bij pure lekenhulpverlening op laag niveau en doen de organisatie's in Duitsland (SAB Johaniter), Engeland (St. Johns) en Schotland (St. Andrews) ook ambulancediensten/opleidingen? Hoe zit dat in Belgie? Hoe was het leger betrokken bij de ontwikkeling van de EHBO in de loop der jaren?

kortom enkele vragen; alle inbreng (en vooral opheldering) wordt op prijs gesteld
Misschien op termijn een leuke uitbreiding voor de eerste hulp wiki?

--------------
De lezer wordt verzocht om kleine fouten en omissies in de tekst te negeren

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
Re: vragen bij namen/materialen in de EHBO-geschiedenis
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 maart 2013, 00:15:18 »
Leuke vragen. Helaas heb ik geen antwoorden. Maar wie weet, ga ik ook op zoek.... (Eerst naar tijd om te zoeken...)
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 maart 2013, 17:12:51 »

kortom enkele vragen; alle inbreng (en vooral opheldering) wordt op prijs gesteld
Misschien op termijn een leuke uitbreiding voor de eerste hulp wiki?

Zeer zeker! Ik kan er als je wil een nieuwe pagina voor aanmaken :).
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 maart 2013, 12:30:32 »
hey Wiki
lijkt me echt een leuk idee een aparte pagina.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline wiki

• Super lid
  • www.EersteHulpWiki.nl
    • Eerste Hulp Wiki
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 21 maart 2013, 13:45:52 »
Bij deze:

http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Geschiedenis_van_de_Eerste_Hulp

Ik heb er behalve een korte introductie verder nog geen tekst in staan. Vul hem gerust aan!
 :)
Op zoek naar informatie over Eerste Hulp? Kijk eens op de Eerste Hulp Wiki : http://www.eerstehulpwiki.nl