Auteur Topic: Ontwerp protocol "Paracetamol verstrekking door ehbo'ers"  (gelezen 74232 keer)

harm

• Gast
Re: Ontwerp protocol "Paracetamol verstrekking door ehbo'ers"
« Reactie #30 Gepost op: zondag 14 februari 2010, 14:10:27 »
Bij zelfhulpmiddelen moet je niet een protocollen maken, die de verantwoordelijkheden bij jouw als EHBO-er of bij de eerste hulp organisatie neerlegt..,
je kan beter een zorgen dat verantwoordelijkheid voor de inname bij de patient zelf ligt..

Daarnaast is het verstrekken van PCM, IBU een vorm van de eerste hulp laagdrempilig te hebben, en een gesprek met een klant te hebben..  en ze flink wat water te laten innemen.., Veel van de "hoofdpijnen" zijn vocht te kort...

Derde (weer iets compactere) versie

1. Paracetamol (PCM) wordt slechts eenmalig verstrekt op uitdrukkelijk en specifiek verzoek daartoe van de hulpvrager
(dus wel in het geval van: "heb je een pcm voor mij" en dus niet in geval van: "heb je iets tegen hoofdpijn"
2. Verstrekking: eenmalige dosering op basis van 10mg/kg lichaamsgewicht afgerond naar boven op 500mg bij volwassenen en 250mg bij kinderen vanaf de kleuterleeftijd.
3. Verstrekking vindt alleen plaats aan 16+ jarige, in geval van twijfel wordt om legitimatie gevraagd
4. Verstrekking vindt alleen plaats indien de vrager bekend is met het gebruik.
5. Verstreking vindt alleen plaats bij bekende pijnklachten, niet zijnde het gevolg van een recent trauma.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan "eenvoudige primaire hoofdpijn", menstruatiepijn, kiespijn etc

6. Verstrekking vindt niet plaats bij het vermoeden van gebruik van alcohol of andere drugs
7. PCM wordt met water op de ehbo post zelf ingenomen, meenemen (ook voor een ander) is dus niet toegestaan

Geef de client vooraf een kopie bijsluiter van de pil die ze moet gaan slikken
Zorg dat drinkwater uit een flesje komt (Bewijsbaar goedgekeurd water.) en in bijzijn van de klant in een grote milkshake beker word geschonken..
Dat laatste vinden de cateraars (lees ook opdrachtgevers) op een evenement prettiger, in verband met hun omzet..

bovenstaande is een vrije vertaling uit een protocol van een van de grootste dance evenementen organisaties van Nederland..

Pleegje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: zondag 14 februari 2010, 14:41:05 »
Peter...fijn dat je het protocol (gedeeltelijk) van Medical Rescue hier neer zet. Scheelt mij weer zoeken en plaatsen.

En oh ja..PCM en IBU zijn geen officiele afkortingen!

harm

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: zondag 14 februari 2010, 20:55:55 »
Bij weten doet MedicalRescue.NL maar beperkt iets op dance evenementen, en zijn zij zeker niet de grootste of zelfs een van de grootste spelers op dit gebied..
Ik ken Peter wel een beetje, en ik weet dat hij EHBdU instructeur.. Dus ik denk dat hij daar wel gespiekt heeft.. Dus dat zal ook wel min of meer bij Medicalrescue.nl zijn ingevoerd..

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #33 Gepost op: zondag 14 februari 2010, 23:44:28 »
Bij zelfhulpmiddelen moet je niet een protocollen maken, die de verantwoordelijkheden bij jouw als EHBO-er of bij de eerste hulp organisatie neerlegt..,
je kan beter een zorgen dat verantwoordelijkheid voor de inname bij de patient zelf ligt..

Het doel van het protocol is voor nij niet de verantwoordelijkheid ergens neerlggen, weghalen of laten liggen, maar puur een middel voor 'quality control' of te wel kwaliteitsbeheersing.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pleegje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: maandag 15 februari 2010, 13:40:40 »
Bij weten doet MedicalRescue.NL maar beperkt iets op dance evenementen, en zijn zij zeker niet de grootste of zelfs een van de grootste spelers op dit gebied..

Dat zijn jouw woorden..niet de mijne ;-)

Ik ken Peter wel een beetje, en ik weet dat hij EHBdU instructeur.. Dus ik denk dat hij daar wel gespiekt heeft.. Dus dat zal ook wel min of meer bij Medicalrescue.nl zijn ingevoerd..

Toch fijn dat je jezelf een beetje kent...

hinkeltje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maandag 15 februari 2010, 16:01:17 »
Ik bemoei me dr ook even tegenaan:

Bij regel 4 staat: alleen indien bekend met het gebruik verstrekken.

Zegt SO: ja hoor, ik ben er wel mee bekend (slikt elke dag paracetamol en dat al langere tijd want het helpt wel, maar de pijn komt steeds terug).
De opmerking van bekend zou als regel belangrijker moeten zijn denk ik. Denk ook eens aan hoofdpijn icm koorts. Als niet goed uitgevraagd wordt kan het nare gevolgen hebben.

Wat mij betreft verstrekt de hulpverlener paracetamol, meestal kan dat geen kwaad (je kunt het overal kopen), maar niet meer dan 2 tabletten (voor een volwassene) opgelost in water (drugsgebruikers roken paracetamol).
Als de pijn dan nog niet weg is, moeten ze zelf maar een doosje kopen om een spiegel op te kunnen bouwen.

ic_pleeg

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: zondag 21 februari 2010, 10:38:49 »
@Bazz,

Ik ben benieuwd op welke manier jij nagaat of iemand echt pijn heeft?

Volgens hetgeen ik geleerd heb is de definitie van pijn:
"Pijn is datgene wat de patiŽnt/het slachtoffers zegt dat het is en treedt op op het moment dat de patiŽnt dit aangeeft" Dit is in ieder geval de vertaling die ik nog in mijn hoofd heb zitten.........

Nu weet ik wel dat het aan de hand van vitale waarden (pols, bloeddruk en ademfrequentie) enigzins objectiveerbaar is, maar dit lijkt mij in een evenementensituatie zonder normaalwaardes voor het slachtoffer voorhanden ook erg moeilijk.

Groetjes,

Danny

Bazzz81

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: zondag 21 februari 2010, 12:51:34 »
Ik ben benieuwd op welke manier jij nagaat of iemand echt pijn heeft?

Bij het nagaan of er echt sprake is van pijn, bedoel ik dat er geen paracetamol verstrekt wordt bij misselijkheid en andere niet-pijnen...
Heb het regelmatig meegemaakt dat iemand paracetamol vroeg omdat hij zich niet lekker voelt...
Als ik tot 3 uur 's nachts zit te feesten en de volgende dag om 8uur opsta, voel ik mij ook niet lekker... Maar paracetamol veranderd weinig aan zulke situaties ben ik bang... Vandaar dat ik na zou gaan of er echt sprake is van pijn voordat ik wat verstrek...
En meten van pijn m.b.v. VAS score kan ook toegepast worden...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #38 Gepost op: zondag 21 februari 2010, 20:57:06 »
In de laatste versie van het voorstel staat "5. Verstreking vindt alleen plaats bij bekende pijnklachten ...."
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Eelco(070)

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 19 november 2010, 00:45:01 »
er staat ook bij, als geen/weinig alchol/drug gebruikt is &of iets van die strekking' alleen ik denk dat op evenementen met een hoog drank en/of drugs gebruik je het niet moet verstrekken omdat je niet weet wat de patient doet na hij bij je van de post af is en er dus als nog overmatig drank en/of drugs gebruik kan plaats vinden

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #40 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 11:55:15 »
Even een reactie van mijn kant.
Ik vind niet dat EHBO'ers een PCM uit moeten delen.

Ten eerste, omdat het een medicijn is.

Ten tweede, EHBO staat voor 'eerste hulp bij ongelukken'.
Een buikpijn vind ik niet echt een ongeluk.

Ten derde, de EHBO'er heeft de verandwoordelijkheid als hij/zij iets uitdeelt of doet.
Als er iets mis mee gaat, tja...

Als er een duidelijk protocol komt, dan is alles duidelijk vast gelegd.
Dan lijkt het mij ook een stuk duidelijker.

Ik ben dus tegen de PCM, als de EHBO'ers die moeten uitdelen.
Naar aanleiding van de inmiddels gesloten discussie "mag pcm nu wel of niet" is het misschien handig om eens na te denken over een protocol wat gehanteerd zou kunnen worden bij de verstrekking op verzoek door afdelingen/verenigingen/organisaties die daar voor kiezen.

Nog even voor de goede orde:
Het topic is uitdrukkelijk niet bedoeld om de "mag het wel/niet discussie" nog eens over te doen, ik hoop dat mods dergelijke post snel verwijderen

Jacques

@daanjongbloets, zoals je in het citaat van Jacques Schenk kan lezen, was het niet de bedoeling om een wel of niet discussie te beginnen. Om die reden is het bericht van jou, dan ook door mij verwijderd.

@Jacques Schenk, dank je voor de opmerking, het was mij geheel ontschoten dat die afspraak er was. het bericht is dan ook verwijderd.

Saartje1962

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 9 februari 2011, 19:16:10 »
Volgens mij mag een EHBO-er onder de wet BIG ook niet zo maar paracetamol uitdelen.
Er bestaat een prima protocol uitgegeven door Het Nederlandse Rode Kruis, onder welke omstandigheden dit dan eventueel wel mag
Dit protocol is ook geratificeerd door een arts!
Dat is altijd beter dan zomaar zelf iets starten en dit onder verenigingen te verspreiden

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 9 februari 2011, 19:20:41 »
Volgens mij mag een EHBO-er onder de wet BIG ook niet zo maar paracetamol uitdelen.
Er bestaat een prima protocol uitgegeven door Het Nederlandse Rode Kruis, onder welke omstandigheden dit dan eventueel wel mag
Dit protocol is ook geratificeerd door een arts!
Dat is altijd beter dan zomaar zelf iets starten en dit onder verenigingen te verspreiden

Nou Saartje, publiceer het eens hier dan kunnen we er naar kijken.
Maar zoals reeds eerder opgemerkt, dit is niet het topic waar we gaan discussiŽren over of het nu mag of moet etc.
Die discussie is reeds velen malen gevoerd en dat gaan we hier niet nog eens overdoen.
Gebruik even de zoekfunctie op dit en andere fora en je zult versteld staan van de omvang van deze discussie  ;D

Dit topic is bedoeld voor mensen en organisaties die wel besloten hebben om PCM te verstrekken.
Dus ik ben erg benieuwd naar het NRK protocol.

Erwinvp

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 17 februari 2011, 11:26:06 »
Deze kon ik zo snel vinden op internet.
Wellicht kunnen jullie hier iets mee.

RAdeR

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 17 februari 2011, 14:08:54 »
Ziet er goed uit.
Is lengte of gewicht niet een beter criterium dan leeftijd.
Bij kinderen kunnen die behoorlijk uiteen lopen.

Verder zou ik het als EBHO-ers houden bij een eenmalige gift van PCM (Eerste hulp).
Iemand die meer PCM nodig heeft (=vervolg hulp en geen eerste hulp), moet naar huis zijn bed in.  :-X