Auteur Topic: Ontwerp protocol "Paracetamol verstrekking door ehbo'ers"  (gelezen 78331 keer)

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
Re: Ontwerp protocol "Paracetamol verstrekking door ehbo'ers"
« Reactie #15 Gepost op: zondag 31 januari 2010, 23:16:22 »
Tweede versie

1. Paracetamol (PCM) wordt slechts eenmalig verstrekt op uitdrukkelijk en specifiek verzoek daartoe van de hulpvrager
(dus wel in het geval van: "heb je een pcm voor mij" en dus niet in geval van: "heb je iets tegen hoofdpijn"
2. Maximale verstrekking: zie onderstaand schema (bron consumed)
3. Verstrekking vindt alleen plaats aan 16+ jarige, in geval van twijfel wordt om legitimatie gevraagd
4. Verstrekking vindt alleen plaats indien de vrager bekend is met het gebruik.
5. Verstreking vindt alleen plaats bij bekende pijnklachten, niet zijnde het gevolg van een recent trauma.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan "eenvoudige primaire hoofdpijn", menstruatiepijn, kiespijn etc
6. Verstrekking vindt niet plaats bij het vermoeden van gebruik van alcohol of andere drugs
7. PCM wordt met water op de ehbo post zelf ingenomen, meenemen (ook voor een ander) is dus niet toegestaan

De gebruikelijke dosering volgens consumed:
Kinderen van 3-12 maanden: 4-6 x per dag 60 mg paracetamol.
NB. Tenminste 4 uur wachten tussen de NB. Niet langer dan 2 dagen gebruiken.

Kinderen van 1-2 jaar: 4-6 x per dag 120 mg paracetamol.

Kinderen van 2-4 jaar: 4-6 x per dag 120-180 mg paracetamol.

Kinderen van 4-6 jaar: 4-6 x per dag 180 mg paracetamol.
NB. Tenminste 4 uur wachten tussen de opeenvolgende doseringen.

Kinderen van 6-9 jaar: 4-6 x per dag 240-250 mg paracetamol.

Kinderen van 9-12 jaar: 4-6 x per dag 360-375 mg paracetamol.

Volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar: 500-1000 mg (= 0,5-1 gram) paracetamol per keer tot maximaal 4 gram per dag bij kortdurende gebruik en tot maximaal 2 gram per dag bij chronisch gebruik.
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

eduard,

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 11:39:15 »
Niet slecht

Wil je alles uitsluiten dan laat je ze tekenen dat zij zelf de verantwoording nemen voor het gebruik van pcm.
Zoals je weet de schuld altijd afschuiven  :iagree:

Pleegje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 12:31:10 »
Nogmaals:

Aanvullingen en tips genoeg. Maar wat is het nut hiervan?? Een eind maken aan de discussie?? Daar zal dit helaas niet voldoende voor zijn omdat bepaalde personen de switch in het koppie moeten maken of het wel/niet mag en onder welke condities.

Als het de bedoeling is om dit protocol in de diverse verenigingen te gaan gebruiken...prima..goede ontwikkeling. Echter...een apotheker moet het protocol ontwikkelen (of herzien) en goedkeuren. Tevens moet deze dan garant staan (zowel praktijk als op papier) dat die organisatie dan het protocol mag gebruiken.

Zoals iedereen ziet..met het maken van een protocolletje ben je er niet. Het is pas een van de eerste stappen in het hele proces.

eduard,

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 15:24:04 »
Als er hier een goed protocol uitkomt ga ik hem zeker gebruiken voor Event-Safe,

ehbo-er

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 18:59:22 »
Jacques,

2. Maximale verstrekking: zie onderstaand schema (bron consumed)

zou ik graag veranderd willen zien.

2. verstrekking: eenmalige dosering op basis van 10mg/kg lichaamsgewicht afgerond naar boven op 500mg bij volwassenen en 250mg bij kinderen vanaf de kleuterleeftijd.

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #20 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 22:25:04 »
Derde (weer iets compactere) versie

1. Paracetamol (PCM) wordt slechts eenmalig verstrekt op uitdrukkelijk en specifiek verzoek daartoe van de hulpvrager
(dus wel in het geval van: "heb je een pcm voor mij" en dus niet in geval van: "heb je iets tegen hoofdpijn"
2. Verstrekking: eenmalige dosering op basis van 10mg/kg lichaamsgewicht afgerond naar boven op 500mg bij volwassenen en 250mg bij kinderen vanaf de kleuterleeftijd.
3. Verstrekking vindt alleen plaats aan 16+ jarige, in geval van twijfel wordt om legitimatie gevraagd
4. Verstrekking vindt alleen plaats indien de vrager bekend is met het gebruik.
5. Verstreking vindt alleen plaats bij bekende pijnklachten, niet zijnde het gevolg van een recent trauma.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan "eenvoudige primaire hoofdpijn", menstruatiepijn, kiespijn etc
6. Verstrekking vindt niet plaats bij het vermoeden van gebruik van alcohol of andere drugs
7. PCM wordt met water op de ehbo post zelf ingenomen, meenemen (ook voor een ander) is dus niet toegestaan

Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ehbo-er

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: maandag 1 februari 2010, 23:59:16 »
Ik denk dat we hiermee alles afgedekt hebben.

Offline johan

• Webmaster
  • Super lid
  • Geslacht: Man
  • Het ehboforum is mijn kind.
    • ehboforum.nl
  • Provincie: Overijssel
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 2 februari 2010, 00:25:50 »
@ pleegje,

Aangezien het hier in eerste instantie om een opzet gaat om tot een protocol te komen is het wel de bedoeling om het geheel verder uit te werken.
Op deze manier kan er dan eindelijk eens een einde komen aan het wel/niet spelletje.
Maar er is nog een lange weg te gaan voor dat het zover is.

Pleegje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 2 februari 2010, 14:12:21 »
@ pleegje,

Aangezien het hier in eerste instantie om een opzet gaat om tot een protocol te komen is het wel de bedoeling om het geheel verder uit te werken.
Op deze manier kan er dan eindelijk eens een einde komen aan het wel/niet spelletje.
Maar er is nog een lange weg te gaan voor dat het zover is.

Ik hoop dat dat zo gaat werken Johan. Als ik al kijk dat, als er eenmail van de IGZ beschikbaar is, er hier EHV'ers zijn die het beter denken te weten...dan heb ik er een hard hoofd in. Maar we zullen zien hoe de discussie (die geen discussie is) verloopt. Dan laat ik de gehele ontwikkeling ook aan Jacq over.

@ Jacq...heb (als het goed is) nog een protocol liggen (geaccodeerd en alles)..dus als je interesse hebt...

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 2 februari 2010, 17:34:28 »
@ Jacq...heb (als het goed is) nog een protocol liggen (geaccodeerd en alles)..dus als je interesse hebt...

Alle info is bruikbaar, dus laat maar komen.
Zoals ik in mijn eerst eposting al duidelijk hadd aangegeven is het inderdaad niet de bedoeling dat we hier voor of tegen discussies gaan houden.
het uitgangspunt is "Als we besluiten het wel te doen, hoe gaan we dat dan inhoudelijk regelen"

Jacques

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010, 22:18:16 »
Als zijstapje, ik ben van de week bij de tandarts geweest na een nachtje hevige kiespijn die niet reageerde op paracetamol. Denkend aan deze discussie heb ik hem gevraagd wat zij (tandarten maatschap) adviseren als 'ehbo' maatregel bij hevige kiespijn, hij antwoorde dat pcm vaak niet goed werkt bij kiespijn en dat beter 600 tot 800 mg ibuprofen als initiele dosis genomen/gegeven kan worden (dosis voor volwassenen)

Jacques

eduard,

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 12 februari 2010, 23:10:40 »
Jep dat werkt prima en ik moetzeggen inbruprofen slikt ook wat makkelijker weg dan een standard pcm.

Pleegje

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010, 12:57:10 »
Is het niet zo dat er bij kiespijn de mogelijkheid bestaat tot ontstekingen?? dat misschien daarom ibuprofen gegeven wordt??

Ik denk, voordat iedereen van alles gaat roepen, eerst eens stil moet gaan staan bij de indicaties en werking van bepaalde medicijnen. Dan weet je ook waarom in het ene geval aspirine wordt gegeven en in het andere geval paracetamol of ibuprofen.

OFTEWEL: www.farmacotherapeutischkompas.nl

Daarnaast de opmerking dat ibuprofen makkelijker wegslikt dan paracetamol is geheel subjectief en totaal niet aan de orde. Als je op deze manier wilt bekijken dan is paracetamol op alle vlakken de winnaar gezien het feit dat je met paracetamol alles kunt doen (breken; verpulveren; oplossen) en dit mag bij ibuprofen niet. Daarbij is paracetamol nog steeds de beste allround pijnstiller ter wereld.

eduard,

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010, 13:52:13 »
Het klopt dat mijn opmerking geheel subjectief is. 

Bazzz81

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: zondag 14 februari 2010, 02:25:12 »
Ik vind 500mg voor eenmalige verstrekking echt te weinig.
Bij reeds aanwezige pijn, gewoon 1000mg in laten nemen om de pijn de kop in te drukken.
Meestal is het op een evenement een eenmalige verstrekking, dus eigenlijk hoef je maximale inname per dag niet eens te benoemen in een protocol, maar toch:

Ik zou het zo doen:
Ga na of het slachtoffer een indicatie heeft voor paracetamol. Is er echt sprake van pijn???
(Bij het niet lekker voelen of misselijk zijn, dus geen pcm verstrekken. Ongelooflijk hoeveel mensen om die reden paracetamol nemen.)

Indien sprake van pijn, nagaan of slachtoffer allergisch is voor pcm of gecontra´ndiceerd is.
Onderstaand schema even hanteen en voila!

Indicaties:
Pijn en koorts (o.a. hoofdpijn, kiespijn, menstruatiepijn, pijn bij ontsteking, rugpijn, spierpijn, kneuzingen, pijn bij griep en verkoudheid).

Contra-indicaties:
- Alcoholconsumptie (meer dan 2 glazen).
- Lever- en nierziekten.
- Allergie en overgevoeligheid voor paracetamol.
- Zwangere vrouwen mogen maximaal 2000mg per dag innemen.
- Bij het geven van borstvoeding maximaal 2000mg per dag.

Interactie met andere geneesmiddelen:
geen

Bijwerkingen:
- overgevoeligheid (zeer zelden)

Dosering:
Tabletten:    Kinderen tot 8jr: 250mg per inname. maximaal 1000mg per dag.
Kinderen tot 16jr: 500mg per inname. maximaal 2000mg per dag.
Vanaf 16jr: 1000mg per inname. maximaal 4000mg per dag.

Zetpil:      Kinderen tot 8jr: 250mg per inname. 2 tot 3 keer per dag..
Kinderen tot 16jr: 500mg per inname. 2 tot 3 keer per dag.
Vanaf 16jr: 1000mg per inname. 2 tot 3 keer per dag.

Werkingstijden:
Tabletten:   Werkingssnelheid: binnen 30 minuten.
Werkingsduur: 3 tot 6 uur werkzaam.

Zetpil:       Werkingssnelheid: binnen 60 minuten.
Werkingsduur: 8 tot 12 uur werkzaam.