Even een vraagje,
zowel volgens de richtlijnen van het NNR als HOK zou je kunnen interpreteren dat de alarmering bij een bewusteloos SO gedaan moet worden nadat je hem stabiel hebt gelegd.
bij beidde is de handelswijze weergegeven via Bullets en staat het alarmeren onder het stabiel leggen.
Echter naar mijn mening is het alarmeren zodat de professionele hulpdiensten op de hoogte zijn zeer belangrijk. Ik denk en vind dan ook dat als je iemand stabiel legt je ondertussen ook kan laten alarmeren. Zelf kan dat natuurlijk niet. Dus als je alleen bent dan eerst stabiel daarna alarmeren.
Ik zie ook niet in wat de meerwaarde is van het later alarmeren ten opzichte van vroeg alarmeren. Natuurlijk niet te vroeg je moet we weten wat er aan de hand is: bewusteloos of circulatiestilstand.
Alarmeren is een absolute must, dat staat wat mij betreft buiten de discussie. Alleen wie en wanneer zal je wellicht bedoelen. Hangt helemaal van de (ongevals)situatie af op welk moment jezelf gaat alarmeren of laat alarmeren. Daar is domweg geen standaard antwoord op te geven, ook door de NRR of OK niet.
In Nederland zijn er altijd wel omstanders en (EHBO-ers!) in de omgeving (al is het alleen al uit nieuwsgierigheid) die je kan roepen om te laten alarmeren en na alarmering te instrueren hoe jouw verder te helpen. Maak daar ook gebruik van terwijl je start met EHBO verlenen.
Het moet echt raar lopen als van die meerdere honderd duizenden EHBO-ers en BHV-ers die Nederland rijk is toevallig niemand in de buurt is!
Het altijd verplicht in stabiele zijligging moeten leggen van een bewusteloos slachtoffer moet geen automatisme zijn. Deze gedachtegang wordt helaas al jaren verkondigd in de EHBO en reanimatie opleidingen.
Als er geen aanleiding is om te draaien omdat de luchtweg open gehouden kan worden met de kinlift is er geen enkele reden om een slachtoffer te draaien in welke positie dan ook. Uitgezonderd indien je
echt alleen bent om te alarmeren, hulp en AED te halen ed. kan je het bewusteloze slachtoffer in de stabiele zijligging leggen om de ademweg open te houden.
Voor de gemiddelde huis-tuin-keuken EHBO-er is een stabiele zijligging wellicht handig omdat het nu eenmaal zo verteld en aangeleerd is door de instructeur (we geloven in Nederland ook van alles). Voor de doordenkende EHBO-er en hulpverlener is dit tegenstrijdig, zeker indien er (mogelijk) sprake is van botbreuken of hoogenergetisch (wervel)letsel. Dan wil je echt niet onnodig het lichaam gaan torderen met allerlei soorten draaiingen. Uitzondering hierop is natuurlijk een eenmalige en dusdanige draaiing om de mond en ademweg vrij te krijgen en om controle ademhaling mogelijk te maken.
Het klakkeloos zonder enige vorm van nadenken een bewusteloos slachtoffer in de stabiele zijligging leggen omdat het zo is aangeleerd vindt ik dan ook een zeer slechte zaak.
Omdat je het toch te druk hebt met het slachtoffer, alarmeren kan je beste door iemand anders en bij voorkeur een andere EHBO-er laten doen.