Auteur Topic: hét ehbo boek  (gelezen 21609 keer)

Pleegje

• Gast
Re: hét ehbo boek
« Reactie #30 Gepost op: zondag 13 december 2009, 02:01:48 »
Er is gewoon 1 systeem dat door veel verschillende organisaties wordt uitgedragen op een eigen manier.

Echter hoe een mede-roumlid de LPEV promoot in al haar postings...net alsof het de allerbeste manier zou zijn. Helaas..ook de LPEV is gewoon een commercieel bedrijf dat geld moet verdienen (en denkt het wiel van de ABC te hebben uitgevonden voor EHV'ers...ook helaas)

MizzFizz

• Gast
Re: hét ehbo boek
« Reactie #31 Gepost op: zondag 20 december 2009, 19:30:49 »
Euhhh, commercieel bedrijf? Het is een Stichting, net zoals het Oranje Kruis. En je hebt gelijk: de ABCDE-methodiek is niks nieuws. Het concept ligt er vanaf midden 1960. Bizar, dat ik in het buitenland (vorige eeuw,1987) al ben opgeleid volgens deze (DR. ABCDE) methode en dat ik in NL vervolgens "handelingen" moest afleren, daar het niet strookte met het OK/NRR/ERC beleid.

Sinds 2005 handelt het ERC wel ongeveer volgens de ABCDE-methodiek, al wordt het niet specifiek beschreven. Ze hebben een aantal handelingen/controles achterwege gelaten. Die eerstehulpverleners moet je immers opleiden volgens het "KISS" principe: Keep it Simple Stupid.

Dat is handig als het om een reanimatie gaat: geen ademhaling, bel 112, start BLS/AED. Maar wat als je slachtoffer nog wel ademhaalt (en bij kennis is)? Wanneer bel je dan 112/HAP en met wat voor melding?

Ik ben zeker niet "tegen" het OK: ik wil alleen duidelijk maken dat een hulpverlening anders kan.