Auteur Topic: EHBO bij gehandicapten  (gelezen 10180 keer)

Fanny

• Gast
EHBO bij gehandicapten
« Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 21:11:36 »
Wat ik zeker mis in de EHBO boekjes is het EHBO bij gehandicapten, zowel lichamelijk en/of verstandelijk.

Niet dat gehandicapten anders zijn, maar de omstandigheden zijn wel anders.
Zeker als de gehandicapten in een rolstoel zitten.
Bepaalde situaties worden dan lastig voor een EHBO-er.

Ik vraag me af er mensen zijn die ervaring hebben gehad met deze mensen of dat instructeurs hier aandacht aan besteden tijdens de EHBO lessen.

marjan

• Gast
Re: EHBO bij gehandicapten
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 21:22:36 »
ik sta er wel bij stil.

vaak denk ik hierbij aan slechthorende/dove mensen

terwijl ik dit type denk ik  er zijn ook nog wel andere beperkingen

ehbo-er

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 21:39:23 »
Dit onderwerp is zeker belangrijk, maar het OK boekje omvat de stof van de basisopleiding.

Benader een slachtoffer op de normale manier. Ik ga er van uit dat het slachtoffer alles kan, behalve wat hij niet kan. Probeer op gelijke ooghoogte contact te zoeken met het so.
Als je na een paar minuten je knieen begint te voelen, hebben de meeste so begrip daarvoor.

Als een invalide slachtoffer aanspreekbaar is, dan kun je hem vragen, net als bij valide slachtoffers, of je hem ergens mee kunt helpen.
Als hij iets vraagt en je weet hoe je dat moet doen, vraag het dan.
Ik heb daar hele goede ervaringen mee.

johnehbo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:00:59 »
ja gebruik dit onderwerp wel bij de herhalingslessen, bij voorbeeld dat slachtoffer adermnood krijgt in een rolstoel. Slachtoffer zal dan toch op de grond gelgd moeten worden met de noodvervoersgreep van Rautek.

marjan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:06:41 »
rautek vanaf de stoel.

we zeggen altijd wanneer iemand in de rolstoel zit zet hem op de rem, ander rolt de stoel weg

johnehbo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:17:36 »
rautek vanaf de stoel.

we zeggen altijd wanneer iemand in de rolstoel zit zet hem op de rem, ander rolt de stoel weg

juist ja, maar zeg dat nooit, laat ze het zelf maar ontdekken.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:21:35 »
ja gebruik dit onderwerp wel bij de herhalingslessen, bij voorbeeld dat slachtoffer adermnood krijgt in een rolstoel. Slachtoffer zal dan toch op de grond gelgd moeten worden met de noodvervoersgreep van Rautek.

Vanavond in de supermarkt zag ik iemand zonder benen in de elektrische rolstoel zitten. Dat kan nog met de Rautek, maar hoe handel je als het so geen armen heeft ?

Kadertje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:24:34 »
Het hangt ook een beetje van de groep af die ik heb. Er zijn zoveel dingen te bedenken die niet in het boekje staan maar je moet ervaren uit de praktijk vandaan.

johnehbo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:28:52 »

Vanavond in de supermarkt zag ik iemand zonder benen in de elektrische rolstoel zitten. Dat kan nog met de Rautek, maar hoe handel je als het so geen armen heeft ?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
met andere woorden IMPROVISEREN

Kadertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 22:30:21 »
En je kan pas improviseren als je weet wat het doel is dat je wilt bereiken.

Ik zeg altijd tegen de cursist, EHBO is meer dan een aap een kunstje leren, weet waarom je iets doet dan kun je het ook als het slachtoffer eens ergens anders ligt dan binnen in een verwarmde en verlichte ruimte.

ehbo-er

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 11:15:02 »
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
met andere woorden IMPROVISEREN

De spijker op de kop.
Maar is dat te rijmen met instructeurs die vast blijven houden aan de leerstof en verder niets.
Daarmee kom je aan de kern van het verhaal van Harm

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #11 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 14:36:12 »
Ik denk dat het ook ligt aan de ervaring van de instructeur. ik bedoel iemand die in het dagelijksleven omgaat met MINDERvaliden denkt er eerder aan dan iemand die er nooit mee omgaat.

voor die electrice rolstoel meestal zit er een palletje op de stoel waarmee je hem in zijn vrij kan zetten en dan is de stoel zondermeer te verplaatsen. als dat niet zo is kun je trqachtten de rolstoel zelf te bedienen. als dat ook niet kan dan via de benen wegtrekken. dit zijn de opties die ik nu even bedenk zeg niet dat ze allemaal goed uitvoerbaar zijn maar toch. ik denk dat als iemand in een stoel zit je die stoel als verlengstuk van zijn lichaam moet bezien.

overigens heren dames mede instructeurs: met dit topic hebben we weer wel een hele mooie herhaligsles voor handen he.
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Pleegje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 14:49:07 »
Heb genoeg ervaring met verstandelijk beperkte mensen en lichamelijk beperkte mensen in relatie tot de hulpverlening. En het is handig als je bepaalde dingen weet of ervaring met de doelgroepen hebt. Echter...het is en blijft improviseren zoals ook al eerder verteld is.

Fanny

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maandag 19 januari 2009, 15:06:43 »
Tuurlijk is het improviseren, maar dan toch graag met "handvaten".