Auteur Topic: Shock  (gelezen 54995 keer)

ehbo68

• Gast
Re: Shock
« Reactie #30 Gepost op: maandag 22 december 2008, 13:01:54 »
De ambulanceverpleegkundige
De ambulanceverpleegkundige beschikt over veel meer kennis, kunde en hulpmiddelen om de oorzaak van de shock vast te stellen. Hij kan de behandeling direct starten door het toedienen van zuurstof en, door het inbrengen van een infuus, extra vocht. Daarnaast beschikt hij over medicijnen waarmee diverse vormen van shock bestreden kunnen worden.

Wat wel vaak bij de EHBO wordt verward (althans binnen mijn vereniging hoor ik het nog weleens terug) is dat er enkel infusie wordt gegeven met NaCL 0,9% (zoutoplossing). In principe start je hiermee en wordt er tevens minimaal 500cc plasmavervangend middel toegediend (bijvoorbeeld in het ziekenhuis Voluven of Galo etc.) Plasma is minimaal 60 tot 80% nodig en zal dus het eerst aangevuld moeten worden. (de rest kan tot onder de 50% met vochttekort nog functioneren, zelfs de nieren).

Maar dit is even ter vervanging. Indien er intresse is kan'k wel het LPA protocol voor bestrijden hypovolemische shock proberen in EHBO-taal hier neer te zetten...

Groetjes,

Hoontje

Hoontje ik heb er wel interesse in om meer ter weten over de handelingen van de ambu en het ziekenhuis bij hypovolemische shock, maar eigenlijk ook wel van de anafalactische shock. En daarbij ben ik dan eigenlijk benieuwd of voor de ambu het nog verschil uitmaakt of iemand wel of niet door de ehbo'er geholpen is met de epi-pen. Ik krijg hier vanuit de cursisten heel veel vragen over tijdens de les.

Gr. Marije

Pleegje

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: maandag 22 december 2008, 13:48:50 »
achtergrondinformatie voor instructeur is toch nooit weg

Ben ik helemaal mje eens. Alleen ik denk niet dat het zinvol is voor een EHBO'er om te weten of er nu een zoutoplossing of een eiwitoplossing moet worden toegediend.

Hoontje ik heb er wel interesse in om meer ter weten over de handelingen van de ambu en het ziekenhuis bij hypovolemische shock, maar eigenlijk ook wel van de anafalactische shock. En daarbij ben ik dan eigenlijk benieuwd of voor de ambu het nog verschil uitmaakt of iemand wel of niet door de ehbo'er geholpen is met de epi-pen. Ik krijg hier vanuit de cursisten heel veel vragen over tijdens de les.

Gr. Marije

Het is moeilijk om te bepalen of de shock op basis van haemovolumie is of op basis van een allergische reactie en de daarop volgende shockverschijnselen. Verder heb je nog diverse soorten shock wat dezelfde verschijnselen heeft maar wat een absolute contra-indicatie is voor het toedienen van epinefrine (Epi-pen).
http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/ en zoek op "epinefrine". Daar zul je o.a. zien dat een haemorragische shock (dus ook een haemovolemische shock) een absolute contra-indicatie is voor toediening.

Waar het op neer komt bij een Epi-pen...alleen als je zeker weet dat de shock veroorzaakt wordt door een allergische reactie...dan dien je epinefrine (Epi-pen) toe. Anders niet of iom de CPA.

Mocht je nog vragen hebben (of niet uit de woorden kunnen komen) dan geef je maar een gil.

Pleegje

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 22 december 2008, 14:28:43 »
Nou Pleegje nooit geweten dat jij Hoontje bent.
Ik zou het wel fijn vinden als je hem even de ruimte geeft om te reageren op iets wat HIJ aanbiedt.

Wat jij wilt Marije. Ik denk dat je je geirriteerdheid maar via een PM moet doen en niet via hier. Verder staat het een ieder vrij om te reageren..ook op vragen van/naar anderen. En daarbij....als jij geen ruimte ervaart zegt dat meer over jou dan over mij. Verder wil niet zeggen dat als jij iets ervaart dat de rest het ook zo ervaart. Succes Marije.

Ik blijf bij het onderwerp..en als ik meen reactie of informatie te moeten geven dan geef ik die reactie c.q. informatie.

Hoontje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: maandag 22 december 2008, 14:38:33 »
@ pleegje, mijn reactie was louter bedoeld ter aanvulling. Ik weet ook wel dat je niet zomaar een plasmavervanger aanhangt. Doch, bij de EHBO ligt de nadruk veel op een hypovolemische Shock en dacht, mensen kunnen dit gegeven in hun lessen gebruiken. Zal het voortaan wat nuanceren.

@ Marije, in wat voor setting moet ik denken dat EHBOŽers epi-pennen toedienen? Want zoals terecht opgemerkt, er zijn nogal wat risicoŽs eraan verbonden...
En daarnaast even opkomend voor pleegje, het kan voorkomen dat ik niet snel reageer, ik kijk niet dagelijks op dit forum. Het is dus wel makkelijk als anderen met dezelfde (of meer) kennis over hetzelfde onderwerp reageren en hun kennis met ons delen. Dat ik dan een keertje wat minder hoef te reageren vind ik niet zo erg ;)

ehbo68

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: maandag 22 december 2008, 15:49:34 »
Pleegje: iedereen mag reageren. Ik heb ook nooit beweerd van niet. Maar goed opmerking is verwijderd.

Hoontje: Het ging mij om de hulp die de ambu verleent en die het ziekenhuis verleent bij een SO met hypovolemische shock en anafalactische shock. Jij bood aan om dat LPA protocol in nomaal nederlands hier neer te zetten. Ik hoop dat je dit alsnog wilt doen.

Hoontje

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: maandag 22 december 2008, 16:01:45 »
Ik zal er eens induiken voor je. Het LPA is een stroomschema, dus zal links en rechts wat dingen aanvullen. Verwacht het niet binnen 24u want ik moet werken de komende uren...

Groetjes,

Hoontje

ehbo68

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: maandag 22 december 2008, 16:24:25 »
Ik zal er eens induiken voor je. Het LPA is een stroomschema, dus zal links en rechts wat dingen aanvullen. Verwacht het niet binnen 24u want ik moet werken de komende uren...

Groetjes,

Hoontje

Is goed. Fijn dat je het wil uitzoeken.

Pleegje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: maandag 22 december 2008, 17:14:19 »
@ pleegje, mijn reactie was louter bedoeld ter aanvulling. Ik weet ook wel dat je niet zomaar een plasmavervanger aanhangt. Doch, bij de EHBO ligt de nadruk veel op een hypovolemische Shock en dacht, mensen kunnen dit gegeven in hun lessen gebruiken. Zal het voortaan wat nuanceren.

Ok..ik ken het Oranje Kruis boekje niet en ken de exacte inhoud niet. Maar vindt het wel jammer dat er zoveel nadruk op wordt gelegd. Want voordat je als EHBO'er een echte shock-patient hebt moet er wel wat gebeuren. En als je er een hebt...dan kun je meestal al weinig meer doen dan wachten op de AMBU en het SO bijstaan en gerust proberen te stellen (wat waarschijnlijk niet gaat lukken).

Ooit is hier op het forum reacties geweest over het feit dat het niet zo medisch en ambulance-achtig gericht moest zijn en het bij EHBO-gebied moest blijven dus vandaar dat ik op jouw posting inhaakte. Ik heb zelf altijd zoiets van...als ik iets post dan doe ik het ook zo dat het eigenlijk maar voor 1 uitleg vatbaar kan/mag zijn. (k weet niet of dat altijd lukt maar dat hoor ik dan ook graag). Ben trouwens benieuwd of je dat stroomschema kunt vertalen...het ambulanceinstituut is dat nog nooit gelukt  ;D

Offline Jacques Schenk

• Super lid
  • Jacques Schenk
    • De virtuele ALS koffer
  • Provincie: Zeeland
« Reactie #38 Gepost op: maandag 22 december 2008, 17:35:32 »
Hier alvast het stroom schema uit de prelim versie van het LPA7
Treat the patient , not the number ...
Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Fanny

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:18:11 »
ik ben een beetje in de war.......(niet in shock)

overal staat te lezen dat een so met shock geen drinken mag hebben.
(en met drinken bedoel ik water)

maar ik hoorde van verschillende instructeurs en een lotus dat een so
in shock wel mag drinken mits het so dit nog zelf kan
(zelf het bekertje vasthouden, naar de mond brengen en slokje nemen)
het zal een "gouden" regel zijn............

wat is er nu van waar van deze regel

Offline Peerpandabeer

• Super lid
  • Geslacht: Man
  • Provincie: Noord Brabant
« Reactie #40 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:39:21 »
simpel gezegd niks

wat jij omschrijft kan bij so's die een flauwte hebben. ook bij suiker kan en mag een so dirnken en dan geld die regel dus ook. maar bij shock absoluut niet
de stilte klonk inmens luid
(slachtoffer na de vuurwerkramp)

Een deel van het mens zijn,
bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte,
het ondergaan van nieuwe indrukken,
ook als zij niet passen in jouw perspectief

TNG/Inheritance, La Forge tegen Data

Offline Eer

• Senior lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Eerstehulpverleners blijven nodig!
    • Straining opleidingen
  • Provincie: Utrecht
« Reactie #41 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:40:13 »
is er niet gesproken over een flauwte of suikerziekte??
Instructeur EHBO, BLS, PBLS, AED
Lotusslachtoffer

tebby

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:42:00 »
het so mag abosluut niet drinken.
en dat is vanwege de reden dat er dan meer bloed naar de maag en zo moet.
terwijl het bloed juist heel hard nodig is voor de vitale functies.

mischien dat een van de plegen nog een aanvullig kan geven

hanka

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:42:44 »
Volgens mij is er van deze gouden regel niets waar, rampzalig als er instructeurs zijn die dit hun cursisten aanleren.

Fonsjo

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: zondag 5 juli 2009, 14:45:09 »
aar ik hoorde van verschillende instructeurs en een lotus dat een so
in shock wel mag drinken mits het so dit nog zelf kan
(zelf het bekertje vasthouden, naar de mond brengen en slokje nemen)
het zal een "gouden" regel zijn............

Dat gaat over flauwte en niet over shock..